Kabel má jen 278 metrů. Flotila 16 nových elektrobusů se v Kladně nabíjí hned u elektrárny

Dobíjecí stanice nové flotily elektrobusů v kladenské MHD. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýDobíjecí stanice nové flotily elektrobusů v kladenské MHD. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Všech 16 vozů je vybaveno na kabelové i pantografové dobíjení. Zatím však využijí jen jedno.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Bartoníček

No, dobře. Třeba někoho chytřejšího napadne v Kladně zavést trolejbusy.

Jiný Petr

To už tu bylo. Před rokem 1989 – i příprava byla zahájena (a jedna měnírna / trafo) byla postavena). Pak se z toho couvlo.

král j

Koukám, že ty elektrobusy vypadají stejně jako škodovácké trolejbusy. Asi využili jejich karoserii.

Jakub

Obráceně, Škoda využívá karoserii SOR

Pavel Vavříček

Akorát vozy pro Kladno nemají Škodu.

Traman

Kdysi se na Kladne planovala mestska trolejbusova sit a nakonec maji nabijeci sroty od Soru. Je to proste dira.

Milan

mylím, že po mechanické stránce zjěvně větší sroty než SORy jsou ty Škodou elektrik dodávané e-busy s nějakou tureckou vozovou skříní ….

Jiný Petr

Jenže ten trolejbus plánovali „zlí“ komunisti 😉 – i trafo/měnírnu pro to postavili a tím to skončilo. Je jiná doba, jak se říká v jednom filmu.
Kladno není díra – je to největší město StČ kraje – a 13. největší město v ČR.
Podle Vaší logiky jsou tedy dírou všechna města v ČR, co nejsou krajskými města (vyjma Jihlavy, ta je menší než Kladno).

MP22

Nechci se do toho moc plést, ale v ČR je vyjma Prahy a Brna díra každé město. Jak je o víkendu mrtvé centrum, je to díra.

Jiný Petr

Tak když to berete takto – tak to znamená, že cca 20% obyvatel ČR žije ve městě a 80% v díře.

P.S.: Mrtvé centrum je v případě Kladna je řízená činnosti. Politici po r. 89 udělalo všechno pro to, aby centrum umřelo.

Michal Bartoníček

Kladno je díra svojí mentalitou, je jedno, jak velké a lidnaté to město je. Viz ty kauzy ohledně PIDu. A i menší Teplice nebo Opava mají trolejbusy.

Bernard L.

Škoda, že ve článku nejsou technické detaily (jako např. jakou rychlostí se e-Bus může nabíjet, zda 150 kW je přes kabel strop pro nabíječku či i pro vozidlo či může se dobíjet vozidlo i rychleji).
Informace o spotřebě je zde zajímavá a děkuji za ní.

Pak je zvláštní konektor Type3, který je vidět na jedná z obrazovek, nesetkal jsem se s tím.

pav

Kde vidíte Type 3? Typ 2 na displayi stanice je standardní eurokonektor pro dobíjení střídavým proudem

jva

Čili práci 16 e-busů by zastalo 8 fujtajbl dieselů schopných jezdit celodenně. Ty by vyšly na nějakých 60 mil. Kč, tedy ještě levněji než čtvrtina z 260 (65), co platilo město. Nevím, jaký je aktuálně podíl peněz, co do EU dáváme a dostáváme, ale i na té dotaci se daňový poplatník pěkně prohnul… A na co že ta elektrárna/teplárna jede, že je elektrobus takové terno?

Jirka K.

Nyní by to sice zastalo 8 fujtajbl dieselů, ale za pár let ty diesely tak jako tak nekoupíte. Takže postupný přechod na elektromobilitu je stejně nutný.

Jiří Kocurek

Jestli je pravdou, že kabel vede přímo z kladenské elektrárny (a nemám důvod k pochybám), tak se jedná o kombinaci uhlí a plynu s elektrickým přenosem výkonu. Jen ten „spalovák“ není ve vozidle.

Jiří Kocurek

PS: Diesel samozřejmě koupíte, jen nebude legální v EU. Nutit všem a všude přechod na elekromobily, ikdyž je to pro dané použití výrazně nevýhodné, i za cenu toho, že budou mít kabel „od uhelného kotle“, to asi není cesta k výraznému snížení emisí.

V provozu jako je MHD Kladno to smysl mít může, ale vesnické autobusy na uhelnou, plynovou, nebo i mazutovou elektrárnu, protože fosilní nafta je fuj?

Y.K.

Ono je to jedno z jaké elektrárny to vede, protože celá síť jaksi jede synchronně a všechny zdroje táhnou za jeden provaz. Takže nic není z jedné elektrárny, ať už je vodní, jaderná a nebo spalovací. Takže i napojení u uhelné elektrárny využívá v tu chvíli zapojený energetický mix. Důvodem dle mého odhadu bude, že tam je distribučka s velkou výkonovou kapacitou.

Twix

Já to chápu tak, že e-busy můžou jezdit jak v ranní, tak v odpolední špičce, když se nabijí za hodinu. Čili dieselových busů by byl potřeba stejný počet, protože mimo špičku by stejně neměly kam jet. Rozdíl to může být o víkendu, kdy není špička tak výrazná, takže více busů jezdí celodenně, ale zase jich není potřeba celkově tolik, tak ničemu nevadí že e-bus bude jezdit půl dne, a pak ho vystřídá jiný. Elektrárna jede na uhlí s podílem biomasy, ale je to velmi moderní a relativně ekologický zdroj, pro lokální emise s použitím e-busů s rekuperací rozhodně lepší než… Číst vice »

Jiný Petr

S tou biomasou opatrně – za rok 2023 byl její podíl jen 4,53%
viz https://www.7.cz/files/7zeta/Kladno/Smes_paliv_Teplarna_Kladno_2023.pdf

Twix

Píšou že můžou spalovat až 7 % biomasy, nevím jestli je to hodně nebo málo.

Y.K.

No to nevím, protože v každé MHD jsou autobusy, co jezdí jen ve špičce (šejdry) a v sedle sedí v garáži. Tak tady se přitom nabijí. Až budou mít druhou nabíjecí stanici pro průběžné nabíjení, tak můžou jezdit celý den.

kix

tak když si někdo pořídí záměrně malou kapacitu baterií, tak problém je spíš hlavně někde jinde..

pav

To není problém, to je výhoda. Akorát na to dnes ještě málokdo má odvahu, zaplatit přesně takovou kapacitu, kterou bude potřebovat.

Platí i pro osobní auta.

kix

problém je pak v tom, že se tu množí řeči typu, elektro je na prd, protože to co by obsloužil jeden naftový bus, musi obsloužit 2 elektro..jinak to je výhoda je a není..autobus ani auto se většinou nekupuje na krátké období, za rok tu linku budete potřebovat prodloužit, přidat spoje a jste s tou přesnou kapacitou v háji

Milan

chápete, že teď mají v Kladně dočasný problém v nepostavění a nezprovoznění druhé nabíjecí stanice, a že dojezd 150km může být určitě pohodových 5 objezdů linky jedním směrem dlouhé až 15km nebo tří objezdů linky dlouhé z jedné konečné na druhou 25km, takže ani dnes není pro kapacitu baterie problémem samotná délka linky, ale pouze celková délka ujete trasy od nabití a potažmo délka trvání jízdy? Jinak pro rekuperaci energie z brždění do baterií lze poměrně pohodově počítat těsně s dojezdem na kapacitu baterií, protože rekuperací se může stát i e-busům stejné jako parciálním trolejbusům v Brně, že sice výjezdem… Číst vice »

Jiný Petr

ono to může být i jinak – když před cca 3 roky ČSAD nakoupilo 2 vozy SOR EBN 11.1 a nasadili na nejkratších linku, která je zároveň nejméně vytížená – tak se slibovalo, že to odjezdí celou šichtu.
A realita je taková, že dost často neodjezdí.
Tady se taky něco slibovalo, ale realita bývá vždy jiná.

Jiný Petr

Na co elektrárna/teplárna jede? odpovím přesně: Za rok 2023 bylo na výrobu elektřiny použito: 95,2% hnědého uhlí; 0,16% zemního plynu; 4,53% biomasa; LTO 0,11% – dá se najít přímo na jejich stránkách.

Místní tomu říkají elektrárna, protože jako elektrárna to bylo postaveno, produkce tepla byla původně „odpadem“. Postupně podíl tepla rostl jak Kladno přecházelo z lokálních sídlištních kotelen na centrální zásobování. Ale pořád je to hlavně o elektřině. Stávající vlastník – SEVEN – tomu z marketingových důvodů říká teplárna.

218

Vida, kdyby měl kabel aspoň půl kilometru, mohlo by se nabíjet i za jízdy..a na každé zastávce vždycky namotat, přepnout do další zásuvky a jet dál

MichalM

Taky se dá ten kabel natáhnout nad silnicí, kde ty linky jezdí, potom se dá z autobusu vyndat i ta baterka.. určitě to za chvíli někdo vymyslí, mohlo by se to jmenovat třeba trolej+bus

Twix

Může se to stát. Ale myslím spíš že trolejbusy bez baterky u nových provozů už nikdy nikdo kupovat nebude. Bude se řešit akorát velikost té baterky.

Milan

a kolik, že MHD v Kladně ná celkem vozidel – opravdu si myslíte, že koupě trolejbusů a onvestice do trolejové dráhy i její údržby je menší než do koupě jen e-busů s trakční baterií? Prostě chtě nechtě za mě logicky trolejová dráha se nákladově vyplatí proti busům na jakýkoliv pohon až od určitého počtu průjezdů vozidel daným úsekem, a teď jen záleží na konkrétních místních podmínkách jestli je vhodnější e-bus (pro dost vatiabilní sít tras s dlouhými intervaly mezi spoji) dobíjený ze sítě jen při stání nebo parciální trolejbus dobíjený i za jízdy z trolejí (pro dost dlouhé úseky vytížené… Číst vice »

Jiný Petr

Firma ČSAD MHD Kladno má celkem 192 autobusů -176 v provozu, 10 v opravě a 6 dočasně odstaveno. Plus k tomu 14 elektrobusů.
Kolik z těch autobusů používá čistě jen v rámci Kladna (MHD) jsem nenašel – ale vzhledem k tomu, že dost často meziměstský bus často jeden městskou linku a naopak, tak se asi nikdo nedopočítá.

Miroslav Hruška

Dobrý nápad ať vám ho někdo neukradne 😄😅