K autobusům dodávka na kola. České dráhy posílí náhradní dopravu k výluce na Frýdlantsku
Přeprava kol při výluce. Foto: Liberecký kraj
Cyklododávka doplní vybrané autobusy náhradní dopravy.
Cyklododávka doplní vybrané autobusy náhradní dopravy.
Dá se dodávka využít i pro přepravu větších věcí, co nejsou kolo?
(Tj. věci kategorie „spoluzavazadlo“ [neplést z bezplatným příručním zavazadlem], tedy prakticky cokoliv do 50 kg, co se dá rozumně naložit).
Z podstaty odbavení mi připadá, že se služba už skoro blíží odbavení jako v úschově během přepravy (zjevně kolo nemám celou cestu pod vlastním dohledem). Dají se tedy přepravovat věci dle SPPO pro úschovu (tedy i věci jako dvojkola, nákladní kola, lodě…)?
Ano, dá se využít k přepravě čehokoliv většího. Vzhledem k přibývajícím nízkopodlažním autobusům na NAD zavazadla obvykle blokují místo pro invalidní vozík a kočárek a v případě cestujících na vozíku nebo s kočárkem se musí tato zavazadla složitě přendavat, což zbytečně zdržuje. Takže to děláme takto a celkem to funguje. Mimo to, i na menší zastávky, kam nejezdí velký bus, vypravujeme mikrobus s větším nákladovým prostorem, který pobere pár kol. Jinak dodávky se objednávají zpravidla na ty spoje, které bývají vytížené. Pokud předtím nebyla taková poptávka po přepravě kol na této trati, tak se těch pár kol vždycky dalo do… Číst vice »
Když se chce tak to jde. Musí se ale chtít. Tolik proklíná Arriva na výluce M. Boleslav-Nymburk v r. 2022 za busem táhla vozík na kola kam se tedy jenom kolo položilo. Sice velká nouzovka ale jel jsem. ČD se neobtěžují asi s tou nouzovkou.
U rychlíků ČD zpravidla kola v NAD vozí. Kde tomu tak nebylo?
Jen si sám odpovím že v roce 2022 byla výluka snad z Přeštic do Klatov a ČD kola v NAD za rychlíky nevozily. Řešil jsem jak se dostat s kolem na Šumavu, až jsem to vymyslel tak, že pojedu tedy do Lamu. Ovšem na místě jsem zjistil výluku Cham – Bad Kötzting, průvodčí mě s kolem z prázdného busu vyhodila, tak jsem si na úvod dal 25 km navíc na kole a vlak o 2 hodiny později 🙂
Pokud je ve vlaku garantovaná přeprava kol, tak je snad slušné jí zajistit i u náhradní dopravy. Pokud by mi zavěsili kolo takhle svisle, tak bych radost neměl. Obvykle mám na nosiči tašky, asi by se mi obsah sypal. Naposledy jsem jel s kolem v soupravě 451, musel jsem vymontovat přední kolo a uložit ho zvlášť.
Souhlasím, že když má vlak být schopný pobrat i kola, měla by toho být schopná i případná náhradní přeprava. Ale podobné nároky pak můžou mít například i pohybově handicapovaní – pokud by spoj byl normálně zajištěn bezbariérovým vlakem, měla by bezbariérová být i náhradní doprava… I když tam záleží asi i na konkrétních nástupištích… Ale ještě k těm brašnám. Mně se na vožení kola vlakem osvědčily brašny, co jdou snadno a rychle sundávat a nandávat. Už jsem kolo vezl hodně typy vlaků (ano, i v Pendolinu je možné vézt kolo) , ale právě to věšení na výšku jsem viděl asi… Číst vice »
No já už kolo vlakem přepravovat nikdy nebudu, koupil jsem si doplňkovou sadu s elektromotorem, je to tak těžké, že se to do vlaku dát nedá. Na jedno nabití to ujede 80 km, takže dráhu využiju jenom při zvlášť nepříznivém počasí. A to bez kola. Pokud cesta nepůjde odložit na jiný den.
Náhradní doprava pro kola funguje prakticky jen u rychlíků, u osobáku jsem se prakticky vždy setkal s označením, že přeprava kol je vyloučena, zvláště ve zlínském kraji, kde mají výluku ve stejné oblasti snad každý druhý rok, to bylo nepříjemné.
U osobáků se předpokládá, že cyklista se bez toho vyloučeného vlaku snáz obejde, než když chce vézt kolo 150 km rychlíkem a cestou je 30 km NAD. Ale u silnějších cyklotratí, zvlášť když tam jezdí jen osobáky, zpravidla ČD vozí kola v NAD taky – jako třeba tady nebo z Berouna do Rakovníka (kde se NAD organizuje špatně a kola nevozí všechny její linky).
Není to pravda. Kola se běžně vozí i na běžných vlacích.
Obávám se, že výluku si SŽ stanoví sama a Zlínský kraj je u toho nanejvýš přísedící. Ostatně na trati 300 se to děje také a to ve všech 3 krajích kudy prochází. Bývá u toho dodávka na bicykly.
Ještě chybí při výluce náhradní doprava pro nákladní vlaky. Nebo nechápete že je něco omezeného. Jo vlastně cyklisté se nesmí v ničem omezit.
Cyklisté a jejich víkendové výlety navíc patří k základní dopravní obslužnosti (=dotované). Mě třeba s koněm do vlaku nepustí.
Ve světě ČD bohužel většinou bohapustá teorie…