Kamery nemohou pokutovat řidiče bez dálniční známky. Hlavně kvůli pravidlům pro zdravotně postižené

Elektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČRElektronické viněty kontroluje mobilní automat. Pramen: MDČR

Policie se přiklání ke změně. Ministerstvo dopravy nechce zhoršit situaci lidí s hendikepem.

Podle statistik státního podniku CENDIS jezdí po českých dálnicích přibližně 4 procenta osobních aut, která nemají zaplacenou dálniční známku. Kontrolu a sankce mají dnes na starosti policisté a celníci, jenže ti nemohou být všude. A tak se opět otevírá téma, proč nemá Česká republika automatizovaný systém, který by posílal řidičům pokuty efektivněji. Třeba jako u sousedů na Slovensku. České dálnice jsou osazeny kamerami a technologiemi, které zjistí, že projíždějící auto nemá zaplaceno. Pokuta ale z takového záznamu řidiči nepřijde.

„Automatické vymáhání pokut má několik rovin a jedna z nich je momentálně neřešitelná. To je osvobození osob se zdravotním postižením,“ řekl tento týden při natáčení nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz Jan Paroubek, pověřený řízením státního podniku CENDIS. Ten pro stát připravil IT řešení elektronických dálničních známek včetně e-shopu pro jejich prodej a také vybavil auta policistů a celníků technologií, pomocí níž odhalují přímo na dálnicích neplatiče.

Celý problém spočívá v tom, jak jsou nastavena pravidla osvobození od dálničního poplatku pro zdravotně postižené. Platit za použití naší dálniční sítě nemusí auta, která přepravují osoby s průkazem ZTP nebo ZTP/P na palubě. A platí, že provozovatelem vozidla musí být samotná osoba s tímto průkazem nebo osoba jí blízká. Osvobozena jsou také vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou. (To je označení zhoubných onemocnění, která souvisí s maligním zvratem některé krevní buňky. Do skupiny hemoblastóz můžeme řadit lymfomy a leukemie).

„Pokud policie nebo Celní správa zastaví vozidlo bez platné dálniční známky, a na jeho palubě je taková osoba, tak to auto pouští a jede dál. Těchto vozidel se pohybuje po síti 1 až 2 procenta,“ doplnil Jan Paroubek.

A tohle je problém. Kamera na dálnici totiž nepozná, že na zadní sedačce může být zdravotně postižený nebo vážně nemocné dítě s rakovinou. A následné dokazování, zda ve voze takový cestující byl, nebo nebyl, by bylo extrémně komplikované.

„Mluvíme s Národní radou osob se zdravotním postižením, ale ti by chtěli zůstat u stávajícího systému,“ dodal v podcastu Jan Paroubek.

Tématu se letos věnoval i server iDnes.cz a ukázalo se, že podle ministerstva dopravy není zatím na případné změně pravidel politická shoda. Změny navázané na osvobození od poplatku by podle MD mohly zhoršit situaci pro tyto zranitelné skupiny osob. Zároveň by na straně státu vzrostly náklady na úředníky, kteří by pokuty z automatizovaného systému vyřizovali.

Změnu pravidel by ovšem přivítali samotní policisté. „Za policii se přikláníme k automatizovanému způsobu kontroly. Současný způsob dohledu je efektivní, ale odčerpává síly a prostředky policie na činnosti, které nesouvisejí s bezpečností a plynulostí silničního provozu,“ řekla serveru iDnes.cz mluvčí policejního prezidia Violeta Siřišťová.

Jen loni rozdali policisté na dálnicích za jízdu bez dálniční známky 32 047 pokut za 34,8 milionu korun. Celníci pak rozdali 22 192 pokut za 41,3 milionu korun.

A ještě na další bod k řešení upozornil Jan Paroubek. A to je klasifikace opakovaných přestupků. „Pojedete dlouhou trasu po dálnici a sejme vás devět kamer, které zjistí, že nemáte zaplaceno. Je to jeden přestupek? Asi ano, protože jste najel na dálnici jednou. Ale v případě, že z ní sjedete a zase najedete, tak by to byl druhý přestupek. Pokud pojedete ještě zpátky, tak už by to byl třetí přestupek. Neříkám, že to je problém, ale je tam spousta věcí, které by bylo třeba dořešit,“ dodal.

To je jedna ze zajímavých situací, kterou řešili na Slovensku, kde byli náhle zahlceni množstvím opakovaných přestupků řidičů, kteří jezdili dlouhodobě bez placení. Neuvědomili si, že je kamery nahlásí při každé jízdě, a tím došlo k zahlcení úředníků i k nemilému překvapení pro takové řidiče. S relativně velkým časovým odstupem pak zjistili, že nasbírali pokuty za tisíce eur, protože zpracování jejich prohřešků úředníkům nějaký čas zabralo.

Celý rozhovor s Janem Paroubkem vám jako podcast přineseme tento pátek kolem poledne.

Tagy Cendis dálniční známky
46 komentářů