K Jadranu za jedenáct stovek. ČD začaly prodávat jízdenky na nové vlaky do Chorvatska

Vlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / FlickrVlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / Flickr

Polský Adriatic Express zdolá trasu mezi Ostravou a Rijekou za patnáct hodin.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

To teda docela brzo. I v březnu je pozdě, ale dejme tomu. Ovšem v půli června, kdy má většina lidí dovolenou zajištěnou, to teda neni moc rozumné. Ale co naplat, když ČD dokáže prodávat jízdenky jen 60 dnů předem a ne 180 jak je zvykem u sousedů. Srovnání s Flixem je pěkné, ale kdybych si měl vybrat 12 hodin busem nebo 15 vlakem, tak beru jednoznačně ten vlak. (Jsou i další kritéria, jako kdy tam má přijet, kolik to stojí, ale pokud by bylo jen na jízdní době, tak prostě radši jezdím vlakem. Autobusem jen když to vlakem nejde, což… Číst vice »

Jiří Voseček

Co jsem to zběžně zkusil na červenec, tak jsou lůžka vyprodaný.

To noční zastavování je ale šílený. Snad další sezónu z toho udělají samostatný vlak, čímž se zkrátí i jízdní doba a přepojování vagónů taky cestujícím zvlášť v lůžkách radost moc nedělá .

Každopádně Rijeka jako cílová destinace je úplně v pohodě. Pláže nejsou velké, ale spíš útulné a fajn.

Ivo

Břeclav, Hodonín apod. od kdy česká města?!

Augusto Pinochet

…od té doby, kdy většina „asiatů“ pracuje v Čechách…

Ondra

Od té doby, co existuje něco jako „Česká republika/Česko“ – kdyby ještě existovala monarchie tak v článku bude „rakouskouherská města“ a to by se Vám asi nelíbilo ještě víc… 🙂

Dzan

Naopak, Rakouská města by znělo o dost lépe 🙂

M@trixX

Mna fascinuje, ze cestovny cas Wien-Warszawa sa za poslednych 30 rokov vobec nezmenil (a ako to bolo pred vojnou som radsej ani nehladal).

Twix

Určitě? Hodíte do placu nějaká čísla? Zmizely pohraniční kontroly, jeden přepřah, u nás i v Polsku se to dost zrychlilo. Je pravda že i přibylo pár zastávek a ubylo Hohenau.

Petr

Pohraniční kontroly se dělaly za jízdy, zas tak radikálně se nezrychlilo a přibyly zastávky. Do toho teď asi prodloužená jízdní doba kvůli Katowicím.

M@trixX

1994 Sobieski EC104/105
Wien Sudbahnhof 9:39 Breclav 10:39-53 Prerov 12:07 Ostrava hl. 13:10 Petrovice u K. 13:39-52 Katowice 14:56 Warszawa Wschodnia 17:54 = 8h15
Warszawa 8:55 Katowice 13:48-53 Petrovice uK 12:58-13:11 Ostrava 13:42 Prerov 14:44 Breclav 15:57-16:05 Wien 17:04 = 8h09

2025 Sobieski EC108/109
Wien 6:10 Breclav 7:04-9 Prerov 8:06-8 Ostrava 9:05 Bohumin 9:12-9:27 Katowice 11:11 Warszawa Wschodnia 14:16 = 8h06
Warszawa 13:44 Katowice 17:01 Bohumin 18:30-42 Ostrava 18:51 Prerov 19:49 Breclav 20:49-55 Wien 21:49 = 8h05

xyz

Wien – Ostrava zkrácení o půl hodiny. Velmi slušné zlepšení.

Jan

To je ca 17% a ještě přibyly zastávky v Hodoníně a Starém Městě. To není vůbec špatné. Z té půl hodiny je 6min na rakouské straně. Až se dodělá Nordbahn, tak se to zkrátí o dalších 5-10min. Na české straně přijde další zrychlení až s VRT, což bude kdoví kdy. To zrychlení na české a rakouské straně o půl hodiny ale zároveň znamená, že v Polsku se jízdní doby dost prodloužila. Snad to tam všechno někdy dokopají. Vzdušnou čarou je to ca 550km. Vhledem k tomu, že po cestě žádné velehory nejsou, tak je jízdní doba 8h velká ostuda. Snad… Číst vice »

xyz

Také přibyl koridor Břeclav – Otrokovice – Přerov – Ostrava.

Panoramix

Osobně mne u těchto dálkových mezinárodních spojů překvapuje „kadence“ zastávek. Zejména u těchto severojižních mám pocit, že to staví v každé pr.eli. Průměrně zastavuje každých 20 km. To už se při celkové ujeté vzdálenosti hrozně projevuje na jízdní době. Každé brždění, pobyt ve stanici a opět rozjezd na běžnou cestovní rychlost = klidně nějakých 5 minut navíc. Čím to, že dálkové vlaky jezdící přes naše území spíše v západovýchodním směru mají počet zastávek cca poloviční a jsou schopné ujet třeba i 100 km v kuse?

Twix

Počet zastávek vlaku je daný především všemi ostatními vlaky, které na dané trati jezdí. Protože mezi Břeclaví a Ostravou není žádná jiná (přímá) dálková vrstva, staví to relativně dost. V severojižním směru jezdí také Berlinery a Jižní expresy, které na našem území staví celkem málo, protože je doplňují ještě rychlíky – tedy ne mezi ČB a Rakouskem, proto to tam staví také více. Jde o to jak jsou dané tratě rychlé a kapacitní, ne o světové strany. Ze západu na východ u nás jezdí také Rožmberky (aniž by tam jelo něco rychlejšího) a ty sakra často staví…

Petr

Protože tenhle „dálkový mezinárodní spoj“ jsou tři vagony zapřažený na existujících vlacích, který mají nějaký svůj účel (a podle toho i zastávky).
Protože ty zastávky jsou na tom to zajímavý. Kdybych chtěl jet z Polska do Chorvatska, budu se tuze snažit využít nějakou nabídku low-cost aerolinky. Zajímavej ten vlak pro mě začíná bejt když budu chtít jet třeba do Celje.

M@trixX

Praha-Brno alebo Praha-Ostrava cestuju davy, Z Rakuska do Polska ich az tak vela nebude, tak aby sa ten vlak aspon trochu vyuzil, plni aj (medzi)regionalnu funkciu.

Jmeno

Však je to spoj pro socky z těch prdelí, normální člověk tím těžko pojede.

Petr

Já osobně za rozumnou míru považuju jednu zastávku za hodinu. Neřikám, že to nemůže zastavit i častějc, když jsou nějaké významější zastávky, ať už přestupní uzly nebo turistická letoviska.
Zase na druhou stranu vlaky EN od jejich zavedení měly právě větší množství zastávek (vyjma noční pauzy, kdy naopak nestavěly ani ve významných městech typu Řím) i než vlaky srovnatelné s našimi rychlíky, takže asi to patří k danému typu vlaku (takový „spěšňák“).

HonzaH

Uplne jsem nepochopil tu poznamku o tom, ze vlak neni urcen pro vnitrostatni prepravu. Normalne si muzu koupit listek napr. z Ostravy do Breclavi.

Hasler

To je pouze k těm povinně místenkovým, přímým vozům do Rijeky.

thomas.horky

Lehátku vyjde na 2663 Kč. Příklad z 15. srpna

Zbyněk

Bez návazných autobusů do letovisek, co měl RJ do letovisek, mi to stejně moc použitelné na dovolenou u moře nepřijde. Přístavní Rijeka není zas tak plážová destinace, a taxík z nádraží někam k ubytování poblíž pláží vyjde cenově podobně, jak celá jízdenka na vlak.

Průvodce původní Aleš

Přímo na nádraží je půjčovna Enterprise.

Zbyněk

Podle rentalcars.com vyjde auto na týden na 5 000 Kč+, to mi taky moc ekonomicky smysluplné nepřijde.

Průvodce původní Aleš

Jestli je to včetně neomezených kilometrů, tak to je v dnešní době zadarmo.

Zbyněk

S ohledem na ceny autopůjčoven různě po světě to není moc. Ale s ohledem na destinaci, která je relativně blízko, mi to smysl moc nedává, ale to je asi každého věc.

Vojta

Dost záleží kdy. Ceny půjčovného se mění s jinou dynamikou než letenky. Kupoval jsem někdy předloni v březnu letenky do Splitu na srpen. V době koupě letenek vyšlo nejlevnější auto na týden asi na 14000 Kč. Postupně šla cena dolů a pár týdnů předem jsem rezervoval asi za 3500. Odobné zkušenosti mám i odjinad.

Zbyněk

koukal jsem na náhodný týden v půlce července

Hasler

Ceny půjčoven často dost padají. Je fajn si auto zarezervovat s možností storna 3 – 5 dní předem a v daný moment se opět podívat na nabídku autopůjčovny. Často se člověk dostane na 50-60% původního půjčovného.

Miroslav

Mně to předražené nepřipadá. V únoru jsem objednal půjčení v Lucemburku na srpen na čtyři dny a v přepočtu jsem zaplatil skoro CZK 8000. Dnes to na tentýž termín půjčují za 13.

Petr

Slysel jsem, ze i v Chorvatsku jezdi linkovy autobusy…

xyz

O něco lépe je na tom Opatija-Matulji coby první nácestná stanice.

km213393

Dvacet minut od nádraží je přístav a něm trajekty na všechny ostrovy Kvarneru.

vlachjan

Když vezmu v úvahu, že cesta jedničkou z Prahy na Moravu mě vyjde skoro na 900, je ta cena vpodstaatě zadrmo.

Roman

Když vezmu v úvahu že jsem za Krakov – Alicante v únoru platil za letenku cca 1200 Kč přijde mi ta cena nepřiměřená. 😀

Jan T.

Tak jasně v únoru se k moři moc nelítá.

Vojta

tak píše, že v únoru platil, nepíše na kdy byla letenka. Jestli byla na únor tak mi 1200 přijde ještě dost drahé.

Roman

Já ještě za 20 euro pokračoval dál na Tenerife.

cestovatel

Která cena – ta za letadlo do Španělska nebo ta za vlak do Chorvatska? Ta cena za noční vlak je ovšem jen za místo k sezení, ne za lehátko.
Nedivil bych se, kdyby Španělé lety mimo letní sezónu nějak podporovali – vzhledem k tomu, že chtějí rozvolnit přetlak letní příjezdové turistiky.

Dzan

Tak 1.třída je u nás dost předražená na to co nabizí

Tomáš

Jako já si myslím, že jsem už jako fakt hodně praštěný kolejnicí.
Ale na poslední chvíli?
Rijeka?
Opravdu, ale velmi rád bych se dozvěděl obsazenost za celý projekt..
My jedeme zítra Krakow-Kolobrzeg za 2400czk lůžkem., 2 dospělí+dítě 10.
Máme to z Ostravy jen 2h .
No a v 11h si dáme snídani u moře za rozumné peníze.
Vlastně vůbec nechápu proč ti Češi do HR ještě jezdí, díky za komentáře.

Padre M.

Nebude lepší jet primo z Bohumina? ( R Pirat)

Twix

Já bych taky jel radši k moři do Polska než do Chorvatska, ale chápu že to někdo má jinak – nemají rádi studenější moře nebo písek, zajímají je středomořská města, hory, ostrovy, šnorchlování… a nevadí jim že tam může být pěkné vedro 🙂

Hans N.

Porovnání HR v. PL dvě jednoduchá kritéria. Stálost počasí, teplota moře. Kdo chce tepleji, jede na jih. Někomu nevadí/vyhovuje větrno a voda 18 st., jinému ano. Riziko, že budu chodit tři dny v pláštěnce a mikině je na severu prostě vyšší než na jihu. Ale každé má svoje. Je fajn, že si můžeme vybrat.

K tomu dodávám jediné: u Baltu i Jadranu jsem byl mnohokrát. Zažil tam vedra i deště.

Pavel

Jsem zvědav jaká bude mít EC zpoždění při návratu. Ve stanici Postojna mají rezervu 60 minut a pak ve Vídni na západním nádraží 30 minut.

dispečer

..to je v podstatě starost PKP, stejně asi nikdo jiný ,než Poláci s tím nepojede..

Pavel

Zpoždění z Chorvatska se totiž může přenést i na úsek z Vídně do Břeclavi, kde je připoj na EC na Brno a Prahu / Bohumín.

Zbyněk

Při opravdu velkých zpožděních, jaká jsme vídávali u vlaků do Prahy, můžou vozy ve Vídni připojit k Polonii s odjezdem o 8 hodin později

Jarda

tam to byla trochu jiná situace

Jozef

„ve Vídni na západním nádraží“ – ???

Twix

Skutečně se zdá že to přes Wien West v obou směrech jede, i když mi to moc smysl nedává. Možná tam prostě odhodí ty ostatní vozy, loni jsem tam taky viděl přijíždět soupravu od polského EC včetně Husarze. Ta pauza je v druhém směru jen 15 minut, to je na úvrať a dělení vlaku skoro akorát. Delší pobyty v Postojné a Pragersku budou způsobené také spřahováním s jiným vlakem.

xyz

Znamená to každopádně, že mezi Wr. Neustadtem a Vídní ten vlak pojede přes Ebreichsdorf a ne po (dosud pro dálkové vlaky výhradně využívané) trati přes Baden.

Protože od Badenu se směrem na Wien Westbf. nedá jet bezúvraťově. Od Ebreichsdorfu ano.

Jinak, i toto považuji za ukázku toho, že Wien Hbf. rozhodně není nádraží oplývající dostatkem kapacity tak, aby se tam podobná rozpojování/spojování mohla provádět. (naopak Westbf. má kapacity nadbytek)

Twix

Taky jsem si právě říkal jestli se vůbec dá dostat ze Südbahn na Westbahnhof 🙂 To že se takové operace neprovádějí na Hbf je za mě v pořádku, ono by to kromě kolejí dost blokovalo i zhlaví. Rozpojení dvou railjetů je samozřejmě v pohodě.

Průvodce původní Aleš