Jižní Čechy čeká den zahajování staveb. Bude se klepat na dvou „jedničkách“

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Rozsahem větší bude modernizace silnice I/20 na severním okraji Českých Budějovic.

Jižní Čechy zažijí koncem srpna v jeden den dva slavnostní kladívkové rituály na důležitých silničních stavbách. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že 29. srpna slavnostně zahájí budování krumlovského dálničního přivaděče i nového čtyřpruhu na příjezdu do Českých Budějovic od Plzně a Písku. Na síti X to oznámil šéf ŘSD Radek Mátl.

Rozsahem větší bude modernizace silnice I/20 na severním okraji Českých Budějovic. Přes osm kilometrů dlouhou přeložku silnice I/20 mezi Pištínem a Budějovicemi, na kterou obyvatelé přilehlých obcí čekají desítky let, lze rozdělit na dvě části.

Od Budějovic k Češnovicím (cca 6,5 km) bude zbudován směrově rozdělený čtyřpruh v nové stopě, který naváže na stejné uspořádání na výjezdu z krajského města. Zbylé dva kilometry bude směrově nerozdělený třípruh. Uleví se především obcím Dasný a Češnovice, pro které bude přeložka znamenat vyvedení tranzitní dopravy mimo zástavbu.

Zakázku získalo sdružení firem MI Roads, Doprastav a M-Silnice. Cena činí 1,257 miliardy korun, což je zhruba 70 procent ceny předpokládané. Hotovo má být v roce 2027.

I/20 Pištín - České Budějovice. Pramen: ŘSD

I/20 Pištín – České Budějovice. Pramen: ŘSD

Ve stejný den o něco jižněji bude zahájena rovněž stavba I/39 Třebonín (MÚK D3) – Rájov, což je dálniční přivaděč, který napojí Český Krumlov na dálnici D3. Zakázku získala s cenou 323 milionů společnost M-Silnice.

Tříkilometrová stavba bude oproti původním plánům zahájena se zhruba s tříměsíčním zpožděním, neboť stavbaři musejí respektovat podmínky výjimky pro zvláště chráněné druhy, kterou získali od jihočeského krajského úřadu.

„V tomto případě se výjimka vztahuje na skokana, ještěrku a užovku. Výjimka je povolená od poloviny srpna do dubna. To znamená, že přípravu staveniště, odstraňování křovin, dřevin a skrývky zemin lze dělat jen v takto vymezených měsících,“ uvedl již dříve mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stavbu lze rozdělit na dvě části: západně od dálnice vznikne zmíněný krumlovský přivaděč (I/39), východně od dálnice stavbaři zbudují přeložku silnice II/155. Podle ŘSD stavba mimo jiné zajistí úlevu obcím od tranzitní dopravy. Poslouží jako obchvat Dolnímu Třebonínu a Prostředním Svincům.

Hotovo by mělo být v roce 2026. Přilehlý dálniční úsek D3 Hodějovice – Třebonín má být hotov do konce letošního roku.

I/39, úsek D3 - Rájov. Pramen: ŘSD

I/39, úsek D3 – Rájov. Pramen: ŘSD

Tagy I/20 I/20 Pištín - České Vrbné I/39 přivaděč Český Krumlov ŘSD
27 komentářů