Kapsch má další zakázku na železnici. Ve hře byl jediný, dodavatelem bude i dřívější kritik
Zatímco s provozem českého mýta se Kapsch na českých dálnicích a silnicích pomalu loučí, jeho byznys pro stát nekončí. Firmě
Zatímco s provozem českého mýta se Kapsch na českých dálnicích a silnicích pomalu loučí, jeho byznys pro stát nekončí. Firmě Kapsch CarrierCom pokračuje byznys na české železnici s pokrýváním železničních tratí signálem GSM-R.
Kapsch aktuálně získal za 252 milionů korun zakázku na pokrytí tratě z Votic do Českých Budějovic. Podobně jako v jiných soutěžích na tuto technologii byl Kapsch jediným uchazečem. „Na zakázku GSM-R Votice – České Budějovice byla předložena jedna nabídka společnosti Kapsch CarrierCom,“ potvrdila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Vysoutěžená cena je o 600 tisíc korun nižší, než byl odhad.
Stejná firma vyhrála loni i zakázku na pokrytí signálem na stejném koridoru v úseku z Prahy do Votic.
Českou železnici nepokrývá signálem GSM-R nikdo jiný, než Kapsch. V roce 2014 se ozvala společnost Nokia se společností Vegacom patřící do skupiny Eltodo, že jsou podmínky soutěže špatně nastavené a diskriminační. Nokia kritizovala hlavně požadavek na dodávku základnových stanic BTS, ale už ne jejich kontrolerů BSC. To vylučovalo technologie různých výrobců, což potvrdil i znalecký posudek objednaný firmou Vegacom patřící pod Eltodo. SŽDC nakonec zakázku zrušila a začala řešit změnu zadávací dokumentace. Jako příklad Nokia uváděla Polsko, které dříve také otevřelo trh. Nokia se ale nakonec do nových soutěží nepřihlásila.
Monopol kritizoval i Nejvyšší kontrolní úřad. „Důvodem nízké účasti uchazečů o tyto veřejné zakázky mohly být požadavky a technické podmínky stanovené SŽDC v zadávacích dokumentacích. Vznikl tak faktický monopol jednoho dodavatele,“ uvedl NKÚ ve svém kontrolním závěru.
Časy se ale mění. Dřívější kritik stávající praxe na železnici s GSM-R se naopak už na budování pokrytí bude podílet. Jako dodavatel Kapsche. Ze smlouvy vyplývá, že kromě AŽD Praha se na dodávkách podílí i Vegacom. Subdodavatelé tvoří téměř tři čtvrtiny hodnoty zakázky.
SŽDC chystá pokrýt signálem GSM-R i další tratě. „SŽDC v současné době připravuje vypsání zadávacího řízení na zakázku GSM-R Chomutov – Cheb. Po té bude následovat zakázka GSM-R Ústí nad Labem – Chomutov,“ dodala Pistoriusová.
GSM-R signál je základní komunikační platformou pro evropské zabezpečovací zařízení na železnici, systém ETCS. Jeho instalace na českých kolejích začala v roce 2014, zatím na hlavních koridorech.