Kamery nemohou pokutovat řidiče bez dálniční známky. Hlavně kvůli pravidlům pro zdravotně postižené
Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Policie se přiklání ke změně. Ministerstvo dopravy nechce zhoršit situaci lidí s hendikepem.
Proč musím mít dálniční známku, když jedu pro dítě s ZTP/P do školy? Osvobození platí jen, když je dítě v autě přítomno (cesta zpět).
To znamená: Cesta pro něj = pokuta, Cesta s ním = výjimka.
Systém je nastavený špatně. Buď by měla být automatická registrace vozidla, nebo by se výjimka měla vztahovat i na prokazatelnou jízdu za účelem vyzvednutí držitele průkazu. Současný stav je absurdní.
Když to nedokážou vymáhat je jejich problém.
Že tady v ČR máme zařízení jako kamery tak pokročilá, že umí sama od sebe udělovat pokuty? To bych tedy chtěl znát značku a model.
Jsem v Česku, každé auto, registrované na osobu ZTP je osvobozeno od platby za přihlášení/registraci vozidla, takže už v tuto chvíli se ví, že se jedná o vozidlo pro ZTP. Stačilo by systémy propojit s celní správou/finanční správou a přehled by byl jasný.
Nevím jestli rozumíš psanému textu, ale jde o to, že tu dálnici nemusí platit ani ten kdo veze ZTP, nebo nemocné dítě, takže jediné co je třeba zapojit je mozek. viz článek výše
Jde o to jakým vozidlem jede, nikoliv o jeho vozidlo. Nečetl jste ten článek?
Karta se nevydává na konkrétní jedno vozidlo. ZTP vezme kartu ze svého auta, dá ji do auta např. bratrovi, který ho veze a je problém
Nebere žádnou kartu z vozidla. Průkaz osoby se zdravotním postižením je osobní průkaz. Jako občanka nebo řidičák.
Nejste ridic, neznate zakon, nemotejte do toho nesouvisici veci.
Řidič jsem, zákon si na rozdíl od vás umím dohledat a nesouvisející věci naopak rozmotávám.
Dle § 20a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zpoplatnění nepodléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem přepravujícím těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, nebo průkazu ZTP/P vydaného v České republice, pokud provozovatelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká. Osvobození od dálničního poplatku tedy nemůže držitel ZTP nebo ZTP/P využít zpravidla např., pokud ho svým vozidlem poveze např. kamarád nebo soused. V případě silniční kontroly stačí předložit průkaz ZTP nebo ZTP/P.
A modra karta ( priblizne velikosti A6) je co podle vas ?? To je to co mne ipracnuje jezdit bez poplatku, ne ze mam prukaz ZTP. Ta „cedule“ je prenosna , takzekdyz povezete tuto osobu vy , date kartu za okno a neplatite za dalnici. Pote presedne ke mne a plati to same.
A co kdyz osoba nevlastni vozidlo a ma tzv. Modrou kartu, osvobozujici tez od piplatku. Je prenosna , takze kdyz tu osobu povezete vy nebo ja take neplatite dalnicni poplatky. Jak by ste resil toto ?? Kamera snima jen RZ a ne osoby v aute.
Tady je jasně vidět, že tyhle výjimky jen vyždímávají stát. Jedeš na dálnici – plaň, jsi postižený – dostaneš záznam na své auto a máš automaticky validní vstup. Ale jakékoliv další výjimky jsou jen díra do peněz. Sorry jako, jestli vezu dítě s rakovoinou, tak poslední problém je známka. Co je tohle za nesmyslnou argumentaci.
hlavne by se to melo registrovat na RZ, ale pak budou rvat ti „invalide“ s vice auty, ze je to omezuje
A není to docela běžné, že děduláka někdy veze starší/mladší syn, někdy některé vnouče a občas i některá ze snach?
A co kdyz invalida auto nema a vozi ho nekdo znami ci rodina ??
Dam priklad od nas: v Brne magistrat na zaklade ZTP prukazu udeli jeho drziteli Opravneni pro vjezd do centra, ale RZ vozidla ktere ono Opravneni aktualne vyuzije lze zmenit on-line kazdych 15 minut.
Vyreseno…?
Jen pro zajímavost – a musí pak být postižený „na palubě“ nebo rozhoduje výhradně záznam v databázi (oprávněná SPZ)? Ne že bych chtěl někomu něco podsouvat ale mohla by to být dost zajímavá věcička umožnit denně několika automobilům vjezd do centra… a taky částečně vysvětlení proč jich je tam pořád hodně…
Konkretne u nas – pokud uz opravdu potrebuju jet do sameho centra (coz opravdu nedelam pro zabavu), tak pravdepodobnost alespon vizualni kontroly ze strany MP bych rekl tak pul na pul (jedu kolem cetniku, podivaji – vezu „babu“ = OK).
Aplikovano na dalnici: ted PCR nebo celnici vidi „auto bez znamky“. Takto by videli „auto se znamkou za nula korun“. Coz bych videl jako alespon urcite voditko koho pripadne na te dalnici honit a naopak koho nechat jet.
Ano. Je povinnost, ze dana ZTP ci ZTP/P MUSI BYTV DANOU CHVILI V DANEM VOZIDLE. V opacnem pripade, ze bude prukaz ZTP ci ZTP/P za celnim okne vozidla a dana osoba nebude v aute, tak se jedna o zneuziti daneho prukazu a k tomu prislusne sankce. Vim to, protoze mam auto napsane na sebe, ale prukaz ma moje manzelka.
Němci doma dálniční známky do 3,5 tuny nemají. Oč jsme horší?
Patříme k vítězným státůve ve druh= světové. 😀
Mas pravdu v Německu dálniční známku nemáme (dálniční známka na € cca 100€ ) ale zase i jako soukromé osoby platíme silniční daň cca 350€ takže ano v Německu je to mnohem lepší protože se neplatí dálniční známka příště to chce více informací ..
Ale platí daň, i ti kteří po dálnici nejezdí.
Vymyslíme EET a podobné a pak nejsme schopni udělat systém na kontrolu dálničních známek. Přitom by stačil nějaký webový formulář pro držitele ZTP.
Ten formulář by dělal co přesně, aby se to propojilo s kamerovým záznamem, kde je RZ auta a auto nemá dálniční známku? Držitel ZTP by tam hlásil každou svou jízdu a jakým autem a kam pojede? Kolik by pak asi stála služba „nahlašte nám RZ auta a dobu cesty a my vám do auta fiktivně zajistíme spolucestujícího se ZTP“?
Jen tak mimochodem, pokud je vozidlo registrováno přímo na držitele ZTP, tak policie/celníci to ví, i po přihlášení do portálu dopravy je to tam vidět. Problémem je, když tatínek/příbuzný/kamarád ap. převáží osobu ZTP.
To, že je vozidlo registrováno na osobu s průkazem OZP ovšem neznamená, že v něm ta osoba zrovna jede.
Opravdu musí být auto registrováno na osobu co má průkaz nebo blízkou viz cituji z článku: „A platí, že provozovatelem vozidla musí být samotná osoba s tímto průkazem nebo osoba jí blízká.“ Takže kdybych vezl souseda, kamaráda např. na vyšetření z Brna dd Prahy tak mám smůlu a musím mít známku? Já si doteď myslel že musí být jen v autě přítomen.
Ano máte smůlu.
Nemate uplne pravdu. Urad vam vyda modrou kartu ( drzitelem je osoba se ztp a paklize ji date za sklo kdyz ji vezete , tak neplatite poplatek za dalnici. Karta je prenosna, takze neni podminkou vlastnit vozidlo. Jde jen o to ze osoba musi byt ve vozidle pritomna.
Mám dojem že auto nemusí být registrováno na osobu s průkazem vozíčku ani ZTP průkazu. Iktogram je přenosný, tudíž když m piktogram může mě převézt kdokoli s jeho autem ale musím být ve vozidle pokud jedu o dálnici nebo arkuji na vyhrazeném místě ZTP
Musíte mít modrou parkovací kartu a ta je přenosná.
Ne, musíte přepravovat osobu s průkazem osoby se zdravotním postižením, ten je nepřenosný. A provozovatelem vozidla musí být přímo ta osoba se zdravotním postižením nebo osoba jí blízká.
Modrá parkovací slouží pro parkování, ne pro osvobození od mýta.
Modra parkovaci karta slouzi k parkovani na vyhrazenych mistech a take neplatite za dalnici. Samozrejmosti je , ze osoba na kterou je karta psana je ve vozidle ( na dalnici).
Presne tak.
Není třeba nic vymýšlet. Na Slovensku to máj vymyšlený a provozují. Stačí to jen okopírovat. ZTP osoba má předem zaregistrovaný auto, kterým chce cestovat. Žádost se dává předem a funguje jim to.
Moc jednoduché, to neprojde. Tam mají ZTP i pro diabetiky.
A co kdyz ta osoba zadne auto nema ??
A co to zrušit, úlev mají dost. To není o využití výhody, ale o zneužití. Kolikrát tam daná osoba ani není.
Úlev mají dost? Jaký báječný úlevy má, prosím pěkně, vozíčkář?
Úlev mají dost? Přál bych v se do situace ZTP třeba jako jsem já , se dostat a viděl b jste ty úlevy zda jich je dost a zda jsou dostačující
Proč kamera nerozezná parkovací kartu za předním sklem?
Parkovaci karta vam prece brani ve vyhledu. Prece s ni nebudete jezdit.
Nic nesmíte mít ve výhledu, ne za čelním sklem. To by musel i stěrač stírat celé čelní sklo.
Kamera ji sejme ale nelze to brát v potaz neboť nelze dokázat zda v autě jede jejíajitel
Jenže to už lze náhodně kontrolovat hlídkou. Tady se ale musí použít presumci neviny. Tedy je karte a tak v autě sedí ZTP. Jo chytne auto s kartou hlídka a není tam ZTP, no tak dostane pokutu, až se mu otočí hlava. V PID už také předpokládají, že cestiující má jízdenku, když nastupuje zadními dveřmi.
Protože „parkovací karta“ Vás neosvobozuje od dálničního poplatku, osvobození je vázáno na průkaz ZTP. A mezi tím není rovnítko.
Problém změnit to v legislativě?
Každé to má jiný význam. Neslyšící nedostane parkovací kartu (až na výjimky), dálniční známku ale mít nemusí.
A parkovací kartu dostanete na základě průkazu ZTP
Když nemáte průkaz ZTP, kartu nedostanete. Zde je souvislost…
Pletete se. Modra karta je vydavana na zaklade prukazu ztp ( cislo je na ni napsano a je tam i jmeno a fotka drzitele).
Protože parkovací karta sama o sobě není povolení pro jízdu po dálnici… ostatně jak říká její název.
Jak píšu již jinde minimální problém v úpravě legislativy.
Parkovací karta (označení O7) slouží k označení vozidla přepravujícího osobu těžce zdravotně postiženou, která je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P.
No jak se to vezme. Na zaklade teto karty jste osvobozen od poplatku na dalnici. Samozrejme ze osobu ktwra to vlastni musite mit ve vozidle.
Nápad: Dálniční známku (jednodenní, vícedenní) lze zakoupit elektronicky. Po zadání čísla průkazu ZTP bude zdarma. Systém pak pozná, že k dané RZ je platná dálniční známka.
Má-li osoba ZTP a chybí-li dálniční známka, tak se nic neděje, při kontrole na místě se to pořeší – průkaz ZTP prokazuje nárok. Odpadnou ale zbytečné kontroly poctivých, kteří si tu známku pořídili, aby měli pokoj od kontrol.
Pokuta za zneužití, není-li ve vozidle osoba se ZTP, ta už existuje: Jízda bez platné dálniční známky.
To nejni pravda,každý kdo má ZTP nevlastní souběžně i piktogram
Pokud máte tzv. „parkovací kartu“, ale nemáte průkaz ZTP, tak za dálnici platit musíte.
Pokud máte ZTP, ale nemáte „parkovací kartu“, tak platit nemusíte.
Jinak řešením by bylo změnit zákon, aby osoba ZTP si mohla zaregistrovat jednu registrační značku, která bude osvobozená. Případy, kdy v autě taková osoba nebude, už budou asi zanedbatelné a nemusí se kvůli tomu komplikovat systém.
Žádná parkovací karta neexistuje, jde o označování vozidel, která přepravují osobu ZTP. Přeprava neslyšící osoby se označuje jinak, není k ní žádná výhoda
Ale vždyť o to tu jde Mlho… někteří si přejí aby se VŮBEC nemuselo kontrolovat „na místě“ na dálnici, aby se to řešilo výhradně automaticky pomocí kamer…
Jsem tu jedinej komu přijde úplně absurdní že v zákoně je výjimka pro vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou?
Jakože si policajt bude číst lékařskou zprávu a posuzovat zda jde o zhoubný či nezhoubný nádor? A proč není stejná výjimka i pro autoimunitní poruchy?
Důvodem je lobing mezi poslanci.
32 tisíc pokut (na místě udělených) a vybraných 35 milionů korun? Takže průměrná výše pokuty za jízdu bez dálniční známky lehce přes 1000 korun? To upřímně není moc, na to že se vždycký hrozilo jak to bude za 10 000,- a tak…
„Efektivní“ policing
Já jezdím bez známky a nikdy mě nikdo nezastavil, ani když jsem nesčetněkrát projížděl kolem hlídky. A kdyby člověk měl jednou za rok smůlu, tak se mu při této výši pokut finančně pořád vyplatí jezdit bez známky.
Podle me by pokuta minimalne mela byt rovna rocni dalnicni znamce
Vozím občas nezletilou osobu, která vlastní ZTP/P po dálnici. Osoba je i vlastník vozidla. Několikrát jsme byli zastavení, kvůli absenci dálniční známky. Vše bez problémů, za chvíli jedete dal. Uz jsem se dálniční hlídkou bavil a vše by vyřešila speciálni SPZ, kde bude vidět symbol vozíčkáře. Systém okamžitě načte a oni vědí a nemusí auto stavět. A když sem se zeptal, co zneužití, když někdo pojede a nemá osobu v autě. Řekli že to je tak málo případů, že to nemá cenu řešit prostě spíš to nechávají být a je to jen na namátkové kontrole. Ale hlavně by to vyřešilo… Číst vice »
Na to, aby systém načetl, že je auto registrované na osobu se ZTP není potřeba speciální značka. To stačí zapsat do databáze, stejně jako právo užití majáků, nebo označení civilních vozidel policie.
Auta přímo registrovaná přímo na ZTP by bylo to nejmenší. Složitější je, když ZTP někdo veze svým autem. Ale i to by bylo rozumně řešitelné a mnohem jednodušší, než když to musí kontrolovat policisté a celníci v terénu.
To by šlo jednoduše řešit přes Portál Občana, kde by bylo možné dočasně (na den/týden, to je vlastně dost jedno) přidat další vozidlo. A kdo by nechtěl/neuměl pracovat s internetem, pořád by měl kartičku.
Přidat ne, změnit na jiné.
Větší kravinu jsem opravdu neslyšel. Takže nadále budeme platit drahé celníky a bezpečnostní složky, aby v drahých autech honili neplatiče!? Navíc je to silně neefektivní, protože spousta výlupků projede bez povšimnutí. Tvl. tak všem postiženým dejte známku zdarma a hotovo.
ono tam je problém, že to není pro ně, ale mohou jezdit v různých autech a to se opravdu reálně i děje, takže jak to vyřešit? Dát jim slevové kódy? Ale to se zas s těmi kódy bude obchodovat.
Viz hned předchozí komentář. „V různých autech“ ano, ale jak často takové cizí auto veze ZTP po dálnici a přitom nemá známku? Výmluvy.
A co je proboha špatně na tom když si takové auto „odchytne“ dálniční hlídka? Jako že by už vůbec žádní policisté u silnic/dálnic nebyli, a místo toho mohli řešit „bezpečnost“ jinde? Na ulicích je taky vidí jednou za uherský rok, takže to se jim nejspíš „uvolní ruce“ aby mohli víc sedět v kancelářích a řešit posudky a stanoviska na značení silnic ne?
A co mi tady kritizujete? Přečtěte si laskavě ten můj „předchozí komentář“ (teď už je trochu hlouběji – „Osvobozené osoby jsou jen výmluvy“), na který se odkazuju.
Špatně je právě to, že policisté a celníci musí na dálnicích chytat auta bez známek, ačkoliv by mohli dělat užitečnější práci, ale ČR není schopna nebo ochotna vymyslet, jak tu kontrolu známek dělat automaticky.
Neumím si představit moc užitečnějších věcí než (aspoň základní) přítomnost policistů na cestách (a v ulicích). Takže snahu za každou cenu vše převést na automatický systém nepodporuji.
Navíc jako dodatečná otázka – jak budete řešit vybavení platnou dálniční známkou u cizinců? Taky to necháte výhradně na automatický systém který bude zasílat fotky do ciziny? To je přímo vyzvání k tomu aby někteří „jednorázoví“ návštěvníci neplatili vůbec nic…
Ale proč mají ten čas na silnicích trávit honěním řidičů bez platné známky (zvlášť, když třetina z nich ji mít nemusí), když tohle lze přenechat kamerám? Proč by se nemohli zaměřovat na jiné přestupky, jako např. nedodržování bezpečného odstupu, zapomínání blinkru při přejíždění z pruhu do pruhu, nedělání přestávek řidiči kamionů anebo jejich přetížení? A jaký je problém z cizinci? To je dnes přeci v EU normální, že se pokuty posílají do zahraničí. Je to zase jen o důsledném vymáhání. A když ta policie na dálnici je a natrefí na auto s registrací mimo EU bez platné známky, tak ho… Číst vice »
Tak se podívejte, jak to mají v Rakousku.
a jak asi ma policajt stat a nechat se zajet na dalnici kdy kaudej jede 130, kamionak sleduje TV..? když by mohl byt napr pred skolou na prechode. Navic lidi je malo co to chce delat, jdou drazí, efektivita výběru nízká, náklady vysoké.
Nesouhlasim. Jednou vas poveze treba soused, jednou nekdo z rodiny, pote zase nekdo jiny . Od toho je modra karta. Je prenosna, prave pro pripad , kdy vad vozi ruzne auta.
Na jeden průkaz ZTP, jedna dálniční známka zadarmo. Jestli někdo potřebuje více dálničních známek tak ať si je zaplatí.
Což je nesmysl, dám příklad: Karel je slepý. Občas ho veze Jarda, jindy ho veze Jožin, jindy někdo třetí, čtvrtý…
Ve vašem systému by jet nemohl, protože Jarda zrovna nemůže.
A kolik je takových případů, kdy Karla vozí Jarda, Jožin, třetí, čtvrtý po dálnicích a přitom nemají dálniční známku pro své vlastní potřeby?
Ale prd, postižený se smí přepravovat víc než jedním vozidlem, takže by tu známku musel mít „přenosnou“…
Můžeme s tím nesouhlasit, ale změna že může jezdit jen jediným vozidlem by byla změna objektivně k horšímu.
Však ať se přepravuje, ale ať má nárok jenom na jednu dálniční známku zadarmo. Cokoliv jiného zbytečně komplikuje systém a svádí k jeho zneužívání.
Souhlas, SYN má sice pravdu, že by to byla změna k horšímu, jenže u každé změny je potřeba vážit náklady a přínosy a tady by ty náklady (=změna k horšímu tam, kde by ta jedna známka nestačila) byly marginální, zatímco přínosy značné (umožnění rozesílání pokud kamerami). Řekněte mi, kolik invalidů jeho příbuzní a známí vozí po dálnicích 5 různými auty, přičemž méně než 4 z nich dálniční známky (nebo osvobození) tak jako tak mají.
Zkraťe ten požadavek na 2 různá auta. Pět jste si vymyslel, aby vám to vyšlo.
Postižený má nárok na jednu bezplatnou dálniční známku. Ta ale nemusí být roční, ale klidně jednodenní. Na každý den, klidně další den pro jiné auto. Asi se nestane, že jeden den, ho po dálnici poveze jak Petr, tak Pavel nebo i Lojza.
A to by se nemělo stávat proč? Je úplně jedno kdo a kolikrát ho veze. Přesně na to má přece nárok.
Osvobozené osoby jsou jen výmluvy. Co brání tomu, aby každá osvobozená osoba měla nárok na jednu bezplatnou dálniční známku pro auto hlášené buďto na ni anebo na stejné adrese, kde má dotyčná osoba bydliště? V Rakousku to takhle nějak funguje a když má ČR aparát pro slevy a osvobození pro alternativní pohony, zvládnul by i tohle. „Jednou babičku vezu já, jednou brácha“ je taky hloupost, kolik aut vozí příležitostně po dálnicích osvobozené osoby, aniž by měla známku a přitom by nedosáhla na osvobození? Naprostý zlomek. Moji ZTP babičku občas sveze snad každé z dětí nebo vnoučat, ale protože známky všichni… Číst vice »
protoze v CR se dalnicni znamka vaze k SPZ
Kolik jich tak vozí? V článku je to přímo číselně uvedené… Jde zhruba o třetinu těch všech aut bez známek.
A jaké by toto číslo bylo, kdyby každý ZTP dostal jednu známku zdarma? Padesátina tohoto čísla?
Nemá snad být tzv. Modrá karta umístěna viditelně za čelním skle? Kamery ji jistě přečtou. Nemáš ji za oknem, zapomněl jsi? Máš smůlu. Na vyhrazeném místě na parkovišti též neparkuji, když kartu zapomenu v druhém autě.
Jak kamera pozná, že ten modrý kus papíru za oknem je originál? …druhá část dokladu je karta ZTP velikosti občanky i s fotkou…a ta je v peněžence…
Tak padělání „modré karty“ by se dalo klasifikovat jako hrubý přestupek s mnohonásobnou sazbou oproti jízdě po dálnici bez známky, při recidivě i se zákazem řízení, a kdyby policie místo aut bez známek zastavovala auta s kartami, bylo by to celé nejspší násobně efektivnější.
Přeci jen že člověk jede po dálnici bez známky nevědomě se stát může, prostě si zapomněl koupit novou, ale nelegální papír si za sklo nevědomky nedá.
Nejde pouze o padělání, já kdysi dostal tu modrou přenosnou značku automaticky poštou když máti dostala ZTP průkaz… ještě někde doma leží, a padělaná rozhodně není, originál.
O co jde, když leží doma?
Už se Vám někdy nevědomě dostala do auta, zatímco jste jím jel bez máti?
Že kdybych ji měl za sklem tak není padělaná.
Ale je vědomě neoprávněně použitá.
Vozíváte bábi, máte kartu s modrým vozíčkářem, abyste mohl bábi vyložit přede dveřmi (např. nemocnice). Jinou fuknci ta karta nemá.
Jedete bez bábi, ale karta zůstala v autě na zadním platu, viditelná zvenčí. Nic neporušujete, zaparkujete na běžném místě. A zaparkujete na běžném místě, protože víte, že nevezete bábi. Jen jste zapomněl kartu otočit. A? Nedává smysl trestat opomenutí, kterým nebyl nikdo poškozen.
Ale má expiraci poté je neplatná
Hm, pokud se dobře pamatuju tak byla na 10 let… navíc ta expirace byla takovým tím písmem jako je na konzervách expirace. Automatickým systémem nerozlišitelné… to by se muselo výrazně předělat.
A jak jí vlastnoručně pčed laminací podepsala? Za otcem do auta došla úřednice, aby to podepsal, protože máme na příslušný odbor schody.:-D
Má to hologram, pokut chtějí lepší kartu, tak ať jí MD vymyslí a financuje.
Modra karta je PARKOVACI prukaz. Na jizdu po dalnici neni potreba vubec, staci prukaz ZTP a ten by za oknem ani nebyl videt…
Což ovšem lze změnit. Parkovací karta slouží i k identifikaci vozu, pokud porušuje zákon 361 např. zákaz vjezdu nebo zákaz stání.
Stejně nefunkční je i osvobození elektromobilů. Automaticky jsou osvobození EV zaregistrovaná v Česku, ale majitelé EV z jiných států musejí vyplnit a odeslat formulář „oznámení osvobození“. Na tom by nebylo nic složitého, pokud by nemusel formulář být opatřen úředně ověřeným podpisem (kdo nemá podpis elektronický).
Takže máme od španělského turisty cestujícího přes Česko legitimně chtít, aby šel na ambasádu, kde by si nechal ověřit podpis, aby mohl o osvobození požádat? Ne, ten si tu známku radši koupí. Je to polovičatý systém.
Je, souhlasím, že lokálně bezemisní auta by měla mít v EU nějaké univerzální značení a státy si ho navzájem uznávat, stejně jako značení emisních tříd. Ale to české osvobození od dálničních známek je v tom celém ještě to nejmenší, proč by turista měl v ČR chodit na ambasádu, přeci podpis na formuláři si může nechat ověřit doma na obecním úřadě? Ano, musí se to udělat včas před cestou a něco to stojí, kvůli jedné 10-denní známce se to určitě nevyplatí. Ale třeba německá nálepka odpovídající jejich „E“-RZ stojí skoro 100 eur a rakouské osvobození od IG-L lze získat jedině s… Číst vice »
Uzná paní na SFDI, která žádostí vyřizuje, španělské ověření podpisu? Samé otázky. Celý systém by zasluhoval zjednodušení.
Pokud si poradí se španělským technickým průkazem, tak si nejspíš poradí i s ověřením. Nevím o tom, že by ten formulář musel být ověřen českým úřadem (což španělská ambasáda v ČR ani není). Hlavně moc nelze očekávat výraznou míru podvodů, že by se španělské RZ v ČR osvobozovaly s využitím falšovaných španělských ověření.
Ano, souhlas, celý systém by zasluhoval zjednodušení, totiž vzájemné uznávání označování bezemisních aut v rámci EU. Mimochodem, kde v EU (a EHP) vlastně mají extra označení lokálně bezemisní auta? Vím jen o Rakousku. Ve většině států, kde „elektro“ označení existuje, ho požívají i plug-in hybridy.
A proč by měly být elektrická auta osvobozeny od dálniční známky? Že mají vymezeny vjezd do center měst chápu, ale proč dálnice? Tohle byla a je jen úlitba pro rozjetí trhu s el. vozy…
A proč jsou spalovací motory osvobozeny od úhrady nákladů na životním prostředí, které způsobují?
Od roku 2027 bude eko daň započítána do ceny fosilních paliv…tak až pak.
1) Bohužel to právě posunuli na 2028,
2) Pokud projde nějaké to zastropování, za nějž ČR a spol. bojují, tak to bude pořád jen zlomek skutečných škod.
Já souhlasím, že za používání dálnic, resp. obecně infrastruktury pro auta, by měli platit všichni, a to nejlépe výkonově, tedy prostřednictvím mýta a parkovného. Ale irituje mě brek nad dotacemi pro alternativní pohony, když fosilní spalovací auta jsou dotována násobně více tím, že nehradí své externí náklady.
Ty Vaše náklady jsou jenom výmysl. I kdyby nebylo jediný auto na benzín nebo naftu, klima se NEZMĚNÍ. Zvykněte si na to. Vesmír si bude dělat co chce, ne co chce nějakej člověk. Člověčenstvo je taková nepatrná skvrna v celém Vesmíru.
Doporučuji si popovídat s náhodným odborníkem na klimatologii.
Nejlépe na přednášce právě probíhajícího týdne Akademie věd: http://www.tydenavcr.cz 🙂
např. https://www.tydenavcr.cz/program/akce?id=6185&a=klimaticka-zmena—realita-x-fake-
Jistě, a celý ten vesmír obíhá kolem placaté Země.
Člověčenstvo je sice v celém vesmíru nepatrná skvrna, jenže po něm není rovnoměrně rozprostřeno, nýbrž je koncentrováno na miniaturním prostoru, který ovlivňuje sice jen lokálně, zato extrémně.
Celá tato debata o kamerách a výjimkách pro ZTP jen ukazuje, jak je současný systém výběru poplatků neefektivní a složitý. Místo složitého vynucování bychom měli zrušit dálniční známky úplně. Celospolečenským zájmem přece je, aby řidiči využívali tu nejbezpečnější a nejkapacitnější infrastrukturu, kterou máme – tedy dálnice. Současný systém je ale paradoxně trestá za použití dálnice a motivuje je sjíždět na silnice nižších tříd. To vede jen k vyšší nehodovosti, větší zátěži obcí tranzitem a negativním dopadům na životní prostředí. Inspirujme se v Německu. Platit by se mělo za užívání silniční sítě jako celku (např. formou daní z paliv či vozidel),… Číst vice »
Takže byste chtěl, aby občané ČR sponzorovali svými daněmi jízdu cizinců po českých dálnicích? Nebo jak by potom např. Poláci, hromadně dojíždějící do ČR, platili za používání dálnice?
Cizinci v osobních vozech jsou na českých dálnicích marginální problém. Kamiony pak řeší mýtný systém, nikoli známky.
Pokud sem dojíždí za prací, pak tu vytváří ekonomické hodnoty tímto způsobem.
To je samozřejmě naprosto validní otázka. Musíme si ale uvědomit jednu zásadní věc: silnice (včetně dálnic) opotřebovávají hlavně těžká nákladní auta. Opotřebení silnic osobními auty je oproti kamionům řádově nižší. A právě kamiony, včetně těch zahraničních, už u nás platí mýtné za každý ujetý kilometr. Problém zahraničních osobních aut by se pak dal řešit snadno: 1) Nijak. Stejně jako v Německu, kde cizinci za osobní auto také neplatí a systém tím příliš netrpí. 2) Pokud by se zjistilo, že podíl cizích osobních vozidel je nezanedbatelný, mohla by pro ně existovat známka na celou síť (nejen dálnice), nebo by se na… Číst vice »
Ale taky je potřeba říct, že náklady na dálniční síť netvoří jen údržba (obnovy po opotřebení), ale zásadní položkou je i jejich vlastní výstavba. A proč by se řidiči osobních aut neměli podílet na těch vysokých nákladech na výstavbu, i když dálnice opotřebovávají minimálně (a např. zimní údržbu vyžadují tak jako tak)? To je jako kdybyste chtěl bydlet v nájemním bytě za tisícovku měsíčně s tím, že se k němu chováte slušně a téměř ho neopotřebováváte.
Já ale nikde nepsal, že by se neměli podílet. Pouze jsem se zamýšlel nad tím, jestli dává smysl to řešit u cizích osobních aut. Ono se totiž lehce může stát, že by náklady na výběr převýšily přínosy vzhledem k nízkému podílu cizích OA v kombinaci s jejich mnohem nižším opotřebení silnic oproti ND (v závislosti na zdroji se odhaduje opotřebení silnice 1 kamionem 5 000x – 60 000x vyšší, než osobním automobilem).
A já zase všude píšu, že by všichni měli platit mýto. Což Vy sám v jiném vlákně podporujete, jen se neshodneme, kde by případně mělo být vyšší. A zahrnout do mýtného systému i cizince by žádné vícenáklady nepřineslo a ten systém by bezpochyby vynesl řádově více, než náklady na jeho správu.
Ano, plošné mýto pro všechny vozidla a celou silniční síť bych podpořil. Vysoké náklady na zahrnutí cizinců jsem měl na mysli spíše ve spojitosti s tím, že by toto mýto platili pouze cizinci. Pokud by mýto bylo i pro domácí, tak by rozšíření i na cizince pravděpodobně vyvolalo jen zanedbatelné vícenáklady. Záleželo by zkrátka na přijatém systému.
Podstatné pro mě je, aby dálniční síť nebyla znevýhodňována, ale spíše zvýhodňována oproti užití silnic nižších tříd.
jako nemám s tím problém. Odpůrci vám však namítnou, že pak projíždějící cizinci u vás nic neutratí/nezaplatí a využijí infrastrukturu stavěnou z vašich daní…..
Ano, to je častý argument. Ale je třeba si říct tři věci: 1) Kdo ničí silnice? Infrastrukturu reálně opotřebovávají hlavně těžké kamiony, ne osobní auta. A kamiony, včetně těch zahraničních, už u nás platí mýtné za každý ujetý kilometr. 2) Kde je chceme? Je pro nás lepší, když cizinec projede po dálnici, nebo když nám ji objíždí přes města a vesnice, jen aby ušetřil za známku? Současný systém je motivuje k tomu objíždění. 3) Opravdu neplatí nic? I ten, kdo „jen projíždí“, tady velmi často tankuje. Z paliva platí spotřební daň, a ta je jedním z hlavních zdrojů peněz na… Číst vice »
no 300-400 km vám kamion projede přes ČR s plnou nádrží (možná i zpět). Němci to svého času měli ošetřené, že kamion nesmí mít natankováno víc než půlku nádrží při vstupu na jejich území. Jak je to dnes, netuším….
Jednak píšu „velmi často“, nikoliv vždy. A druhak kamiony již platí mýto dle ujetého kilometru.
Pokud se nepletu, v Německu mají pro mýtné kamionů docela podobný systém a kamiony platí také podle ujeté vzdálenosti.
No tak co mluví proti tomu, aby podle ujeté vzdálenosti na území daného státu platila všechna vozidla? Bylo by to přeci spravedlivé, jak vůči těm, kdo jezdí málo nebo jen krátké trasy, tak i s ohledem na rozmach alternativních pohonů. Spotřební daň z PHM je tak jako tak přežitek poplatný době svého vzniku, přejmenujme ji na uhlíkovou daň (se současným navýšením té z nafty, aby se za kg CO2 platilo stejně) a silniční síť zpoplatněme spravedlivě a bez možnosti úniku do zahraničí mýtem.
Ano, ideální by bylo zpoplatnit všechna vozidla. Jen je třeba se však zamyslet, zda se vyplatí to vymáhat skutečně ze všech. Jak jsem již psal, můžou existovat skupiny u kterých by náklady převyšovaly výnosy.
Jinak s plošným mýtem (zejména pomocí satelitního sledování) pro všechny vozidla se pojí problém soukromí, takže si nejsem jistý, jestli to je schůdné řešení pro reálné nasazení.
Zpoplatnit všechna vozidla, ale nevymáhat to od všech, protože se to nevyplatí… neprotiřečíte si trochu?
Ano, pravda, tak nějak to funguje v Rakousku, kde se jednak platí motorová daň, druhak navíc dálnice prostřednictvím známky, resp. v některých případech mýta. Bylo by správné, aby denní motorovou daň platili i cizinci, ale extrémně složité.
Co se týče soukromí: na silnicích je dnes spousta kamer a většina lidí nechá zcela dobrovolně sledovat každý svůj krok prostřednictvím Googlu v mobilu, ale satelitní mýto všude by byl problém… alibismus. Jezdit autem, zvlášť na mě registrovaným, není povinnost.
Nemyslím, že si protiřečím. Ideální stav je zpoplatnit všechny. V praxi to ale nemusí dávat ekonomický smysl.
Ano, silnice jsou již dnes prošpikované kamerami a zejména plošným policejním sledováním všech vozidel. O tom však většinová populace ale nemá příliš velké povědomí. Myslím, že by ale zavádění satelitního mýta najednou vyvolalo poměrně velkou vlnu nevole. Zejména pokud by tyto obavy přiživily média, jako se stalo např. při nedávné diskuzi o Chat Control (tímto nevyjadřuji svůj postoj k tématu, pouze konstatuji).
Ano, zavést mýto všude a pro všechny (v závislosti na hmotnosti vozidla a o něco vyšší na dálnicích) by bylo správné řešení.
Souhlasil bych, kromě vyššího tarifu za dálnice. Pokud už by mělo být více tarifních pásem (s čímž nesouhlasím), tak by naopak měl platit vyšší tarif za silnice nižších tříd a zejména ve městech.
O tom by se asi dala vést nekonečná polemika a najít argumenty pro obě možnosti. Ten obvyklý je, že městské a „okresní“ silnice jsou základní silniční sítí pro místní provoz, která obvykle není přímo zpoplatněna vůbec, zatímco dálnice jsou nadstandard pro rychlý dálkový provoz, navíc drahý na výstavbu, proto jsou zpoplatněny. Ve městech bych byl především pro adekvátní zpoplatnění parkování (viz poplatky za zábor veřejných prostranství a náklady na stavby parkovacích garáží) a mýto za průjezd drahými stavbami (jako je Blanka). Když se tranzitní nákladní doprava donutí zůstat na dálnicích (v Rakousku to jde, proč ne v ČR), tak nevidím… Číst vice »
Chápu ten tradiční pohled „základ versus nadstandard“. Ale je to dle mého od základu špatný pohled a vidím to přesně opačně: Dálnice není „nadstandard“, ale páteřní síť. Postavili jsme ji (velmi draze, jak říkáte) právě proto, aby na sebe stáhla dálkovou dopravu a ulevila městům a „okreskám“, které na takový provoz nejsou stavěné, bezpečné ani určené. Současný systém ale dělá opak. Tím, že zpoplatníme jen dálnici (nebo ji oproti silnicím nižších tříd zpoplatníme více), vlastně řidičům říkáme: „Pokud použiješ tu správnou, nejbezpečnější a nejefektivnější cestu (dálnici), zaplatíš nám za to. Pokud to vezmeš zkratkou přes vesnice, kde ohrožuješ místní a… Číst vice »
Jak říkám, o tom by se dalo polemizovat prakticky libovolně dlouho. Dálnice je z definice určená pro dálkovou dopravu a to je nadstandard. A když je drahá na výstavbu, měl by na ni uživatel přispět. Totéž městské tunely apod.: ten tunel byl potřeba, protože masové využívání IAD činíme velmi snadným a laciným, proto pro ni potřebujeme nové, drahé, kapacitní cesty. Kdyby se v pražských ulicích platilo vysoké parkovné nebo mýto (jak Vy sám navrhujete), provoz by byl zlomkem toho současného a Blanka by nejspíš nebyla potřeba. Navíc nelze souhlasit, že „zkratkou přes vesnice více zatížíš životní prostředí“. Jistě víte, že… Číst vice »
S vaším argumentem o spotřebě musím zásadně nesouhlasit. Pro dálkovou dopravu je plynulá jízda po dálnici (i při 130 km/h) pro spotřebu a emise (nezapomínejte, že neexistují pouze CO2 emise, ale i emise z otěru pneumatik, brzd nebo emise nebezpečných výfukových plynů v režimech, kdy motor nepracuje v optimálním režimu, jako je např. právě městský provoz) vždy efektivnější než neustálé brzdění, rozjíždění a průjezdy desítkami obcí stylem 50-90-50-0-50-90 km/h apod. A to nemluvě o tom, že tyto emise se vypouští lidem přímo pod nos, kdežto dálnice jsou od obyvatel mnohem vzdálenější. Přesně pro tuto neefektivní a nebezpečnou dopravu se dálnice… Číst vice »
Sice najezdíte dost na to, aby se Vám vyplatila dálniční známka, ale nikdy jste si nevšiml, že při konstantních 130km/h máte výrazně vyšší spotřebu, než při 50-90-50-0-50-90, zajímavé. Na dálnici taky neustále brzdíte, ne z 90 na 50, ale ze 130 na 90, když se před Vámi začnou předjíždět kamiony nebo jiný pomalý provoz, mnohdy i prudčeji, protože to mnohdy nemůžete předvídat, kdežto obec nebo jiné omezení před sebou zpravidla vidíte a část můžete ubrzdit motorem. Že se ty emise v obcích vypouští lidem přímo pod nos, s tím souhlasím, ale znovu, to je problém české sítě, že většina obcí… Číst vice »
Ano, s jednotnou sazbou mýta všude zcela souhlasím, myslím, že to je nejlepší stav.
Zcela souhlasím, poplatky zrušit. A těch důvodů je více.
Vezměte sei například Nehvizdy. Obec, kolem které vede dálnice, je zatížená projíždějícími auty. Když někdo dojíždí z Lysé, tak se přece nevyplatí na ten kousek tu známku kupovat, že?
Minimálně by šlo zrušit poplatky v mnohem větším okruhu kolem měst a větších sídel. Tranzitující cizinci by známku potřebovali tak jako tak, ale místním by to ulevilo.
Naprosto souhlasím. Současný systém nedává vůbec smysl.
Kdyby nebylo kamioňáků, že chtěli stávkovat a dali si to jako podmínku, tak osobáky neplatí.
Nemám nic proti ZTP, chápu že to mají těžké a jim je třeba v lecčems ulehčit život… nicméně ty 2500 za dálniční známku jsou při provozování auta zanedbatelná suma.
A krom toho vždy můžou jet po sousední jedničce bez poplatku.
Argument „vždy můžou jet po sousední jedničce“ je přesně to, co je na celém systému špatně. Stát tím všechny řidiče motivuje, aby dálnici objížděli po méně bezpečných silnicích a zatěžovali obce tranzitem.
Nejlepší infrastruktura má sloužit všem, ne aby se jí lidé vyhýbali kvůli poplatku. Proto by se dálniční známky měly zrušit a zavést poplatek za silniční síť jako celek.
Souhlasím a dodávám že nepříjemně často ta „jednička“ okolo nevede, nebo vede přes obce (to nechceme), nebo svým stavem už dávno kategorii první třída opustila…
Doprovodná silnice nižší kategorie by být měla, a přesto na několika místech neví vůbec, a na dost místech je výrazně komplikovanější než „pěkně vedle“…
Tím nutíte ZTP, aby měli auto registrované na sebe a vykašlali se na spolujízdu. Přičemž zapomínáte na fakt, že spousta ZTP řídit nemůže (splepci ani bicykl).
Kde máte sousední jedničku? Myslíte II/605 II/604 apod. Ale to jsou dvojky.
„A následné dokazování, zda ve voze takový cestující byl, nebo nebyl, by bylo extrémně komplikované.“ – v čem jako? Majiteli vozidla přijde avizo, že tehdy a tehdy jel na dálnici bez dálniční známky. Ať zaplatí pokutu NEBO doloží čestné prohlášení nějakého ZTP, že byl na palubě s ním.
Nebo ještě jednodušší řešení: lidem se ZTP nebo přepravujícím takové pasažéry dát možnost koupit dálniční známku za nula korun.
Takže potom každý, kdo má v rodině nějakého starce co nemůže na nohy, si za ním přijde „koupit“ dálniční známku za nula korun. Jsme v Česku.
ZTP karta ma číslo…určitě nebude tak těžké tam mit FUP, třeba na 3 auta ročně kde by ještě mohl být nějaký vlastnický vztah.
a co když bude potřebovat ty auta 4? nebo 5? A to skutečně reálně.
No, to spíš až tak ne, ale i na 3 bude obvykle jeden mít „zadara“ s tím že opravdu poveze postiženého dvakrát do roka…
To už by spíš možná mohl mít postižený nárok na jednu roční a řekněme 10 jednodenních…
No pro toho, kdo se stará o postiženého. Starostí nad hlavu a ještě běhat na úřad dokládat při každé jízdě, že měl nárok….To je ten problém. Úřad prostě obešle a občan pak dokládá….
A jak se pak takový člověk asi cítí, žeáno: Jako méněprávný, že musí stále dokazovat svoji nevinu. Tomu se říká psychický teror.
Jako hovno v lese. To Vám jako Pečující můžu klidně říct.
Přijde vám normální a morální požadovat čestné prohlášení o tom, že přestupek nebyl spáchán? Znamená to presumpci viny…
Nebylo by řešením, aby zdravotně postižení lidé dostali známku na rok zdarma? Jednou za rok poslat ministerstvu potvrzení, že zdravotní stav stále platí a na rok mají úředníci, celníci, policisté a ti lidé klid. A státu by to přineslo peníze.
problém je hlavně v tom, že majitelem vozidla, který to využívá může být osoba bez ZTP, ta by pak měla nárok na dálnice zdarma, i když třeba tu osobu ZTP dvakrát za rok sveze k lékaři v místě bydliště
A? Kvůli tomu pak nebudeme kontrolovat na dálnicích nikoho?
Na dálnicích ale kontroluje PČR a CS už teď, jen to není efektivní. To je pointa toho článku.
Ježíši, jaké posílání potvrzení? Průkazy ZTP se nevydávají kde komu, takže lze mít osobu v evidenci. ZTP osoba má osoby blízké. A nějaká osoba blízká má auto.
Osob blízkých které už (alespoň jednou) tu postiženou osobu přepravovaly je tak řádově 10 a více…
Že je ZTP platný si může úřad ověřit sám. Stačí opsat číslo průkazu do formuláře a program už se postará dotazem do databáze. SQL už je tady nějakou dobu.
Tady se hlavně ukazuje nesmyslnost všemožných vyjímek. Politika poplatků za dálniční známky nemá suplovat sociální politiku – to má být zahrnuto v příspěvcích na péči (které jsou poskytnuty nejlépe automaticky bez nutnosti chodit na úřad), nejlépe s příspěvkem na dopravu počítaným podle vzdálenosti do nemocnice.
Také je dobré si uvědomit proporce. Chápu, že lidé s postižením nebo dítětem se zhoubným nádorem to mají opravdu těžké. Ale pokud potřebují jezdit do nemocnice více než 50 km, tak náklady na palivo převyšují náklady na známku už při cestě jednou za měsíc.
Souhlas, všemožné slevy pro důchodce a ZTP jsou socialitický přežitek. Má to být řešeno adekvátní výší důchodů a příspěvků, ne slevami.
Zajímavé a co ty státy co nikdy socialismus neměly a přesto ZTP mají?
Začínáte dobře, ale to konkrétní provedení už se teda hodně zvrhává… a to celé motivované tím aby se policii (ještě více) zjednodušila kontrola dálničních známek na silnici?? Jak proboha hodlají kontrolovat cizince, spoléhat výhradně na zasílání fotek do ciziny??
Pokud cizinec se vrátí, pak při silniční kontrole mu to bude k tíži.
To je naprosto bizarní argumentace. Ale dlouhodobě to sedí do nastavení ČR, kdy prostě zákony vymáhat nechceme, protože fandíme těm, co jsou dost drzí na to je porušovat.
Jen teda důležitý point jo – ten problém je i se stávajícím řešením, kdy policajti zbytečně zastavují auta, které mohou jet bez známky.
A nemusí mít teda tu ZTP kartičku vepředu, podobně jako při parkování?
Ztp karticka je plastova karticka velikosti obcanky, tu by za oknem ani nebylo videt. Parkovaci prukaz (modry) ztp osoba mit nemusi a z logiky veci uz vubec ne pro jizdu po dalnici.
A jak je to s veterány, s auty, která mají průkaz veterána, ale mají klasickou (třeba okresní) SPZ. Jedno takové auto se v našem okolí vyskytuje. Je uznáno jako veterán, ale stále má klasickou okresní SPZ ZN.
Popravdě, jízda veteránů po dálnici zadarmo je nějaká důležitá věc kterou máme ze sociálních důvodů podporovat?? Pro mně je pochybné zda by veteráni měli běžně jezdit po dálnici, natož zadarmo…
S veteránem na bílých ať si pořídí dálniční známku. Tady asi nic jednoduššího nevymyslíme, ideálně elektronicky, na RZ.
Průměrná pokuta byla při zastavení PČR 1086 Kč, celní správou pak 1861 Kč. A pak se někdo diví, že jezdí lidé bez známky – když se to vyplatí.
Dávejme fixně 5 000 Kč/pokuta a lidi si to rozmyslí.
Ono je jako problém, aby vytvořit digitální proces pokut ve kterém má každý čas doložit,že je třeba invalida? Nebo i kdyby si to musel najít úředník při zpracování…
Ono by to šlo, stejně tak jako naprosto přehledný systém nadrozměrných přeprav – jenže to by se muselo chtít. Jsme v 21. století, uměla inteligence všude a nejde to. Ale to bychom asi chtěli moc. Myslím, kdyby to předali např. EuroWAG, aby něco vymyslel a byla na tom politická shoda, tak dodělat na to legislativu je asi to nejmenší.
Vždyť je to napsané v článku. Problém není vědět, kdo je invalida. problém je prokázat, kdo v dané chvíli byl v autě.
Pokud se to bude řešit o měsíc později písemně, tak VŽDYCKY byl invalida…
Změňme ta pravidla, aby to platilo jen na blízké a na auta sociálních služeb atd.
Ale vždyť to tak už dneska platí. Akorát jaksi z té fotografie předku auta s registrační značkou můžete zjistit, kdo seděl vepředu, ale že na zadní sedačce neseděl držitel průkazu OZP nezjistíte.
Nejvíc se mi z článku líbí počty vybraných pokut, kdy od policie je průměrná pokuta cca 1000 korun a od celní správy je průměrná pokuta skoro 2000 😃
Článek je takový pahýl, jak tento problém se zdr. postiženými řeší v okolních státech?
Bohužel to není na článek ale na celou publikaci. A veselo by nám v porovnání s okolím nebylo. Navíc stále nemáme mezinárodní průkaz ZTP.
Jak těžký může být postiženým nechat si registrovat třeba 3 auta ročně a nebo to vysvětlovat v přestupkovym?
Přesně tak. Chceš dálnici zdarma tak se na tuto jízdu registruj. To snad není problém. Nebo za korunu. Pokud by to nešlo zdarma. Případně se dá vydat kupón této osobě aby se někdo kdo ji poveze s tímto kupónem registroval. Nebo jako funguje u rezidentniho parkování. Poukaz pro servis atd
Ano, mohli by mít v aplikaci pro dálniční známky zvláštní status načteny z jiného systému, který eviduje zdravotně postižené.
Pak by mohli objednat pro ceně roční kupón zdarma a třeba 2x denně denní kupón zdarma pro jinou SPZ.
Tak prostě dejme těmto lidem 1 dálniční známku/rok zdarma. Máš prostě takové onemocnění, tady máš známku. Chceš střídat auta – tak za svoje nebo mimo dálnici. Případně dostaneš možnost si vždy na den registrovat 1 známku místo 1 známky za rok.
Jednoduché a efektivní. Zase nemůžeme v rámci socialismu dělat pořád ústupky.
Taky by slo navýšit ty ZTP dávky treba o 2-3k na rok a nic dalšího nevymýšlet.
Pletete si ZTP (prukaz) a invalidni duchod (davku). Rada osob ZTP zadnou davku nepobira, tudiz neni co ani navysit.
V zasade ale souhlasim, se by se jizda zdarma po dalnici mohla ze zakona odstranit a kompenzaci pro ZTP resit jinou formou.
Lide se ZTP maji (az na nejake vyjimky) narok na prispevek na mobilitu, aktualne ve vysi 900 Kc mesicne. Na dalnice zdarma maji ale narok i nekteri dalsi lidi, kteri nemaji ZTP nebo ZTP/P, a ti uz treba zadne takove prispevky opravdu nemaji.
Prispevek na mobilitu zdaleka nepobiraji vsichni ZTP – podle meho rychleho hledani je vic nez tretina tech, ktery ho nepobiraji. Pro priznani musi byt splnena podminka pravidelne (a placene) prepravy, treba do prace. Kdyz pracujete z domu, nemusite pravidelne k lekari, nebo se dopravujete mhd, narok neni priznan.
Az na to, ze pri zadosti o prispevek na mobilitu nikdo realne nezjistuje, jestli se opravdu dotycny clovek nekam pravidelne prepravuje, viz citace z webu Uradu prace: Splnění podmínky opakovaného dopravování za úhradu se prokazuje čestným prohlášením. Takze pokud ho nekdo nepobira, tak je to spis tim, ze o nem ani nevi, nebo na nej nema narok z duvodu prijimani pobytovych socialnich sluzeb (= je v ustavu).
Jestli rozumim dobre, tak Vas pristup je podvadet, protoze to jde lehce? Nemluve o tom, ze za nepravdive cestne prohlaseni v rizeni jiste hrozi postih, tak mne to proste prijde nemoralni svinarna. Cast ZTP prispevek nepobira a ja bych rad veril, ze je to proto, ze jsou to proste cestni lide.
Pristup si voli dani drzitele prukazu sami, ja jen rikam, jaka jsou pravidla pro ziskani prispevku na mobilitu. Nezapominejte ani na to, ze lide s tezkym zdravotnim postizenim (coz drzitele techto prukazu obvykle byvaji) jsou kolikrat radi za kazdou korunu navic, protoze jejich handicap jim muze komplikovat hledani ci vykonavani prace, pripadne jim prinasi dalsi naklady, ktere zdravi lide resit nemusi. Pak mozna neni divu, ze nejaka cest nebo moralka nekdy muzou jit stranou. Pokud budou mit tito lide dustojne podminky k zivotu a pokryte naklady souvisejici s jejich handicapem, jiste se o prukazky nebo 900 Kc mesicne handrkovat nebudou.
Neni uplne pravda … maji treba uplne jine odpocty na poplatnika u dane z prijmu. Takze ano, nemusi mit primo davku, pokud je nepotrebuji, ale i tak pak dostavaji podporu treba v dani z prijmu. Stejne tak by mohli mit flat odpocet ze zakladu na dopravu 2k a hotovo.
většina těch dotčených osob svoje auto nemá, takže jsou odkázáni na nějaký odvoz třeti osobou a ty osoby se během roku mohou měnit. Můj děda byl ZTP a během roku ho vozilo 7 aut z rodiny na střídačku, naprosto reálná situace.
Je to tak, soulasím, i když si dovolím doplnit že málokdy všech 7 co vypomáhají jede po dálnici…
no realita byla spíš taková, že stejně každý tu známku měl tak jako tak, ale to je jiná stránka věci, skutečně se pak opravdu v takových případech těch aut na jedné osobě může točit několik.
V přestupkovém to bude vždycky invalida. Jen budete do přestupkového zbytečně tahat ty, kteří se přestupku nedopustili a invalidu skutečně vezli.
Tímto totiž zavdáte možnost fixlování a poctivým poškodíte morální kredit. Myslete u toho.