K Jadranu za jedenáct stovek. ČD začaly prodávat jízdenky na nové vlaky do Chorvatska
Vlak PKP Intercity jako EC 105 Sobieski - ilustrační foto. Zdroj: Finn Møller / Flickr

Polský Adriatic Express zdolá trasu mezi Ostravou a Rijekou za patnáct hodin.
Mna fascinuje, ze cestovny cas Wien-Warszawa sa za poslednych 30 rokov vobec nezmenil (a ako to bolo pred vojnou som radsej ani nehladal).
Určitě? Hodíte do placu nějaká čísla? Zmizely pohraniční kontroly, jeden přepřah, u nás i v Polsku se to dost zrychlilo. Je pravda že i přibylo pár zastávek a ubylo Hohenau.
Pohraniční kontroly se dělaly za jízdy, zas tak radikálně se nezrychlilo a přibyly zastávky. Do toho teď asi prodloužená jízdní doba kvůli Katowicím.
1994 Sobieski EC104/105
Wien Sudbahnhof 9:39 Breclav 10:39-53 Prerov 12:07 Ostrava hl. 13:10 Petrovice u K. 13:39-52 Katowice 14:56 Warszawa Wschodnia 17:54 = 8h15
Warszawa 8:55 Katowice 13:48-53 Petrovice uK 12:58-13:11 Ostrava 13:42 Prerov 14:44 Breclav 15:57-16:05 Wien 17:04 = 8h09
2025 Sobieski EC108/109
Wien 6:10 Breclav 7:04-9 Prerov 8:06-8 Ostrava 9:05 Bohumin 9:12-9:27 Katowice 11:11 Warszawa Wschodnia 14:16 = 8h06
Warszawa 13:44 Katowice 17:01 Bohumin 18:30-42 Ostrava 18:51 Prerov 19:49 Breclav 20:49-55 Wien 21:49 = 8h05
Wien – Ostrava zkrácení o půl hodiny. Velmi slušné zlepšení.
Také přibyl koridor Břeclav – Otrokovice – Přerov – Ostrava.
Osobně mne u těchto dálkových mezinárodních spojů překvapuje „kadence“ zastávek. Zejména u těchto severojižních mám pocit, že to staví v každé pr.eli. Průměrně zastavuje každých 20 km. To už se při celkové ujeté vzdálenosti hrozně projevuje na jízdní době. Každé brždění, pobyt ve stanici a opět rozjezd na běžnou cestovní rychlost = klidně nějakých 5 minut navíc. Čím to, že dálkové vlaky jezdící přes naše území spíše v západovýchodním směru mají počet zastávek cca poloviční a jsou schopné ujet třeba i 100 km v kuse?
Počet zastávek vlaku je daný především všemi ostatními vlaky, které na dané trati jezdí. Protože mezi Břeclaví a Ostravou není žádná jiná (přímá) dálková vrstva, staví to relativně dost. V severojižním směru jezdí také Berlinery a Jižní expresy, které na našem území staví celkem málo, protože je doplňují ještě rychlíky – tedy ne mezi ČB a Rakouskem, proto to tam staví také více. Jde o to jak jsou dané tratě rychlé a kapacitní, ne o světové strany. Ze západu na východ u nás jezdí také Rožmberky (aniž by tam jelo něco rychlejšího) a ty sakra často staví…
Protože tenhle „dálkový mezinárodní spoj“ jsou tři vagony zapřažený na existujících vlacích, který mají nějaký svůj účel (a podle toho i zastávky).
Protože ty zastávky jsou na tom to zajímavý. Kdybych chtěl jet z Polska do Chorvatska, budu se tuze snažit využít nějakou nabídku low-cost aerolinky. Zajímavej ten vlak pro mě začíná bejt když budu chtít jet třeba do Celje.
Praha-Brno alebo Praha-Ostrava cestuju davy, Z Rakuska do Polska ich az tak vela nebude, tak aby sa ten vlak aspon trochu vyuzil, plni aj (medzi)regionalnu funkciu.
Uplne jsem nepochopil tu poznamku o tom, ze vlak neni urcen pro vnitrostatni prepravu. Normalne si muzu koupit listek napr. z Ostravy do Breclavi.
To je pouze k těm povinně místenkovým, přímým vozům do Rijeky.
Lehátku vyjde na 2663 Kč. Příklad z 15. srpna
Bez návazných autobusů do letovisek, co měl RJ do letovisek, mi to stejně moc použitelné na dovolenou u moře nepřijde. Přístavní Rijeka není zas tak plážová destinace, a taxík z nádraží někam k ubytování poblíž pláží vyjde cenově podobně, jak celá jízdenka na vlak.
Přímo na nádraží je půjčovna Enterprise.
Podle rentalcars.com vyjde auto na týden na 5 000 Kč+, to mi taky moc ekonomicky smysluplné nepřijde.
Jestli je to včetně neomezených kilometrů, tak to je v dnešní době zadarmo.
S ohledem na ceny autopůjčoven různě po světě to není moc. Ale s ohledem na destinaci, která je relativně blízko, mi to smysl moc nedává, ale to je asi každého věc.
Dost záleží kdy. Ceny půjčovného se mění s jinou dynamikou než letenky. Kupoval jsem někdy předloni v březnu letenky do Splitu na srpen. V době koupě letenek vyšlo nejlevnější auto na týden asi na 14000 Kč. Postupně šla cena dolů a pár týdnů předem jsem rezervoval asi za 3500. Odobné zkušenosti mám i odjinad.
koukal jsem na náhodný týden v půlce července
Ceny půjčoven často dost padají. Je fajn si auto zarezervovat s možností storna 3 – 5 dní předem a v daný moment se opět podívat na nabídku autopůjčovny. Často se člověk dostane na 50-60% původního půjčovného.
Slysel jsem, ze i v Chorvatsku jezdi linkovy autobusy…
O něco lépe je na tom Opatija-Matulji coby první nácestná stanice.
Dvacet minut od nádraží je přístav a něm trajekty na všechny ostrovy Kvarneru.
Když vezmu v úvahu, že cesta jedničkou z Prahy na Moravu mě vyjde skoro na 900, je ta cena vpodstaatě zadrmo.
Když vezmu v úvahu že jsem za Krakov – Alicante v únoru platil za letenku cca 1200 Kč přijde mi ta cena nepřiměřená. 😀
Tak jasně v únoru se k moři moc nelítá.
tak píše, že v únoru platil, nepíše na kdy byla letenka. Jestli byla na únor tak mi 1200 přijde ještě dost drahé.
Já ještě za 20 euro pokračoval dál na Tenerife.
Která cena – ta za letadlo do Španělska nebo ta za vlak do Chorvatska? Ta cena za noční vlak je ovšem jen za místo k sezení, ne za lehátko.
Nedivil bych se, kdyby Španělé lety mimo letní sezónu nějak podporovali – vzhledem k tomu, že chtějí rozvolnit přetlak letní příjezdové turistiky.
Tak 1.třída je u nás dost předražená na to co nabizí
Jako já si myslím, že jsem už jako fakt hodně praštěný kolejnicí.
Ale na poslední chvíli?
Rijeka?
Opravdu, ale velmi rád bych se dozvěděl obsazenost za celý projekt..
My jedeme zítra Krakow-Kolobrzeg za 2400czk lůžkem., 2 dospělí+dítě 10.
Máme to z Ostravy jen 2h .
No a v 11h si dáme snídani u moře za rozumné peníze.
Vlastně vůbec nechápu proč ti Češi do HR ještě jezdí, díky za komentáře.
Nebude lepší jet primo z Bohumina? ( R Pirat)
Já bych taky jel radši k moři do Polska než do Chorvatska, ale chápu že to někdo má jinak – nemají rádi studenější moře nebo písek, zajímají je středomořská města, hory, ostrovy, šnorchlování… a nevadí jim že tam může být pěkné vedro 🙂
Jsem zvědav jaká bude mít EC zpoždění při návratu. Ve stanici Postojna mají rezervu 60 minut a pak ve Vídni na západním nádraží 30 minut.
..to je v podstatě starost PKP, stejně asi nikdo jiný ,než Poláci s tím nepojede..
Zpoždění z Chorvatska se totiž může přenést i na úsek z Vídně do Břeclavi, kde je připoj na EC na Brno a Prahu / Bohumín.
Při opravdu velkých zpožděních, jaká jsme vídávali u vlaků do Prahy, můžou vozy ve Vídni připojit k Polonii s odjezdem o 8 hodin později
tam to byla trochu jiná situace
„ve Vídni na západním nádraží“ – ???
Skutečně se zdá že to přes Wien West v obou směrech jede, i když mi to moc smysl nedává. Možná tam prostě odhodí ty ostatní vozy, loni jsem tam taky viděl přijíždět soupravu od polského EC včetně Husarze. Ta pauza je v druhém směru jen 15 minut, to je na úvrať a dělení vlaku skoro akorát. Delší pobyty v Postojné a Pragersku budou způsobené také spřahováním s jiným vlakem.
Znamená to každopádně, že mezi Wr. Neustadtem a Vídní ten vlak pojede přes Ebreichsdorf a ne po (dosud pro dálkové vlaky výhradně využívané) trati přes Baden.
Protože od Badenu se směrem na Wien Westbf. nedá jet bezúvraťově. Od Ebreichsdorfu ano.
Jinak, i toto považuji za ukázku toho, že Wien Hbf. rozhodně není nádraží oplývající dostatkem kapacity tak, aby se tam podobná rozpojování/spojování mohla provádět. (naopak Westbf. má kapacity nadbytek)
Ano, jede to přes West i Hlavák
https://cd.cz/vlak/1276/30.6.2025/7800013/18.15/5433425/7.04/