lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Jižní spojka v Hradci Králové má souhlas EIA, čeká se na ni už 20 let

Pohled od pardubické tratě ve směru budoucí jižní spojky. Pramen: ŘSD, dokumentace EIA
Pohled od pardubické tratě ve směru budoucí jižní spojky. Pramen: ŘSD, dokumentace EIA

Ředitelství silnic a dálnic uspělo se svým záměrem stavby jižní spojky v Hradci Králové. Královéhradecký krajský úřad vydal v procesu EIA kladné stanovisko k tříkilometrové spojnici silnice číslo 11 s výpadovkou na Pardubice (I/37).

Půjde o novostavbu čtyřpruhové silnice se středním dělicím pásem a s celkovou šířkou 19 metrů. Jezdit by se zde mělo maximálně 70 kilometrů v hodině. Součástí nové spojky budou tři turbookružní křižovatky a jedna mimoúrovňová křižovatka.

Jižní spojka, Hradec Králové. Pramen: ŘSD, dokumentace EIA
Jižní spojka, Hradec Králové. Pramen: ŘSD, dokumentace EIA

Úřad pro další přípravu stanovil silničářům řadu podmínek. Budou muset například zpracovat novou hlukovou studii nebo monitorovat pohyb savců a obojživelníků. Stejně tak budou muset zachovat možnosti pro pohyb lidí v oblasti, a to kvůli rekreaci i kvůli přístupu k pozemkům. Mají rovněž upřednostnit vsakování vody před jejím odvedením pryč.

Hradecká jižní spojka je přitom příkladem pomalé cesty k realizaci. Od stabilizace trasy v územním plánu města už uplynulo 20 let a ani poklepání základního kamene se neblíží nijak závratnou rychlostí. Zahájení realizace se podle dokumentace EIA předpokládá v roce 2027 a uvedení do provozu v roce 2030. Ani s procesem EIA nebyl na ŘSD spěch. Dokumentace byla předložena až rok a půl poté, co královéhradecký krajský úřad rozhodl, že projekt bude posuzován podle zákona EIA.

 

 

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Markus

Ta jizni spojka nejspis bude mit oznaceni I/11 a I/37 kvuli spojitosti znaceni silnicni site. Je dobre ze bude, ale kdyz se uz planuje, mela by se stavet s vyhledem na budouci zkapacitneni – tak aby nebyl problem nadsadit nad jejimi kruhovymi objezdy mosty a zvysit rychlost na 110km/h, idealne vedenim po naspu a kruhove objezdy „v ďolíku“ s dostatečně odsazenými větvemi vozovky od osy tělesa. Měla by se rovněž připravovat s výhledem na pokračování do Podzámčí – pod Zámečkem.

Vrtal

V článku je dost zásadní chyba. Jde o D11 nikoliv o silnici číslo 11…

asdfg

Ne, navazuje to na silnici I/11. Stačí se podívat na přiloženou mapku.

MlB

Zbytečná stavba, již existuje „spojka“ na úseku D35 Opatovice-Sedlice. Až bude kolem HK dostavěna D11 i D35 (první polovina roku 2022), bude už tahle městská spojka prakticky k ničemu. Ty peníze by se daly využít mnohem lépe.

asdfg

Já si myslim, že jedinou dopravu, kterou to odkloní je od severu na jih, tj. od kruháku na Plotišti na Pardubice. Zatím je „spojka“ mezi D11 a hradubickou bez dálniční známky, což se může s výstavbou této spojky změnit.
Nechci ji hájit, taky mi nepřijde nezbytně nutná, jen se snažim o nějaký úhel pohledu, kdy by měla smysl.

Jirka

Ta OK Hradubická je ale pitomost, nyní byla silnice Hradec – Pardubice 4 pruh a MÚK a nyní se tam bude dělat kruhák.

asdfg

Osobně mi tahle posedlost kruhákama přijde šílená. Cpou se všude a spíš mi přijde že to dopravu zdržuje, než že by ji nějak usnadnilo. V tomhle mi světelná křižovatka přijde lepší, když už. A tady určitě měla být mimoúrovňová křižovatka.

Kodl

A není to málo Antone Ivanoviči?

Kebab

Upřímně řečeno, pokud se bude stavba držet aktuálního plánu, což nejspíš ano, když na něj získala EIA, tak nejenom že v době dokončení ničemu reálně nepomůže, ale právě naopak. Kruhák na hradubické úplně pohřbí poslední směr, kudy se ještě dá z Hradce rozumně dostat. Především obyvatelé paneláků na Rašínově třídě budou mít jistě radost… Už teď je směrem z Hradce obšťastňují kolony kvůli nesmyslně nenavazujícím semaforům, naopak ve směru do města zelená vlna navazuje a tak pustí souvislou kolonu až ke křížení s okruhem, která tak opět stojí lidem pod okny. Přitom by stačilo návaznost otočit, auta jedoucí z města… Číst vice »

Eduard

Dobrý zpráva pro Hradec Králové. Škoda jen, že všechny křižovatky nejsou mimoúrovňové, přispělo by to ke zrychlení a k větší bezpečnosti dopravy. Škoda jen, že to tak dlouho trvalo. Doufám, že stát teď nasadí všechny páky, aby se urychlilo vydávání stavebních povolení. Klidně i za cenu nějakých mimořádných opatření a z toho vyplývajících přehmatů. Lepší nějaká dálnice či rychlostní komunikace než žádná.

MildaIV

Tenhle přístup lze akceptovat jedině u staveb nadregionálního významu. Ne u takovéhle spojky, která nikomu výrazně neuleví.

Eduard

Pokud je tomu tak, a většina lidí považuje tu stavbu za zbytečnou (soudě dle této diskuse) tak není nic jednoduššího než zvolit takové vedení obce, kraje, které se postará o to, aby se postavilo něco podstatně užitečnějšího. Mě osobně na té spojce vadí, ty kruháče, které dopravu budou spíše brzdit.

kade

Tak pokud se něco řeší dvacet let, vliv voleb bych nakonec moc nepřeceňoval… Pro tranzit by mi připadala důležitější severní tangenta, protože směr na Třebechovice bude z těch hlavních zanedlouho jediný, který nepůjde pořešit jinak než průjezdem městem. Tohle přinese opravdu jen směs drobných úlev v různých směrech a podle mě to ani není pro tranzit myšlené, viz ty parametry (rychlost, kruháče) – už sám o sobě OK Temešvár napovídá, že to je i součást výhledového zastavění prostoru „mezi tratěmi“ a jeho dostupnosti. A dál pak má přímo navázat spojka na Zborovskou (Třebeš), což podle mě dnes v HK chybí… Číst vice »

Kalanis

U všech svatejch, to je tmap. To bylo starý už když jsem byl malej. Fuj.

kade

jo no, bohužel stále vyweben jako aktuální, když ten nový je už několik let ve stádiu „snad za rok, za dva“….

Roce deep

Jižní spojka se nikdy nepostaví.

Kik

Tahle komunikace je naprosto zbytečná. Bohužel na ni dost tlačí magistrát protože prý odvede „zbytečnou“ dopravu z Pražské ulici v Kuklenách a uleví se debilně navrženému kruhovém objezdu na křižovatce Koruna…. Přitom kdo jede do jižní a východní části HK, používá kombinaci D35 a I/37 přes Opatovice a vyhýbá se Kuklenám protože to je rychlejší…. A navíc KO na křížení dvou 4-pruhových komunikací mohl vymyslet opravdu a jen „architekt“ – vlastně proč ne, může být členem sdružení AutoMat….

libcha

Neměla by větší smysl spojka mezi silnicí I/35 a Opatovicema?

Hans

Tak úsek Opatovice – exit Rokytno + nova silnice z exitu Rokytno na I/35 ti nestačí ?

Jiří Kocurek

Bude, už je v mapě. Z holického obchvatu přímo na západ, jako přeložka 1/36. To pro dálkovou dopravu.
https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/272/infoletak_s36-casy-holice.pdf

No a pro místní otevřít silnici Hrachoviště – Vysoká nad Labem pro jednostopá vozidla. Může tam lesácká Tatra, může tam „lakatoš“, ale na Babetě je to za pokutu.

Vašek

By mě zajímalo, jestli by u této stavby vyšla ekonomická studie. Dle všeho není zas až tak potřebná, maximálně dvoupruh.

Hanzi

Trochu s křížkem po funusu. Smysl měla v době kdy pár km pod ní neexistovala D 35, k Hradci nebyla dotažena D11 a hlavně po otevření nových 27 km D35 zcela beze smyslu. Ještě tak trochu možná pokud by existovalo protažení až na I/35 za Hradec směr Holice.

Jiří Kocurek

Dost by mě zajímal účel křižovatky Temešvár. Co tam je/bude potřeba přímo napojit čtyřproudově, jak je naznačeno.

kade

viz mezitím muj příspěvek výše – praticky celý ten trojuhleník mezi tratěmi a touto spojkou by se měl výhledově zastavět, vidim tam v územním plánu i záměr vícepodlažní zástavby. To by jednak generovalo poměrně silný provoz a hlavně to vidim jako jeden z hlavních motivů pro tuhle spojku samotnou..

Vladimír Bílý

Tak nějaký smysl ta komunikace dává, ale rozhodně ne v takto zbytečně megalomanském provedení, které odpovídá stavu neexistence D11 a D35. Ikdyž je její tranzitní význam malý, hodí se dobře jako obsluha budoucího rozvojového území či jako zkratka pro místní na cestě mezi obchoďáky. Z tohoto hlediska je to pro ŘSD už „absolutně nezajímavé“. A pokud se to má postavit, pak to musí udělat kraj či město.

Jiří Kocurek

Pak se nemusí stavět nový kruháč na čtyřpruhu, ale dá se to vytáhnout z MÚK u Tesco k Panelárně do Kuklen. A II/324 uhnout na západ od kostela pryč a napojit ji na do kruháče z druhé strany Hasičárny. A celé to udělat jenom jako dvojpruh.
Kdo chce z Pardubic na sever může najet na dálnici už u Opatovic a kdo nechce jet po dálnici, tak pojede po II/333. Taktéž nevidím význam pro tranzit.

Stan

Čtyřpruh s maximálkou 70km/h? Tak tam budou mít cajti žně!

Jiří Kocurek

A když to budou všichni dodržovat, tak se tam dá 50 km/h.

Lektor

Já myslím, že na tuto tavbu zase tak moc v Hradci nespěcháme, až se otevře D35 tak většina tranzitu z Hradce zmizí.

Michal

Co my v Pardubicích bysme za jižní spojku dali.

standa

tam sem zvědav jak na město dopadne stavba I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina

Rossec

A mozna jeste vic by se dalo za zmenu ve vedeni v hojejovem klubu, nebo navratu casu pred Smidberským.

Zbyněk

Marně si lámu hlavu pro jaké relace by tato spojka měla mít smysl. Specielně ve čtyřpruhu. Asi kdyby celý okres Jičín, Trutnov a Náchod měl potřebu si najednou nakoupit v Ikee, tak aby si ušetřili pár minut cesty přes město nebo D35…

Jiří Kocurek

Jo, pojede to přes Borohrádek. Což teda není žádná výhra.

Hans

2030 otevření = takže reálně kdy ? 2050+ ??

MildaIV

Nebuďte takový pesimista, 2045 se stihne 🙂

A. Bradd

Snad nikdy. Vyhozené peníze. Hradec potřebuje úplně jiné stavby (a nejen HK).