K rychlejším vlakům na papíře přibude terminál za dvě miliardy. Kraj vypsal architektonickou soutěž

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Stavba nového terminálu pro vlaky a autobusy v Liberci má začít zhruba za pět let.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Filip Bašta

Hlavně řešit silniční obchvat Liberce pro tranzitní dopravu.

Mako

Tak držím palce. Současný stav nádraží rozhodně neodpovídá nádraží velkoměsta.

Gejza

Záměr má z mého pohledu jeden zásadní neduh. Navzdory tomu, že vedení kraje usiluje o to, aby žst. Liberec procházela trať TEN-T, záměr nevytváří podmínky pro naplnění jednoho z požadavků na tratě TEN-T, a to sice umožnění provozů nákladních vlaků délky 740 m. Ještě před pár lety se spekulovalo o prohození nákladní a osobní části nádraží mezi lichou a sudou kolejovou skupinou. Tedy tak, že by se nástupiště přemístila mezi ostrovní budovu a výpravní budovu a nákladní nádraží by začínalo v prostoru dnešního 3. 4. a 5. nástupiště. Asi to nelze zrealizovat kvůli památkové ochraně nástupišť. Ale tím, že se… Číst vice »

Hans N.

Budova Skloexportu je státní. O pár desítek metrů dál sídlí FÚ, který je tam od devadesátek v nájmu. Za to, co dal stát za ty roky za nájem, mohl být Skloexport zgruntu přestavěn (via Nový magistrát, který vznikl ve starém a nevyhovujícím domě). Prázdná státní budova mohla dávno sloužit státu.

Ale jsme v Libu, krajském městě odkud jezdí vlak do Prahy 2,5 hodiny. Tedy stejně jako do Drážďan. (Na Fabie nebo fotbalová hřiště už to nepřepočítávám.)

Cyril

Mohu se zeptat, kde je v Liberci DÁLNIČNÍ tunel?
Viz citace z článku:
„…Na jeho místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí…“

Gejza

Myšlen je tunel na silnici I/35, která se parametry blíží dálnici. V lidové liberecké mluvě se o I/35 běžně hovoří jako o dálnici…

Lukáš Kníže

Cože? „Na místě autobusového nádraží nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem.“? K čemu? Kdo tam bude chodit?

Tento prostor má být zastavěný kvalitní blokovou zástavbou… klidně i s nějakým náměstíčkem se stromy. Ale plýtvat prostorem, když Liberec potřebuje nové byty?

Martin

No kdy by tam chodil ? Homelessové a fetky ? Stačí mrknout do parků na Fugnerce kdo okupuje veřejný prostor.

Lukáš Kníže

Právě proto nevidím pravděpodobné, že by do nového parku chodili normální a slušní lidé.
Naopak zastavění prostoru a přilákání nových lidí tomuto místu bezesporu pomůže. Navrátí se tam normální život.

Soldado

přímo na tunelu je výstavba vyloučena. Stropní kce je v hloubce půl metru až jeden metr pod povrchem.Ochranné pásmo tunelu také výstavbu nedovoluje.

David

Na vizualizaci od SŽ je vlak RegioJetu, přitom v Liberci jezdí hlavně Arriva a Trilex. Předpokládám, že RegioJet se bude na rekonstrukci nádraží nějak finančně podílet, ale v článku to autor zapomněl zmínit.

Jindra

Trochu odbočím.Je podzim a dle předpokladu radnice by se mělo rozhodnout o zavedení trolejbusů,samozřejmě parciálních,na největší liberecké sídliště Rochlice.Aby se zvýšila přepravní kapacita oproti autobusům,využívaly by vyhrazených jízdních pruhů,čímž by kapacita stoupla na úroveň tramvají.Myslím,že nebude ani trolejbus,ani tramvaj a budeme spoléhat na přetížené ,byť kloubové,autobusy.

Danny

Já už v Liberci celkem dlouho nebyl, ale vždy se mi zdála ta nádražní budova uprostřed kolejiště architektonicky daleko hodnotnější než ta na kraji. Tím rozhodně nechci hájit přístup a la Ústí nad Orlicí, ale napadá mě otázka, zdali demolice té budovy uprostřed projde bez problémů?

Gejza

Hodnota nehodnota, zásadní problém je logistika. Dnes už vám nikdo nebude překládat zboží nebo materiál z auta do vozíku, aby ho převážel přes dva nákladní výtahy a služební podchod do prostor, které nejsou přístupny autem. A snesení kolejiště pro umožnění přístupu k té budově uprostřed kolejiště je neproveditelné (není jak nahradit úbytek kapacity kolejí).

Danny

Já to chápu a o nepraktičnosti netřeba diskutovat. Jen jsem se ptal, jak moc je reálná její demolice bez problémů. Ale myslím, že je to zatím jen vizualizace a až přijde na řadu konkrétní projekt, zvednou se odpůrci.

V. P.

Chtělo by to na obou koncích místo stykových křižovatek vybudovat okružní křižovatky, aby se autobusy mohli otočit a jet zase zpět do směru, z kterého přijely. To využijí autobusy z nástupišť v místě nákladních kolejí. Na okružní křižovatku v místě hasičů vybudovat odstavnou plochu pro autobusy.

Vladimír

Krasna vizualizace, ale sekli se v tom, ze tohle nadrazi neni v ramci vnitrostátní linky elekrifikovano, takze kam budou vlaky jezdit ? Do Nemecka? Nebo konecne se uskutecni treba po 40 letech sen o elektrifikaci Praha – Liberec, nebo aspo relativne jednodussi zadratovani smerem Usti n. Labem – Liberec? Praha – Lib. doufam povede v nove trase, protoze vlakem jsem to jel 2x a uz nikdy vice, protoze za 2,5h to otocim tam a zpet se svacinou v hadrazacce i autobusem a to radeji o autu ani nemluvim!!! Gratuluji vsem co ani po vice jak 30 letech nejsou schopni naplanovat… Číst vice »

nádražák

Bazén, lanovka na Ještěd, tramvaj do Rochlic.
Za hodinu vlakem do Prahy. Nový terminál místo toho hnusu co si říká nádraží Liberec.
To je hodně scifi pro Liberečáky, nebo komedie. 🤣🤣

Dfg

V roce 2900334 se dočkáte 😀

Povazan

Ten vlak Regiojetu na vizualizácii vyzerá dobre. Ťažký rýchlik s Vectronom v Liberci na modernom nádraží. Viete si predstaviť ?

David

To si představit dokážu, ale už ne to, jak do hodiny budu vystupovat na hlaváku

Jiří Šrámek

Na hlaváku klidně. V České Lípě.

Vojtěch

Jasně. Směr Dresden. Tam jedna polovina do Prahy či Karlových Varů a druhá do Berlína

V. P.

Jak je vidět z vizualizace už i ÖBB chystají linku Vindobony z Prahy přes Liberec a Görlitz do Berlína až se dodělá rychlé spojení z Prahy. Němci už natahují dráty směrem z Cottbusu do Zgorzelce. Tak snad se to potká.

Os5600

Slušný paskvil.

josef

Skvělé, to bude asi až v roce 2424. Ale jako pohádka pro dospělé a cestující je to moc hezké. A teď prosím autora ještě tu o Smolíčkovi.

Gryf

Osobně se těším hlavně na ty přetrasované linky. Ideálně aby se úplně vyhly Fügnerce nebo Šalďáku.. A se vznikem kapacitně dostačujícího parkovacího domu a protažením Matoušovy ul. bych se ani nebál 1.máje otevřít i víc pěšímu provozu, aby se k nádraží dalo dostat z/do centra komfortně i pěšky.

Jezdíte vlakem?

Líbí se mi ta vizualizace. Takové soupravy viděl Liberec naposledy za časů legendárního rychlíku do Košic. Ale tvůrci rozumím, zakázka za miliardy a výsledkem je megalomanský projekt pro pár motoráků.

Twix

To je hrozně megalomanské když těch hran tam bude zhruba tolik co dneska (byť se asi budou dát půlit) a těch „pár motoráků“ je už dneska 7-8 odjezdů do hodiny.

Honza

Chápu dobře že trať přes Sychrov se rušit nebude? Obzvlášť v létě na Sychrov jezdí hromada lidí a byla by škoda tuto trať zrušit. A ani mi tolik nevadí že nová trať bude částečně jednokolejná protože jednokolejka nebude b tunelech takže nebude tak velký problém to zdvoukolejnit. A nové nádraží v Liberci za mě 👍 protože by to mohlo konečně ulevit Fügnerově a bude konečně vypadat k světu a nebudou tam ty patlaniny v podobě nástupiště 3A a těch dalších kolejí nástupiště 1 a nebudou lidí zmateně hledat nástupiště 2

Blzx

Takže nové nádraží by bylo (bude), teď už „jen“ přivést ten (pořádný) vlak. Snad pak nebude potřeba další rekonstrukce z důvodu konce životnosti nového nádraží.

DavidS

Tleskám za soutěž a snad se i ta nová trať hne kupředu.

platamond

Kdo řeší novou trať? Jde jen o přesun busů na bývalé nákladní koleje. Na prezentaci vidím 8 odjzdových stání bus, což si myslím stačí, ale čekám, že se spustí řev, podobně jako v Pardubicích, kde si všichni myslí, že bus nádr. je k odatvovaní busů a nikoliv jen k odjezdu. Za mě je vzpr Rakousko, kde busy stojí max 3-5 min a pryč, žádné odstavování mezi výkony, aby mezi nimi hledal nemístní odkud co vlastně jede.

Martin

Osobně se bojím, že to dopadne jak s Fügnerkou. 8 stání a tam se musí vejít PAD, MHD a NAD? Hmm, to nevidím úplně ideálně. Stačí si vzpomenout na letošní léto, když se sešly výlkuy na dvou železničních tratích a najednou na NAD odjížděly i 4 busy najednou.

David

Těch stání je málo. Několik let jsem do Liberce jezdil linku, ve špičce to absolutně nemůže stačit. Ohledně parkování je to taky problém, vzhledem k tomu, že v Liberci končí nebo začíná relativně dost dálkových linek, tak je opravdu třeba parkování řešit, protože řidičí musí dělat bezpečnostní přestávky mezi spoji, zpravidla 45 minut, ale měli jsme i turnusy v minulosti, kde jsme stáli v Liberci 3h během dopoledne. A takový autobus se nedá zase jen tak někde zaparkovat. Chybí tomu komplexnost, a argument, že si parkování mají řešit dopravci neuznávám, to platí pro stání přes noc nebo v délce alespoň… Číst vice »