Kamiony stojí, v Labi je voda, remorkér Beskydy přetahuje nákladní lodě
Labe ukazuje po delším čase rejdařům vlídnější tvář a pomáhá tak s nákladní přeshraniční přepravou. Překonat kritický úsek u hranic
Labe ukazuje po delším čase rejdařům vlídnější tvář a pomáhá tak s nákladní přeshraniční přepravou. Překonat kritický úsek u hranic s Německem přitom lodím bezplatně pomáhá unikátní remorkér Beskydy, který patří státu.
„Remorkér dnes přípřeží mezi Hřenskem a Ústím pomohl motorové lodi SILJA 2 dovézt do republiky po Labi sojový šrot jako krmivo pro kuřata. Zboží nemuselo čekat v kamionech na hranicích ochromených koronavirem,“ uvedlo v pátek Ředitelství vodních cest. Doplnilo poděkování posádce remorkéru za plné nasazení.
Šrot vezlo do republiky plavidlo společnosti EVD-Sped. „V Labi je voda a nám se podařilo přesvědčit zákazníky, aby využili našich služeb,“ uvedl jednatel Lukáš Hradský. Podle něj je právě krmný šrot příkladem zboží, které se podařilo přesunout ze silnic na vodu. Jinak ale rejdaři jezdí i se svými tradičními komoditami, jakými jsou například hnojiva a další chemikálie, nadrozměrné kusy či obilí.
„Mám ale obavu, že to rychle skončí, neprší a voda ubývá,“ doplnil Hradský. Pro rejdaře je klíčový ukazatel na vodočtu v Ústí nad Labem. Pokud ukazuje alespoň 210 centimetrů, může stále loď přes hranice pod Děčínem projet s ponorem alespoň 150 centimetrů, což je hranice pro ekonomickou plavbu. V pátek vodočet ukazoval 229 centimetrů.
Zadokolesový remorkér Beskydy z roku 1956 je jako jediný svého druhu v Evropě stále v činné službě. Loď je plně funkční. Stát ji v listopadu 2016 koupil od společnosti EVD-Sped., nechal ji zrekonstruovat a zajišťuje s ní veřejnou službu přípřeže nákladním i osobním lodím na Labi v době omezených plavebních podmínek. Remorkér byl zároveň před dvěma lety prohlášen za kulturní památku.
Plavba na řece se přitom vedle nedostatku vody musí v době nákazy vyrovnat i s jinými překážkami, a to při průjezdu plavebními komorami. Státní plavební správa tento týden oznámila, že v rámci „opatření proti šíření koronavirové infekce Covid-19 budou na labské vodní cestě proplavována pouze plavidla nákladní dopravy a plavidla osobní dopravy bez cestujících, a to po předběžném objednání 3 hodiny před předpokládaným proplavením. V případě ranního proplavení bude objednání provedeno do 18,00 hodin předešlého dne“.
Pokud jde o nákladní dopravu jako celek, v zajištění plynulosti přeshraničních přeprav kamionům výrazně pomáhá především železnice. V rozhovoru pro deník Zdopravy.cz o tom v pátek mluvil výkonný ředitel sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.