lot
Dopravci Železnice

Jsme už často rychlejší než kamiony, říkají železniční nákladní dopravci

Nákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.cz
Nákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.cz

Zatímco mezinárodní silniční doprava je kvůli omezením na hranicích na hraně kolapsu, nákladní vlaky do zahraničí jezdí bez větších problémů. Pomáhá tomu nejen podstatně slabší provoz osobní dopravy, ale i rychlá operativní opatření dopravců. „Jezdíme, komplikace nejsou. V mnoha případech jsme rychlejší než kamiony,“ říká v rozhovoru Oldřich Sládek, výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.

Jak se pandemie koronaviru projevila u nákladních dopravců?

Začátky byly hektické a těžké, jak pro zaměstnance dopravců, tak i pro vedení dopravců. Musela se okamžitě udělat řada rozhodnutí a opatření a celkově stovky a tisíce operativních rozhodnutí, ale nákladní vlaky jezdí. A musím říct, že se všechny společnosti s touto krizovou situací vyrovnaly zatím víc než dobře. Například v pátek odpoledne ŽESNAD.CZ zařídil během dvou hodin u ministerstva dopravy akutní komunikací s ministrem dopravy i s jeho náměstky chybějící povolení pro vozmistry – a dnes nákladní vlaky, strojvedoucí i výše zmínění vozmistři jezdí přes hranice bez omezení.

Hranice jsou uzavřené, jak řešíte situace převozu vlaku do zahraničí?

Nákladní dopravci si vypomáhají přepravou svého personálu pro zajištění výkonů vzájemnými rg. jízdami, tedy převážením na stanovištích v případě nutnosti. Zřídili jsme vzájemná spojení, stanovili jednoduchá základní pravidla, vše za pochodu prakticky během jediného dne s tím, že nesmíme zastavit provoz v okamžiku, kdy jsou uzavřené silniční přechody. Třeba přes pohraniční přechodovou stanici Děčín – Bad Schandau jezdí nyní denně kolem 100 ucelených nákladních vlaků.

Jak funguje přeshraniční přeprava?

Úplně normálně, jen musí být každý pracovník vybaven lejstrem pomalu každého státu k povolení překročení hranic. Tady vidím selhání EU, tohle je přesně to, co by měla jednotně – a předem, se svými štáby odborníků a ředitelství na kdejakou hospodářskou činnost – řešit Unie. Například nechápu povinnost vyplňovat osobní údaje včetně rodného čísla polským pohraničníkům. K  čemu je potom evropská licence strojvedoucích? Denně komunikujeme i s evropským sdružením železničních nákladních dopravců ERFA a jejím prostřednictvím se snažíme komunikovat i s Evropskou komisí a poukazovat na výše zmíněné hlouposti, které komplikují železničním podnikům život. To hlavní ale je, že jezdíme, nestojíme na žádných hranicích. Na železnici něco takového jako kolony u hranic neexistuje. A to je to hlavní. V mnoha případech jsme rychlejší než kamiony.

Prakticky všechny obory si stěžují, že chybí ochranné prostředky? Je tomu u nákladních železničních dopravců jinak?

Ne, je s tím velký problém. Je zásadní nedostatek ochranných pomůcek, dezinfekčních prostředků, roušek a respirátorů k ochraně našich lidí v provozu. Zažádali jsme, jsme v pořadníku, improvizujeme a čekáme na dodávky. Víme, že bez lidí v provozu se doprava může i zastavit nebo výrazně omezit. A to nejen u dopravců: klíčoví jsou i dispečeři, výpravčí, signalisté, zkrátka všichni provozní kolegové ze Správy železnic.

Jaká je teď komunikace s ministerstvem dopravy a Správou železnic?

Výborná. Chtěl bych především vyzvednout operativní spolupráci s odborem drážní dopravy na ministerstvu a především s odbory řízení provozu na Správě železnic pana náměstka Miroslava Jasenčáka. Dělají daleko více, než je jejich povinnost. Z  terénu zatím máme zprávy o kolegialitě jak mezi pracovníky dopravců, tak mezi pracovníky Správy železnic a dopravců. Všem provozním zaměstnancům za jejich obětavost děkujeme.

Museli jste nějak omezovat výkony?

Co mám informace, tak se spíš jen musely přepracovat všechny možné plánované rozvrhy a plány a turnusy a rychle zareagovat na změněnou situaci.

Nenahrává vám i to, že se vám zrušením řady osobních vlaků výrazně uvolnil prostor na tratích?

Zrychlili jsme dopravu nákladních vlaků tak, jak se nám ani nesnilo. Tohle jsme dlouho nezažili. Tady si neodpustím jednu poznámku – prostě se na této situaci mimochodem ukazuje, že zásadní a největší dlouhodobou brzdou našeho podnikání je nedostatečná propustnost tratí. Ale náprava tohoto stavu je již 4 roky, co naše sdružení existuje, naším dennodenním chlebem a zřejmě ještě spoustu let bude i nadále.

Při pohledu na ucpané hraniční přechody se nabízí otázka, zda existuje nějaké rychlé řešení, jak přetáhnout zásilky z kolabující silnice na železnic.

Je to neočekávaná příležitost. Ačkoliv je ŽESNAD.CZ zásadně a principiálně zcela „neobchodní“, a jinak by to ani nešlo, tak samozřejmě mám informace od našich členů, jak se snaží jejich obchodníci a obchodní partneři preventivně zajistit práci. Naši členové jsou aktivní a nespí. Nyní s paralyzovanými kamiony na silničních hraničních přechodech nabízíme železnici jako plně funkční a připravenou alternativu.

Jak se vyvíjí letos objem nákladní dopravy? Zatím to vypadá, že se vás uzavírání podniků netýká?

Projeví se to plně příští týden. Železnice je napojená na těžký průmysl a automotive, takže je logické, že to dopravci pocítí. Letos je zatím mírný pokles. V únoru 2019 byl výkon sítě asi 2,9 miliard hrtkm, letos v únoru asi 2,78 miliard hrtkm. Příčina byla nejen omezení kombi dopravy v důsledku uzavření čínských továren, ale i v nárůstu ceny emisních povolenek v důsledku úbytku spotřeby hnědého uhlí. Tedy, projevuje se makroekonomický vývoj v odvětvích, na nichž je železniční nákladní doprava závislá.

121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Moza14

„Třeba přes pohraniční přechodovou stanici Děčín – Bad Schandau jezdí nyní denně kolem 100 ucelených nákladních vlaků.“

Nevíte někdo, kolik jich jezdí za normální situace?

Elb

Prý taky 100, pochopil jsem to stejně, že by to mělo být nějak více, než obvykle..

Peter

Proc to nezavest povinne jen pro tranzitni kamionovou dopravu, ktera jen projizdi zkrz nas stat ?

Jiný Petr

Není na to kapacita tratí, takže je to neralizovatelné.

Petr-666

při mrtvé osobní dopravě je volné kapacity víc než dost

Elb

Kapacita nemusí znamenat jen místo na koridoru..

videosen

Ale je to realizovatelné, jukněte do Švýcarska. Stačí razantně zpoplatnit kamionovou dopravu na všech cestách. Bohužel díky neschopnosti politiků a díky naší nenažranosti je změna v nedohlednu.
Situace kolem viru nastala díky našemu způsobu života. Poučíme se?

David

Opravdu pouze (video)sen.

Petr-666

třeba proto, že stačí jeden nemocný na centrálním řízení provozu a po páteřních tratích neprojede ani kolo

Jouda

No nevím no používat zrovna tohle měřítko, že jsme rychlejší…. To je jako kdybych se porovnával s profesionálním běžcem po amputaci nohy a tvrdit, že už jsem mnohdy při běhu rychlejší než on…… Tohle asi nebude pro nás nádražáky zrovna nejlepší píáár…..

Elb

Tak zrovna nohy se pro rychlejší běh amputují běžně.

videosen

Asi jste zatím nepostřehl, že železnici amputuje nohy roky dopravní politika státu a vlastně celé EU.

Lomo

Ale běžci po amputaci obou nohou běhají rychleji.

K.S.

Možná hloupý dotaz, ale máme nějaké nelektrifikované tratě do sousedních zemí kudy se dá převážet náklad s překročenou ložnou mírou směrem vzhůru? Napadlo mne jestli by třeba bylo možné, po nějakých domluvách s většími spedičními firmami, které mají řidiče kamionu na obou stranách přes hranice převážet návěsy na obyčejných vozech kde by asi došlo k překročení ložné míry.

Petr Šimral

Nemáme. Profil na neelektrizovaných tratích bývá výškově spíše horší…

Ulita

Nelze (nejen) technologicky („obyčejný“ návěs není manipulovatelný, je to jen jednoduchá konstrukce z jeklů, prken a plachtoviny), i kdyby se nehledělo na čas a peníze. Místo vymýšlení těhle kravin jistě dostanou spediční firmy nabídku od nějakého intermodálního operátora.

K.S.

Vím že manipulaci jeřábem to neustojí, přemýšlel jsem o tom že by se na ten vlak opatrně najelo.

Martin.dilli

Na překladišti se běžně vloží návěsy na vagony k tomu určené. V daném státě špeditéři přijedou s návěsem na terminál (např. Paskov) a tam ho zanechá a dostane jiný a jezdí jrn vnitro. Firmy ekol, lkw walter a pod vozíme běžně jako ucelené vlaky pod Awt, nyní pkp cargo international

Kubrt

To ale nejde udělat s každým návěsem.

Elektrarnik

Ok.Tak už jenom zřídit ty chybějící terminály pro plynulé vagónování kamionů a konečně vybudovat na hlavních tazích k našim sousedům alespoň dvoukolejné tratě. V zajištění podmínek přepravy zboží na střední a dlouhé vzdálenosti v rámci Evropy jsme jsme jako tranzitní země posledních cca 20-30let prospali.

K.S.

Jenom možná hloupý dotaz v souvislosti s mým předešlým příspěvkem, nemohlo by stačit třeba u Veselí n.M. najít jednu kolej, kde se dá za šutrcem udělat makadamová cesta a svařit nějakou nájezdnou rampu a přejezd mezi obyčejnými plošinovými vozy realizovat z položených kusů silného plechu, eventuálně chycených na jeden vůz bodovým svarem? Jak rychle by se to dalo vybavit?

Jinak souhlasím, tranzit je na tom v EU mizerně, kdyby všechny návěsy byly typu roadrailer, nebo něčeho modernějšího a efektivnějšího, trochu, tak ten problém nebude takový.

Petr Šimral

Opravdu nešlo. Jediné, co by mohlo jít rychle (ale za šílené peníze), tak je systém RoLa. Ten ale tomu moc nepomůže, protože rizikoví řidiči jedou s vlakem. Byť by třeba přechod Náchod dokázal vyřešit například za 6 hodin, kdyby tam ovšem byla sjízdná trať s dostatečnou prostorovou i funkční průjezdností…

PS: Vůbec netuším, kde jsou dnes odstaveny vozy Saadkms s malými koly, možná už jsou sešrotovány…

K.S.

Proto jsem myslel na přepravu návěsů bez řidičů, tím by asi dopadlo to největší zdržení. Ale máte pravdu, je to plné různých dalších komplikací.

Alibaba

Dáte-li běžný kamion na běžný plošinový vůz, tak se vám to nevejde pod některé nadjezdy přes tratě (i bez elektrické trakce).
Takže nějaké vozy „malá kola“ viz Petr Šimral, nebo jsem viděl i speciální kapsové vozy jen pro návěs.
Třeba: http://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=fotografie&id=2586

K.S.

A kdybychom vybrali takovou trasu kde to nebude_ Jak jsem pochopil je problém dostat náklad z jedné strany hranice na druhou. Moje představa byla takové že by se co nejblíže hranici na vhodném místě naložily návěsy, převezlo se na jiné vhodné místo a tam si to přebrali místní. Hranici by překročil jenom jeden člověk a hned se vrátil s druhým vlakem návěsů. Takže by to bylo třeba jenom pár kilometrů od hranice. Jo pokud by se zorganizovala překládka, tak by to šlo asi taky. Ale těch míst a rukou tolik není a navíc kde jsou lidé, tam je COVID-19

Alibaba

Pokuste se vybrat (navrhnout) sám nějakou trasu. 1. problém bude, jak se kamiony bezpečně dostanou na nádraží (na obou koncích teoretické linky) a na rampu. 2. kolik kamionů pobere jeden vlak Třeba trasa Královec – Kamienna Gora Vymotá se vůbec bezpečně kamion v Královci na rampu? Vyjede na ni? Ty prostory většinou nejsou na to dělaný. Trasa Višňová – Zawidów Jak kamiony dojedou vůbec ze silnice I/13 k nádraží, tak aby nezničily silnice III. třídy? Trasa Meziměstí – Mieroszów To samé, jak se tam kamiony dostanou? Mikulovice/Jindřichov ve Slezsku – Głuchołazy To samé, jak se tam kamiony dostanou? Podívejte se… Číst vice »

K.S.

Slovensko: Veselí-Skalica, Vlárský průsmyk – Nemšová, pokud by to šlo, tak pak z Bylnice. ideálně ale z Kunovic či Veselí. Do Polska třeba Krnov-Glucholazy

Alibaba

Tak asi jediný z toho Veselí-Skalica. Jen ta rampa ve Skalici se mě zdá nějaká malá…
Dá se ve Vlárském průsmyku naložit Kamion, rampa tam asi je? Je v Němšové rampa? Bylnice je už mimo, po cestě jsou nejisté nadjezdy.
Na Głuchołazy se ptám v předchozím textu, z Krnova to asi nepůjde, podjede to pod tímhle nadjezdem?: https://mapy.cz/s/jamuhodelo

Petr-666

Jenže tohle není podstata problému – na to totiž nemusíte vynalézat vlak, nakládku na něj, skládání z něj, … – když úplně stačí jeden tahač s jedním řidičem (který celou směnu nemusí otevřít dveře kabiny) převážející odvěšené návěsy k novému zápřahu pár desítek metrů přes hranici a zpátky.

mmch, vlakem by to šlo i bez překračování hranice člověkem, dálkově řízené lokomotivy již byly vynalezeny 🙂

Petr Šimral

Ještě nějakou pohádku…

Petr-666

armáda umí naložit na vagony tanky na širé trati i pod hodinu 🙂
Ovšem u kamionů je nájezdová/sjezdová rampa ten úplně nejmenší problém.

Petr Šimral

Asi tak. K čemu nájezdová rampa, když to za kilometr očešete o most, že?

Alibaba

Jenže ten tank je na výšku tak poloviční oproti kamionu.
Nepovažuji rampu na kamion za malá problém, ten se taky oproti tanku neotočí/nevytočí na malé ploše.

Ulita

Proč jsou největší magoři tak fascinovaní zrovna přepravami kamiónů na vagónech? Vypadá to hezky na fotce?

Frantisek

Protože možnost nakládky přímo do železničních vozů byla v posledních desetiletích značně ořezána. Hezky to nevypadá, je to podobně hnusné jako ty předlouhé kolony, akorát se to rychleji odbaví (jeden strojvedoucí) a tolik to nešpiní a neucpává sídla a krajinu.

K.S.

Ne, protože na D2 jsou kolony dlouhé desítky kilometrů.

Elb

Kolik jezdí nákladních vlaků Děčín-Bad Schandau za den za normálních okolností?

Petr Šimral

100.

Elb

Já to z textu chápal, jakože těch 100 je něco zvláštního, možného jen teď bez provozu.

Jiří Kocurek

Většina místních zlepšovatelů by si měla raději na měsíc zajít na brigádu do skladu normální komerční firmy, aby měli tušení, jak se to dneska dělá. A kam všude taková firma expeduje. A projít si tak ze dvě. A ne že budou s kolegy odboráři sedět u piva a vymýšlet dávno prozkoumané slepé cesty (páté kolo u vozu apod.).
Vypisování nákladových listů. Proboha! Čtečku čárového kódu vymyleli před 60 rokama! Každý chytrý mobil to dovede.

Jiří Kocurek

Ty mašinky, které má každý řidič dodávky PPL u sebe jsou napojené na centrální server. A na centrálním serveru je tak uloženo, kde který balík přesně je. Vč. RZ té které dodávky.
„Zastaralá“ železnice v USA má vedle trati čtečky kódů a hlídají si tím, které vagony projely. Opět se to všecko hlásí na server. To aby se vědělo, co kam jelo. Který kontejner, který vagon. Ano, sprejeři je ####. Dnes už teda ne, jsou to IR kamery, IR světlo projde zdrz sprejerův výtvor.

Frantisek

Možná je ale na čase začít vymýšlet, jak to vše dělat zítra lépe, nejen pro soukromé zisky s veřejnými ztrátami…

K.S.

Jo, ale právě ten zisk je dost velký hnací motor. O popsaném zavedení QR jsem také před časem přemýšlel co by se muselo udělat a tak.

Honza

Už jsme tu měli čtyřicetileté období bez soukromých zisků jen s veřejnými ztrátami… děkuju, stačilo, zkuste to jinde na zeměkouli.

K.S.

Souhlasím a na kapitalismus se socialistickou tváří pomalu přešly i velcí asijští tygři a jih Ameriky je oligarchismus non plus ultra a KLDR je protomonarchie. Tož tak. Myslím že EU by se měla více inspirovat v USA co se ekonomiky a dopravy týče. Například v technologických odvětvích je problém s regulací. V USA když si uděláte softwareovku službu napíšete jednou, můžete ji poskytnout všude bez větších problémů po celých státech. V EU to tak snadné není protože nejen jazykové bariéry, ale i národní implementace nařízení EU, třeba ohledně ochrany osobních údajů. Tady by byl velmi hezké pokud by EU normy… Číst vice »

Dushan

Jelikož v článku nejsou žádné konkrétní informace, ani náznak, že by získali nové zakázky v souvislosti s aktuálními komplikacemi na silničních přechodech, vypadá to, že o „železnici jako plně funkční a připravenou alternativu“ zájem přesto není.

Brzdič zániku

Velmi se pletete

Dushan

Až bude konkrétní důkaz, že přešlo aspoň 50% nákladu ze silniční přepravy na železnici, budu rád, že jsem se spletl. Nepadla však zatím jediná zmínka, že by se v reakci na aktuální situaci na přechodech podařilo získat aspoň jedinou zajímavou přepravu pro železnici.

Kubrt

Před dvouma hodinama si chtěl náznak nových zakázek, teď chceš 50% jako důkaz. Hele, fakt to nefunguje tak, že někdo s někým udělá obchod a hned to poběží zveřejnit na zdopravy, aby Dushan měl důkaz…

ANO, zachováme monopoly

Pan Dushan pracuje v SUDOP Brno, neníliž pravda?

Jiří Kocurek

To je vcelku jedno. Ale chtěl bych ho vidět, jak uzavře kontrakt s korporátem typu Michelin za dopoledne. Že se zruší současná smlouva a pneumatiky pro dopravní podniky v ČR bude přepravovat ze dne na den on, intermodálně.

Totiž vyrazili by s ním dveře na první dobu. Na druhou dobu by se dveře zavřely a na třetí dobu by padlo merde.

Dushan

Kde je tedy aspoň ten náznak, že by někdo o přepravu po železnici měl nově zájem, resp. že došlo k uzavření dlouhodobé smluvy o přepravě?

Petr Šimral

No, představa, že všichni vrchní logistici najednou běží k dopravcům hned první hodinu zavření hranic je velice mylná…

Leinad

A má z rychlosti někdo něco? Nebo prostě vlak dojede do cíle o pár hodin dříve, než zákazník očekával, a celý ten náskok se čeká na vykládku?

Petr Šimral

Z rychlosti nemá nic, protože základem je jistota dojezdu. A tak i na vykládkové sloty jsou poměrně veliké rezervy, protože nikdy nevíte, co se cestou může stát.

Karel Jezbera

„Úplně normálně, jen musí být každý pracovník vybaven lejstrem pomalu každého státu k povolení překročení hranic. Tady vidím selhání EU, tohle je přesně to, co by měla jednotně –a předem, se svými štáby odborníků a ředitelství na kdejakou hospodářskou činnost – řešit Unie.“ Tady si dovolím takovou poznámku. V případě ohrožení se projevují základní lidské (zvířecí) pudy a nějaká Evropská unie pak jde stranou. No, nemusela by, pokud by jednala lépe. Ale když ani Německo není schopné si sjednat pořádek na svém území v době působení Coronaviru, tak to nemůžete už vůbec chtít po Evropské komisi. Když ČR zakázala první… Číst vice »

Řidič Eda

Zákaz vycházení není ani u nás v ČR. Neb výjimky dovolují mnohé. Například mohu jet na chatu a tam pečovat o svůj záhonek. A mnozí tam jedou také vlakem, když jim v obci vlak staví. A nebo cestování do práce je umožněno. A za to se schovají mnohé cesty kamkoli.

Frantisek

Tak ony zplodiny z dopravy také nejsou nic zdravého, na co by se neumíralo, takže vyjde-li to takto i s rozestupy a ochranou lépe… Je akorát zákaz poflakovat se venku, což může být do jisté míry i kontraproduktivní, jenže vše se musí udělat maximálně primitivně (blbuvzdorně), bohužel.

K.S.

No současný stav bych nazval dočasným řešením s jednotnou jeden furt. Potřebujeme něco efektivnějšího a rychlejšího, selektivnějšího než na celou republiku hodit deku, jejímž účelem je tlumit přenos. Pokud budeme mít systém schopný rychlého vyhledání konkrétních nakažených lidí, tak ten přenos také utlumíme. Jestli teď jeden člověk nakazí 2.5 dalšího, v průměru, potřebujeme to dostat pod 2. Jasně můžeme zastavit na měsíc celou zem, ale to je o ničem, respektive tak na nové volby, protože se vláda zachovala sice asi podle zákona, ale jako poměrně velké hovado a měla by si tak říct znovu lidem o důvěru. Lepší spíš, podle… Číst vice »

Petr-666

zastavit celou zemi na jeden-dva měsíce je jediná možnost, což vedení velkých fabrik už pochopilo a cvaklo vypínačem

Pavel

Tak hlavně, že jsme toho již většinu stačili zoptimalizovat tak, že už nemáme rampy, manipulační koleje a výpravní opravnění u většiny stanic na železniční síti v Česku! Bravo!

Honza

Jojo, v tuhle chvíli by nám nejvíc pomohla rampa v Jesenném, kdyby byla. A výpravní oprávnění, no to už vůbec, bez toho se nakládat nedá.

kakov

proč v Jesenném? co tam je?

Kubrt

To byl takový fórek; železnice snad má šanci získat nějaké nové přepravy, ale určitě to nebudou akce typu nakládka jednoho vagonu brambor a tří vagonů košíkářského zboží ročně v Jesenném.

kakov

děkuji 😉

Martin V.

Manipulační koleje na zapadlých nádražích mají dnes smysl snad jedině pro kůrovce. Ale to je jenom nárazová akce než sežere všechny smrky v okolí.

Frantisek

Dnes možná, ale ono to v součtu udělá hodně a důsledky již mnohde vidíme, pokud nejsme natvrdlí.

Vít Jůza

Nevím, jaké přesně by v Jesenném bylo využití nákladní rampy, ale průšvihem tam je v rámci „optimalizace“ znemožněné křižování vlaků … samozřejmě tam navzdory jízdním řádům i vlaky osobní přepravy vycházejí proti sobě. A zabezpečení a řízení provozu takové, že i v jednom směru vlak musí zdolat nejméně úsek Plavy – Železná Brod, než pustí další, což např. brání urychlení rychlíků Praha – Tanvald tak, aby se z nich v Tanvaldě dalo přestoupit dál. A obávám se, že se ta optimalizace zdaleka nezastavuje u zralého uvážení, zda nákladní rampa nutně musí být v Jesenném i v Návarově. A, mimochodem, podle… Číst vice »

Honza

Pane Jůzo, ta „optimalizace“ křižování v Jesenném proběhla už před dvaceti lety a to už to tam tehdy nikomu nechybělo (křižoval tam akorát maňas ŽelBrod-Tanvald s osobákem)… Co s čím by tam mělo křižovat?
Rampa v Jesenném byla obrovská ekologická zátěž nějakých těžkých kovů (rtuť?), která se musela hluboko a draho sanovat… no ale dnes by určitě pomohla, mohl by se tam naložit vagón mrkve a vyložit dva cimentu.

Frantisek

Tak radši pro součet všech těchhle „malých“ přeprav, který pak tvoří ty kolony na silnicích, stavíme (a sanujeme) nepochybně mnohem levněji silnice. 😉

Kuba

Až do letošního grafikonu by se Jesenný velmi hodil pro přeložené křižování rychlíků, aby zpožděný rychlík z vnitrozemí nepředávat v plné míře zpoždění protivlaku. Po zrychlení trati a přesunu pravidelných křižování do Tanvaldu plní tuto funkci u zpoždění kolem 10 minut Velké Hamry, při větším zpoždění ale smolík – zpozdí se nejen rychlík proti, ale i následný osobák, protože v tom Jesenném není ani autohradlo.

Honza

A teď se na té křižovací koleji mohlo přechodně překládat z kamiónů do vagónů nebo co to melete za kraviny?

Jézeďák

Tenkrát se tomu říkalo česky, úspory. Výpravčí po 97mém nebyl ani v Hamrech. Taky to šlo. 20 minut zpoždění z Brodu, na otoč to samý z Tanvaldu. Prostě úžasný. Po hodně letech, kvůli křižování pražských rychlíků v Hamrech, výpravčího o denní s dvěma přestávkama za směnu obsadili, jinak v kladívka jinak ve volných dnech. Na 16ti km trati je to velmi šikovně skoro uprostřed na 13tém km. Ideální vyhybna by byla v Navarově, ač se to nezdá, bývala tam vnvk, takže místo na vykřižování těch dvou tramvají tam je. Jinak ta rampa v Jesenným tam ještě je. Jednalo se o… Číst vice »

noerf

Pavel: Na některých tratích zůstali manupiulační koleje či rampy, ale jedná jen se o pár stanic. A otázka, kolik jich je skutečně využívaných.
Hlavní problém vidím v tom, že koridorové tratě jsou přecpány osobnímy a příměstskými vlaky a pro nákladní dopravu zde není prostor. Takže pokud se nerozšíří počty kolejí na koridoech či se příměstská a osobní doprava nepřesune na jiné koleje, tak nebude po konci epidemie pro náklady opět místo.

Jarek

Ale prd, ramp i vleček zůstalo fyzicky stále hodně, jen neexistuje cenově udržitelný logistický model, který by vozové zásilky uživil. Proto se ostatně ty rampy a manipulační koleje ruší, není to spiknutím Zlé Automobilové Lobby, jak si prostomyslnější nádražáci myslí….

Frantisek

I „stále hodně“ nemusí být dost. A kdo asi tento postup podporuje, obhajuje a dává pozor, aby se nezvrátil? 🙂 No nemusí to být démon, stačí konkrétní penězi zaujatí lidé…

Jiří Kocurek

Jesus mária! ČETL STE TO??

Chybí kapacita pro dálkové vlaky na hlavních tratích. Jak tomu, u všech křižáků, pomůže manipulační kolej v Suché Lhotě?

Jézeďák

Třeba tím, že podobně jako v tom Jesenném, který je uprostřed kůrovcových hvozdů, dříví již nenaložíte. Doprava odtud do „blízkých“ /na mapě/ Semil či Velkých Hamrů je velmi krkolomná. Když tam vnvk ještě byla, bylo dřevařům tvrzeno, že už tam není vyhybka, což nebyla pravda, takže potom, že jako není zpracována technologie. A takhle to bylo všude, a kde toto neobstálo, udělal se mastný příplatek za přistavení vozu. A to se to pak optimalizuje.

Alibaba

Výpravní oprávnění je v současné době jen a jen vlastní omezení dopravců (teda hlavně ČD Cargo), jak si házet klacky pod nohy, vždyť je to papírové omezení.
Jinak s rampama máte pravdu, to je omezení technické.

Honza

Nechcete udělat podobný rozhovor s někým z Ostravského letiště? Podle fb LKMT Spotters se tam objevují Cargo letadla častěji.

Zdeněk

Při pohledu na mnohakilometrové a mnohahodinové kolony kamionů (v minulých dnech padl patrně tuzemský rekord, když fronta kamionů stála od hraničního přechodu Náchod/Kudowa Zdrój až na okraj Hradce Králové, což je přes 40 km. Ze svého pracoviště na železnici jsem pak mohl zjistit, že se kolona posouvala „rychlostí“ 200-400m/hod) jsem si vzpomněl na někdejší reklamní slogan Českých drah „auta stojí, vlaky jedou“. A taky, kolik zboží by mohlo být přepravováno vlaky namísto kamiony. Vždyť v mnoha případech není třeba s nákladem spěchat jak k ohni! (Ostatně už učitel národů J. A. Komenský pravil, i když v jiné souvislosti, že „všeliké… Číst vice »

Honza

Aneb železnici zatraktivníme jen tím, že uměle zpomalíme jiné druhy dopravy.

Frantisek

Ono stačilo zpomalit a zazdít tu železnici a zrychlit a přidat kapacitu na silnici. Aneb investicemi tímto směrem opačného efektu dosáhneme velice nepravděpodobně. 🙂

Jiří Kocurek

Kdyby naši předkové nekvaltovali, tak by jim stačilo počkat si 2 týdny na volský povoz. A ne že by kvaltovali s něčím, co to doveze za dva dny. Takže se oháníte něčím, co by železnici vlastě zabránilo vzniknout. Jsou doma?

20 roků nebyl problém. Ale najednou se z výjemčného stavu vyvozují normy.

malý bobeš

Jeli voni vašnosto někdy po dálnici ( nebo třeba z Hradce na Olomouc; nebo po Jižní spojce; nebo… )?
„Dvacet let nebyl problém“ – to jako FAKT???

Frantisek

No, se zrušením skladů je opravdu někdy problém příliš brzké dodání. 🙂 Čímž nerozporuji mírný pokrok v mezích zákona (dnes ovšem značně urychlený), nicméně železnice není fyzicky pomalejší než silnice dodnes. Jen se tak dlouho preferoval jeden parametr před druhým, až jsme došli tam, kde jsme – tedy například místo jednoho strojvedoucího je pro stejný přepravní proud potřeba kontrolovat šedesát řidičů; o kolejích přerušených ve směru proudu nemluvě.

Honza

Pokud to není zrovna ucelenka z dolu do elektrárny, tak je těch lidí okolo samozřejmě mnohem, mnohem víc než jen jeden strojvedoucí.

Mirek111

Pěkná blbost…. Ono, když se počítá již jen a pouze, jízda, OK, ale, celá Logistika???

Dominik

Právě ale doba jízdy je uváděna jako hlavní problém železniční nákladní dopravy.

Petr-666

Hlavní problém nákladní železniční dopravy je potřeba dvou překládek zboží navíc (čas, práce=peníze, možnost poškození/ztráty, místo jednoho kamionu potřebuji po jednom na každém konci a ještě je časově ladit s vlakem),
až druhým problémem je doba jízdy v případě, že se vozy cestou přeřazují nebo že se jedná o krátkou cestu (tedy prodlení mezi obsluhami nebo čekání než se odjezdí osobka je pomalu větší, než čistý čas jízdy = pro ČR prakticky cokoli vnitrostátního).

Dominik

Tak v případě existence podnikových vleček, které bohužel byly masivně rušeny
ale jak jsem se dočetli, tak někde se obnovují). Tak pak je potřeba jen kamion na konci cesty, na „poslední míli“.

Jiří Kocurek

Jo, jenže u firmy vyrábějící okna tohle fungovat nebude. Pod plachtu vidět není, ale věřte tomu, že kamiony vozí i ta okna. Takže z TWW si ve valmezu povinně zřídí vlečku, aby pak jednou za 14 dnů do směru A/B/C/D odjel vlak. Dodání okna ne do 2 týdnů, ale do dvou měsíců od objednání. A ne na den přesně, ale +- týden to budete muset mít složené na stavbě, než se okna namontují. A nebo bude stavba 2 týdny čekat na okna. Ekomonický zázrak. Plus teda rozšíření skladů firmy (béé haly jsou pšatnéééé), aby si okna počkala 2 týdny, než… Číst vice »

Dominik

Zaprvé jsem o žádné povinnosti zřizovat vlečky nemluvil.
Navíc by to ani nemuselo být jednou za 14 dní, ale stačilo by aby se zas začali vozit kusovky. V jednom městě je kolikrát více firem a pak ten vlak z dané stanice může odjíždět i xkrát za týden, ale to je jen, co by kdyby, jelikož není, kapacita dráhy, atd…

malý bobeš

Kolik hal (mimo již stávající) asi tak naplní měsíčně (čtvrtletně) okny průměrný český výrobce, že si bude muset postavit nové? Milion oken za čtvrtletí? nebo qadrilion za pololetí?

Frantisek

To není tak úplně přesné. Na straně větší továrny může být vlečka, u menší pak dovoz do stanice (pokud to třeba doteď vozili menšími vozidly ke kamionu). Vagon pak může skončit v logistickém centru, kde se zboží i tak překládá na menší dodávky pro konečné příjemce. Představa, že veškerá kamionová přeprava jde jen od odesílatele k příjemci, je poněkud zkreslená. Ovšem, jsou i takové případy, ale zase není cílem dostat na koleje úplně vše, že… I menší část by silnicím a sídlům ulevila.

Radovan Komínek

V době předkoronavirové se uváděla průměrná skutečná rychlost nákladního vlaku na českých koridorech cca 35 km/hod nebo jízda nákladního vlaku z Prahy do Ostravy cca 10 hod. Budu rád, pokud se povede uvést na zdopravy.cz, jaké hodnoty jsou dosahovány v dnešních (byť hodně nestandardních) podmínkách. Máme tady modelovou situaci, která se už doufám nebude opakovat a mohli bychom získat zajímavá data.

Mišin

Nezapomeňte, že všechy nákladní vlaky nejsou jen ucelenky, Nex-áky, některé Pn-ka se během jízdy změní víc než z poloviny, přivěšování, odvěšování, je tam plno úkonů, které se musí provést, to zabere taky nějaký čas a do prům rychlosti se to promítne.

asdfg

Včera odpoledne Kolín – Bohumín Vrbice za 5 hodin. Je to střašně znát že nic nejezdí. Ve středu sem bral vlak v Třebové a až do Libně bez zastavení a to sem jel z Třebové okolo 9 hodiny, což je normálně nemožný. Jinak v Libni sem byl asi za 2,5h.

Radovan Komínek

Díky za cenou informaci.

Stanislav Fanta

Z ČT do Libně s nákladem za 2,5hod? To ses teda flákal.

Petr-666

Drobný detail: trasy osobky jsou volné proto, že lidi teď nikam nejezdí; lidi teď nikam nejezdí proto, že se zastavila (komu se nelíbí čas přítomný, nechť si tedy pár dní počká) výroba; když se zastavila výroba, tak nákladním vlakem není co komu vozit.

Vbb

„zastavila“ je přítomný čas? To jsou mi věci… co všecko ten virus nedokáže!

Řidič Eda

A ty kolony kamionů vozí co? Ale je možné že se kamiony a řidiči jen vrací do domovských dep.

Ľudovít

Děčín – Štúrovo za 10 hodín a to je cca. 660km. A to som ešte aj niečo postál kvôli výlukám. Naposledy Děčín – Nové Zámky s dvoma zastávkami 12 hodín a z toho skoro 3 hodiny som stál vo Vajnoroch kvôli výluke. Predtým toto bolo takmer nemožné. Alebo Kolín – Děčín za dve hodiny. Čo rýchlikom trvá dve a pol hodiny s jedným prestupom.

Radovan Komínek

Díky za cenou informaci.

David

To bude panečku diplomka z těhle cenných informací 😀

Jarek

Jsem zvědaví, jak nákladní dopravci příležitost zužitkují. Podobně povodně v roce 2002 reálně odstartovaly pražský S-Bahn.

Jarek

*zvědavý…

Pavel

Nákladní dopravci? A na čem? na optimalizované infrastuktuře? Zrušené seřazovací stanice? Zrušený výpravní oprávnění v nácestných stanicích? Nesjízdné manipulační koleje? Zrušené rampy? Kam na ty nápady chodíte?

Jiří Kocurek

Viz příspěvek od Ludovíta: „Děčín – Štúrovo za 10 hodín a to je cca. 660km.“

Tomu seřazovací stanice zcela jistě pomůžou. Rapmy taky. Bez rampy kontejner nenaložíte. Ideálně pod trolejí, aby nebyl třeba lokotraktor. Vyřizování papírů v nácestných stanicích by tomu naopak hodně pomohlo. Do hrobu.

ondra

Jaké nové ranžíry? vratme se zpátky z nadoblačných výšin,je tomu ani ne rok,co zde na webu proběhla zpráva,že by SŽ/DC/ počet ranžírů nejraději optimalizovala. V Praze jsme rádi,že jsme zatím uhájili Liben. V rámci ČSSR poslední ranžír vybudovaný v nových poměrech v Žilina -Teplička?

Frantisek

Tak ona ani ta městská železnice nebyla dosud provedena nějak pořádně. Možná se někde jezdí častěji s kratšími vlaky, aby nemusely být přípoje, čímž se krásně zazdí možnosti pro náklad – který ovšem také často jezdí zcela nahodile mimo trasy, pročež mezi jinými důvody též čeká.

Petr-666

nezužitkují vůbec nic, protože:
1) teď ani vlakem nebude komu co vozit
2) infrastrukturu pro překládku na železnici nikdo draze budovat nebude
3) na silnici nejsou drážní odboráři, co pořád vykřikovali (a zase budou vykřikovat) o vydírání stávkou (ta z devadesátek, co nákladní dopravu z kolejí vyhnala, je stále v paměti)

Honza

Jo, nákladní dopravci teď budou zužitkovávat volné koleje ježděním s prázdnými vagóny tam a zpět, protože jim nikde nic nenaloží. Největší byznys teď bude rozestrkat nadbytečné autovozy po síti…

Jarek

Já bych se na to nedíval tak pesimisticky. Je možné zrealizovat pár přeprav a získat aspoň příležitost ukázat, že „vlakem to jde taky“.

Jiří Kocurek

Jo, třeba rozvážet vlakem pivo do restaurací. Teď, když jsou zavřené.

David

Jo. Třeba přeprava plastových lahví s pitnou vodou s šedesátiletou barčou v čele. Z toho tady šotoušský logistici už ustříkávaj několik let 😀

PetrB

Bohužel město Oloumouc zastavuje chystané prodloužení tramvajové tratě na Nové Sady.
Ve středu ale kvůli řadě bezpečnostních opatření v souvislosti s rozšířením nového koronaviru, která se negativně podepíší na ekonomice, vedení radnice přepnulo na úsporný režim.

Rada města zároveň souhlasila s pozastavením druhé etapy výstavby tramvajové trati na Nové Sady.

„Práce pozastavujeme do podzimu, kdy budou známy přesnější odhady dopadů šíření nákazy koronavirem,“ uvedl náměstek primátora Martin Major (ODS) pro MF DNES.

Brzdič zániku

A souvislost s tématem článku je přesně v čem? Nákladní dopravci nedovezou tramvajové kolejnice?

Petr Nick

Souvislost není nutná, je to informace z dopravy, lepší než pouhé kritizování..

David

Tak určitě. Každý, kdo má jakoukoliv informaci z dopravy, ať to sem teď napíše.