Kanál DOL jde do vlády. Ministerstvo chce zachovat území i pro labskou větev
Ministerstvo dopravy poslalo tento týden vládě návrh na další postup v případě kanálu Dunaj – Odra – Labe. Oznámil to
Ministerstvo dopravy poslalo tento týden vládě návrh na další postup v případě kanálu Dunaj – Odra – Labe. Oznámil to ministr dopravy Vladimír Kremlík na sociálních sítích. Vláda rozhodne o dalších osudu projektu za stovky miliard korun.
„Navrhujeme zaměřit se zejména na dunajsko-oderskou větev. Spojení těchto dvou větví se jeví z ekonomického hlediska jako nejvýhodnější,“ uvedl Kremlík. Ministerstvo tak i po výměně ministra postupuje v souladu s doporučením své centrální komise z letošního ledna.
Komise doporučila dále připravovat pouze propojení Odry s Dunajem, neboť napojení na Labe pomocí dlouhých plavebních tunelů je podle ní příliš nákladné a rizikové.
Ještě předtím kanál DOL hodnotila studie proveditelnosti, ze které vzešlo, že stavba za 585 miliard by byla ekonomicky efektivní. Právě labská větev ale byla kvůli složitému přechodu rozvodí na hraně a efektivitu výrazně snížila, což komise vzala v potaz. Propojení Odry s Dunajem má vyjít „pouze“ na 283 miliard.
„V případě souhlasu vlády bude zadáno zpracování podkladů pro vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území z hlediska životního prostředí,“ doplnil Kremlík. Ministerstvo současně vládě doporučuje zachování územní rezervy i pro labskou větev.
Hodnocení stavby z hlediska vlivu na životní prostředí by mělo podle doporučení centrální komise probíhat ve spolupráci s Polskem a Slovenskem, s oběma zeměmi je rovněž třeba vyjednat varianty přechodu koridoru přes hranice. Doporučené trasování na jihu vede právě přes Slovensko.