Jízdy kamionů v neděli a osmnáctileté řidiče autobusů sněmovna jednoznačně odmítla

Odpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSDOdpočívka Siřejovice na D8 po rozšíření. Foto: ŘSD

Poslanec Blaha (ODS) dnes ve sněmovně argumentoval mimo jiné tím, že jde o podporu řidičů, kterých je nedostatek.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Jo, nejdřív zákon o konzervaci drah, který bohužel ve sněmovně prošel (a zde na zdopravy o tom ani řádka), jež má za úkol zrušit co nejvíc železnic a teď rozvolnění kamionů. Je jasně vidět, o co ODSce jde a kdo sponzoroval jejich volební kampaň.

Jirka

Já bych byl pro,ať 18 letý jezdí autobusem..vždyť je to úplně stejný,jako když v 24 letech z autoškoly si sedne hned do autobusu,a taky nemá žádnou praxi,jenom je starší 😃

Pavel B.

Proč ne dvanáctiletý, taky je jen o trochu mladší a navíc by jej to ještě bavilo…

Frantík

Nesouhlasím, má praxi v životě 🙂 Nebo se může vyblbnout na ETS 🙂
Nicméně máte pravdu v jedné věci – zákon neřeší skutečnou praxi, pouze věk případně dobu uplynutou od vydání ŘP. To jak s tím „mentorem“, co nebyl trestán během deseti let. (A jak často jezdil?)

PetrzOlomouce

Blaha s Kupkou už definitivně ztratili rozum? Mají kopat za obyvatelstvo, které je volilo a ne za logistické firmy a super-hyper kvelby.

David Peca

Politika ODS zklamání, ale očekávané.

Jan Schmidt

Rozvolňovat kamiony. Tak aspoň národ ví, co je Kupka slizkých keců zač…

EC104

Dobře udělali, samozřejmě by se dalo udělat ještě bezpočet lepších věcí…

Korytnačka

Ono by stačilo víc se zaměřit na lokální logistiku a tím omezit kamiony. Příklad: U nás v obci je produkce mražených ryb a výrobků z nich. 150m od nich je Lídl kde se prodávají. Chudák treska jede 150km do překladiště té firmy, kde se naloží opět do dalšího kamionu který s tím brouzdá okolní obce a po kartonu to vykládá. Přitom by stačilo vzít velkýho transita a oběd s tím okres.

Hala D

Tak alespoň kamiony mají kšeft a Česmad se může ohánět svou důležitostí, a jak by bez nich všichni umřeli hlady a průmysl zkolaboval.

Otakar

Česmad žije z minulosti. Už dávno je to přežitek.

Hala D

Tento komentář = výtrysk rozumu a pohlazení pro moji eko duši.

Petr Herbrik

Přežitek? Nějak příliš využívaný a prosazovaný přežitek. To u přežitků nebývá běžné. Kdyby silnice byla přežitkem, nestavěly by se stále nové a nové haly bez vleček. V Plzni si teď například postavila jedna firma, co ve staré hale nedokázala vyřešit chtěnou železniční dopravu, novou halu na železniční vlečce a co myslíte? Před tím, než halu postavili, nezapoměli vlečku zrušit. Kdyby koleje nechali na původním místě, vedli by přímo středem haly. A teď zase argumentují, že železnice je pro ně nezajímavá, protože nemají vlečku a překládka se nevyplatí. Kdyby EU považovalo silnice za přežitek, není nic jednoduššího, než nařídit stavbu nových… Číst vice »

Froggy

Přesně. Furt se vykládá o ekologii, ale zboží se převáží sem a tam, často zbytečně. Mléko z jižních Čech do Ostravy, z Ostravy do jižních Čech…jak u blbých. A cena je všude stejná, bez ohledu na to, jestli je obchod hned vedle skladu, nebo 200km od něj. I když někdy to má logiku – on ten kamion do Lidlu pojede tak i tak. Z fabriky do skladu Lidlu taky. Jen by tam bylo třeba o paletu méně, což zase takový rozdíl není.

O.K.

No právě, aby takhle těch aut nakonec nejelo mnohem víc. Místo jednoho kamionu, osm dodávek s jednou paletou každá.

panda

I ty dodávky jezdí zbytečně.
Jsou dvě okresní města. 40 km od sebe. V obou jsou pekárny.
A každé ráno se vezou úplně stejné rohlíky z obou měst do toho druhého.

xyz

To je dobře – zákazníci tím pádem mají větší výběr zboží. A nebýt této konkurence, mohla by si „domovská“ pekárna diktovat vyšší ceny či by jí případně „prošla“ i nižší kvalita zboží.

Z té pekárny se takto vozí nejen rohlíky, ale i další pečivo, kdy některé druhy vyrábí např. jen jedna z těch dvou pekáren, že.

ArF

Ono ot tak jedoduché není, aby se z výrobního závodu dodávalo malé množství přímo do maloobchodu. Bohužel tato konstrukce je finančně tak náročná, že by to nedalo smysl poslat do marketu v sousedství přímo z výroby jeden karton zboží. Pracoval jsem pro velkého potravinářského výrobce (už je to dost dávno) a tehdy jsme dodávali z výroby přímo do marketu pouze kamionové množství… 32 palet najednou…
Spíš bych se zamyslel nad většími celky u kterých tento přísutp dává smysl. Pro Vaši informaci. Když si v Mladé Boleslai koupíte Škodovku, zcela určitě pojede na kamionu půl republiky…

Marty

Jo oběd, koukám čeština pláče. Panebože

David

To je zajímavé přesvědčení, že ve vašem okolí se denně prodá aspoň tranzit ryb …ten centrální závoz totiž doveze přesně to co je třeba na úrovni celé prodejny. A kupodivu se to tak dela proto, že je to nejvíce efektivní řešení. Nikdo jezdí jen tak prázdným kamionem… Tak možná Česká Pošta… soukromník ne.

adamgolias

co tesco? a jejich sklad v divišově? na vlastní oči jsem viděl kamion ze ktereho se vyložila jedna ze dvou ledniček. odkud jel a kam pokračoval nevím , ale tohle je extremni plytvani. fabrika v koline vyroby plechovku , ve spanelsku ji naplni a pres mezisklady jede naplnena zpet do kolina . takhle to nikdy nefungovalo , s tim prisli az chytrolini ze zapadu spolu s ods . a zaklinaji se ekonomickym rustem . ze si podrezavame vetev stale rychleji jim nevadi. oni si koupi vse potrebne v obchodaku. i kdyby to melo byt z marsu

Pavel

okres se objíždí (objet okres), oběd se jí 🙂

rudlafara

Zaplať pán bůh….doporučuji sjednotit jízdy kamionů s „civilizací“. Když to jde tam, proč né zde. Navíc bych razantně navýšil mýtné (jízda kamionů je podnikání, jako každé jiné – proč jej dotovat), na úroveň opotřebení infrastruktury a živ.prostředí. Dále progresivitu (čím silnice nižší třídy, tím vyšší ), mýtné i přes obce (klidně 50 Kč á km – různé zkratky přes obce, jak jsou zde využvány tranzitem), samozřejmě i rozšíření na silnice nižších tříd (i když by zisk byl nulový). Každopádně přísné vážení a pokuty za porušování siln.zákona (odstavování kamionů, nedovolené stání, předjíždění kamionů atd…) je do nebe volající, co si zde… Číst vice »

Martin Zm.

Bohužel v české společnosti husákových dětí a starších je „regulace“ sprosté slovo, kterého se většina brání jak čert kříže. Co naplat, že na Západě to funguje ke spokojenosti. My radši půjdeme ode zdi ke zdi, hlavně nenechat stát zbytečně zasahovat do našich životů (a bysnysů).

ABC

na Západě to funguje ke spokojenosti

a nějaký konkrétní příklad? naopak řada regulací padla vstupem do EU a volným pohybem zboží.

Otakar

Ano, dáme 50 Kč/km a pak budete řvát, že mlíko na krámě stojí pětistovku.

David Peca

Nebo to někdo dokáže levněji než tato skvadra?

Otto

Tyhle řeči o tom, jak když se omezí jízdy kamionů nebo zdraží mýto, dojde ke konci civilizace v ČR, mně fakt dojímají. V Rakousku po nich jdou tak, že reálně lze vjet z Česka do Rakouska tranzitně kamionem asi na dvou místech a výsledek je ten, že je levnější nakoupit si v Rakousku jak v Česku. V neděli je tam zákaz jízd kamionů skoro celý den….. jak to asi dělají, že tam mléko nestojí pětistovku?

xyz

Rakouské potraviny jsou dost drahé.

V Německu jsou levnější než v Rakousku.

Role neděle v Rakousku je úplně jiná než u nás (naopak sobota je tam brána jako pracovní den, viz symbol „kladiv“).

Otto

Minuly tyden jsem byl nakupovat ve waidhofenu a ceny +- stejne, neco drazsi neco levnejsi… ale kvalita nesrovnatelna

xyz

Já jsem nakupoval v Rakousku nesčetněkrát během čtyř celoletních pobytů v něm + během různých cest po nich.

Ceny snad všech potravin, od pečiva přes sýry až po maso/uzeniny apod., fakt vyšší než u nás (kvalitu neřeším; diskuse byla o ceně).

Otto

záleží, kde jste nakupoval – pokud někde v malém krámku, tak samozřejmě ty ceny jsou vyšší (stejně jako u nás, kdy máslo v supermarketu stojí 40 a v malém obchodě 60) -ale třeba když srovnate Billu, tak např. u nás okurka 17 Kč, v AT 0,89 EUR, což je zhruba stejně

xyz

Nakupoval jsem převážně v supermarketech.

Ano, Billa je u nás jedna z dražších.

A uznávám, zeleninu jsem tam nekupoval.

Mimochodem přepočítávat dle kurzu může být ošidné, protože pak vzniká paradox, kdy síla tuzemské měny „ukazuje na láci sousedních zemí“ (i když tím mířím zejména na kurz CZK vůči PLN, případně HUF, nikoliv vůči EUR).

Otto

Jasně, Billa asi patří k těm dražším supermarketům, uvedl jsem to schválně, neb do tohoto obchodu chodím nakupovat jak v CZ, tak AT 🙂 samozřejmě ne z důvodu, že by byla dražší

Petr David

Nestrašte, mléko se nemusí vozit stovky km !

adamgolias

treba vas to nauci kupovat si mleko mistni , ne z druheho konce republiky . zumbajšpíl : predmesti podebrad , zemedelec prodava mleko od krav , – ne z nejakeho stroje z mlekarny- , pasterizovane , 25kc/l. plnotučné , se ,,škraloupem,, . kdyz jsem dostal na dovolene mleko z krabice , pruhledne , ridke , bez chuti a zjistil ze stoji taky 25kc , neveril jsem . za takovou sra… . zkuste to. cim vic lidi ikaze vztyceny prostrednicek andyho vyrobkum tim vic zemedelcu bude ,, tvorit ,, svuj prodej lokalne.beu aut.

xyz

„Podnikání jako každé jiné“ = platí se z něj i DPH, daň z příjmů a spotřební daň.

Toť jen pro doplnění.

P. S. navýšení mýtného či čehokoliv dalšího = zdražení výrobků pro koncové spotřebitele (nehodnotím, ale konstatuji).

xyz

Mimochodem k DPH a spotřební dani doplním, že zde dokonce dochází k „dani z daně“, protože základem pro výpočet DPH je cena paliva již se započítanou spotřební daní.

A ještě mě tak napadá, jaké poplatky za dopravní cestu by asi dostali nákladní dopravci (= „podnikání jako každé jiné“) na železnici tak, aby ten poplatek pokryl kompletní náklady na řízení a údržbu provozu na té příslušné trati? 🙂

adamgolias

no tak budou drahy , no . za par let se lidi zase nauci chodit do mistni pekarny pro mistni rohlik na kterem neparazituje česmad ne do smradlavyho lidlu s rozpekačky z raichu , ktere poveze nejaky autista za 50kc km .

xyz

Rohlík tedy máte vyřešen.
Co další zboží?

Petr David

Jako ten rohlík.

xyz

Mám na mysli např. citrusové plody atd.

Petr David

Ve Švýcarsku došlo k navýšení 9 setin procenta. (zdroj: Švýcarská veřejná doprava“.)
Ale kdyby došlo k mnohem razantnějšímu zdražení tak co? Já jsem pro zdražení, ať si koncový zákazník PLNĚ zaplatí přetížení silnic, ubývání orné půdy, rychlý odtok vody z krajiny, životy lidí… Chcete mít v krámu dvacet druhů piv, jogurtů… tak cálujte!
Zdražit mýtné, ale zdražit postupně, nikoli skokem.

xyz

Ve Švýcarsku tvoří vyšší část ceny (než mj. u nás) mzdové náklady, protože ty tam jsou velmi vysoké.

U železnice taky souhlasíte s tím, aby zákazník (= nákladní i osobní dopravci) PLNĚ platili její přetížení, také zábor půdy při výstavbě nových tratí atd.?

Tempo zdražení snad je v konečném důsledku irelevantní.

Petr David

„U železnice taky souhlasíte s tím, aby zákazník
(= nákladní i osobní dopravci) PLNĚ platili její přetížení, také zábor půdy při výstavbě nových tratí atd.?“
Ano, protože nejlepší doprava je žádná doprava. Proto jsem pro výrazné, ale postupné zvyšování mýtného. Domnívám se, že každý z nás by měl důkladně zvažovat nákup každičkého výrobku, jde přece o zadlužování těch, co přijdou po nás!

Železnice je v záboru půdy na tom lépe, v bezpečnosti dokonce několikanásobně lépe.

xyz

Vyšší bezpečnost železnice nezpochybňuji a ani jsem ji nezmiňoval.

V záboru půdy je otázkou, co je srovnáváno – čtyřpruhová dálnice se čtyřkolejnou nebo s jen dvoukolejnou železnicí?

Pokud by každý zvažoval nákup každičkého výrobku, došlo by ke snížení objemu spotřeby, potažmo objemu výroby/prodeje a mohlo by dojít ke zvýšení nezaměstnanosti, potažmo snížení celkové koupěschopnosti (takže by pak o to víc lidí musela „důkladně zvažovat nákup každičkého výrobku“).

Petr David

„Vyšší bezpečnost železnice nezpochybňuji a ani jsem ji nezmiňoval.“
Ale já ji zmiňoval, protože s přebujelou kamionovou dopravou souvisí přímo.

„…došlo by ke snížení objemu spotřeby…“
Už aby to bylo! Zjevně patříte k lidem, kteří věří pohádkám o neustálém ekonomickém růstu, nebo k lidem, kteří mají za to, že se dá planeta nafukovat.

Jinak, co se týká nezaměstnanosti, tak ta se zvyšuje dovážením každého výrobku, který by se dal vytvořit v místě.

Otto

Jaky vliv ma navyseni mytneho o i kdyby rekneme 50%, na cenu televizi, kterych je narvany plny kamion? Prujezd ka mionu euro V z breclavi do plzne vyjde na 1700… a rohliky s mlekem k nam vozi v malem ivecu

xyz

Jestliže ten vliv bude zanedbatelně nízký, pak by zanedbatelně nízkým byl i „regulační“ efekt takového navýšení mýtného, tzn. nákladních aut by jezdilo pořád (skoro) stejně.

Otto

Možná, ale třeba se dostaví alespoň ten regulační efekt, že Rumun s trojkou v krvi jedoucí z Bruselu do Bukurešti (případ na D5 tuším někdy z února) pojede nejkratší cestou a ne přes Prahu. Měli bychom ceny průjezdu republikou srovnat s okolními státy a tohle by se eliminovalo. Samozřejmě hlídat i dodržování předpisů – včera na 15-21 km D1 kolona až na okruh, kamiony ve 3 pruzích ze 4 a rvoucí se do pruhu, kde je omezení průjezdu na 2,2 m…policajti na celé D1 samozřejmě nikde…tohle by si myslím (nejen) u našich jižních sousedů nedovolili…

xyz

Vaše teorie ale platí jen v případě, pokud následkem toho Rakušané (či které ještě další země) sami nezvýší mýtné tak, že v obou zemích bude vyšší, ale poměr takový, že Rumun nadále pojede přes ČR.

Přitom nikde není psáno, že by to rakouská (či jiná) strana neučinila – s tím stejným motivem, z jakého by to předtím učinila strana česká.

Otto

Tak sazby mytneho jsou omezeny evropskym narizenim, takze donekonecna zvysovat nelze…

Petr David

Jakékoli nařízení se dá změnit.

lojzik

i kdyby byl regulační vliv nízký, tak bude aspoň víc prostředků na kompenzační opatření pro dotčené lokality, místo aby se zvyšovaly limity

Petr David

Švýcaři ty prostředky dávají do kolejí.

Petr David

Tak regulační vliv v jistém navýšení zabere a pokládám za spravedlivé, aby každý z nás platil za zhoršování toho, co tady necháme našim nástupcům.

Petr Herbrik

Zdražit kamionům dopravní cestu není tak jednoduché. Nejdřív by se musel udělat jiný krok, kterému se politici (zejména EU a u nás ODS) strašně brání: zajistit alternativu. Pokud kamionům zdražíte mýtné bez zajištění alternativy, doprava výrazně zdraží a s ní i zboží na krámech, což povede k silné nevoli voličů. To si žádná politická strana nedovolí. A jediná rozumná alternativa ke kamionům je železnice. Takže dokud EU bude ochotně dotovat likvidaci železniční nákladní infrastruktury (rušení nákladišť, vleček a jiné železniční nákladní infrastruktury) místo toho, aby dotovala jejich alespoň nerušení, ideálně výstavbu (zejména obnovu toho, co se zrušilo), tak nemůžete kamionům… Číst vice »

Petr David

Ale můžete, všechno zboží se nemusí dovážet z velké dálky za každou cenu, může nastoupit domácí producent. Navíc každý z nás může věc ovlivnit při každičkém nákupu.

Petr Herbrik

Zboží se „musí“ dovážet z velké dálky z jednoduchého důvodu: byznys. A EU nemá nejmenší zájem s tímto nic dělat, protože pak by se dotované výrobky/výpěstky nevyplatily vyvážet do dalekých zemí, kde dotace nejsou.

Dachs

Budiž to důkazem, že lobbisté jsou přisátí na politiky, resp. politika je lobbingem prolezlá skrz naskrz, bez ohledu na tu velkou či místní, a jaká partaj zrovna kormidluje, nebo metá hnůj z opozičního zákopu, nebo vedou sluníčkové řeči o „jiné“ dopravě (tam jsou lobbistické skupiny taky).

Upřímně, dovede si někdo představit zahuštění provozu kamiony během odjezdových a zejména návratových špiček na D10, D1 nebo třeba na I/4?
A ještě bych skoro loboval 🙂 za posílený dohled, protože z některých logistických center kamiony v klidu a bez postihů vyjíždí v dlouhých řadách už po nedělní 20. hodině. Nikdo to vážně nevidí?

Otakar

Zákaz platí pro dálnice a silnice prvních tříd. Nevidím důvod, proč by mělo vadit, že kamion vyjíždí z logistického centra ve 20h, pokud nevyužívá těchto silnic.

Franz

Vy jste trefil hřebík na hlavičku. Ano, odjezdové a návratové špičky. Problém totiž není v kamionech, nýbrž v pražácích, kteří ucpávají pravidelně v těchto špičkách nejen vámi zmíněné komunikace.

kamionová

Já jsem pro zákaz kamionů sobota neděle !!!

Dizgrafyq

ČESMAD si řekl, že za pokus nic nedá 🙂

Panoramix

Naopak, myslím, že ČESMAD někde musel řádně přisypat do nějaké stranické kasičky, zadarmo to rozhodně nebylo, takovéhle lobování na nejvyšší politické úrovni. Ale určitě by z toho měli nakonec větší užitek, tudíž se jim taková investice vyplatila i s rizikem, že to nemusí vyjít.

Hala D

Naštěstí zvítězil zdravý rozum.
A ten nedostatek řidičů by se vyřešili povolením jezdit 18 letým řidičům? Pochybuji.
Můžeme jen čekat kdy někdo navrhne řešit tento problém řidičským průkazem ve 12 letech, s možností jezdit až do 99let. Případně cvičit opice v řízení kamionů.

Pavel B.

O nedostatku řidičů pořád melou jen ti, kteří nechtějí platit. Kdo platí za jejich práci tržní cenu, ten je má ( i když nadbytek jich samozřejmě není). Krajské dopravní monopoly mají ekonomiku celé vhd postavenou jen na okrádání řidičů busů. A úplný výsměch byl, že by osmnáctiletí jezdili jen linky do 50 km. Tam není povinný tachograf, papír snese všechno, pauzy se krátí a patnáctihodinová délka směny řidiče se běžně překračuje.

xyz

Také pochybuji.

Navíc absolventi SŠ nejdoucí na VŠ snad chtějí dělat jiné profese než šoférovat, tzn. leda tak nějací vyučení…

Ale každopádně v tomto souhlas se smetením ze stolu.

Frantík

Myslím že by se to „vyřešilo“ tím, že by po absolvování školy mohl hned naskočit na řízení. Ale pokud by tam v těch 21 zůstával, tak už jenom z nutnosti, čili podmínky řidičů by se nijak nezlepšily.