Kapitánovi B-747 přidělili v DPP kloubový autobus: „To je naše jumbo!“
Pilot Boeingu B-747 a řidič autobusu DPP Jan Máče. Foto: archiv Jana Máčeho

Rozhovor s pilotem B-747 Janem Máčem, který je zároveň řidičem autobusu MHD v Praze.
Moc hezke cteni. Z autobusu i Jumba.
Děkuji za pěkný rozhovor .
Dobrý rozhovor – ale když už je tak schopný a má rád i dráhu, tak mu DPP mohl nabídnout i kurz na řízení trolejbusu a využít jej i na lince č. 59, aby to „jumbo“ bylo ještě trfnější. A také by mohl zvládnout i kurz na řidiče tramvaje, aby si to mohl vyzkoušet všechno.
Zajímalo by mě u koho pán létá? Jinak zajímavý rozhovor 🙂 děkuji
Dost mě mrzí že zmínil Koptu. To byl za volantem (samozřejmě co jsem zalechl 😂) totální neumětel. Jinak asi PR DPP? Bez svolení se rozhovor dávat nesmí.
Ani když je to pilot Jumba.
Takže jedna paní povídala.
Už tam přeci nepracuje, tak svolení nepotřebuje pokud to nejsou tajné věci.
A třeba to neměl ani ve smlouvě. Dnes vypovídají před kongresem v USA zaměstnanci armády o UFO a USO a že to tajné věci jsou a nic se neděje.
Dědek mu to s tím učením dobře vysvětlil… 😀
To měl pán v životě štěstí, že mu nediagnostikovali poruchu barvocitu. Nazajezdil by si ani s tím autobusem.
Hádám, že by si našel něco jiného a nakonec by v tom byl taky dobrý.
S autobusem snad ano. Jinak je barvocit sviňa, to ano.
Ale zajezdil, sam ji mam a jezdil jsem s autobusem v Praze a Glasgow 10 let.
Fajn rozhovor.
Tyhle srovnání i když jsou z různých povolání mají někdy docela dobrou vypovídací hodnotu.
Hezký rozhovor, ví někdo proč by A380 nedalo Brno? Hmotnost? Jinak jak je to u B747 s tím třepotáním křídel a závažím z wolframu, je to pravda?
U toho wolframu nevím, ale ta závaží se opravdu používala. Nemyslím si, že šlo přímo o křídla, ale o řídící plochy, četl jsem, že snad všechny. Nicméně tohle platilo o -200 a známé to je proto, že se používal ochuzený uran (nějak „zabalený“ ).
https://www.nrc.gov/docs/ML0321/ML032180089.pdf
Tady je k tomu zajímavý dobový dokument.
Antiflutter závaží na výškovce jsou krásně vidět u MiG-21 a Su-7/22. BTW velmi zblízka si lze výškovku Su-22 prohlídnout na kopci nad Novou Pakou, kde se zřítila 22ka z Pardubic při záletu po dodání (asi 150m severně od kóty 578 Staropacká hora).
Tak jenom doplnění, od začátku se prý používal uran, pak se přešlo v 80. letech na wolfram. Jak je to u -400 a dál nevím.
Hádám že kvůli hmotnosti na „nápravu“ vs únosnosti betonu dráhy, pojížděčky a stojánky. Místa je v Tuřanech jinak dost.
Ja si skôr myslím, že je to preto, že A380 nemám komerčné využitie v Brne. B747 v Cargo verzii áno.
Moc pěknej rozhovor, díky za něj!
“Že se stejná hadice vede u jednoho vozu spodem, u dalšího horem, to by v letadle nešlo.”
“Přesně tak”, řekli v Boeingu a zapomněli na šrouby 😁 omlouvám se fans, ale to se nabízelo. Článek jinak super 😊
Mě na všech těch průšvizích posledních cca 2 let zaujalo, že pokud jsem něco nepřehlédl, všechno to byly 737NG nebo Max8, a snad jedna 767.
A taky jsem nepochopil, jak mohl někdo připustit takovou psychedelii, že fakticky krachující McD nechali Boeing koupit za jeho vlastní peníze a ještě převzít celé vedení. Za to měl někdo ne sedět, ale rovnou viset.
Ještě bylo pár průšvihů ohledně letadel pro armádu, které opakovaně obsahovaly zapomenuté nářadí.
Firmu začali řídit manažeři a akcionáři ne inženýři. Kvalita šla dolů, protože bylo méně kvalitních lidí na kontrolu. Kontroly se ojebavaly, aby se ušetřilo no a dopadlo to jak to dopadlo…
„Firmu začali řídit manažeři a akcionáři ne inženýři.“
To mi něco připomíná – konkrétně třeba ČD prakticky téměř hned od jejich vzniku (po rozdělení ČSD) – a asi takových firem bylo a možná stále i ještě je (= zatím ještě nezkrachovaly) u nás víc …
Takových firem bylo více nejen u nás. typickým příkladem byla automobilka Opel. Přišel „špičkový“ manažer a šetření nákladů. No a jako obvykle začal u kontroly, vždyť ta nic nepřináší (dle jeho názoru). Ono to chvíli funguje, než lidé ve výrobě zjistí, že je nikdo nedrží pod krkem, kvalita šla rychle dolu. A Opel se z toho už vlastně nikdy nevyhrabal (dne je součástí PSA, resp. skupiny Stellantis).
Kloubák je jumbo a 25m trolejbus superjumbo 🙂
Megajumbo.
Mumbojumbo 😁
Velmi zajimavy rozhovor 👍