Kaluže vody, karty zatím nebereme. Kraj zadotovaný parkovací dům reklamovat nehodlá
Auta zaplnila zatím necelou třetinu kapacity.
(aktualizováno 15:36 o vyjádření Metrostavu) Řidiče v novém parkovacím domě u Krajského úřadu Libereckého kraje čeká zejména v deštivých dnech cesta kalužemi. Podlahy domu postaveného sdružením firem Metrostav DIZ a OHLA ŽS jsou tak nerovné, že se ve většině pater tvoří kaluže.
Ukazují to první tři dny provozu, kdy v Liberci každý den pršelo. Liberecký kraj ale odmítá, že by kaluže byly známkou nekvalitní práce. K otevření budovy za čtvrt miliardy korun došlo v úterý.
„Technický dozor stavby za účasti objednatele a zhotovitele opětovně změřil potenciální nerovností podlah v místech, kde se vyskytují kaluže. Veškeré odchylky jsou – stejně jako v průběhu výstavby – v toleranci. Na základě měření tedy nebudeme zahajovat reklamační řízení. Po celou dobu udržitelnosti a záruk budeme ale situaci nadále monitorovat. Je potřeba dodat, že podlahy parkovacího domu jsou navrženy beze spádu a je nutné provádět údržbu a úklid,“ řekl Zbyněk Miklík (Piráti), náměstek hejtmana pro resort ekonomiky, majetku, investic, veřejných zakázek a informatiky. Stavební dozor prováděla společnost TES Consulting ze skupiny Valbek.
„Podlaha v parkovacím domě nebyla navržena se spádem, což potvrzuje i generální projektant s tím, že je počítáno s pravidelnou údržbou a úklidem. Nerovnosti podlah zachycené na fotografii nepřekračují povolené odchylky dle příslušné ČSN. Žlábky ve 2. až 6. nadzemním podlaží nejsou navrženy jako odtokové, ale pouze odpařovací,“ řekl mluvčí Metrostavu Radim Mana. Podle něj je nutné brát v potaz, že snímky byly pořízeny za silného a vytrvalého deště. Tím došlo k nafoukání srážkové vody do otevřeného objektu.
V parkovacím domě platí jednotná sazba 60 korun na den. V ceně je i jízdenka na MHD v Liberci na 75 minut. Kraj po analýze společnosti Projekce dopravní Filip může parkoviště označit jako P+R, a získat tak na něj evropskou dotaci. Dopravní analýze, za kterou kraj zaplatil 280 000 Kč bez DPH, se budeme věnovat v dalších dnech.
V parkovacím domě není možné platit kartou. Zatím. Ačkoliv se parkovací dům stavěl čtrnáct měsíců, kraj nebyl schopen zajistit dodání terminálu včas. „Platební kartou bude možné platit, nyní čekáme na dodání platebních terminálů od poskytovatele. Mobilem to bude možné nejdříve od 15. ledna,“ dodal Miklík.
Méně aut než na původní ploše
Parkovací dům je zatím využit z necelé třetiny. V době dvou návštěv parkovacího domu bylo obsazeno kolem 70–80 míst z celkové kapacity 244 aut, horní patra jsou zcela prázdná. Není tak zaplněna ani původní kapacita pozemního parkoviště před postavením parkovacího domu. Před jeho stavbou bylo u krajského úřadu 138 míst, nyní jich je 244. Sto je pro veřejnost. Podle hejtmana Martina Půty (Starostové pro Liberecký kraj) bylo parkování u krajského úřadu nejhorší ze všech měst.
Nenastalo ani uvolnění nejbližšího dosud nejlevnějšího parkoviště v okolí. Do konce roku stálo parkování u krematoria oficiálně maximálně 50 korun na den, denně tu tak stály desítky aut úředníků. Město sice od ledna zdražilo parkování v této oblasti na 100 korun na den, automat je ale nastaven stále na 50 korun.
Parkovací dům vznikl v centru města jen pár desítek metrů od parkovacího domu obchodního centra Forum Liberec. Stavba stála kraj 246 milionů korun, jedno parkovací místo vyšlo na více než milion korun. Provozní náklady kraj odhaduje na zhruba dva miliony korun, návratnost podle hejtmana neřeší.
Stavbu má ve správě Krajská správa silnic Libereckého kraje. Šestipodlažní budova má dva vjezdy a výjezdy. Jeden bude ve spodním patře od kulturního domu, druhý z Náchodské ulice ve čtvrtém nadzemním podlaží. Podoba budovy prošla architektonickou soutěží, ve které zvítězila společnost re:architekti studio.