Kapsle jako budoucnost nočních vlaků. Škoda ukázala svoji představu lehátkového vozu

Koncept kabiny pro noční vlaky Sleep in Motion. Foto: Škoda GroupKoncept kabiny pro noční vlaky Sleep in Motion. Foto: Škoda Group

Podle výrobce uspořádání poskytuje soukromí business třídy v kombinaci s efektivitou super-ekonomické třídy.

Odebírat
Upozornit na
guest
58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
vagonář

Koncept zajímavý, ale počítám, že praxe se to nedočká.

JanO

Škoda, že tom videu nebyla ukázka, jak se do toho leze.

Jan Hřebíček

Ideální koncept pro přepravu biorobotů do práce a zpět. Už na to mají objednávky na trasu Most – Mladá Boleslav a Ostrava – Kvasiny. Příjezd 20 min před směnou, odjezd 20 minut po směně, mezitím úklid. Nepřetržitý provoz dle rozpisu sněn. Kdyby to vymysleli pro zvířata, tak by se jejich ochránci hlasitě ozvali, pro lidi je to však v nejlepším pořádku, stroj musí makat.

Jan

Tam se musí vejít i skrčený Petrovský…

Chleba Nakup

200 x 85 x 90, to je jak doupě starého jezevce.

vlachjan

Přemýším, jestli mezi uživateli nočních spojů převažují jednotlivici, nebo skupiny. Sám jezdím sólo a jeden až dva spolucestujcí v lůžkovém voze mi zatím nikdy nevadili – dokonce bych řekl, že to preferuji před variantou kóje (která ale zatím nebyla na žádném z mých spojů možností) Z hlediska produktu mi pak přijde problematické pozicování: Nejprémiovější produkt ve vlaku je totiž zcela jednoznačně lůžkový oddíl pro jednoho cestujcího. Následují oddíly pro více cestujcích, v podstatě setupně podle jejich počtu. Kde umístit takovoto kapsli? Jedná se o produkt mezi jednolůžkovým pokojem a dvoj, či trojlůžkem? Nebo by měl být spíše srovnatelný s čtyř/či… Číst vice »

Sap1k

Na NightJetech ÖBB je cenově na stejné úrovni jako čtyřlůžkové lehátko. (okolo 40€ na relaci Vídeň -> Bregenz).

Martin Hroch

Už od pohledu to vypadá pohodlněji než kapsle NightJetu. A i si myslím, že je lépe vyřešené případné sezení, kdy si oba cestují nad sebou budou moci celkem pohodlně sednou po dobu začátku nebo konce cesty. Lezení dovnitř si myslím, že je taky celkem v pohodě. Výška kapsle v podstatě odpovídá výšce mnoha stanů co se dají koupit na českém trhu. Ano pro lidi co mají nad 190 cm to stále nemusí být super pohodlné. Ale průměrná výška v ČR je kolem 180 cm. A pro takové lidi to prostě bude ok. Za předpokladu, že jich dokáží do vlaku dostat… Číst vice »

Juraj

Za mě super. Konečně někdo rozumně přenesl reverse herringbone konfiguraci z letadla do vlaku. Navzdory prvotnímu pocitu to prostorově není o nic horší než T6 lehátko, ale soukromí je na úplně jiné úrovni.

Klíčové bude to nezkazit obsluhou jako u ÖBB, kde cestující blokuje uličku, než si složitě rozloží povlečení. Na toto by byl ideální nějaký jednoduchý spací pytel, klidně už nachystaný předem.

Umělec

Dá se tahle „spací skříň“ někde objednat? Já to chci domů. Pro tchýni.

Pavouk

To jako s petlicí a zámkem zvenku?

Honza

Nějak špatně jsem to asi pochopil. Kde bude ten cestující sedět? Přece celou cestu nestráví vleže v kapsli.

Martin Hroch

Je to spací kapsle do vlaků co jezdí přes noc.
Když si bude chtít sednou tak si prostě sedne na kraj a nohy spustí dolů.
Nebo se skrčí v tej kapsli.
A pokud má nad 195 cm tak snad bude mít dost soudnosti a objedná si něco jiného nebo si vezme stoličku 😁

Brzda dopravy

Ještě tak deset let vývoje a možná dospějí k něčemu, co není kombinace úschovné skříňky, psího kotce a dětské prolézačky. V tomto stavu (nemyslím to žalostné provedení, ale celý koncept) se to dá možná použít pro přepravu studentů za cenu místenky. Protože pochybuju, že by klasické osazenstvo spacích vozů bylo ochotno se plazit po čtyřech po zemi a navíc někam za roh. Vlastně si ani neumím představit, jak se do toho dostane člověk s jinou postavou než žokeje. Ta ilustrace už sama o sobě vypadá spíše jako parodie, když člověk nejen že musí ležet v poloze defenestranta, ale ještě si… Číst vice »

Kubrt

Eh, bude možnost si toto místo koupit, nikoliv povinnost či nutnost.

Brzda dopravy

Eh, jak to souvisí s tím, co jsem psal?

O zavedení tohoto konceptu, v jakém množství a s jakými alternativami rozhodne provozovatel, ne cestující.
Cestující se může ovšem rozhodnout, že využije neželezniční alternativu a provozovatel se může rozhodnout, jestli bude provozovat experiment bez cestujích.
Nic není ničí povinnost…

Brzda dopravy

A každý cestující, který si kupuje místo ve spacím voze do kapsle jistě tuší, jak ta kapsle vypadá a jak se do ní leze. Mohli by vlastně ke každému internetovému nákupu přidávat nákres, aby si mohl každý doma postavit repliku z krabic, jestli se tam vůbec vejde…

Ondra L.

A vy, kdyz si kupujete neco noveho, co neznate, tak si to proste naslepo koupite, aniz byste se nekam podival, jak ta vec vypada a jak asi funguje? Tak to jste asi spis jen brza nez brzda dopravy.

Brzda dopravy

Lidé si kupují místo na spaní a ne vagón…

Bohužel šotouši mají evidentně velmi zkreslené představy o cestování běžných cestujících.
Možná by si mohli zkusit udělat na hlaváku anketu, kolik lidí si před cestou hledá na internetu fotky interiéru spacího vozu a zkoumá plánky, pokud vůbec tuší, že nějaké existují…

A akou rečou ste to hovorili Kefalín? Brza je nějaká vesnice v Srbsku, já takové slovo bohužel neznám…

Ondra L.

Takze kazdy, kdo poprve leti letadlem, tak si podle vas pouze koupi letenku a jede na misto, o kterem nekde slysel, ze je tam pry letiste a tam se pak proste necha prekvapit, jak vypada odbaveni? Aha, tak to jo. To je asi tak prumerny cestujici, jako ten, ktery na dopravnim serveru travi cas pruzenim ostatnich, ze jsou sotousi.

Martin Hroch

Každý inteligentní člověk si při koupi místa do spacího vozu zobrazí plánek vozu, který by měl odpovídat tomu jak to pak vypadá. A když si není jistý tak si najde rovnou fotky. Není to nic těžkého Google to najde dost rychle.

Ostatně české dráhy už mají ty plánky pěkně udělané. A jsou jak na webu tak v aplikaci a i v mobilní verzi aplikace.

Brzda dopravy

Ano, každý inteligentní cestující si prohlíží před nákupem lehátka/lůžka plánky vozu, hledá si fotky a pak vytáhne z klobouku přesně ten typ vozu, který bude na jeho vlaku nasazen, protože řazení je neměnné a vozy jsou přesně dané…

Stráťa

Kdo je vlastně to „klasické osazenstvo spacích vozů“ kterému to nebude vyhovovat? Pro studenty jsou noční vlaky drahé, pro pracující pomalé a nepružné, pro důchodce nepohodlné…a tomu zhruba odpovídá téměř neexistující nabídka nočních vlaků.

Brzda dopravy

Svým způsobem dobrodruzi, takže vlastně beru všechno zpět…

Můžou to prodávat jako únikovku ve stylu Indiana Jonese, protože to bude velmi podobné cestování, jako v letící ledničce…

Kubrt

Co mám zkušenosti: střední příjmová střída, střední věk (+ jejich děti), když se moc nespěchá. Asi nikdo nebude očekávat, že by si noční vlaky v Evropě ukously nějaký zásadní kus koláče, ve kterém dnes dominují a i nadále budou dominovat letadla se svou rychlostí, flixbusy jako low-cost a IAD jako operativní řešení.

Ondra L.

V Japonsku se podobny druh nocniho cestovani davno provozuje, dokonce i v autobusech.

Brzda dopravy

V Japonsku taky fungují automaty na kalhotky a v Indii jezdí lidi na střeše…

Martin Hroch

Je super jak někdo dokáže tak brilantně odhadnout velikost kufru a ještě ji porovnat s neexistující chodbičkou. Gratuluji zdá se, že brzda opravdu není ta kapsle. Druhá věc je, že ta matrace má délku 2m. Takže v pozici žokeje tam bude ležet leda někdo kdo má nad 2m nebo komu je to pohodlné. Jak jste si jistě všimli z videa tak postava, která spí v pozici žokeje tam má opravdu dost místa na to, aby se pohodlně natáhla. Plus znázorněné pozice na videu jsou pro mnohé lidi jedny z velice pohodlných na spaní. Existují na to výzkumy spánku 🙂 Určitě… Číst vice »

Brzda dopravy

No alespoň vím, že inteligentní člověk toto nepsal, i když se na něj odkazujete…

Protože chodbičku i kufr rozpozná na obrázku i primitiv (pro jistotu jsem je zvýraznil)

https://postimg.cc/DJntvYXh

Polohu žokeje možná naleznete v kámasútře, já jsem nic takového nepsal…

Místa je tam tolik, že ten chudák zasahuje celkem hluboko do stěn…

A Ti lidé, pro které je tato poloha pohodlná, jsou zřejmě zvyklí ležet pod lavičkou v parku…

madusan

Ideální pro mladou progesivní novodobou eurolevici.Pro nás starší konzervativce nepoužitelné a vím, že s tím nikdy nepojedu.Ale každý produkt si najde svého kupce takže nehaním, jen kostatuji.Mám jiné preference- Ostrava-Praha vlak do 14-15 hodin kamkoliv autem autem a vše nad pak letadlem.

Petr

Co se týká zamykání, je vidět elektronický systém, takže předpokládám, že zamykání šuplíku probíhá přímo z ovládacího panelu, stejně jako zamykání a odemykání samotné kapsle. V tomto tedy nevidím nejasnosti. Klimatizace každé kapsle zvlášť je také předpokládatelná. To, co vnímám jako největší problém, je hluk, který bývá často špatně vyřešen. Při takovém počtu kapslí se dá očekávat, že hluk v uličce bude prakticky neustálý. Druhým problémem je čistota – tvar kapsle a přístup k ní podle mého názoru příliš neusnadňují úklid a dezinfekci, což by mohlo být problematické.

Vlastik

Japonci budou štěstím bez sebe, klastofobové v těžké depresi, ale mne by zajímala jiná věc a to nejen u Škody, ale i rakouských kapslí: jak se provádí úklid a vůbec hygiena. Normální lůžko přehledne steward jedním pohledem, ale co tady to musí do každé kapsle vlézt, uklidit, desinfikovat, zkontrolovat berušky a zase vylézt?

Kubrt

Klaustrofobové si takové místo nekoupí, jak snadné řešení. Na úklid bude potřeba vyčlenit personál drobné, avšak ohebné postavy.

Chleba Nakup

Umpalumpové, co to nezvládali u Wonky, se již velmi těší.

tomash

Když si v takové kapsli pr*nete, tak se zadusíte. Půjdou ta okna aspoň trochu otevřít? Předpokládám, že pro nouzové opuštění vlaku oknem bude třeba někde něco rozbít/přetrhnout.

Pan Zmrzlík

Nouzově byste opustil kapsli kvůli prdu?

okk

Co máte furt s těma otvíracíma oknama? Co pak nějaký moderní vlak z 21. století má otevírací okna?

czhunter

tomash si otvírá okýnko i v letadle

Adam Ř

Přesně vzato tramvaje jsou vlaky

Alibaba

Jestli mají vozy jezdit 200 km/h tak s normálním otvíráním nepočítejte.
Nouzové by mělo být jako samozřejmost.

Petr

Při nehodě to kapsle vystřelí. Jen musí odklopit trolej jako to mají 15P961. 😀

liborzima

Krásné a účelné. Hned bych to využil.

micat1

V zásadě se mi to asi líbí, délka 200 cm by měla vyřešit asi největší problém, jaký bych měl s kapslí v nightjetu. Pak je to o odladění odhlučnění, osvětlení apod. (třeba zámky na ty šuplíky na zavazadla, jak píše níže Dan a ještě bych doplnil nějakou formou vyklápěcí stolek). Předpokládám, že klimatizace bude individuálně v každé kapsli, což je velká výhoda oproti kupé. Další věci, které jsou zásadní, jako je pohodlná matrace a kvalitní servis, to už pak úplně nesouvisí s rozložením vozu. Ale pokud bude i tohle v pořádku, pak se budu těšit na svezení. Malý prostor mi… Číst vice »

Martin

Tech 200cm je teoretickych „z kouta do kouta“. Ja se svymi 187cm jsem v tom byl natesno a tlacilo by me kazde zrychlovani/zpomalovani vozidla. Za odpovidajici cenu bych to zkousnul, ale v zadnem pripade to neni obdelnik jak byste si predstavoval postel

Jiri

Ten žebřík není dobře zvolen. Ta poměrně ostrá tyč směrem vzhůru může pěkně zranit, když někomu při lezení podklouzne noha.

Doufám, že počítají s nějakou ventilací, dusím se, jen když tu rakev vidím.

Nebylo by špatné mít i dvojrakve pro páry či rodiče s malými dětmi.

Jiří

K těm zásuvkám pod žebříkem by to chtělo nějaké samozavírání, jinak to časem někdo nechá vytažené a slézající na to dupne a ohne to.

Permonik

Ten žebřík je tam spíše jako ukazka jak se leze na horní postel. Je to maketa konceptu, takže se detaily neřešily. Až to budou někde instalovat do vozu, tak budou řešit i tyhle detaily.

Marťas

Taková drážní (prostorově )magnetická rezonance…

Dan

Jako budoucího cestujícího by mě zajímaly 2 otázky:
1) Co odhlučnění? Cestující NightJetů si stěžovali, že do kójí proniká dost rámusu z chodbičky. Přece jen ta roletka neizoluje tolik jako dveře do kupé. Toto by určitě stálo za odladění. Určitě nějaká chytrá hlava řešení najde.
2) Budou ty šuplíky na zavazadla uzamykatelné?

Sova

Vypadá to moc pěkně. Jen si myslím, že nadšení dost zchladí informace, kolik do tohohle bude stát jízdenka…

Berhof

Bude záležet, kolik takových lůžek se do vozu vejde.

Škoda, že Škoda nedala ven i orientační typák pro lepší představu o kapacitě takového lůžkového vozu.

micat1

Dle plánku na videu odhaduji okolo 4 míst na plochu jednoho současného kupé, což by neznamenalo nějak významné snížení kapacity. Minimálně oproti 4lehátkovým oddílům. Ale to je jen tip.

czhunter

Podle článku to má být pro USA, do toho jejich megaobrysu na 2 kontejnery a sobě by se určitě vlezly i 3 kapsy nad sebe.
Možná i 4, ale to už by vypadalo dost klaustrofobicky a takovou kapacitu by nemusely zvládat ostatní „infrastruktura“ vagonu – chodbičky, záchody atp.

Kubrt

Ono to v rámci takového poschoďového vozu může být různě nakombinované – dole kapsle + oddíl pro invalidy, nahoře klasická kupé např.

Kubrt

Buď jak buď, nedá se očekávat, že by ubytovací vlaky po Evropě spadaly mezi low-cost formy cestování.

Matěj

To asi ne. Ale kapsle mají potenciál nabídnout cenově přijaltenou variantu.

Kubrt

To nevím; je možné, že kapslí se do vozu vejde víc, než klasických lůžek uspořádaných v kupé, na druhou stranu – bude to svým způsobem exkluzivní produkt (budou lidi ochotni zaplatit víc za kapsli, nebo za lůžko v kupé s někým cizím?) a bude se jednat o nové vozy, nikoliv odepsané veterány á la European Sleeper.

Twix

To ne, a přesto se většinou zaplní. To jedno lůžko z Prahy do Curychu (přes Linec) je za dobrou cenu, ale „pořád“ vyprodané, tam by se nějaké lehátko, kapsle nebo další lůžko asi uživilo.