Jízdenku bude možné u průvodčího zaplatit v každém vlaku kartou, ČD hlásí další růst počtu cestujících
Cestující ve vlaku Českých drah. Pramen: České dráhy
Cestující Českých drah budou mít od nového jízdního řádu možnost zaplatit jízdenku koupenou u průvodčího kartou. V rozhovoru v Lidových
trochu z jiného soudku, nevíte, zda lze už u průvodčího ČD dobíjet OPUS kartu v Libereckém kraji ( hotovostní platba ), jako to jde bez problémů u BUS+MHD ? Automat v Regio Spider-u bere jen kov, to moc jeden u sebe nenosí ..
Řekl bych, že v tomto okamžiku nejde ve vlaku nabíjet EP na žádné IDS kartě. Jako první se snad řeší nabíjení na ostravsku a také se jedná o nabíjení EP IREDO. V obou případech jak v hotovosti, tak platební kartou. Ani nevím, zda to koordinátor u OPUS karty požaduje.
A už jde nabíjet alespoň EPIK InKarty? Já jsem pocit že také ne…
leo expres do wroclaw
Fakt? To teda ziram.
Konečně pokrok. Tohle u ÖBB funguje už dávno
U ÖBB ale zpravidla do vlaku lezete s jízdenkou, ať z pokladny, í-šopu nebo z automatu.
To už mělo být dávno. Kaštani často různě doplácejí a průvodka uštvaně shání po celém vlaku drobné. Pokud kaštan „omylem“ (tento týden počtvrté) dřepí v Erste Klasse a chce doplatit kartou, nelze a podnik zbytečně přichází o peníze.
Nepřichází, pokud průvodčí nemá na vrácení (z jakéhokoliv důvodu), tak může vystavit doklad s kterým se dotyčný dostaví na pokladnu a rozdíl mu bude dorovnán.
Jak lze omylem sedět v první třídě?
Zažil jsem zajímavou situaci: cestující chtěl koupit lístek pro tři osoby. U průvodčího platil bankovkou 1000 kč, průvodčí neměl na vydání, tak mu vrátil kupón na 950 kč. Avšak až poté zjistil že průvodčímu omylem řekl, že chce lístek pouze pro dva, takže musel dokoupit jízdenku pro třetího – na což už neměl peníze, protože měl pouze kupón na 950 kč, kterým ve vlaku platit nelze. Průvodčího to nezajímalo, cestující nemá peníze, málem se volala policie (naštestí přišel čtvrtý z vedlejšího kupé, který měl hotovost).
Jo tak v takovém případě bych na sebe s radostí nechal tu policii zavolat…
Proč by kupónem nešlo platit tomu, kdo ho vydal? 😀
Prostě se na tak podivnou situaci nemyslelo a POPka to neumí.
Průvodčí má možnost celý prodej do 15 minut od uskutečnění stornovat.
No vida. A přitom jde i ten kupón anulovat, anulovat původní transakci a začít znovu. Tedy pokud průvodčí bude mít snahu. Jedině že by si na toho třetího vzpoměl po 10 minutách, kdy se anulace dokladu v POP zablokuje, ale to nepředpokládám…
Jak lze omylem sedět v první třídě? Velmi snadno, mnohdy je kvalitou takřka k nerozeznání od třídy druhé, někdy ještě horší (kupř. staré AB jako jednička a Bmz jako dvojka)
Na tom něco je. Navíc označení (číslice 1) je rozměrově stále menší, jako by provozovatelé ignorovali vzrůstající idiokratizaci společnosti. Mělo by to být přesně naopak – metrová plachta s nápisem „První třída“.
Tak doufám že tohle vynalezne i RegioJet a začne akceptovat platby kartou za občerstvení. Je opruz brát/kontrolovat si před cestou do zahraniční hotovost CZK jen kvůli tomu.
Jako jo, proč bychom ty pokladny nahradili automaty po vzoru Rakouska, Německa, Švýcarska, ale i Polska atd., které jsou stacionární a kde platba kartou neni problém, takže by cestující prostě musel do vlaku nastoupit s jízdenkou, když to můžeme hodit na chudáka průvodčího, který už nyní mnohdy neví, co dříve a následně ho ještě prudit za to, že za celou cestu nebyl na druhém konci vlaku? Odbavení ve vlaku by mohly zbýt jenom ty nejméně vytížené zastávky. Průvodčí by nemusel nosit po kapsách tolik peněz a stihl by více cestujících a dopravce by měl menší únik tržeb.
Automaty jsou v dnešní době přežitek. Pokles prodejů je na nich znatelný i v zahraničí, protože lidé přechází na internet a mobilní aplikace. Takže zavádět automaty v době, kdy jsou na ústupu, by byl nesmysl a finanční sebevražda.
Automaty se vyvinuly asi před deseti lety, dva tři roky to fungovalo a pak to začaly ČD rušit. Bylo to rušené pod Žaludou, což byl jeden z jeho mnoha rozumných kroků. Bylo jasné, že prodej půjde přes internet v telefonu.
Ty automaty se zrušili až v loňském roce a to od 16.6.
Už dlouhá léta před tím se niajk zvlášť neudržovaly a když se nějaký rozbil, tak se neopravoval. Postupně jich tak ubývalo.
A já jsem třeba rád těch automatů využíval 🙂
Ano, automaty (UNIPAJ) nefungovaly pořádně nikdy. Bylo jich jen asi 20-30 a byl to pilotní provoz.
Než se ČD odhodlaly je nasadit pořádně, tj. soutěž a nákup stovek až tisíců kusů, tak se doba změnila a dneska má každý svůj „automat“ v kapse. A ten kdo nemá, je stejně technicky „out“ a nezvládal by ani automat.
Přesně tak, z dnešního pohledu byl UNIPAJ slepá cesta. On tedy byl i požadavek na skutečně univerzální automat, který by akceptoval hotovost (jak bankovky, tak mince), platební karty a inkarty. Jenže takový stroj vyjde na víc, než milion Kč a k tomu je nezbytné zajistit připojení a kamerové zabezpečení. Navíc tam jsou náklady na doplňování/vybírání hotovosti a doplňování spotř. materiálu + servisní firmu, protože to někdo musí udržovat, aktualizovat SW a poměrně často opravovat. Ve finále to asi není o mnoho levnější než ta pokladní. Návratnost tak dává smysl jen ve větších stanicích, kde by to ušetřilo 2-3 přepážky, jinak… Číst vice »
On byl pokus s automaty už kdysi dávno, umělo to ale jen pár pásem, takže na cesty v okolí se základní/zpáteční jízdenkou a bylo to na mince. Pak přišla doba Inkaret a UNIPAJ. Jenže tyhle automaty byly také o ničem, z mého pohledu slepá vývojová větev, protože tam byla platba elektronickou peněženkou, takže stejně bylo nutné k pokladně, aby se tam dalo peníze vložit a jedinou výhodou byl bonus za samoobslužné odbaveni a platbu tou peněženkou, takže sleva 6%. V dnešní době, kdy zájem o automaty klesá, tak investice do něčeho nového postrádá smysl. Je na to prostě příliš pozdě.
Bylo možné za cenu HW úpravy skříně cca 10 000 Kč automaty doplnit o terminál na přijímání platebních karet což by užitnou hodnotu zvýšilo, ale s příchodem týmu p.Žaludy z toho sešlo.
Automaty na vlakové jízdenky fungovaly už asi před 40 lety, a vystřídalo se jich několik generací.
Na tom něco je, ale přeci jen bude asi chvíli trvat, než budou všichni platit online. Současný stav, kdy ve většině vlaků musí být průvodčí jinak jedou všichni zadarmo mi nepřijde šťastný. Je pouze otázka zda je výhdonější mít automat ve vlaku či na zastávce. Ten kočkopes co máme teď, kdy některé vlaky jsou s automatem, některé s průvodčím a některé bez průvodčího a bez automatu a přece s povinností si zakoupit jízdenku předem mi přijde nepřehledný a neudržitelný.
S automatem jsou jen ty nejmenší lokálky.
Online nikdy nebudou platit všichni.
Je úplně jedno zda platíte průvodčího nebo revizora na kontrolu jízdenek
Navíc on průvodčí není ve vlaku jen kvůli jízdenkám
Jediná skupina u ktorej vidím veľké plusy automatu sú turisti. Tí si nebudú inštalovať aplikáciu, ale chcú aby to na nich hovorilo jazykmi, bralo to karty, a mali čas si vybrať. Minimálne na frekventovaných staniciach vo veľkých mestách a prestupných staniciach by som osobne automaty nechal. Hovorím zo svojej skúsenosti, často jazdím vlakmi v zahraničí.
Tak samozřejmě že systém, kdy každý poskytovatel služeb má svoji vlastní apllikaci, kterou by bylo nutné zvlášť instalovat, je neudržitelný.
Nebylo by dobré napsat, že ta platba kartou není garantovaná?
v případě vlaku je to v SPPO uvedené už delší dobu.
To není nikdy u nikoho.
Je to jen technika a ta může mít výpadek.
Proto nechápu lidi, co u sebe mají jen kartu , mít u sebe pětistovku na hotovosti snad není problém
Je problém (chyba) cestujícího pokud má vlak dopravce technickou prouchu a nejede?
Je problém (chyba) cestujícího pokud má terminál dopravce technickou prouchu a nepřijímá platbu?
Očekávám že na obě otázky odpovíte stejně. Není to problém cestujícího ale dopravce.
A proto je žádoucí tu kouzelnou větičku uvést do přepravních podmínek. Protože za službu se platí.
Když ale poskytovatel služby chce platit. Už byly rozsudky na téma součinost věřitele.
Ano, dopravce to má vyřešené. Dostanete doklad s přirážkou 1000 Kč za porušení podmínek a pokud zaplatíte ve stanovené lhůtě tak se Vám těch 1000 Kč promine.
Chapu to dobre, ze staci dojet do cilove stanice a tam na pokladne (samozrejme za predpokladu, ze tam pokladna je) kartou bez problemu zaplatit (samozrejme za predpokladu, ze jim tak kartovy terminal take neklekne)? Zadna prirazka, nic…?
v zásadě ano, podmínkou je, že proběhl přenos dat z pokladny průvodčího do centrální databáze. Na úhradu máte myslím 14 dnů.
Takže když dopravce selže, tak za to udělí přirážku cestujícímu? Tak to je geniální!
Proč to dělat jednoduše…
Jen nechápu, proč se ČD snaží dělat explicitně ze všech lidí zloděje.
Je to váš problém. Protože vy nemáte jízdenku ani si ji nemůžete koupit. Dopravce vám přece nepřikazuje, že musíte platit kartou, pořád se dá platit penězma.
Tudíž jste černý pasažér.
A když nefunguje platební teminál na kase v supermarketu, tak jste zloděj!
Tak už jsem párkrát zažil jak dotyčný všechny zdržoval na kaše že něco šmatlal na šmatlafonu chtějíc s ním zaplatit s kartou taky neuspěl a potom tam nákup nechal, protože dneska je taková divná móda chodit do obchodu bez peněz.
Tihle lidi, když jim vypnete net a platební terminály jsou úplně v prdeli, holt mileniálove..
Bože, kéž by tak vypli ten net teď Vám, abyste nepsal takový bláboly. Jednou se dá platit různymi způsoby, tak platte jak chcete a nechte tak platit i ostatní
A to si představte, že dnes je taková divná móda, že někteří lidi místo aby platili normálně zlaťákama a stříbrňákama, tak platí nějakejma kouskama papíru nebo kolečkama z bezcenných kovů… a i ty zlaťáky jsou divná móda, vždycky se přece platilo mušlema anebo kouskama plátna…
Jo jasně. A pokud průvodčí bude mít v mozku poruchu a odmítne přijímat padesátikoruny i dvacetikoruny, tak je pak můj problém, že u sebe nemám dost desetikorun a pětikorun, že? Vy jste fakt stará dobrá modrá g… jak je všichni známe. Měli by vás u modré armády povýšit. 🙂
Když nejde terminál na platební karty v obchodě, taky vás pustí s plným košíkem bez placení?
Tak pokud jim nefungujou ani pokladny, tak má milej obchod prostě smůlu a nic neutrží… rozhodně nemají tu drzost, aby si dovolili zákazníky s plnými košíky ještě pokutovat.
Zjevně neumíte čist. Přirázku zaplatíte jen tehdy pokus nezaplatíte včas. Rozdil jizdy ve vlaku a nákupu v obchodě je dost zásadní. Z obchodu odejdete bez zboží a obchodník nevidělá. Ve vlaku ale už jedete a použivatw službu, kterou jste nezaplatil.
Ale proč jste a priori považován hned od okamžiku přepravní kontroly za zloděje, je-li problém na straně dopravce? Vy snad můžete za to, že se v mPOS vybila baterka?
No, nevím jak by se obchod tvářil, kdyby zákazník půlku obsahu košíku snědl a pak to odmítl zaplatit, protože zrovna nejde terminál…
To souhlasím. Pokuty a explicitní považováni za zloděje je cesta do pekel, která se ČD v konkurenčním boji na komerčních trasách může vymstít.
Bohužel na lokálkách, jezdí-li na objednávku kraje, zpravidla nemají konkurenci (trať obsluhuje v jeden okamžik jen jediný dopravce), resp. jedinou konkurencí je obvykle osobní automobil. A na přístup k zákazníkovi se ve výběrových řízeních nepřihlíží.
1) Nemusí to být chyba ani jednoho, protože ani dopravce např. nemůže za skrytou vadu materiálu. Tomu se pak říká vyšší moc. Nebo může být technická porucha způsobena třetí stranou, např. na přejezdu. 2) Ani jednoho, terminál není dopravce, ale banky. A jak už se tu píše jinde, porucha nikdy nejde na 100% vyloučit, proto se stále za hlavní platební prostředek považuje hotovost. Platba kartou je jen doplňková služba. Je to tak všude, jen s tím rozdílem, že pokud si půjdete koupit boty, tak je tam ještě možnost boty neodebrat, tedy neuzavřít kupní smlouvu, což ve vlaku nelze, protože již… Číst vice »
Většina výpadků je způsobena výpadkem datové sítě.
Ano, to souhlasí… opět je to chyba třetí strany, kterou dopravce moc neovlivní.
problem to neni, vozim takto 1000 na neplanovane, kartou neplatitelne, vydaje. Kdyz jsem ovsem takto potreboval zaplatit jizdenku pruvodcimu, tak se branil, ze nema nazpet (coz chapu). Platbu kartou bych tehdy dost ocenil.
Ze vás vyhodí s tisícovkou se nedivím.
Na tisícovku nazpět kolikrát nemají ani v menších obchodech. Proč myslíte, že byly vymyšleny drobné?
Já už po několika zkušenostech (a to se pohybují v blízkém okolí krajského města ) vybírám z bankomatu i větší částky ve dvoustovkách, to je tak akorát bankovka
Existuje zákon o oběhu peněz.
Jasně, nebudu dělat naschvály, když se bankomat ptá jak to chci vybrat tak zadám v menších. (Ale když jsem zrovna u bankomatu se starým software, nepřemýšlím o hacku typu chtít 1800 místo 2000, zadám jako obvykle)
Dle třetího odstavce usuzuji, že i ze stanice s otevřenou pokladnou bez přirážky. Opravdu?
Na tom se nic nemění. Při nástupu v obsazené stanice je prodej s přirážkou bez ohledu na způsob úhrady.
A nebude to tím, že neumíte číst?
„Pokud si chtějí kupovat ve vlaku jízdenku ze stanice, kde pokladna je, musí nadále zaplatit přirážku.“
…… Pokud si chtějí kupovat ve vlaku jízdenku ze stanice, kde pokladna je, musí nadále zaplatit přirážku……
Ja ctu tohle ve tretim odstavci.
Odstavec je oproti včerejšku asi třetinový. Tak blbej zas nejsem.
Jsem docela zvědavý, zda bude komentář chválící pana Sůru, že uveřejnil článek, který nehaní ČD. Většinou pokud vydá podobný o RJ je ihned odsuzován, jako odpůrce ČD
Tak už jen za to, že ve článku není jeho už snad legendární věta „Slevy zavedla v září loňského roku vláda Andreje Babiše, která nikdy nezískala důvěru poslanecké sněmovny a ročně přijdou státní kasu na zhruba 6 miliard korun“ si pan Sůra zaslouží pochvalu 😀
Zdá se vám,že ta věta není pravdivá?
ach ta čeština (nadpis)
Koupit jizdenku lze u kazdeho pruvodciho jiz dnes. Kartou bude mozne „zaplatit“. Nadpis zni velmi divne.
PROTOŽE TO NEPŮJDE HNED OD 15.12. MUSÍ SE DOŠKOLIT LIDI A I AKTIVACE TERMINÁLŮ A JEJICH ROZMÍSTĚNÍ NĚJAKOU DOBU TRVÁ.
A co v oblastech se špatným pokrytím? Ví se technologie a který operátor přenos dat zajistí?
Terminál nemusí být nutně online.
Existují terminály, jenž platby do banky odešlou dávkově jednou za čas.
Bohužel o tom zda bude nebo nebude on-line komunikace rozhoduje nastavení platební karty, která to řídí.
Nie, nezalezi. Na nastaveni karty zalezi pri beznej bezkontaktnej transakcii na terminale ktory je online – tam niektore karty vyzaduju online autorizaciu, ine nie.
Ale cely terminal offline je ina zalezitost. Tam prirodzene ide offline vsetko, kedze terminal nie je pripojeny. Takto funguju napr. platby v lietadlach (napr. u BA inak ako kartou offline ani nezaplatite) ale aj v resturakoch Deutsche Bahn. A bolo by logicke aby to pouzivali aj CD a JLV, ale bohuzial este im tento moderny vydobytok existujuci uz cele desatrocia nikto neukazal.
Není to spíše záležitost bank než ČD.
To jsou a u v budoucnu budou výjímky. Banky to prostě v plně off-line režimu běžně neumožňují .
Akorát by mne zajímalo, jak tyhle offline terminály ověřují, že se na účtu nachází dostatek prostředků k provedení platby, když nejsou v okamžiku platby online
No asi nijak, když jsou offline. V nejhorším se majitel kary a účtu dostane do nepovoleného debetu.
A pokud teoreticky použiji neplatnou kartu, kartu zablokovanou, nebo kartu k níž účet byl zrušen?
Byly doby, kdy se karty jenom přejely žehličkou, která na průpisný papír okopírovala ta vytlačená čísla (proto „embosovaná karta“). Pak banka zjistila až třeba po měsíci zda ta karta byla v pořádku. No snad tento letitý problém železničáři konečně za banky vyřeší 🙂
Ano a k tomu dostával obchodník seznam zakázaných karet a měl to kontrolovat.
k žehličkám dostávali obchodníci periodicky black listy a měli by před prodejem provést kontrolu. Do off-line zařízení je asi také něco podobného možné v datové podobě.
Banky mají v podmínkách, že obchodník může požadovat doklad totožnosti a podpis podle podpisového vzoru na kartě.
Pak se právní cestou o peníze šťouchají banka – obchodník (a v obchodníkově zájmu je zatáhnout do toho i toho kdo platil – proto kamera, kontrola dokladů)
Technicky se dají distribuovat při přenosu dat black listy.
Tak hlavne, ze tento vydobytek maji ZSSK, ze?
To už je druhá věc.
Z hlediska koncového technického zařízení, tedy platebního terminálu to jde i offline.
Bezkontaktní platby do 500 bez zadání PINu jsou mám dojem offline vždy, a odesílají se dávkově jednou za čas. Jinak by nebyly možné ty platby kartou v MHD , v automatech na kafe atd, protože ty permanentně k internetu připojený jistě nejsou
Automaty na kafe či jiné nápoje se online připojují a tak kvůli džusu za 20 Kč u něj čekáte minutu než se připojí, ověří, odečte dvacku a vydá nápoj…
Divte se, ale i MHD je online. Je to sice trochu pomalejší, ale funkční. Jinak by přes tento terminál nemohli i revizoři ověřovat karty.
Právě , že nejsou. Věstšina kreditek si říka o on-line komunikaci. Ale záleži na vydavatelské bance karty jaké má nastavení risk režimy.
jsem v pátek platil 15 korun kreditkou a šlo to do on-line a do on-linu to kupodivu šlo i debetkou.
Bacha na to, že není offline jako offline. Terminály v českých marketech téměř vždycky rychle ověří kartu (karta není zablokovaná, když to vydavatel karty chce tak PIN).
Později terminál posílá souhrn z které karty kolik (a tím se můžu dostat do svého nepovoleného zůstatku u své banky. Ale nemůžu na těchto terminálech platit právě zablokovanou kartou)
Přesně ať pan Nebeský zajistí plné pokrytí. Zkušenost s terminálem kde není pokrytí jsou,,nelze spojit s bankou“,nelze spojit s bankou“.Takže cestující během 10min, vystoupí bez jízdenky. A to se vyplatí 😁.
Offline platby už byly vynalezeny.
Což ovšem není tenhle případ. Nikdy jsem se tím nezabýval, ale v čem je tedy problém toto zavést i do vlaků?
Terminál umožňuje off-line transakci až do poměrně vysoké částky, ale o tom zda transakce bude on-line nebo off-line rozhoduje karta tedy v podstatě vydavatel platební karty a ani terminál, ani ČD to nemohou ovlivnit. Stejně jako pokrytí signálem..
Signál LTE je prakticky téměř všude, výpadek je jen v hlubokých údolích bez civilizace, např. Bezpráví a samozřejmě v tunelech. Nevím o úseku, kde by výpadek trval 10min jízdy, většinou jde o sekundy, max. desítky sekund.
I Bezpráví je pokryto LTE, konkrétně Vodafone.
Bezpráví pokrývají velmi dobře hned dvě LTE BTS, které O2 ani T-Mobile nemá. A sice Sudislav nad Orlicí a Orlické Podhůří. Ve vlakovém Wi-Fi se to ale samozřejmě neprojeví, protože to Vodafone nepoužívá. Tam je primárně poskytovatelem O2.
I na desítkách sekund a jednotkách minut může odbavení podstatně váznout.
Jinými slovy, pokud se doba odbavení protáhne například na stonásobek, tak se tím stokrát sníží efektivita práce průvodčího, a to už může být znát.
A v údolích je znatelná část tratí.
Stačí uskutečnit platbu kousek za Podbabou a rázem z toho máte výdej jedné jízdenky skoro na dvě minuty.
Zkusil jsem mezi Starou Boleslaví a Lysou n. L. platit kartou a kartou nezplatite nikdy, protože to je v hustem lese. Ale podle průvodčího, tato sluzba neni garantována, takze musis zaplatit hotove, stejne jako v obchode, kdyz nejde z techn.duvodu platit kartou, tak si nakup take neodneses. Tak jsem platil hotove.
Jenomže plno lidí dneska není schopno u sebe mít jakoukoliv finanční rezervu v hotovosti. A to je pak keců, že jsme snad v 21. století apod. Vždy jim ale říkám, že peníze stále ještě nikdo nezrušil.
V terénu tam slabý LTE signál je (dokonce i hluboko v lese), ale uvnitř vlaku smolík, no. To se nedá nic dělat.
vagon signál poměrně dost utlumí. Když to asi před 2 lety operátoři měřili mluvilo se o útlumu až 25 dB.
Dushan: Tak si to myslete no 🙂 Už se mi stalo, že jsem kartou nezaplatil ani na venkovní terase restaurace ve velkém městě, ne to ve vlaku, který zhusta právě těmi údolími či hlubokými lesy jede. Platba kartou je fajn, ale já osobně ji vnímám jako určitý bonus, případně pro platbu vyšších částek, ne prvotní volbu.
Většina úseku Brno – Blansko. A Pardubice – Hradec je na tom s pokrytím taky dost mizerně.
Bez signálu je třeba také úsek kolem býv. odb. Káraný mezi Lysou a Čelákovicemi.
Signál LTE je tam slabší, za jízdy ve vlaku je to problém. Pěšky a na kole je to v pohodě. 🙂
Z Kojetína od mostu přes Moravu až do Chropyně signál není. Nejbližší hluboké údolí je 20 km daleko.
Většina normálních lidí u sebe kromě karty nosí i peníze…
Jasně, normální lidi u sebe kromě korun nosí pro jistotu i pár dukátů a grošů…