Jízdenka na neomezené cestování po Německu zdraží, shodli se ministři

Vlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche BahnVlak řady 481 na Alexanderplatz. Foto: Pierre Adenis / Deutsche Bahn

Některé spolkové země navrhovaly větší zdražení.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš Korinek

Za mně maximální spokojenost.Jezdim ze Syltu do Hamburg často, takže je to super věc

josef

Je to príma cestování, užívám si výlety ze Zittau do Berlína i několikrát za týden. Fajn cesty za nákupy i zábavou. Za ty prachy. Jo jsem v důchodu.

Jožin z bažin

Na ja, i v Reichu konečně pochopili, že komunismus není ta správná cesta. A je jedno, jestli je 🔴 nebo 🟢.

Jan Tichavský

Však tam mají kapitalismus tak výkonný, že zvládají dotovat zaostalejší půlku EU.

javr

Naivně doufám, že se někdy dočkáme podobné alternativy i v Česku, místo v současné podobě téměř nepoužitelného SJT, u kterého se jaksi zapomnělo na integraci autobusů a vůbec jakýkoli vývoj.

Daně

Vychází to na 1,5 miliardy Eur ročně, tedy cca 2,2 miliardy korun na jednu spolkovou zemi, nabídněte státu, že tyto prachy pošlete a bude to, jinak na to nemáme, akorát obří schodek.

Dan

Stačilo by o pouhých pár desítek haléřů zvednout spotřební daň z PHM, přitom by stále zdaleka nebyla na úrovni Německa a bylo by na to. Nebo by také postačilo vrátit zdanění nafty na úroveň z let 2010-2020.

Jiří Kocurek

ále, celou dobu nám tady odpůrci silniční dopravy vtloukají do hlavy, že spotřební daň z PHM není příjem státu.

Daně

A proč bysme měli kvůli něčím soukromým potřebám okrádat někoho jiného zvyšováním daní? V Kalifornii teď slavnostně dokončili elektrifkkaci teprve první tratě, asi tos tou planetou nebude zas tak špatný, když tam jinak mají i všechny vlaky v dieselu.

Dan

A proč kvůli něčím soukromým potřebám dotovat IAD nebo snad myslíte, že vybrané prostředky s ní související pokryjí veškeré její náklady?

Daně

Ale pokryjí a ještě zbyde, je to jedna z nejvýnosnějších daní. Ale klidně, zrušme spotřební daně z PHM a DPH z ní, dalé dálniční známky a zaveďme mýto, ze kterého se bude odděleně, financovat údržba, opravy a výstavba silnic. Jak prosté a uvidíme kdo u koho.

Dan

No DPH je diskutabilní, ta se platí ze všeho, ale budiž. Tak mi tedy vyčíslete, kolik zbyde, jen rozpočet ŘSD je bezmála 70mld, potom krajské silnice, města a obce na výstavbu a údržbu silnic také vynaloží nemalé prostředky. Pak nesmíte zapomenout na IZS, které se silniční dopravou úzce souvisí. Stejně tak zdravotnictví, nejde jen o nehody, násobně více zdravotních problému způsobuje znečištěné ovzduší z dopravy ve městech. To nemluvím o dalších externalitách, které budeme muset všichni zaplatit. Myslím, že z daní ani náklady na infrastrukturu ŘSD + krajů + obcí nezaplatíte, když tak mě vyveďte z omylu. O externalitách však… Číst vice »

Kubrt

A umíte vyčíslit pozitivní externality (všech módů) dopravy – jejich doslova vitální význam pro ekonomiku? Jaký by asi byl HDP a daňové výnosy, pokud by veškerou dopravu zajišťovaly koňské povozy? Všechny tyhle snahy o výpočty negativních externalit by měly být automaticky doplněny rovněž o výpočet pozitivních efektů toho konkrétního konání. No ale – ono to všechno jsou jen taková hausnumera, která každému vyjdou tak, jak potřebuje (jak si nastaví hranice systému, jak si co nacení atd.).

Dan

To nikdo nepopírá. Nikdo nechce rušit IAD. Jen sytém nastavit tak, aby byl motivační pro využití jiného způsobu dopravy, když je to možné.

PetrH

Nepokryjí a výnos ze spotřební daně stagnuje. Na naftu je spotřební daň nižší než před 14 lety, na benzín stejná.

troglj

S planetou je to špatně, ještě horší s myšlením lidí.

Poručík Horáček

A communist detekován!

javr

Vůbec neříkám za jakou cenu by to u násmělo být. Ale v Česku prostě chybí podobná alternativa dlouhodobé jízdenky, která by byla použitelná pro více dopravců, včetně autobusových/MHD. OneTicket platí pořád jenom pro vlaky a nevypadá to, že by se to mělo kdy změnit.

troglj

Budou peníze z povolenek na benzín, má podobné věci se dobře hodí.

Dan

Emisní povolenky na benzín jsou jenom přechodné řešení. Naopak s rozvojem elektromobility zmizí i spotřební daň z PHM.

hor411

Možná, zato se zavede „spotřební daň z elektriky“. Myslíte, že jsou blbí, a nechají si ty miliardy utéct?

Dan

Z elektřiny už se jistá zelená alternativa spotřební daně platí. Navíc elektřina se používá ve více případech a bude tomu tak, i když bude IAD 100% elektrifikována, k jiným účelům, nehledě na to, že v RD bude mít každý fotovoltaiku. Takže by s dalším zdaněním elektřiny došlo ještě k většímu zadotování IAD od nezúčastněných. Typickým příkladem by mohl být občan žijící v městském bytě převážně využívající MHD vs. občan žijící na samotě v energeticky soběstačném domě.

peter

Najskor sa nezavedie spotrebna dan na elektrinu, ale zavedie sa myto za kazdy prejdeny kilometer. Vid. napr. Island, ktory to zaviedol od 1.1.2024, kde EV platia za kazdy prejdeny kilometer 1 Kc.

Je tam vysvetleny aj dovod. Klesaju im prijmy zo spotrebnych dani z PHM.

https://www.garaz.cz/clanek/novinky-prvni-stat-zavedl-dan-na-ujety-kilometr-elektromobilu-a-plug-in-hybridu-dohani-tim-spotrebni-dan-z-pohonnych-hmot-21011752

xyz

U té německé se zase „zapomnělo“ na dálkové spoje.

Dan

Zase bych nesrovnával dálkové spoje v Německu a v Česku. V Německu také jezdí „rychlíkové“ spoje v závazku, kde D-Ticket platí. Ostatní je v Německu na komerční bázi.

xyz

Lze srovnávat německé ICE/IC/EC s českými rj/EC.

Ve druhých jmenovaných One-Ticket platí.

Dan

Ani takto bych to nesrovnával, Německo je daleko větší, má rychlejší infrastrukturu. A české rj/EC jsou stále v závazku, proto platí. Obecně bych se Německem ale až tolik neinspiroval, myslím, že pro Česko by byl bližší rakouský model pojetí veřejné dopravy. Jejich Klima ticket platí ve všem a rakouský úspěch přístupu k veřejné dopravě dokládají statistiky, kdy dlouhodobě kraluje na špici žebříčku využívání veřejné dopravy v EU.

xyz

U Rakouska rád připomínám porovnání četnosti autobusové dopravy na „průměrné lince“ v JMK vs. v přilehlých Dolních Rakousích. Pro někoho by to srovnání mohlo být překvapivé. Jinak souhlas, Německo bych z vícera důvodů také nedával za vzor: – infrastruktura leckde osekaná až na kost – budovy mnohde v dezolátním stavu nebo zbourané (zvláštní, že v jiných zemích jsou obdobná nádraží v tomto daleko kultivovanější) – četné odříkávání spojů – ujíždění přípojů klidně i před nosem (to i v řadě „východních“ států je přiměřené čekání zajištěné), a to i tam, kde se jezdí „jen“ 1x za hodinu; zažito i pár metrů… Číst vice »

hor411

Ujíždění přípojů „před nosem“ je leckde i u nás a to ani nemusí jít o jiné dopravce. Dokonce ujíždí i busy, které mají v jízdním řádu „spoj vyčká příjezdu linky xxx maximálně deset minut“, ale řidič na to kašle a odjede „včas“ aniž by počkal

Daně

To že se u nás EC dostali do závazku a zrušili příplatky je velká chyba zaviněná levicovými populisty, kteří v zájmu svých neschopných voličů vyhnali z těchto vlaků bonitní klientelu do aut a ze spousty EC vlaků udělali dobytčáky pro socky (namátkou Vindobona, Hungaria). Předtím byl EC příplatek 60 Kč, tedy cca 120 Kč dneska.

xyz

Zrušení příplatků nastalo od 12/2007, kdy u nás vládla středo-pravicová vláda.

Bonitní klientela patří (v jakémkoliv spoji) do 1. třídy, tzn. nijak se její pohodlná přeprava nerozporuje s tím, aby ve 2. třídě téhož vlaku jezdili „obyčejní občané“.

Air Traveller

videl jste jak vypada jednicka v dnesnich ecckach? tez plna.

na me pusobite jako teoretik, ktery vlakem nejel dal, nez do vedlejsi vesnice.

Dan

Že je plná je v pořádku, kdyby jezdila prázdná, tak by pak postrádala význam.

mic

Je-li plno, nic nebrání posílit kapacitu…

xyz

Tak pak je potřeba ty vlaky posílit.

Příplatek nic neřeší, protože s ním by ti lidé buď tím vlakem jeli taky, ale dráž (= bylo by to pořád plné, jak sám píšete), anebo by jeli zbytečně pomalejším vlakem (= ten by byl plnější a bylo by ho potřeba posílit), anebo by jeli autem (= nevhodný stav).

xyz

P. S. k vašemi tvrzení „na me pusobite jako teoretik, ktery vlakem nejel dal, nez do vedlejsi vesnice“:

vlakem mám kompletně projeté (z toho, kde to v dané době šlo pravidelnými vlaky osobní přepravy) Česko, Slovensko a Rakousko.

Z větší části též Německo, Švýcarsko, Nizozemsko, Dánsko, Chorvatsko, Slovinsko.

Zčásti též Belgii, Norsko, Švédsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Bulharsko.

Ze spíše menší části též Itálii a v malé míře Francii.

Air Traveller

je sice hezke, ze jste projezdil pul evropy, ale vam unika realita v CR 🙂

xyz

České jsem uvedl hned v prvním odstavci.

P. S. Uznávám, že rumunskou síť nemámprojetou o nijak větší % než italskou, spíše mírně naopak, tzn. tyto 2 země patřily asi do stejného odstavce.

Dan

Dobrý vtip, o kolik se třeba od té doby zvýšil počet cestujících ve vlacích mezi Prahou a Brnem a kolik vlaků za den tam jezdilo tehdá a dnes? A bonitní klientela má k dispozici vyšší vozové třídy.

troglj

Ale dobrovolně.

Jarda V.

S českymi RJ/IC/EC bych srovnal maximalne nemecke D ale spise REX. Kdyz teda pomknu Pendolino a ty supr expresy co maji zastavku co 100kc (jsou to asi 3 linky) takovy REX z Rostocku do Hamburku je tak nejak expres z Usti nad Labem do Bratislavy

Martas

Já doufám, že nedočkáme. Než zlepšovat dopravu (ano zdravíme DB a jejich věčné rušení spojů), tak to dáme za pár drobných a prostě se občas nedostanete do práce. Přeci je mnohem lepší si to zaplatit a mít jistotu, že to pojede a třeba nabídne nějaké pohodlí navíc (občerstvení, klimatizace, atd.)

javr

Nehodnotím cenu, neříkám že by to mělo být i v česku dotované na úkor kvality, ale jde mi o to, že tady chybí podobná dlouhodobá jízdenka, která by se použitelností blížila Deutschlandticket nebo rakouskému Klimaticket.

troglj

Vzorem je spíše Rakousko a jeho Klimaticket.
DB trpí přemírou spojů a nedostatkem lidí, navíc je tu vysoká výluková činnost.

Kubrt

A obligátní otázka: už jsou nějaká data, která by ukázala, že D-Ticket přivedl lidi z aut do veřejné dopravy?

Auta stojí, vlaky taky

Ano jsou, je to k ničemu. Ale zdejší redakce se o tom jaksi neobtěžovala informovat, proč asi..?
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/nemecko-doprava-jizdenka-zeleznice-vlaky-analyza-studie.A240903_075117_eko-doprava_jla

Jan Sůra

Odkazovaný text je o jízdence za 9 eur, tento text je o jízdence za 49 eur. Psát o něčem dva roky poté, co už neplatí, je fakt ufo.

Auta stojí, vlaky taky

Ano, ignoravat výsledek jednoho velkého experimentu s podporou hromadné dopravy je určitě zcela logické a v souladu se zaměřením vašeho a média a rozhodně to nemá nic společného s tím, že to nevyšlo “politicky správně”.

Jan Sůra

Můj názor na jízdenku za 9 eur byl a je stále stejný: vyhozené peníze, které měly skončit v infrastruktuře. Podpora veřejné dopravy vypadá jinak, 9 eur je na úrovni uplácení důchodců slevami ve výši 75 % zavedených stbákem. NIcméně je to Německo a není to můj problém, jsem občanem ČR. To je vše. Až vyjde nějaká věrohodná studie k jízdence za 49 eur, rádi ji zveřejníme.

Honza135

Tu větu o uplácení důchodců podepisuji do posledního písmene.

hor411

Ani tak to nefunguje, stejně jezdí autama

Daniel Jablonecký

Však se důchodci zase dočkají. Parlamentní volby jsou už příští rok a ty letošní krajské poměrně jasně ukázaly, kam to celé směřuje.

Jan Sova

Oni nečekají, oni si to aktivně zvolí…. Zbytek utře nos…

Jan Tichavský

Jen aby to nedopadlo jako vedle s Ficem, který taky sliboval hory doly, ale nakonec citelně zvýšil DPH a omezil sociální systém, protože ty sliby jsou hodně drahý.

Ferda

A povíte nám tedy, proč asi? Protože to podle vás má jistě nějaký jasný důvod, proč redakce tak závažnou informaci o něčem úplně jiném, zatajila…

Být konspirátorem není sranda prostě…

Karl vB.

Seriózní vyhodnocení ročního působení D-Ticketu za 49 € na přechod cestujících z aut do VHD je v tomto článku pana Libora Hinčicy na webu Československý dopravák:
https://www.cs-dopravak.cz/rok-deutschland-ticketu/
Vyžaduje 10 minut pro přečtení, je třeba u toho i přemýšlet.
Stručný závěr:
Díky této populistické jízdence jdou peníze ze spolkové kasy i jednotlivých zemí do spotřeby (prostě se prožerou) místo toho, aby tyto prostředky šly do investic (do dopravní infrastruktury zejména), na to už bohužel peníze nezbývají.
Vliv zavedení jízdenky na snížení intenzity individuální autodopravy je zanedbatelný.

Michal J

Lidi z aut asi ne, ale více pochybných existencí rozhodně ano.

xyz

Já bych tu otázku rozšířil – kolikrát vyšší by musela být kapacita spojů na té které trase, aby se do nich vešla aspoň polovina lidí dosud jedoucích autem?

(Leckde přinejmenším několikanásobná – ať už co do kapacity souprav či četnosti spojů.)

Dan

Ano to je pravda, ale zase by se tím spustil lavinový efekt, kdy by se zvyšující četností spojů stávala veřejná doprava atraktivní pro další cestující, s tím logicky by byly ospravedlnitelné vyšší investice do modernizace infrastruktury.

xyz

Např. do navrácení existence stanic umožňujících 30min. interval a ne infastrukturu osekanou na kost pro 1h takt a víc ani ťuk. (zdravím na trať Chemnitz – Aue, i když – pravda – ani tam by ty vlakotramvaje jedoucí v nadpoloviční části trasy v 30min. intervalu nezvládly kapacitně převzít všechny lidi z aut).

Nicméně: ten efekt už by tedy měl fungovat, když tím prvním krokem je jízdenka pro veškeré závazkové spoje za hodně nízkou cenu, přeci.

Air Traveller

v takovem pripade je modernizace na nic. je potreba infrastruktura zcela nova. to je program na desitky let.

v okoli prahy uz do vlaku nenacpete ani cestujiciho navic, do metra prakticky take ne.

jakekoli vypatlane pokusy o omezovani IAD povedou ke kolapsu vedouci k tomu, ze lidi z predmesti sedo mesta proste nedostanou, neb nebudou mit jak.

takze nejdrive novou infra, nove trate, nove metro a pak az choutky na omezovani druhych.

xyz

V okolí Prahy se dají další cestující umístit do 190metrových (tzn. ne 2x 79metrových) příměstských jednotek. A to i při stejném počtu spojů.

Karl vB.

…a jsou tam ty jednotky?

xyz

Nejsou, ale není to věc „nové infra“ – lze to realizovat na stávající infrastruktuře.

Air Traveller

teorie sice hezka, ale narust kapacity (vzhkedem uz k soucasne poptavce) zcela zanedbatelny a nedostacujici.

xyz

Orientační poměr 190/158 (metrů) je cca 1,2, tzn. o 20 % sedadel více. Reálně možná o fous víc, protože by odpadla dvě stanoviště strojvedoucího (u dvou spojených jednotek jsou 4, u jedné 190metrové soupravy by byla jen 2).

Dovolím si tvrdit, že 20 % NENÍ zanedbatelné číslo.

Jo, víc nad rámec tohoto se dá realizovat jedině s… čím? Komplet VRTkové výjezdy všemi směry (tedy i Benešov) + tunel pro S-Bahn v centru města?

Air Traveller

zanedbatelne cislo to je. uz v soucasnem provozu by zajistilo v podstate jen to, ze lidi misto toho aby se tlacili vsude, kde se da aspon trosku stat, budou cestovat o neco inteligentneji, ale stale v plnem vlaku.

xyz

O. K., jaké číslo už by pro vás nebylo nezanedbatelné, když 20 % pro vás zanedbatelné je?

P. S. Nad rámec uvedeného: ještě by bylo řešením, aby taková jednotka byla dvoupodlažní v celé délce a ne jen ve středové části každého vozu. Pak by navýšení kapacity bylo o více než 20 %.

Air Traveller

To se ptáte vážně, nebo jenom trolíte?

Pokud by se měly realizovat aktivistické bláboly typu „omezíme auta v Praze“, „znemožníme jezdit autem do Prahy“ tak se bavíme o navýšení kapacity o stovky procent.

Čili se vracíme tam, kde jsme začli – opravy současné infrastruktury nestačí. Je potřeba zcela nová infrastruktura. V rozsahu nových železničních tratí, místo dvoj a trojkolejek čtyřkolejku s izolací regionálního a dálkového provozu atd.

A to je program na desetiletí. A až tato infrastruktra bude, je možné začít přemyšlet o omezování IAD.

xyz

O. K., pokud je to myšlené v tomto kontextu, tak potom ano.

(Ne však v kontextu „už nejde přidat ani sedadlo“)

Daniel Jablonecký

Kapacita metra se dá na stávající infrastruktuře zvýšit o 1/4 a taky se na tom (linka C) pracuje.

noerf

Zásadní otázka, jak má být veřejné doprava dotována a tedy co je zajištění základní dopravní obslužnosti a co je prožírání peněz daňových poplatníků.

Dálkový cestující

Tak hlavně začaly v letošním jízdním řádu jezdit vlaky i přes noc, jak ICE, tak i regionální.

A světe div se, obsazenost je solidní a nemusí jít ani o spací vagony.

Deutschland ticket taky udělal vnitřní konkurenci k ICE, které tak masivně zlevnily a dokonce i na mezinárodních jízdenkách díky Super Sparpreis ticket, kam se hrabou ČD…

Ještě dohnat zanedbanost infrastruktury, no.

Daně

Jako že si ty nové vlaky vydělají z tržeb z jízdného, tomu nerozumím, když je to prý dotováno 1,5 mld Eur ročně.

xyz

Noční ICE (příp. část spojů nějaký ten rok jako IC) jezdí už řadu let.

Dálkový cestující

U nás nejezdilo nic, jak hlavní (rychlo)tratě, tak regionální – možná někde na severu jiných spolkových zemí.

Platilo osobní přes den do půlnoci a pak až ráno, když něco ujelo 22:30, tak to byla noční můra to nestihnout. A noc je pro náklady.

Matfyzák

V roce 2022 jsem jel nocnim ICE Frankfurt/Main – Berlin (odjezd z FFM kolem pul treti rano).

xyz

Mám dojem, že přijíždí z Mnichova – bere to hodně oklikou.

Stejně tak jezdí noční ICE z Mnichova směr Porúří, stejně tak z Berlína do Porúří; něco dalšího i do Hamburku (svého času z Basileje, nyní z Basileje jezdí noční vlaky – ovšem ne ICE – do Berlína/Prahy a Amsterdamu).