K rychlejším vlakům na papíře přibude terminál za dvě miliardy. Kraj vypsal architektonickou soutěž
Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic
Stavba nového terminálu pro vlaky a autobusy v Liberci má začít zhruba za pět let.
Hlavně řešit silniční obchvat Liberce pro tranzitní dopravu.
Tak držím palce. Současný stav nádraží rozhodně neodpovídá nádraží velkoměsta.
Záměr má z mého pohledu jeden zásadní neduh. Navzdory tomu, že vedení kraje usiluje o to, aby žst. Liberec procházela trať TEN-T, záměr nevytváří podmínky pro naplnění jednoho z požadavků na tratě TEN-T, a to sice umožnění provozů nákladních vlaků délky 740 m. Ještě před pár lety se spekulovalo o prohození nákladní a osobní části nádraží mezi lichou a sudou kolejovou skupinou. Tedy tak, že by se nástupiště přemístila mezi ostrovní budovu a výpravní budovu a nákladní nádraží by začínalo v prostoru dnešního 3. 4. a 5. nástupiště. Asi to nelze zrealizovat kvůli památkové ochraně nástupišť. Ale tím, že se… Číst vice »
Budova Skloexportu je státní. O pár desítek metrů dál sídlí FÚ, který je tam od devadesátek v nájmu. Za to, co dal stát za ty roky za nájem, mohl být Skloexport zgruntu přestavěn (via Nový magistrát, který vznikl ve starém a nevyhovujícím domě). Prázdná státní budova mohla dávno sloužit státu.
Ale jsme v Libu, krajském městě odkud jezdí vlak do Prahy 2,5 hodiny. Tedy stejně jako do Drážďan. (Na Fabie nebo fotbalová hřiště už to nepřepočítávám.)
Mohu se zeptat, kde je v Liberci DÁLNIČNÍ tunel?
Viz citace z článku:
„…Na jeho místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí…“
Myšlen je tunel na silnici I/35, která se parametry blíží dálnici. V lidové liberecké mluvě se o I/35 běžně hovoří jako o dálnici…
Cože? „Na místě autobusového nádraží nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem.“? K čemu? Kdo tam bude chodit?
Tento prostor má být zastavěný kvalitní blokovou zástavbou… klidně i s nějakým náměstíčkem se stromy. Ale plýtvat prostorem, když Liberec potřebuje nové byty?
No kdy by tam chodil ? Homelessové a fetky ? Stačí mrknout do parků na Fugnerce kdo okupuje veřejný prostor.
Právě proto nevidím pravděpodobné, že by do nového parku chodili normální a slušní lidé.
Naopak zastavění prostoru a přilákání nových lidí tomuto místu bezesporu pomůže. Navrátí se tam normální život.
přímo na tunelu je výstavba vyloučena. Stropní kce je v hloubce půl metru až jeden metr pod povrchem.Ochranné pásmo tunelu také výstavbu nedovoluje.
Na vizualizaci od SŽ je vlak RegioJetu, přitom v Liberci jezdí hlavně Arriva a Trilex. Předpokládám, že RegioJet se bude na rekonstrukci nádraží nějak finančně podílet, ale v článku to autor zapomněl zmínit.
Trochu odbočím.Je podzim a dle předpokladu radnice by se mělo rozhodnout o zavedení trolejbusů,samozřejmě parciálních,na největší liberecké sídliště Rochlice.Aby se zvýšila přepravní kapacita oproti autobusům,využívaly by vyhrazených jízdních pruhů,čímž by kapacita stoupla na úroveň tramvají.Myslím,že nebude ani trolejbus,ani tramvaj a budeme spoléhat na přetížené ,byť kloubové,autobusy.
Já už v Liberci celkem dlouho nebyl, ale vždy se mi zdála ta nádražní budova uprostřed kolejiště architektonicky daleko hodnotnější než ta na kraji. Tím rozhodně nechci hájit přístup a la Ústí nad Orlicí, ale napadá mě otázka, zdali demolice té budovy uprostřed projde bez problémů?
Hodnota nehodnota, zásadní problém je logistika. Dnes už vám nikdo nebude překládat zboží nebo materiál z auta do vozíku, aby ho převážel přes dva nákladní výtahy a služební podchod do prostor, které nejsou přístupny autem. A snesení kolejiště pro umožnění přístupu k té budově uprostřed kolejiště je neproveditelné (není jak nahradit úbytek kapacity kolejí).
Já to chápu a o nepraktičnosti netřeba diskutovat. Jen jsem se ptal, jak moc je reálná její demolice bez problémů. Ale myslím, že je to zatím jen vizualizace a až přijde na řadu konkrétní projekt, zvednou se odpůrci.
Chtělo by to na obou koncích místo stykových křižovatek vybudovat okružní křižovatky, aby se autobusy mohli otočit a jet zase zpět do směru, z kterého přijely. To využijí autobusy z nástupišť v místě nákladních kolejí. Na okružní křižovatku v místě hasičů vybudovat odstavnou plochu pro autobusy.
Krasna vizualizace, ale sekli se v tom, ze tohle nadrazi neni v ramci vnitrostátní linky elekrifikovano, takze kam budou vlaky jezdit ? Do Nemecka? Nebo konecne se uskutecni treba po 40 letech sen o elektrifikaci Praha – Liberec, nebo aspo relativne jednodussi zadratovani smerem Usti n. Labem – Liberec? Praha – Lib. doufam povede v nove trase, protoze vlakem jsem to jel 2x a uz nikdy vice, protoze za 2,5h to otocim tam a zpet se svacinou v hadrazacce i autobusem a to radeji o autu ani nemluvim!!! Gratuluji vsem co ani po vice jak 30 letech nejsou schopni naplanovat… Číst vice »
Bazén, lanovka na Ještěd, tramvaj do Rochlic.
Za hodinu vlakem do Prahy. Nový terminál místo toho hnusu co si říká nádraží Liberec.
To je hodně scifi pro Liberečáky, nebo komedie. 🤣🤣
V roce 2900334 se dočkáte 😀
Ten vlak Regiojetu na vizualizácii vyzerá dobre. Ťažký rýchlik s Vectronom v Liberci na modernom nádraží. Viete si predstaviť ?
To si představit dokážu, ale už ne to, jak do hodiny budu vystupovat na hlaváku
Na hlaváku klidně. V České Lípě.
Jasně. Směr Dresden. Tam jedna polovina do Prahy či Karlových Varů a druhá do Berlína
Jak je vidět z vizualizace už i ÖBB chystají linku Vindobony z Prahy přes Liberec a Görlitz do Berlína až se dodělá rychlé spojení z Prahy. Němci už natahují dráty směrem z Cottbusu do Zgorzelce. Tak snad se to potká.
Slušný paskvil.
Skvělé, to bude asi až v roce 2424. Ale jako pohádka pro dospělé a cestující je to moc hezké. A teď prosím autora ještě tu o Smolíčkovi.
Osobně se těším hlavně na ty přetrasované linky. Ideálně aby se úplně vyhly Fügnerce nebo Šalďáku.. A se vznikem kapacitně dostačujícího parkovacího domu a protažením Matoušovy ul. bych se ani nebál 1.máje otevřít i víc pěšímu provozu, aby se k nádraží dalo dostat z/do centra komfortně i pěšky.
Líbí se mi ta vizualizace. Takové soupravy viděl Liberec naposledy za časů legendárního rychlíku do Košic. Ale tvůrci rozumím, zakázka za miliardy a výsledkem je megalomanský projekt pro pár motoráků.
To je hrozně megalomanské když těch hran tam bude zhruba tolik co dneska (byť se asi budou dát půlit) a těch „pár motoráků“ je už dneska 7-8 odjezdů do hodiny.
Chápu dobře že trať přes Sychrov se rušit nebude? Obzvlášť v létě na Sychrov jezdí hromada lidí a byla by škoda tuto trať zrušit. A ani mi tolik nevadí že nová trať bude částečně jednokolejná protože jednokolejka nebude b tunelech takže nebude tak velký problém to zdvoukolejnit. A nové nádraží v Liberci za mě 👍 protože by to mohlo konečně ulevit Fügnerově a bude konečně vypadat k světu a nebudou tam ty patlaniny v podobě nástupiště 3A a těch dalších kolejí nástupiště 1 a nebudou lidí zmateně hledat nástupiště 2
Takže nové nádraží by bylo (bude), teď už „jen“ přivést ten (pořádný) vlak. Snad pak nebude potřeba další rekonstrukce z důvodu konce životnosti nového nádraží.
Tleskám za soutěž a snad se i ta nová trať hne kupředu.
Kdo řeší novou trať? Jde jen o přesun busů na bývalé nákladní koleje. Na prezentaci vidím 8 odjzdových stání bus, což si myslím stačí, ale čekám, že se spustí řev, podobně jako v Pardubicích, kde si všichni myslí, že bus nádr. je k odatvovaní busů a nikoliv jen k odjezdu. Za mě je vzpr Rakousko, kde busy stojí max 3-5 min a pryč, žádné odstavování mezi výkony, aby mezi nimi hledal nemístní odkud co vlastně jede.
Osobně se bojím, že to dopadne jak s Fügnerkou. 8 stání a tam se musí vejít PAD, MHD a NAD? Hmm, to nevidím úplně ideálně. Stačí si vzpomenout na letošní léto, když se sešly výlkuy na dvou železničních tratích a najednou na NAD odjížděly i 4 busy najednou.
Těch stání je málo. Několik let jsem do Liberce jezdil linku, ve špičce to absolutně nemůže stačit. Ohledně parkování je to taky problém, vzhledem k tomu, že v Liberci končí nebo začíná relativně dost dálkových linek, tak je opravdu třeba parkování řešit, protože řidičí musí dělat bezpečnostní přestávky mezi spoji, zpravidla 45 minut, ale měli jsme i turnusy v minulosti, kde jsme stáli v Liberci 3h během dopoledne. A takový autobus se nedá zase jen tak někde zaparkovat. Chybí tomu komplexnost, a argument, že si parkování mají řešit dopravci neuznávám, to platí pro stání přes noc nebo v délce alespoň… Číst vice »