Kamery nemohou pokutovat řidiče bez dálniční známky. Hlavně kvůli pravidlům pro zdravotně postižené
Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Policie se přiklání ke změně. Ministerstvo dopravy nechce zhoršit situaci lidí s hendikepem.
Jsem tu jedinej komu přijde úplně absurdní že v zákoně je výjimka pro vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou?
Jakože si policajt bude číst lékařskou zprávu a posuzovat zda jde o zhoubný či nezhoubný nádor? A proč není stejná výjimka i pro autoimunitní poruchy?
32 tisíc pokut (na místě udělených) a vybraných 35 milionů korun? Takže průměrná výše pokuty za jízdu bez dálniční známky lehce přes 1000 korun? To upřímně není moc, na to že se vždycký hrozilo jak to bude za 10 000,- a tak…
„Efektivní“ policing
Vozím občas nezletilou osobu, která vlastní ZTP/P po dálnici. Osoba je i vlastník vozidla. Několikrát jsme byli zastavení, kvůli absenci dálniční známky. Vše bez problémů, za chvíli jedete dal. Uz jsem se dálniční hlídkou bavil a vše by vyřešila speciálni SPZ, kde bude vidět symbol vozíčkáře. Systém okamžitě načte a oni vědí a nemusí auto stavět. A když sem se zeptal, co zneužití, když někdo pojede a nemá osobu v autě. Řekli že to je tak málo případů, že to nemá cenu řešit prostě spíš to nechávají být a je to jen na namátkové kontrole. Ale hlavně by to vyřešilo… Číst vice »
Na to, aby systém načetl, že je auto registrované na osobu se ZTP není potřeba speciální značka. To stačí zapsat do databáze, stejně jako právo užití majáků, nebo označení civilních vozidel policie.
Auta přímo registrovaná přímo na ZTP by bylo to nejmenší. Složitější je, když ZTP někdo veze svým autem. Ale i to by bylo rozumně řešitelné a mnohem jednodušší, než když to musí kontrolovat policisté a celníci v terénu.
Větší kravinu jsem opravdu neslyšel. Takže nadále budeme platit drahé celníky a bezpečnostní složky, aby v drahých autech honili neplatiče!? Navíc je to silně neefektivní, protože spousta výlupků projede bez povšimnutí. Tvl. tak všem postiženým dejte známku zdarma a hotovo.
ono tam je problém, že to není pro ně, ale mohou jezdit v různých autech a to se opravdu reálně i děje, takže jak to vyřešit? Dát jim slevové kódy? Ale to se zas s těmi kódy bude obchodovat.
Viz hned předchozí komentář. „V různých autech“ ano, ale jak často takové cizí auto veze ZTP po dálnici a přitom nemá známku? Výmluvy.
A co je proboha špatně na tom když si takové auto „odchytne“ dálniční hlídka? Jako že by už vůbec žádní policisté u silnic/dálnic nebyli, a místo toho mohli řešit „bezpečnost“ jinde? Na ulicích je taky vidí jednou za uherský rok, takže to se jim nejspíš „uvolní ruce“ aby mohli víc sedět v kancelářích a řešit posudky a stanoviska na značení silnic ne?
A co mi tady kritizujete? Přečtěte si laskavě ten můj „předchozí komentář“ (teď už je trochu hlouběji – „Osvobozené osoby jsou jen výmluvy“), na který se odkazuju.
Špatně je právě to, že policisté a celníci musí na dálnicích chytat auta bez známek, ačkoliv by mohli dělat užitečnější práci, ale ČR není schopna nebo ochotna vymyslet, jak tu kontrolu známek dělat automaticky.
Na jeden průkaz ZTP, jedna dálniční známka zadarmo. Jestli někdo potřebuje více dálničních známek tak ať si je zaplatí.
Což je nesmysl, dám příklad: Karel je slepý. Občas ho veze Jarda, jindy ho veze Jožin, jindy někdo třetí, čtvrtý…
Ve vašem systému by jet nemohl, protože Jarda zrovna nemůže.
A kolik je takových případů, kdy Karla vozí Jarda, Jožin, třetí, čtvrtý po dálnicích a přitom nemají dálniční známku pro své vlastní potřeby?
Ale prd, postižený se smí přepravovat víc než jedním vozidlem, takže by tu známku musel mít „přenosnou“…
Můžeme s tím nesouhlasit, ale změna že může jezdit jen jediným vozidlem by byla změna objektivně k horšímu.
Však ať se přepravuje, ale ať má nárok jenom na jednu dálniční známku zadarmo. Cokoliv jiného zbytečně komplikuje systém a svádí k jeho zneužívání.
Souhlas, SYN má sice pravdu, že by to byla změna k horšímu, jenže u každé změny je potřeba vážit náklady a přínosy a tady by ty náklady (=změna k horšímu tam, kde by ta jedna známka nestačila) byly marginální, zatímco přínosy značné (umožnění rozesílání pokud kamerami). Řekněte mi, kolik invalidů jeho příbuzní a známí vozí po dálnicích 5 různými auty, přičemž méně než 4 z nich dálniční známky (nebo osvobození) tak jako tak mají.
Zkraťe ten požadavek na 2 různá auta. Pět jste si vymyslel, aby vám to vyšlo.
Osvobozené osoby jsou jen výmluvy. Co brání tomu, aby každá osvobozená osoba měla nárok na jednu bezplatnou dálniční známku pro auto hlášené buďto na ni anebo na stejné adrese, kde má dotyčná osoba bydliště? V Rakousku to takhle nějak funguje a když má ČR aparát pro slevy a osvobození pro alternativní pohony, zvládnul by i tohle. „Jednou babičku vezu já, jednou brácha“ je taky hloupost, kolik aut vozí příležitostně po dálnicích osvobozené osoby, aniž by měla známku a přitom by nedosáhla na osvobození? Naprostý zlomek. Moji ZTP babičku občas sveze snad každé z dětí nebo vnoučat, ale protože známky všichni… Číst vice »
protoze v CR se dalnicni znamka vaze k SPZ
Kolik jich tak vozí? V článku je to přímo číselně uvedené… Jde zhruba o třetinu těch všech aut bez známek.
A jaké by toto číslo bylo, kdyby každý ZTP dostal jednu známku zdarma? Padesátina tohoto čísla?
Nemá snad být tzv. Modrá karta umístěna viditelně za čelním skle? Kamery ji jistě přečtou. Nemáš ji za oknem, zapomněl jsi? Máš smůlu. Na vyhrazeném místě na parkovišti též neparkuji, když kartu zapomenu v druhém autě.
Jak kamera pozná, že ten modrý kus papíru za oknem je originál? …druhá část dokladu je karta ZTP velikosti občanky i s fotkou…a ta je v peněžence…
Tak padělání „modré karty“ by se dalo klasifikovat jako hrubý přestupek s mnohonásobnou sazbou oproti jízdě po dálnici bez známky, při recidivě i se zákazem řízení, a kdyby policie místo aut bez známek zastavovala auta s kartami, bylo by to celé nejspší násobně efektivnější.
Přeci jen že člověk jede po dálnici bez známky nevědomě se stát může, prostě si zapomněl koupit novou, ale nelegální papír si za sklo nevědomky nedá.
Nejde pouze o padělání, já kdysi dostal tu modrou přenosnou značku automaticky poštou když máti dostala ZTP průkaz… ještě někde doma leží, a padělaná rozhodně není, originál.
O co jde, když leží doma?
Už se Vám někdy nevědomě dostala do auta, zatímco jste jím jel bez máti?
Modra karta je PARKOVACI prukaz. Na jizdu po dalnici neni potreba vubec, staci prukaz ZTP a ten by za oknem ani nebyl videt…
Stejně nefunkční je i osvobození elektromobilů. Automaticky jsou osvobození EV zaregistrovaná v Česku, ale majitelé EV z jiných států musejí vyplnit a odeslat formulář „oznámení osvobození“. Na tom by nebylo nic složitého, pokud by nemusel formulář být opatřen úředně ověřeným podpisem (kdo nemá podpis elektronický).
Takže máme od španělského turisty cestujícího přes Česko legitimně chtít, aby šel na ambasádu, kde by si nechal ověřit podpis, aby mohl o osvobození požádat? Ne, ten si tu známku radši koupí. Je to polovičatý systém.
Je, souhlasím, že lokálně bezemisní auta by měla mít v EU nějaké univerzální značení a státy si ho navzájem uznávat, stejně jako značení emisních tříd. Ale to české osvobození od dálničních známek je v tom celém ještě to nejmenší, proč by turista měl v ČR chodit na ambasádu, přeci podpis na formuláři si může nechat ověřit doma na obecním úřadě? Ano, musí se to udělat včas před cestou a něco to stojí, kvůli jedné 10-denní známce se to určitě nevyplatí. Ale třeba německá nálepka odpovídající jejich „E“-RZ stojí skoro 100 eur a rakouské osvobození od IG-L lze získat jedině s… Číst vice »
Uzná paní na SFDI, která žádostí vyřizuje, španělské ověření podpisu? Samé otázky. Celý systém by zasluhoval zjednodušení.
Pokud si poradí se španělským technickým průkazem, tak si nejspíš poradí i s ověřením. Nevím o tom, že by ten formulář musel být ověřen českým úřadem (což španělská ambasáda v ČR ani není). Hlavně moc nelze očekávat výraznou míru podvodů, že by se španělské RZ v ČR osvobozovaly s využitím falšovaných španělských ověření.
Ano, souhlas, celý systém by zasluhoval zjednodušení, totiž vzájemné uznávání označování bezemisních aut v rámci EU. Mimochodem, kde v EU (a EHP) vlastně mají extra označení lokálně bezemisní auta? Vím jen o Rakousku. Ve většině států, kde „elektro“ označení existuje, ho požívají i plug-in hybridy.
A proč by měly být elektrická auta osvobozeny od dálniční známky? Že mají vymezeny vjezd do center měst chápu, ale proč dálnice? Tohle byla a je jen úlitba pro rozjetí trhu s el. vozy…
A proč jsou spalovací motory osvobozeny od úhrady nákladů na životním prostředí, které způsobují?
Od roku 2027 bude eko daň započítána do ceny fosilních paliv…tak až pak.
1) Bohužel to právě posunuli na 2028,
2) Pokud projde nějaké to zastropování, za nějž ČR a spol. bojují, tak to bude pořád jen zlomek skutečných škod.
Já souhlasím, že za používání dálnic, resp. obecně infrastruktury pro auta, by měli platit všichni, a to nejlépe výkonově, tedy prostřednictvím mýta a parkovného. Ale irituje mě brek nad dotacemi pro alternativní pohony, když fosilní spalovací auta jsou dotována násobně více tím, že nehradí své externí náklady.
Ty Vaše náklady jsou jenom výmysl. I kdyby nebylo jediný auto na benzín nebo naftu, klima se NEZMĚNÍ. Zvykněte si na to. Vesmír si bude dělat co chce, ne co chce nějakej člověk. Člověčenstvo je taková nepatrná skvrna v celém Vesmíru.
Jistě, a celý ten vesmír obíhá kolem placaté Země.
Člověčenstvo je sice v celém vesmíru nepatrná skvrna, jenže po něm není rovnoměrně rozprostřeno, nýbrž je koncentrováno na miniaturním prostoru, který ovlivňuje sice jen lokálně, zato extrémně.
Celá tato debata o kamerách a výjimkách pro ZTP jen ukazuje, jak je současný systém výběru poplatků neefektivní a složitý. Místo složitého vynucování bychom měli zrušit dálniční známky úplně. Celospolečenským zájmem přece je, aby řidiči využívali tu nejbezpečnější a nejkapacitnější infrastrukturu, kterou máme – tedy dálnice. Současný systém je ale paradoxně trestá za použití dálnice a motivuje je sjíždět na silnice nižších tříd. To vede jen k vyšší nehodovosti, větší zátěži obcí tranzitem a negativním dopadům na životní prostředí. Inspirujme se v Německu. Platit by se mělo za užívání silniční sítě jako celku (např. formou daní z paliv či vozidel),… Číst vice »
Takže byste chtěl, aby občané ČR sponzorovali svými daněmi jízdu cizinců po českých dálnicích? Nebo jak by potom např. Poláci, hromadně dojíždějící do ČR, platili za používání dálnice?
Cizinci v osobních vozech jsou na českých dálnicích marginální problém. Kamiony pak řeší mýtný systém, nikoli známky.
Pokud sem dojíždí za prací, pak tu vytváří ekonomické hodnoty tímto způsobem.
To je samozřejmě naprosto validní otázka. Musíme si ale uvědomit jednu zásadní věc: silnice (včetně dálnic) opotřebovávají hlavně těžká nákladní auta. Opotřebení silnic osobními auty je oproti kamionům řádově nižší. A právě kamiony, včetně těch zahraničních, už u nás platí mýtné za každý ujetý kilometr. Problém zahraničních osobních aut by se pak dal řešit snadno: 1) Nijak. Stejně jako v Německu, kde cizinci za osobní auto také neplatí a systém tím příliš netrpí. 2) Pokud by se zjistilo, že podíl cizích osobních vozidel je nezanedbatelný, mohla by pro ně existovat známka na celou síť (nejen dálnice), nebo by se na… Číst vice »
Ale taky je potřeba říct, že náklady na dálniční síť netvoří jen údržba (obnovy po opotřebení), ale zásadní položkou je i jejich vlastní výstavba. A proč by se řidiči osobních aut neměli podílet na těch vysokých nákladech na výstavbu, i když dálnice opotřebovávají minimálně (a např. zimní údržbu vyžadují tak jako tak)? To je jako kdybyste chtěl bydlet v nájemním bytě za tisícovku měsíčně s tím, že se k němu chováte slušně a téměř ho neopotřebováváte.
Já ale nikde nepsal, že by se neměli podílet. Pouze jsem se zamýšlel nad tím, jestli dává smysl to řešit u cizích osobních aut. Ono se totiž lehce může stát, že by náklady na výběr převýšily přínosy vzhledem k nízkému podílu cizích OA v kombinaci s jejich mnohem nižším opotřebení silnic oproti ND (v závislosti na zdroji se odhaduje opotřebení silnice 1 kamionem 5 000x – 60 000x vyšší, než osobním automobilem).
A já zase všude píšu, že by všichni měli platit mýto. Což Vy sám v jiném vlákně podporujete, jen se neshodneme, kde by případně mělo být vyšší. A zahrnout do mýtného systému i cizince by žádné vícenáklady nepřineslo a ten systém by bezpochyby vynesl řádově více, než náklady na jeho správu.
Ano, plošné mýto pro všechny vozidla a celou silniční síť bych podpořil. Vysoké náklady na zahrnutí cizinců jsem měl na mysli spíše ve spojitosti s tím, že by toto mýto platili pouze cizinci. Pokud by mýto bylo i pro domácí, tak by rozšíření i na cizince pravděpodobně vyvolalo jen zanedbatelné vícenáklady. Záleželo by zkrátka na přijatém systému.
Podstatné pro mě je, aby dálniční síť nebyla znevýhodňována, ale spíše zvýhodňována oproti užití silnic nižších tříd.
jako nemám s tím problém. Odpůrci vám však namítnou, že pak projíždějící cizinci u vás nic neutratí/nezaplatí a využijí infrastrukturu stavěnou z vašich daní…..
Ano, to je častý argument. Ale je třeba si říct tři věci: 1) Kdo ničí silnice? Infrastrukturu reálně opotřebovávají hlavně těžké kamiony, ne osobní auta. A kamiony, včetně těch zahraničních, už u nás platí mýtné za každý ujetý kilometr. 2) Kde je chceme? Je pro nás lepší, když cizinec projede po dálnici, nebo když nám ji objíždí přes města a vesnice, jen aby ušetřil za známku? Současný systém je motivuje k tomu objíždění. 3) Opravdu neplatí nic? I ten, kdo „jen projíždí“, tady velmi často tankuje. Z paliva platí spotřební daň, a ta je jedním z hlavních zdrojů peněz na… Číst vice »
no 300-400 km vám kamion projede přes ČR s plnou nádrží (možná i zpět). Němci to svého času měli ošetřené, že kamion nesmí mít natankováno víc než půlku nádrží při vstupu na jejich území. Jak je to dnes, netuším….
Jednak píšu „velmi často“, nikoliv vždy. A druhak kamiony již platí mýto dle ujetého kilometru.
Pokud se nepletu, v Německu mají pro mýtné kamionů docela podobný systém a kamiony platí také podle ujeté vzdálenosti.
No tak co mluví proti tomu, aby podle ujeté vzdálenosti na území daného státu platila všechna vozidla? Bylo by to přeci spravedlivé, jak vůči těm, kdo jezdí málo nebo jen krátké trasy, tak i s ohledem na rozmach alternativních pohonů. Spotřební daň z PHM je tak jako tak přežitek poplatný době svého vzniku, přejmenujme ji na uhlíkovou daň (se současným navýšením té z nafty, aby se za kg CO2 platilo stejně) a silniční síť zpoplatněme spravedlivě a bez možnosti úniku do zahraničí mýtem.
Ano, ideální by bylo zpoplatnit všechna vozidla. Jen je třeba se však zamyslet, zda se vyplatí to vymáhat skutečně ze všech. Jak jsem již psal, můžou existovat skupiny u kterých by náklady převyšovaly výnosy.
Jinak s plošným mýtem (zejména pomocí satelitního sledování) pro všechny vozidla se pojí problém soukromí, takže si nejsem jistý, jestli to je schůdné řešení pro reálné nasazení.
Ano, zavést mýto všude a pro všechny (v závislosti na hmotnosti vozidla a o něco vyšší na dálnicích) by bylo správné řešení.
Souhlasil bych, kromě vyššího tarifu za dálnice. Pokud už by mělo být více tarifních pásem (s čímž nesouhlasím), tak by naopak měl platit vyšší tarif za silnice nižších tříd a zejména ve městech.
O tom by se asi dala vést nekonečná polemika a najít argumenty pro obě možnosti. Ten obvyklý je, že městské a „okresní“ silnice jsou základní silniční sítí pro místní provoz, která obvykle není přímo zpoplatněna vůbec, zatímco dálnice jsou nadstandard pro rychlý dálkový provoz, navíc drahý na výstavbu, proto jsou zpoplatněny. Ve městech bych byl především pro adekvátní zpoplatnění parkování (viz poplatky za zábor veřejných prostranství a náklady na stavby parkovacích garáží) a mýto za průjezd drahými stavbami (jako je Blanka). Když se tranzitní nákladní doprava donutí zůstat na dálnicích (v Rakousku to jde, proč ne v ČR), tak nevidím… Číst vice »
Chápu ten tradiční pohled „základ versus nadstandard“. Ale je to dle mého od základu špatný pohled a vidím to přesně opačně: Dálnice není „nadstandard“, ale páteřní síť. Postavili jsme ji (velmi draze, jak říkáte) právě proto, aby na sebe stáhla dálkovou dopravu a ulevila městům a „okreskám“, které na takový provoz nejsou stavěné, bezpečné ani určené. Současný systém ale dělá opak. Tím, že zpoplatníme jen dálnici (nebo ji oproti silnicím nižších tříd zpoplatníme více), vlastně řidičům říkáme: „Pokud použiješ tu správnou, nejbezpečnější a nejefektivnější cestu (dálnici), zaplatíš nám za to. Pokud to vezmeš zkratkou přes vesnice, kde ohrožuješ místní a… Číst vice »
Jak říkám, o tom by se dalo polemizovat prakticky libovolně dlouho. Dálnice je z definice určená pro dálkovou dopravu a to je nadstandard. A když je drahá na výstavbu, měl by na ni uživatel přispět. Totéž městské tunely apod.: ten tunel byl potřeba, protože masové využívání IAD činíme velmi snadným a laciným, proto pro ni potřebujeme nové, drahé, kapacitní cesty. Kdyby se v pražských ulicích platilo vysoké parkovné nebo mýto (jak Vy sám navrhujete), provoz by byl zlomkem toho současného a Blanka by nejspíš nebyla potřeba. Navíc nelze souhlasit, že „zkratkou přes vesnice více zatížíš životní prostředí“. Jistě víte, že… Číst vice »
S vaším argumentem o spotřebě musím zásadně nesouhlasit. Pro dálkovou dopravu je plynulá jízda po dálnici (i při 130 km/h) pro spotřebu a emise (nezapomínejte, že neexistují pouze CO2 emise, ale i emise z otěru pneumatik, brzd nebo emise nebezpečných výfukových plynů v režimech, kdy motor nepracuje v optimálním režimu, jako je např. právě městský provoz) vždy efektivnější než neustálé brzdění, rozjíždění a průjezdy desítkami obcí stylem 50-90-50-0-50-90 km/h apod. A to nemluvě o tom, že tyto emise se vypouští lidem přímo pod nos, kdežto dálnice jsou od obyvatel mnohem vzdálenější. Přesně pro tuto neefektivní a nebezpečnou dopravu se dálnice… Číst vice »
Zcela souhlasím, poplatky zrušit. A těch důvodů je více.
Vezměte sei například Nehvizdy. Obec, kolem které vede dálnice, je zatížená projíždějícími auty. Když někdo dojíždí z Lysé, tak se přece nevyplatí na ten kousek tu známku kupovat, že?
Minimálně by šlo zrušit poplatky v mnohem větším okruhu kolem měst a větších sídel. Tranzitující cizinci by známku potřebovali tak jako tak, ale místním by to ulevilo.
Naprosto souhlasím. Současný systém nedává vůbec smysl.
Nemám nic proti ZTP, chápu že to mají těžké a jim je třeba v lecčems ulehčit život… nicméně ty 2500 za dálniční známku jsou při provozování auta zanedbatelná suma.
A krom toho vždy můžou jet po sousední jedničce bez poplatku.
Argument „vždy můžou jet po sousední jedničce“ je přesně to, co je na celém systému špatně. Stát tím všechny řidiče motivuje, aby dálnici objížděli po méně bezpečných silnicích a zatěžovali obce tranzitem.
Nejlepší infrastruktura má sloužit všem, ne aby se jí lidé vyhýbali kvůli poplatku. Proto by se dálniční známky měly zrušit a zavést poplatek za silniční síť jako celek.
Souhlasím a dodávám že nepříjemně často ta „jednička“ okolo nevede, nebo vede přes obce (to nechceme), nebo svým stavem už dávno kategorii první třída opustila…
Doprovodná silnice nižší kategorie by být měla, a přesto na několika místech neví vůbec, a na dost místech je výrazně komplikovanější než „pěkně vedle“…
Tím nutíte ZTP, aby měli auto registrované na sebe a vykašlali se na spolujízdu. Přičemž zapomínáte na fakt, že spousta ZTP řídit nemůže (splepci ani bicykl).
„A následné dokazování, zda ve voze takový cestující byl, nebo nebyl, by bylo extrémně komplikované.“ – v čem jako? Majiteli vozidla přijde avizo, že tehdy a tehdy jel na dálnici bez dálniční známky. Ať zaplatí pokutu NEBO doloží čestné prohlášení nějakého ZTP, že byl na palubě s ním.
Nebo ještě jednodušší řešení: lidem se ZTP nebo přepravujícím takové pasažéry dát možnost koupit dálniční známku za nula korun.
Takže potom každý, kdo má v rodině nějakého starce co nemůže na nohy, si za ním přijde „koupit“ dálniční známku za nula korun. Jsme v Česku.
ZTP karta ma číslo…určitě nebude tak těžké tam mit FUP, třeba na 3 auta ročně kde by ještě mohl být nějaký vlastnický vztah.
a co když bude potřebovat ty auta 4? nebo 5? A to skutečně reálně.
No, to spíš až tak ne, ale i na 3 bude obvykle jeden mít „zadara“ s tím že opravdu poveze postiženého dvakrát do roka…
To už by spíš možná mohl mít postižený nárok na jednu roční a řekněme 10 jednodenních…
No pro toho, kdo se stará o postiženého. Starostí nad hlavu a ještě běhat na úřad dokládat při každé jízdě, že měl nárok….To je ten problém. Úřad prostě obešle a občan pak dokládá….
A jak se pak takový člověk asi cítí, žeáno: Jako méněprávný, že musí stále dokazovat svoji nevinu. Tomu se říká psychický teror.
Přijde vám normální a morální požadovat čestné prohlášení o tom, že přestupek nebyl spáchán? Znamená to presumpci viny…
Nebylo by řešením, aby zdravotně postižení lidé dostali známku na rok zdarma? Jednou za rok poslat ministerstvu potvrzení, že zdravotní stav stále platí a na rok mají úředníci, celníci, policisté a ti lidé klid. A státu by to přineslo peníze.
problém je hlavně v tom, že majitelem vozidla, který to využívá může být osoba bez ZTP, ta by pak měla nárok na dálnice zdarma, i když třeba tu osobu ZTP dvakrát za rok sveze k lékaři v místě bydliště
A? Kvůli tomu pak nebudeme kontrolovat na dálnicích nikoho?
Na dálnicích ale kontroluje PČR a CS už teď, jen to není efektivní. To je pointa toho článku.
Ježíši, jaké posílání potvrzení? Průkazy ZTP se nevydávají kde komu, takže lze mít osobu v evidenci. ZTP osoba má osoby blízké. A nějaká osoba blízká má auto.
Osob blízkých které už (alespoň jednou) tu postiženou osobu přepravovaly je tak řádově 10 a více…
Že je ZTP platný si může úřad ověřit sám. Stačí opsat číslo průkazu do formuláře a program už se postará dotazem do databáze. SQL už je tady nějakou dobu.
Tady se hlavně ukazuje nesmyslnost všemožných vyjímek. Politika poplatků za dálniční známky nemá suplovat sociální politiku – to má být zahrnuto v příspěvcích na péči (které jsou poskytnuty nejlépe automaticky bez nutnosti chodit na úřad), nejlépe s příspěvkem na dopravu počítaným podle vzdálenosti do nemocnice.
Také je dobré si uvědomit proporce. Chápu, že lidé s postižením nebo dítětem se zhoubným nádorem to mají opravdu těžké. Ale pokud potřebují jezdit do nemocnice více než 50 km, tak náklady na palivo převyšují náklady na známku už při cestě jednou za měsíc.
Souhlas, všemožné slevy pro důchodce a ZTP jsou socialitický přežitek. Má to být řešeno adekvátní výší důchodů a příspěvků, ne slevami.
Začínáte dobře, ale to konkrétní provedení už se teda hodně zvrhává… a to celé motivované tím aby se policii (ještě více) zjednodušila kontrola dálničních známek na silnici?? Jak proboha hodlají kontrolovat cizince, spoléhat výhradně na zasílání fotek do ciziny??
To je naprosto bizarní argumentace. Ale dlouhodobě to sedí do nastavení ČR, kdy prostě zákony vymáhat nechceme, protože fandíme těm, co jsou dost drzí na to je porušovat.
Jen teda důležitý point jo – ten problém je i se stávajícím řešením, kdy policajti zbytečně zastavují auta, které mohou jet bez známky.
A nemusí mít teda tu ZTP kartičku vepředu, podobně jako při parkování?
Ztp karticka je plastova karticka velikosti obcanky, tu by za oknem ani nebylo videt. Parkovaci prukaz (modry) ztp osoba mit nemusi a z logiky veci uz vubec ne pro jizdu po dalnici.
A jak je to s veterány, s auty, která mají průkaz veterána, ale mají klasickou (třeba okresní) SPZ. Jedno takové auto se v našem okolí vyskytuje. Je uznáno jako veterán, ale stále má klasickou okresní SPZ ZN.
Popravdě, jízda veteránů po dálnici zadarmo je nějaká důležitá věc kterou máme ze sociálních důvodů podporovat?? Pro mně je pochybné zda by veteráni měli běžně jezdit po dálnici, natož zadarmo…
Průměrná pokuta byla při zastavení PČR 1086 Kč, celní správou pak 1861 Kč. A pak se někdo diví, že jezdí lidé bez známky – když se to vyplatí.
Dávejme fixně 5 000 Kč/pokuta a lidi si to rozmyslí.
Ono je jako problém, aby vytvořit digitální proces pokut ve kterém má každý čas doložit,že je třeba invalida? Nebo i kdyby si to musel najít úředník při zpracování…
Ono by to šlo, stejně tak jako naprosto přehledný systém nadrozměrných přeprav – jenže to by se muselo chtít. Jsme v 21. století, uměla inteligence všude a nejde to. Ale to bychom asi chtěli moc. Myslím, kdyby to předali např. EuroWAG, aby něco vymyslel a byla na tom politická shoda, tak dodělat na to legislativu je asi to nejmenší.
Vždyť je to napsané v článku. Problém není vědět, kdo je invalida. problém je prokázat, kdo v dané chvíli byl v autě.
Pokud se to bude řešit o měsíc později písemně, tak VŽDYCKY byl invalida…
Nejvíc se mi z článku líbí počty vybraných pokut, kdy od policie je průměrná pokuta cca 1000 korun a od celní správy je průměrná pokuta skoro 2000 😃
Článek je takový pahýl, jak tento problém se zdr. postiženými řeší v okolních státech?
Jak těžký může být postiženým nechat si registrovat třeba 3 auta ročně a nebo to vysvětlovat v přestupkovym?
Přesně tak. Chceš dálnici zdarma tak se na tuto jízdu registruj. To snad není problém. Nebo za korunu. Pokud by to nešlo zdarma. Případně se dá vydat kupón této osobě aby se někdo kdo ji poveze s tímto kupónem registroval. Nebo jako funguje u rezidentniho parkování. Poukaz pro servis atd
Ano, mohli by mít v aplikaci pro dálniční známky zvláštní status načteny z jiného systému, který eviduje zdravotně postižené.
Pak by mohli objednat pro ceně roční kupón zdarma a třeba 2x denně denní kupón zdarma pro jinou SPZ.
Tak prostě dejme těmto lidem 1 dálniční známku/rok zdarma. Máš prostě takové onemocnění, tady máš známku. Chceš střídat auta – tak za svoje nebo mimo dálnici. Případně dostaneš možnost si vždy na den registrovat 1 známku místo 1 známky za rok.
Jednoduché a efektivní. Zase nemůžeme v rámci socialismu dělat pořád ústupky.
Taky by slo navýšit ty ZTP dávky treba o 2-3k na rok a nic dalšího nevymýšlet.
Pletete si ZTP (prukaz) a invalidni duchod (davku). Rada osob ZTP zadnou davku nepobira, tudiz neni co ani navysit.
V zasade ale souhlasim, se by se jizda zdarma po dalnici mohla ze zakona odstranit a kompenzaci pro ZTP resit jinou formou.
Lide se ZTP maji (az na nejake vyjimky) narok na prispevek na mobilitu, aktualne ve vysi 900 Kc mesicne. Na dalnice zdarma maji ale narok i nekteri dalsi lidi, kteri nemaji ZTP nebo ZTP/P, a ti uz treba zadne takove prispevky opravdu nemaji.
většina těch dotčených osob svoje auto nemá, takže jsou odkázáni na nějaký odvoz třeti osobou a ty osoby se během roku mohou měnit. Můj děda byl ZTP a během roku ho vozilo 7 aut z rodiny na střídačku, naprosto reálná situace.
Je to tak, soulasím, i když si dovolím doplnit že málokdy všech 7 co vypomáhají jede po dálnici…