Kamionem, lodí, vlakem. Na Čiernohronskou železnici dorazilo sedmnáct vozů ze Švýcarska
Elektrické jednotky ze Švýcarska pro Čiernohronskou železnici. Foto: ČHŽ
Vlaky mají být součástí expanze Čiernohronské železnice včetně nového spojení pod Chopok.
Celý tenhle nápad s přestavbou ČHŽ na elektriku a prodloužením pod Chopok je ještě nějaké dědictví po Kočnerovi a spol., ne? Zaměřeno na rozkradení dotací nebo výhodnou likvidaci odpadu, se kterým by byl ve Švýcarsku problém.
El kokot…
Nenašlo by se něco takového ve Švycarsku i pro JHMD?
To se musí JHMD starat 🙂
Dle mého názoru, Šatava to postavil na nohy, a je potřeba myslet dal . Určitě by něco takového mělo smysl. Záleží taky na lidech co tam žijí. Je to krásný kraj a zijou tam lidi.
Určitě bych se jel svézt do jižních Čech tramvají.
starat = zadrátovat? 🙂
V Švycarsku už ne.
V Rakousku je na to šance. Zillertalbahn objednal vodíkove soupravy u společnosti Stadler. Uvedení do provozu s počatkěm j.ř. 2022/23. Tak budoú mit zbytečne diselove soupravy. Je čas dohodnout se.
jakoze zadratovat jhmd?
Skvely počin, odvážným štěstí přeje. Ritz anebo nic.
Přesně tak.
ČHŽ je kulturní památkou a její plánovaná přestavba na tramvajovou trať by znamenala faktické zničení této kulturní památky, nechápu jak tohle může kraj a ministerstvo kultury dovolit!!! Stávající trať by měla být opravena do původního stavu! Je naprosto nepochopitelné, že se za pět let „nenašly“ peníze na opravu pár kilometrů trati v úseku Šánské-Hronec, ale na dovoz tramvají se čtvrt milionu eur „našlo“ hned+další na jejich nákup. Plánovaná přestavba= řádově desítky milionů eur, využití pro VHD naprosto iluzorní protože hlavní přepravní poptávka je směrem do Brezna kam trať nevede. Využití mimo sezonu by bylo asi jako na trati Kamenice n/lipou-Obrataň… Číst vice »
Hm, a proto teď jinde vyšilují, že tramvaj do Jablonce nebude úzká..
Copak tramvaj do Jablonce je kulturní památka?
Jo budou. Když to dotáhnou do konce, tak tam budeme jezdit všichni a čučet jak péra 🙂
Řekl bych ze je to nejodvážnější dopravní podnikatelský počin. Totální hattrick. Vrátí se původní myšlenka využít místa. Ne pro dřevo ale turismus. Placeny. Byznys. Ze kterého mají všichni něco. Para určitě nezanikne ale ježdění si jen tak lesem od nikud nikam? To se jednou omrzi
Kdyby to byl tak skvělý podnikatelský počin, tak do toho bude investovat nějaký podnikatel a nemuselo by se žádat o dotaci EU.
Ale oni investovali ty herky. Někde jinde je doprava bez dotaci? 😀 myslím naši Evropu
Podnikatelský počin???-za čí peníze??? Placený byznys???-kým placený??? Kdyby nečekali, že tam EU nasype miliony eur tak by taková zhovadilost nikoho ani nenapadla protože to na sebe nevydělá!
„Ježdění odnikud nikam“- jezdilo se z Chvatimechu kde bylo parkoviště do skanzenu ve Vydrově, což mělo smysl, a kdyby ty prachy co dali za nákup a dovoz tramvají použili na opravu tratě, mohlo se tak jezdit stále!
Placeny zákazníky. Nevydela a nevydelava ježdění z chvatimechu. Několik spojů za den a jen pro otrlé. Bude to proste jiné. Desítky spojů do lyžařských středisk, tisíce lidi denně v sezonách, místní dopravní obslužnost, navazující infrastruktura. Myslíte ze lidé zde žijící nechtějí svůj profit? Ze chtějí žít ve skanzenech? 🙂 Normální pulzující ekonomika. Jistě jsou schopni si ochránit svoje místo k životu. Vidím to optimisticky.
Myslíte ze lidi v Tyrolsku jsou nasrani ze tam jezdí lidi v létě do hor na dovci a v zimě na lyzovacku?😀
Jo, já myslím, že byli rádi, když jsme dojeli do Telfesu z Innsbrucku šalinou STB (Stubailtalbahn) 😉
Taky mám rád pohádky o mašinkách.
Vážený, podle toho co píšete soudím, že jste v Čiernom Balogu nikdy nebyl, kde jste tam viděl ta lyžařská střediska? Víte jak vypadá místní dopravní obslužnost?
Já pořád doufám, že je to nějaká hloupá sranda a fotky zdařilá počítačová animace.
Nepleť se do toho, je to akce Slováků, ne tvoje.
Jojo, takový ty starosti různejch blbečků o to, co si někdo jinej dělá za svoje peníze. Bejt rok 48, jsou tydle myslitelé všichni v akčních trojkách.
Vidím jen dva možné scénáře. A oba pesimistický.
Buď se to nepovede a všechno to skončí v kopřivách a nebo se to povede a na Horehroní budou švištět hlubokými lesy podivné tramvaje a celé kouzlo drevařského vláčku bude pryč.
A kdo by mi to chtěl vymlouvat tak ať si představí šalinu na Kaprounu.
Naprosto přesné.
Proč ne ? Atrakce pro dětičky je sice pěkná věc, ale pro dopravu je to k ničemu. A na uživení tratě tuplem.
Klidně si ji představím než kazdej rok zebrat o prachy a nevedet jestli za rok někdo dá nebo ne, dyt je to ponižující.
Ponižující? Myslíte, že se tahle akce zaplatí z našetřených peněz parničkářského spolku ? Už teď to vyšlo na nějakých cca 8 mega. Pripočtěte projekt, pokládku chybějících kolejí a elektrifikaci výstavbu zastávek a zázemí a bůh ví co ještě. A když se to opravdu podaří, tak se vsadím, že si to na sebe dokáže vydělat maximálně o prázdninách a o lyžařský sezóně. A ve zbývajícím půl roce budete stát před úřadem s nataženou dlaní. Těch pár lidí z Balogu a okolních dolin budete vozit do Brezna za pár korun, protože jinak vám zase utečou do aut a autobusů jak byli zvyklí… Číst vice »
Ponižující bylo myšleno závislost na dotacích krajů Jhmd. Tento projekt Balog mi přijde hodně revoluční. Nový projekt, nové příležitosti. Myšlenka. Nápad.
Do aut moc neutečou, neboť se počítá s omezením automobilové dopravy tam.
Naopak. Pokud se to dokončí a rozjede, tak se mohou zapojit do IDS a mít stálej a stabilní příjem. A to je pro budoucí přežití a rozvoj hlavní. Těch pár parních vlaků přes léto to vážně nevytrhne.
Když už, tak rychlošalinu…na 80-90 km/h…
Já bych vsadil na variantu a).
Prostě to bude úplně stejně strašné až hrůzné jako Tatranský električky, to jste chtěl říci?
Já bych tam šalinu klidně bral – lepší než Balmy nebo nedejbože ponorky. Kaproun se dá třeba přirovnat k lesní zastávce na trati Innsbruck – Igls, např. Tantegert: https://ibb.co/G5LVjr8
Průplav Rýn-Mohan-Dunaj :-). Zajímavé, že v Německu postavit šel. V ČR se nesmí postavit ani 1 m něčeho, co by se jmenovalo průplav….
Tak se v Německu zeptejte, jestli to považují za účelně vynaložené prostředky.
Konkrétně Main-Donau Kanal je historicky čtvrtá spojnice po vodě, která v té trase vznikla – nejednalo se tedy úplně o stavbu na zelené louce (jakkoliv v jiné stopě, ale s existujícími dopravními vazbami a hlavně existující a fungující infrastrukturou po proudu) – v trase kanálu DOL tohle naprosto chybí… pokud tedy máte na mysli zrovna tohle…
Neptejte se hlavně Němců z východních zemí 😀
Takže se zainvestuje prakticky celý roční státní rozpočet, aby pak jednou za uherský rok pluly tramvaje z Liberce do Bratislavy nebo naopak.
A protože toho popluje příliš málo, tak se zavede kanální povinnost. Hned vede železniční. A Plzeňská Škodovka bude mít problém expedovat, protože se plavební a železniční odbory neshodnou na tom, která povinnost je ta správnější. Ale my vezeme trolejbusy do Českých Budějovic!!
Zajímavé, že v Německu postavit šel.
Tak kdyby se D-O-L začal stavět (opravdu STAVĚT, ne jen o něm plkat) v roce 1960, tak jako R-M-D, tak by taky postavit šel.
Na R-M-D klesl za posledních 20 let klesl objem přepravy kontejnerů na desetinu. Takže dneska by to toho určitě nešli.
Máme skvělou příležitost se u nich přiučit 🙂
Tak to je super – na obou stranách. Elektrifikace ČHŽ a současná trať do Waldenburgu bude napojená na Basilej a tramvaje tak budou jezdit dál. 🙂 Perfektní, hlavně teda u Švýcarů. Za to palec nahoru.
Elektrifikace ČHŽ
Palec nahoru bych dával až se zapne napájení. Nebo přinejmenším až se vztyčí první sloup, dřív určitě ne (slavnostních kopnutí do země jsem už viděl…)
U Švýcarů pochyby nemám. 🙂
Švýcaři v té elektrizaci ČHŽ figurují jak?
Zřejme bude nastup do vozu hodne vysoko vzhledem ,zatim krome balogu , neexistujicim zvysenym nastupistim. Nebo jsou vsude zvysená? deset let je deset let
Na lesní železnici jedině metrová nástupiště s délkou nástupní hrany nejméně 100 metrů.
To je zajìmavý. Řìkali že ten Rýnsko – dunajský kanál je pro kočku a že lepší je to vlakem. A najednou plavou vlaky průplavem. Ještě že se toho nevšimnul zeman. Zase by nějaká půvabnà redaktorka musela na léčení…
Lod s nakladom musela niekolko dni cakat v pristave. Nebolo to pre nizku hladinu? Neviem si predstavit kanal Dunaj – Odra – Labe postaveny pre lod vezucu elektricky do C. Balogu. Co by to muselo stat penazi a pocas sucha kanal nepouzitelny. Ved aj na Labe byva problem so splavnostou pocas sucheho roka. Hlavne aby podarilo zrekonstruovat trat prw tieto pekne elektricky. A nova trat pod Juzny Chopok, to je pre silneho optimistu. Ale zelam im aby sa to p. Bilekovi a jeho teamu podarilo.
Na trať pod Chopok nemají ještě ani DÚR, ale už pro mí mají soupravy. Tak snad jim ty soupravy rez nesežere dřív, než se začne stavět trať.
Labe má problém jen proto, že nemá dobudované jezy.
Nevím ale, proč tady všichni tak brojí proti DOL, když se stavět nebude. A ví to všichni.
Maximálně se udělá to, co má alespoň trochu smysl a na co přispěje EU – zajištění současné splavnosti Labe, splavnění kousku Odry do Ostravy a drobné úpravy na současných tocích na Jižní Moravě.
A i kdyby náhodou nějaký politik chtěl mermomocí stavět, tak za naše peníze to nepostaví a evropské na DOL nedostane.
Říkali, že není zdaleka tak používaný a že čísla díky kterým vyšlo ekonomické zhodnocení našeho kanálu jsou nerealistická když počítají s větším objemem přeprav než ten Rýnský kanál.
No právě. Na D-O-L by to bylo jedno zdymadlo za druhým, stejně jako na R-M-D, což komplikuje a zpomaluje plavbu, takže se rejdařům moc nechce takové kanály využívat. Kdyby někdo chtěl něco vozit loděmi z Bulharska do východního Německa, tak to stejně raději vezme po moři kolem Evropy do Hamburku, než aby to tahal kanálem D-O-L.
Přesně. Stejně tak to mají s rychlým železničním spojením. Raději nás objedou….
Zatím nemáme ani VRT ani D-O-L. Ovšem VRT by Němci a Rakušani rádi využívali pro spojení Berlín-Vídeň.
Klobouk dolů před takovým počinem a držím palce při plnění smělých plánů. Já jsem skanzen i depo v Balogu navštívil asi před čtyřmi roky a bohužel mě velmi zklamaly ceny jízdného 👎
Jako, že boly nízké ?
Pokud to měl být pokus o slovenštinu, tak tam máte hned dvě chyby. 1) Slováci zrušili – podle mě celkem progresivně – i/y v příčestí, čili ceny boli. 2) V přídavném jménu je zpravidla jenom jedna slabika dlouhá, čili je-li dlouhá slabika v kmeni, je koncovka krátká, tedy nízke.
A „jako“ je slovensky?
Jako je česky. Boly je nesmysl.
jako je bratislavsky.
Nepruď, nebyl to pokus o slovenštinu ale o to, že pán asi chtěl aby jízdenka. ČHZ byla asi skoro zadarmo 😱
Tohle mě zaujalo a hned jsem se musel podivat, dospely jedna zvolená trasa 9,90 Euro
Myslím že cena je cajk. Samozrejme ruzne slevy rodiny, duchodci a skoly.
Ovšem na takovou atrakci obvykle nepřijede jeden dospělý. Omlouvám se, ale 48 € za zpáteční jízdenku pro rodinu (2+2) mi přijde dost. Chápu, že provoz a údržba vozidel, zejména pak parní lokomotivy, je náročná, ale stejně se mi to zdá moc.
Zřejmě tam jsou i zaměstnanci na stalo, udržují celou infrastrukturu . Berte to z jiného pohledu . Jen názor. Lidská práce. Berte to tak ze jsou dobrým zaměstnavatelem. Pak ta služba musí mít svou cenu.
A hlavní sezóna je léto, musí vydělat i na zimu
Ano, tohle všechno já beru. Ale vysoká cena přeci nezaručuje vysoký zisk. S nižší cenou by třeba přepravili mnohem více turistů. Myslím, že se tomu v ekonomii říká cenová elasticita. Věřme tedy, že to mají dobře spočítané a řeším tu problém, který vůbec neexistuje 🙂
Není to zrovna málo, ale když se kouknete, co dnes stojí jiné turistické atrakce, tak se to dá považovat za běžnou cenu.
Silně mi to připomíná Řecko, kde jsem byl před mnoha lety na dovolené. Depo Tesaloniki bylo doslova nacpané novými elektrickými lokomotivami a Řekové neměli jediný kilometr zatrolejované trati. V každém případė sbohem nostalgie bývalé lesní dráhy.
Nyní Řekové mají hotové dráty od hranic se Severní Makedonií až do Athén, tedy v severojižním směru. Ještě zbývá zadrátovat trať ze Soluně do Bulharska. Bulhaři mají hotovo až na hranice.
Tak už někdo přišel na to, jak to chtějí využít? Odpověď, že přece na trať, která nyní není elektrifikována, případně na trať, která ještě ani neexistuje, neplatí!
Vykopávám:
a) bude to tahat diesel
b) připojí se za to dieselgenerátor
c) bude to stát roky v kopřivách
C je správně.
d) rozkradou to místní etnicky jiní partyzáni.
Spíše v prhlavach, kde by se tam vzala kopřiva.
Alebo v žihľave.
C) do doby než zjistí, že EU na to peníze nedá. Potom pokus ob) případně pokud seženiu někde darem diesel na 750mm. Bude to pak vypadat jako Asie a stanr se to atrakcí.
Na kolik že je to voltů? 750? Třeba si pořídí jetou měnírnu. A nebo splaší dvě tři dynama a staré motory a budou mít ještě unikátní elektrárnu.
1500 V.
Diesel od TEŽ: TU46 (706.9), odkud mají 485.9 už ne potřebují toho sovetskeho zazraku. Stačí to přerozchodovat na 750mm a tahat tim řidične vozy.
Osobně si myslím, že to bude několik let tahat diesel.
je třeba si vzpomenout na projekt šumavské elektrické dráhy… a kde je mu konec….
To je ale úplně jiný příběh…
Když už chtějí řešit dopravu pod Chopok, tak proč neudělat navostavbu s rozchodem 1000 mm a ČHŽ nechat tak, jak byla původně zamýšlena při obnově. Kolik bude pravidelných cestujících v relaci Č. Balog – Podbrezová ?
A proč pod Chopok nepostavit standardní rozchod? Klidně malé oblouky, pořád jednodušší upravit soupravy na ty oblouky než shánět uzkorozchod.
Kolika lidem chybí vlak pod Chopok? Jaká by byla očekávatelná obsazenost těch vlaků? Jaký dopravní problém by se tím vyřešil?
Jánevim… co třeba…. kompletní obsluhu jižní strany Chopku? To je jako kdybste se ptal, koho by asi tak vozil vlak do Pece pod Sněžkou.
Aby nenastala Demanovská Dolina (severní svahy Chopoku)…
V fázi B vznikne pod Chopkem tunel a trať bude protažena do Liptovského Mikuláše.
To je otázka ve světě je hodně úzkorozchodných systémů. Spíš je otázka proč tam cpát další rozchod, když jezdí na 750mm, proč tam cpát ještě metrový? A nebo tam prdnout Kapský? A co 1524mm? Nebo 2140mm? To nikde nemají a snad se pár lokomotiv dokonce zachovalo.
Tak na 2 autobusy rano a poobede spat rovnako 2 autobusy. „Nejako mi to nevychadza“ …… treba si najst video s uvedenym nazvom (slovenski diskutujuci ho doverne poznaju ….teda dufam )
30 let staré vlaky, tak to je super, to se vyplatí….takhle je stěhovat
První série je z roku 1986..
A navíc jezdily a byly servisované ve Švýcarsku. Takže v našem pojetí skoro nové 😉
Hmm, ta se o vozidla starají…
To jsou vozy lehce ta půlkou životnosti
Tak jim kupte nove, kdyz jste tak chytry.
Tak můžou v pohodě ještě dalších 15 – 20 let jezdit na tratích ČHŽ než se ukáže, že je ten projekt životaschopný a koupí se třeba nová vozidla. Takže za ty peníze se to určitě vyplatí, protože za 8,25 milionu Kč (vč. dopravy) by nové vozidlo nekoupili ani jedno.
Něco podobného by bylo nejlepší na trať Trutnov – Svoboda nad Úpou, která by se zvojkolejnila a potom vedla po silnici jako tramvajový provoz do Pece p.Sn. a zakázat automobilový provoz v úseku Svoboda – Pec (mimo úsek Svoboda – Polsko). A v Trutnově a Svobodě udělat velkokapacitní parkoviště.
Z tohoto plánu by obyvatelé a podnikatelé v Peci byli nesmírně nadšeni. Kam na tyhle nápady chodíte?
Vzor Zermatt (Švýcarsko), zákaz automobilové dopravy v úseku Zermatt – Tasch. Jedna zajímavost, cena je jen za vlak 180 kč, takže pro obyvatele to bude určitě velice drahá sranda i na jejich plat.
Kolik domorodců tam jede na jednorázovou jízdenku v úseku Täsch – Zermatt ? Pro domorodce dojíždějící do zaměstnání / školy mají cestující časové jízdenky, při přepočtu na jednu jízdu výrazně levnější.
Většina obyvatel je vybavena ve Švýcarsku síťovou jízdenkou GENERAL ABO nebo průkazem HALBTAX ABO poskytujícím 50 % slevu na jízdném, mnozí zahraničí turisté mají nějakou verzi SWISSPASSu, případně nějaké časové jízdenky kantonálního / mezikantonálního tarifního svazu, jsou akceptovány jízdenky INTERRAIL nebo EURAIL ….
Jednorázových jízdenek je tam menšina ….
180 Kč má být ve Švýcarsku nějaká láce !?!?
no cena za 5 km je docela dost i na Švýcarsko.
A zásobování do hotelu vrtulníkem? Ne, co Zermattu vede silnice a i na GoogleEarth jsou vidět automobily. Zermatt, Wiestibrücke je autobusová zastávka.
V Zermattu mají vjezd povolen snad jen elektromobily. Lidi tam vozí v takových bateriových multikarách nebo koňmo. Zásobování se děje vlakem, úzká disponuje širokým parkem vozů hlavně chladící, skříňové, cisterny…
Tak jestli berete Google earth jako spolehlivý info, tak to je těžké. Já přímo v Zermattu strávil několik dní, tak snad vím, kolik aut tam projelo. A já nevím kde jsem mluvil o autobusech, mluvil jsem jen o autech. Nákladní silniční doprava je kompenzována relativně vysokou nákladní dopravou železniční, kdy jezdí hodně vlaku se zbožím do místních obchodů (převážně COOP)
Nejspíš nějak telepaticky za mnou…
Jen popletl to parkoviště a nástupiště…
Drobná oprava: Nejedná sa o 17 jednotiek, ale 10 riadiacich a 7 motorových vozňov. Takže jednotiek bude max. 7, vždy jeden motorový voz a jeden riadiaci, alternatívne doplnený o druhý riadiaci vozeň, čím vznikne trojvozová jednotka.
Díky za upozornění.
Možná špatně hledám, ale v tom „kompletním popisu plánů“ nevidím, kolik ta elektrifikace bude stát a kdo jí zaplatí?
Jednotek není 17. Hnacích vozů je 7, zbytek jsou nehnané.
pozor toto nie je len elektrifikacia CHZ
toto su nove trate
– Podbrezova – Chopok ( resp . Krpacovo)
– Brezno – Chopok
No už vidím rodinku, která jede na lyže jak v Podbrezové zaparkuje auto a přesedne s veškerou výbavou na železničku aby dojeli pod Chopok.
To ji klidne uvidite, kdyz obecni urad pod chopkem treba omezi parkovani.
Myslím, že kdybyste se někdy dostal třeba do Švýcarska, asi byste si ukroutil hlavu.
Vidím Demanovskou Dolinu, Štrbu, Lomnici, …
Do Demanovskej doliny vlacik? Bol ste tam v pribehu poslednych rokov? V Strbe je nova zubacka, v Lomnici jazdia
„Tetrapaky“.
Proč ne? Formát Zermatt. Teď je tam pravidelně dopravní kolaps – hlavně v zimě. A Bystrá dolina na jihu se tomu snaží vyhnout.
Štrba a Lomnice jsou příklady, že přestrkání lidí do vlaků jde i na Slovensku.
Ale Slovensko nie je Svajciarsko.
Díky. Už je to udělený projekt?
A to financovanie z fondov EÚ majú potvrdené? Lebo si neviem predstaviť že by sa do tohto liali európske peniaze, tam sú veľmi prísne kritéria na hodnotu za peniaze a tá tu rozhodne nie je.
papír snese vše. když snese i linku na toastový chléb a čapí hnízdo…
Tie plány na rozšírenie ČHŽ sú až bizarné. Hlavne štúdia na rozšírenie medzi Breznom a Chopkom. Cena vraj 250 miliónov eur. Odkiaľ chcú tie peniaze zobrať. Ako vlastne chcú tú elektrifikáciu financovať? Kto im daruje peniaze? Nejaký tatranský Dedo Mráz?
Ako vzdy Unia 🙂 ale ano to rozsirenie je len sen par osob
V tom Bruselu naštěstí nesedí takoví hejlové, aby poslali prachy na cokoliv, co jim kdo předloží.
Hejlove v Bruselu jen calujou, tohle bude schvalovat slovenske Ministrestvo dopravy.
V Česku jsme měli něco podobného, jmenovalo se to Šumavské lesní dráhy nebo tak něco.
ŠED.. šumavské elektrické dráhy
Hlavne je , aby niekto zarobil na projekte. O projekte ŠED som nepocul. Staci mi ked citam diskusiu o „Bechynke“, 150 diskutujucich a 150 nazorov.
ŠED byl/je takový projekt elektrické dráhy přes Šumavu, zajímavé to sice je, ale nemyslím si že je šance že by se to realizovalo. Pokud se pamatuji, tak to měla být skoro vlakotramvaj a s těmi tu je hrozný mentální problém. Na druhou stranu považuji průchodnost ŠED mezi Lipnem a Hůrkou za utopii. Co by dávalo ale možná smysl je elektrifikace a trojúhelníky u Volar a Černého Kříže.A Volary jsou s otazníkem jestli by nebylo lepší postavit kolem nich okruh a napojit trať od Kříže na Prachatické zhlaví.
cs. wikipedia. org/wiki/%C5%A0umavsk%C3%A9_elektrick%C3%A9_dr%C3%A1hy
Poriadne odvazny projekt pre par cestujucich na ŠED. Podobnost ciste nahodna. Ten projekt pre ŠED ma 106 stran, naozaj odvazny…..
odvážný, ale dost mimo… možná hodně mimo…
Suhlasim s Vasim nazorom.
Neviděl bych to také na nic víc než pár spojek a případě elektrizaci.
Na slovenské poměry mi ten projekt přijde jako šílenost, ale je zase pravdou, že šílené a nepředstavitelné věci se mohou snadno stát realitou.
Takže nevěřícně kroutím hlavou a držím palce !
Jen doufám, že bude o jednotky lépe postaráno, sprejeři už na nich řádili hned první den 🙁
Za „šílenost“ se dá považovat skutečnost, že se to Aleši Bílkovi povedlo.
Přesvědčit županský úřad a ještě zpracovat obhajitelnou a patrně obhájenou žádost o dotaci, získat poměrně levně balík kolejových vozidel – hluboká poklona …. KDO UMÍ, UMÍ – KDO NEUMÍ, ČUMÍ ….
držím jim palce ale bohužel moc tomu nevěřím že se jim to podaří dotáhnout do konce.Na Slovensku je mnoho lokálních tratí na pokraji existence protože nejsou peníze na jejich modernizaci,
Tady je velká šance, že to půjde převážně z Covid obnovy EU jako podpora ekologické dopravy, tj. elektrifikace + rozšíření k Chopku…tedy v zásadě obdobný koncept, jako má TEŽ…a tam to funguje 🙂
Áno, na Slovensku kde chýba poriadna dopravná obsluha na úplne kľúčových tratiach (BA-NR, KE-PO, BB-ZV) budeme podporovať ekologickú dopravu postavením lesnej železnice odnikiaľ nikam s prepravným prúdom tri a pol človeka za deň. Paráda.
Pevne verím že takéto bohapusté vyhadzovanie peňazí cez EK nikdy neprejde. Tie prostriedky majú rozhýbať ekonomiku, nie byť vyhodené do koša.
ale to co kritizujete je vizitka vašeho min.dopravy a správy železnic….
s tím to, že „soukromník“ umí požádat o dotaci a má to hlavu i patu nemá co dělat
spíš zkusit toho . Bílka udělat šéfem SŽ či jak se ta vaše škůdcovská obdoba naší „dobré“ správy jmenuje
Elektrifikace tratě není příliš reálná (pokud nepřijde štědrá dotace z EU), spíš v některém vozu bude hučet dieselagregát, který bude dodávat proud pro vlak.
Zjevně jste měl špatného učitele fyziky na základní škole … jaký výkon by musel mít dieselgregát, aby mohl napájet trakční motory napětím 1 500 =, napájet pomocné pohony, kompresory ? Existuje něco podobného, co byste byl schopen umístit do takového vozu a ještě tam mít odpovídající nádrž na naftu ?
A taková 843 je co? Ne, že bych byl pro motorovou trakci, ale problém má zjevně řešení.
843 má i EDB, klimatizaci v kabině, plošinu…
Na trati Diakopto Kalavryta to jezdí na 750 mm železnici (dokocen s ozubnicí) a mají tam elektroické vozy + připojený dieselgenerátor, afaik, taky na 1500 V.
Na Kalavrytě to bylo kdysi také tak, že už nakoupili elektrické soupravy, že trať zadrátují…..a skončilo to letitým provizoriem s generátorovým vozíkem pro každou soupravu…..až někdy snad 2016 (tak nějak) nakoupili zcela nové soupravy……
Tak prvně, napětí je irelevantní zmiňovat a výkon kolem 320kW (to je výkon jednotek TEŽ řady 420.95) může naprosto bez problému zajistit dieselagregát. Jen pro srovnání, motor autobusu SOR NB 18 má výkon 243 kW.
No a vy jste tu fyziku asi studoval sám a potají večer pod peřinou. Jaké je napětí je zcela jedno, diesel odpovídajícího výkonu je v běžném náklaďáku či autobusu. A protože ani náklaďáky, ani autobusy za sebou netahají cisternu, tak se do nich ta nádrž evidentně vejde.
Nedovoluji si tvrdit že špatného fyzikáře jste měl Vy pane kolego, dovolím si však tvrdit, že máte tendenci vyslovovat ukvapené soudy v téže věci…
Nutný výkon agregátu přeci nutně nemusí růst s voltáží trakčních motorů…zřejmě jste zaměnil Volty ta watty…o těch tu řeč nebyla…
…oprava…za watty
Parádní projekt. Držím palce a určitě tam zajedu utratit nemalý peníz…
Proč ten vagon vlevo nemá čelní okno? :-O
Jednoduchý důvod. Je obráceně. I když teda sám nechápu proč.
Vypadá to , že vícevozové soupravy nebyly průchozí a změna řazení se nepředpokládala
Vo Švajčiarsku jazdili v dvojvozových súpravách (príp. v spojení viacerých dvojvozových súprav). Tu ich poskladali na trať, ako vyšlo (aj tie ďalšie dva nie sú otočené správne), až pôjdu do prevádzky, tak sa súpravy vyskladajú na novo podľa potreby.
Měl jsem několikrát možnost je vidět v akci v původním působišti a vidět byly většinou třívozové soupravy, dle všeho měly dva řídící vozy. Zdvojenou dvouvozovou soupravu si nepamatuji. A potvrzuji, že řazení bylo dost stálé a soupravy neprůchozí.
Jestli čtu dobře číslo 119, tak je to řídící vůz.