K rychlejším vlakům na papíře přibude terminál za dvě miliardy. Kraj vypsal architektonickou soutěž

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic

Stavba nového terminálu pro vlaky a autobusy v Liberci má začít zhruba za pět let.

Liberecký kraj udělal další krok k plánu propojit v Liberci železniční a autobusovou dopravu do jednoho místa. Schválil vypsání architektonické soutěže na podobu nového terminálu veřejné dopravy. O projektu nazývaném také jako Central Station se mluví v kraji přes deset let.

Součástí zadání soutěže není jen řešení samotného terminálu, ale i okolí. Jde především o začlenění bývalého sídla Skloexportu, které je nyní prázdné. Kraj se netají tím, že by do budovy rád přilákal některé úřady, které dosud využívají komerční prostory.

Vítěz soutěže by měl být znám na konci srpna příštího roku. Soutěž bude dvoukolová. Celková částka na ceny a náhrady výloh v soutěži o návrh činí 12,8 milionu korun bez DPH. Kraj se již dříve dohodl se Správou železnic a městem, že se o náklady podělí (Správa železnic 37,5 %, Liberecký kraj 37,5 %, statutární město Liberec 25 %).

Odhady na celý projekt počítají s náklady 1,84 miliardy korun. O novém terminálu se mluví kratší dobu než o rychlejším spojením mezi Libercem a Prahou. To se zatím dostalo po 18 pokusech do fáze schválené studie proveditelnosti a prvních pokusů o změny územních plánů.

Likvidace tří kolejí

Výstavba nového terminálu podle vítězného návrhu z architektonické soutěže by mohla začít zhruba za pět let po důkladné projektové přípravě.
Nový terminál má výrazně zkrátit přestupní doby mezi vlaky a autobusy. Autobusové nádraží je sice relativně blízko od nádraží, k přestupu mezi dopravními prostředky způsobem hrana–hrana má ale tento model daleko. Například mezi 5. nástupištěm železniční stanice a autobusovým nádražím je vzdálenost přes 400 metrů.

Hlavní změnou bude likvidace tří staničních kolejí mezi hlavní budovou nádraží a ostrovním nástupištěm. „Propojením odjezdové a příjezdové haly a doplněním dalších služeb vznikne velký společný odbavovací prostor odpovídající významu pátého největšího českého města. Chodníky kolem celé nádražní budovy se stanou současně autobusovými zastávkami,“ uvedl hejtman Martin Půta. Město plánuje řešit i větší zapojení městských autobusů do nového areálu. To by ulevilo kapacitně nevyhovujícímu terminálu přetrasování řady linek.

Stávající autobusové nádraží se přesunem k vlakům uvolní. Na jeho místě nad dálničním tunelem by mělo vzniknout nové náměstí s městským parkem. U Žitavské ulice vedoucí podél kolejiště pak v návaznosti na objekty Uranu a Skloexportu vyroste městský blok, v jehož suterénu bude kapacitní parkoviště pro cestující i jeho rezidenty.

Součástí velké proměny území bude i vymístění drážních hasičů mimo stávající železniční stanici.

Vizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnicVizualizace Central Station v Liberci. Foto: Správa železnic
Tagy Central Station Liberec liberec Liberecký kraj Správa železnic Terminál veřejné dopravy v Liberci železniční spojení Praha - Liberec
7 komentářů