Kapsle jako budoucnost nočních vlaků. Škoda ukázala svoji představu lehátkového vozu
Podle výrobce uspořádání poskytuje soukromí business třídy v kombinaci s efektivitou super-ekonomické třídy.
Škoda Group ukázala, jakým způsobem si představuje noční cestování vlakem. Koncept Sleep in Motion vyvinula rakouská kancelář Škody a svoji premiéru si odbyl na veletrhu InnoTrans v Berlíně.
Nové pojetí nabízí cestování v malé kapsli, podobně jako například v nové generaci nočních vlaků NightJet. Oproti novince rakouských drah ale zmizely některé chyby, například malé úložné prostory. Novinka sleduje nový trend v nočním cestování. Řada cestujících, kteří jedou sami, nechtějí skončit na noc v kupé lůžkového či lehátkového vozu se zcela cizími lidmi. Podle výrobce koncept zvyšuje komfort, soukromí a efektivitu provozu při zachování vysoké kapacity pro cestující.
„Koncept „Sleep in Motion“ je ukázkou naší schopnosti dodávat progresivní řešení, která se zaměřují jak na potřeby cestujících, tak na provozní výzvy,“ řekl Jan Harder, President Region West and North ve Škoda Group. „Náš design zvyšuje pohodlí a soukromí, aniž by byla obětována kapacita. Jsme přesvědčeni, že tento koncept skutečně mění pravidla hry v oblasti nočních vlaků a zvyšuje atraktivitu a udržitelnost cestování po železnici. Již nyní toto řešení aktivně nabízíme našim zákazníkům,“ dodal Harder. Podle informací deníku Zdopravy.cz jedná Škoda o dodávce tohoto konceptu do USA.
Optimalizovaná geometrie
Škoda si již nechala koncept patentovat. Koncept se vyznačuje optimalizovanou geometrií lůžek neobdélníkového tvaru, která umožňují pohodlné spaní a volnost pohybu bez snížení kapacity. Kapsle jsou uspořádány do dvojitých jednotek, kde každá jednotka nabízí dva soukromé prostory s pohodlným přístupem.
Matrace má délku 200 cm a šířku 85 cm. Každý cestující má okno, které slouží i jako nouzový východ. Kabina má výši 90 cm. Úložný prostor je přístupný z chodbičky, uvnitř je další prostor pro malá zavazadla. Podle výrobce uspořádání poskytuje soukromí business třídy v kombinaci s efektivitou super-ekonomické třídy. „Proměňuje zážitek z nočního vlaku v pohodlnější, bezpečnější a příjemnější cestu. Střídavá šířka uliček a vyhrazené prostory pro zavazadla přispívají k pocitu prostornosti při zachování provozní efektivity,“ uvedl výrobce.
„To, co jsme vytvořili, je prototyp, který ukazuje nový směr nočního cestování vlakem, ale jsme i nadále odhodláni jej zdokonalovat a vylepšovat. Současná kabina existuje jako zkušební model a my aktivně sbíráme zpětnou vazbu od cestujících a dalších zainteresovaných stran. Každý poznatek, který získáme, je cenný a pomůže nám zdokonalit design tak, aby splňoval očekávání provozovatelů i cestujících,“ řekl Martin Zsifkovits, Managing Director ve Škoda Group Austria.
Myšlenku spací kabiny představil Wilhelm Berbig z rakouské kanceláře v rámci interní inovační výzvy, kterou pořádala Škoda Group napříč subjekty a zeměmi.