Zprávy

Jižní expres o víkendu dojede až na Šumavu, slaví se pád železné opony

Konečná v Novém Údolí v prosinci 2017, kdy sem ještě jezdily České dráhy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Konečná v Novém Údolí v prosinci 2017, kdy sem ještě jezdily České dráhy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy o tomto víkendu výjimečně spojí Prahu se šumavským Novým Údolím přímou linkou. Jižní expres s odjezdem z Prahy hl.n. v 8:01 dojede v sobotu i v neděli až k česko-bavorské hranici, ačkoliv normálně končí v Českém Krumlově.

Důvodem jsou oslavy letošního 30. výročí od pádu železné opony na Šumavě. Dráhy se tak vrátí na trať, kterou jejich pravidelné osobní vlaky opustily v prosinci 2017 ve prospěch GW Trainu. Jeho vlaky jezdí o víkendu z Budějovic do Nového Údolí šestkrát denně. GW Train přitom musí uzpůsobit jízdní řád kvůli křižování s expresem v Černém Kříži. Osobní vlak 8145 vyjede z Černé v Pošumaví ve 12:11 (obvyklý čas je 12:13), do Nového Údolí dojede ve 13:04 (místo 13:11).

Vlak GW Train Regio ve stanici Černý Kříž. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak GW Train Regio ve stanici Černý Kříž.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jižní expres ČD povede v úseku České Budějovice – Nové Údolí legendární dieselová lokomotiva bardotka, na jihu Čech známější spíše jako barča.

Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva řady 749, zvaná Bardotka.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V Novém Údolí je připraven pestrý program. Dnes bude hrát k tanci a poslechu česká i bavorská dechovka a proběhne i vystoupení v tradičních krojích z Haidmühle. Z Haidmühle pak bude uspořádána pouť od Mariánské kaple ke Stadelbauerovu kříži v Novém Údolí.

V neděli opět zahraje bavorská dechovka. Od vlaku bude mimořádně zaveden autobus na hraniční horu Třístoličník. Cestující s jízdenkou ČD do Nového Údolí zaplatí za autobus snížené jízdné 50 korun, ostatní pak 100 korun. Ve vlaku platí běžný tarif Českých drah.

Pošumavská jižní dráha, nejkratší mezinárodní železnice světa. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Pošumavská jižní dráha, nejkratší mezinárodní železnice světa. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Během celého víkendu mohou návštěvníci ochutnávat lokální pivo a speciality. Svou techniku předvedou hasiči ze Stožce a Haidmühle, Správa Národního parku Šumava připravila rozmanité zábavné hry a zájemci se také mohou svézt po Ilztalbahn, necelých 50 kilometrů dlouhé železniční trati na bavorské straně Šumavy. Mnohé turistické atrakce také nabízí Jižní Čechy pohádkové a v neposlední řadě si lze vyzkoušet drezínu do Bavor,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Českých Budějovicích Jiří Kafka. Připomněl tak, že v Novém Údolí je k vidění nejkratší mezinárodní železnice na světě v délce pouhých 105 metrů. Tu zde zbudoval spolek Pošumavská jižní dráha, aby alespoň symbolicky obnovil přeshraniční provoz.

 

Jízdní řád přímého vlaku Praha – Nové Údolí u příležitosti 30. výročí otevření česko-bavorských hranic

(víkend 7. a 8. září 2019)

tam

stanice

zpět

7:48

Praha-Holešovice

17:10

7:57 – 8:01

Praha hl.n.

16:57

9:20

Tábor

15:42

10:08 – 10:19

České Budějovice

14:44 – 14:55

10:57

Český Krumlov

14:07

11:37

Černá v Pošumaví

13:25

11:45

Horní Planá

13:17

11:53

Nová Pec

13:09

12:17

Stožec

12:47

12:23

Nové Údolí

12:40

 

19
Diskuze

avatar
5 Komentáře
14 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
12 Autoři komentářů
MartinJiří KocurekRoman Svačinajal... Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
p.ondrash
Host
p.ondrash

Škoda, že ten článek nevyšel o týden dřív. Bylo by to užitečnější a člověk by si naplánoval super víkend 🙂 přesto fajn čtení..

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

A celý týden přemýšlím kam na víkend. Vědět to dříve tak Nové Údolí je jasná volba. V tom s vámi souhlasím.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Proč takhle ten vlak nejezdí alespoň přes prázdniny? Ve své podstatě asi v ČR neexistuje jediný sezónní vlak do hor apod. Prostě když vlakem na dovolenou (na Šumavu a od nového GVD i do Krkonoš) tak s přestupy a s rizikem ujetí přípoje

D.S.
Host
D.S.

Určitě netvrdím, že by v sezóně tento vlak neměl smysl, ale pár vlaků do hor z Prahy přímo jezdí. Co si mě napadá, tak určitě Železná Ruda nebo Harrachov (již tedy čerstvá minulost).

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

U našich severních sousedů pochopili, že doba dovolených jsou pro dopravce žně, jen tomu musí uzpůsobit gragikon. Třeba u sezónního vlaku EIC Jantar stojí jízdenka pro jednoho a jenom tam cca 1000 CZK. Atd atd. Koneckonců R Wydmy je příklad. U nás? Nic.

...
Host
...

Dokud nejezdí v zimní sezóně vlak s lůžkovými vozy na trase Praha – Sankt Johann im Pongau – Zell am See – Leogang – St. Johann in Tirol – Kitzbühel – Kitzbühel-Hahnenkamm – Brixen im Thale – Hopfgarten-Berglift – Jenbach – Innsbruck – Ötztal-Bahnhof, je to o ničem. Z Prahy někdy v sedm večer odjezd, příjezd do Ötztal mezi devátou a desátou dopoledne a už by mně nikdy nenapadlo jet v zimě do Alp autem.

jal
Host
jal

Do Beskyd taky .

D.S.
Host
D.S.

Kdo ten vlak objednává a platí?

D.S.
Host
D.S.

Jde mi o to, že mezi krajem a GWTR je ve smlouvě uvedeno, že kraj nemůže na té trati objednávat jiné vlaky u jiného dopravce. Což znemožnilo provozování tohoto vlaku přes letní sezónu, jak tomu bylo dříve. Tak mě jen zajímá, jak je to ošetřeno v tomto případě.

Martin
Host
Martin

No jak, neni objednan a dotovan krajem, …

Tronda
Host
Tronda

Tohle snad nikdo neobjednává a jedou si to ns svoje riziko, jak ostatně mohli dělat celé léto.

mirekk
Host
mirekk

Ráno v 7.48 vyjedu z Prahy, ve 12.23 přijedu do N. Údolí, ze dveří vlaku si poslechnu kutálku a víc nestihnu, poněvadž zpět mi to jede ve 12.40 a v Praze v 17.10.
Dráhy to možná myslely dobře, ale celodenní výlet vlakem k ničemu. Ano, vím, že tam nemusí jet jen pražáci, ale budějčácí mohou jet GWT a nemusí se na to dělat huráakce

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Ten vlak jede zpatky i zitra, takze si staci najit nakej peknej penzionek a mas na akci 24h 17min.

...
Host
...

Jak říkal starý Černomyrdin: „Měli jsme ty nejlepší úmysly, ale dopadlo to jako vždy“

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi proto, aby cestující po příjezdu do Prahy stihl poklidit slepice a jiný hid dříve než se setmí. Přecijen než dojde domů od vlaku (a vlak opravdu nezastavuje na návsi). Jenže nebýt to Praha, ale pošumavská vesnice, tak by to dávalo smysl.
Takhle nevidím důvod, aby souprava nemohla vyjet z Nového Údolí až ve 14:40.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Něco mi sežralo kus text. Asi šotek, oprava:
Přeci jen to hodinu až dvě trvá, než dojde domů od vlaku (a vlak opravdu nezastavuje na návsi)

Martin
Host
Martin

Tak problem je, ze jizdni doba je 4 1/2 hodiny, takze musi jet brzo rano, a to je ted komplikace v Uhrinevsi a reko ve Vrsovicich…
Opravdu skoda, ze se do zeleznice neinvestuje vice…

libor
Host
libor

A jak vlak překoná mimořádnost u Uhříněvsi?

Petr
Host
Petr

Provoz je obnoven po jedné koleji

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll