Jízdenka na neomezené cestování Německem odstartuje 1. května, měsíc vyjde na 49 eur
Nádraží v Lipsku. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Levnou jízdenku musí ještě schválit Evropská komise.
Levnou jízdenku musí ještě schválit Evropská komise.
Kupka by to mohl zavest i u nas na veskerou verejnou dopravu vcetne rychliku, expresu za cenu v prepoctu 49 Eur.
A zrusit projekt jednotne jizdenky za nesmyslnou cenu a jeste jen s platnosti pro vlaky. A domluvit s kraji a mesty spolecne celostatni platnost.
Ale u nás už desítky let si dopřáváme jinak = dotujeme železniční síť, která je dvakrát hustší než v bohatém Německu či pětkrát hustší v ještě bohatším Nízozemí.
Ta ochota českých občanů se zadlužovat kvůli železnici je pozoruhodná vzhledem k tomu, že na 60% sítě SŽDC se odehrává cca 3% pasažérského přepravního výkonu kolejové dopravy v ČR.
Já doufám, že v případě zavedení u nás tam Expresy, Pendolina apod nebudou.
Na expresy to v Německu nemají.
Každopádně i pro Němce to bude docela drahá záležitost. Myslíte, že bychom kvůli tomu měli zvednout nějaké daně nebo to chcete jako obvykle na dluh?
To by asi bylo hodně drahé z pohledu kompenzací ušlých tržeb.
A do určité části spojů by se lidé tím pádem už nemuseli vejít.
Zajímala by mě ekonomická stránka věci. Kolik to bude stát na hlavu jednoho občana aby se dalo nějak „dopočítat“ na kolik by taková sranda přišla u nás, zda by to nakonec nebylo levnější než ty dotace, doplatky, kompenzace a státem nařízené slevy.
Falešné dilema.
Resp. platilo by jen v případě, pokud by se všechny ostatní typy jízdenek zrušily (tzn. nebylo by potřeba kompenzovat slevy u běžného jízdného) + navíc financování této jízdenky ze spolkové kasy je, předpokládám, pokrytím výpadku tržeb ve srovnání s běžným jízdným, ne však pokrytí nákladů na provoz vlaků jako takových.
Ale i jim zůstanou nejen regionální vlaky. A navíc tam jsou na děti daleko štědřejší jak u nás. A ani DB je nevozí zadarmo jen pro svůj dobrej pocit.
Omlouvám se za dotaz z „trochu“ jiného směru, ale má prosím někdo zkušenost s tím, jak najít spoj a koupit jízdenku do Lotyšska? Z dosavadního hledání jsem nabyl jsem dojmu, že v pobaltí nejezdí mezinárodní vlaky.
kdysi jezdily rychlíky z každé metropole do Moskvy. to je dnes už pasé. jinak téměř vždy (i mezi nimi) pouze na hranice a přestup na jiný vlak těch druhých drah.
Děkuji. No je to celkem škoda. V tom případě bude Rail Baltica úplný šok. Do té doby bude aspoň příležitost zažít nějaké to vlakové dobrodružství.
Odkedy pocas pandemie zrusili vlaky na cezhranicnom useku Visaginas-Daugavpils, neni z Litvy do Lotysska ziadny vlak.
Z Polska do Litvy sa da dostat raz denne s prestupom v Marijampole; medzi Lotysskom a Estonskom existuje par spojeni denne s prestupom v meste Valga na hraniciach.
Děkuji. To už se ty přestupy začínají celkem kupit 🙂
Přestupuje se ve stanici Mockawa.
http://www.ryanair.com
Přesně tak. Vláčkaři prominou, ale let trvající hodinu a půl a jste na místě. Pak ať Vám začnou zajímavé železniční zážitky.
Na takovéto trasy je nejlepší sledovat seat61.com. Málokdo ví o železnici víc než Mark a jeho stránky. Případně se ho dá doptat na twitteru.
https://www.seat61.com/trains-and-routes/warsaw-to-vilnius-by-train.htm
Děkuji. Dost dobrý výchozí zdroj informací.
Ja na hledani techto obskurnich spojeni pouzivam https://www.rome2rio.com/
Je sice potreba si vyhledane informace overit i jinde (nejlip primo na webech dopravcu) a neni tam uplne vsechno, ale je to docela dobry pro zacatek planovani.
Taky super. Děkuji.
Stejne malokdo ma zajem o vyuzivani sovetskych vlaku (i kdyz posledni dobou je uz lip kvuli novym ceskym soupravam), misto toho doporucuju vyuzit autobusoveho dopravce Lux Express, ktery je naprosto spicka ne jen na Pobalti ale vubec na celem evropskym trhu v srovnani s zustatkem dopravcu.
Nojo, nedá se nic dělat. Utrácet peníze budeme letos v létě v Německu.
Neplačte, sami jste si to způsobili.
Nemám důvod plakat.
Mimochodem loni v létě, při existenci „9-EURO-Ticketu“, jste tam utratil kolik peněz?
Já + 3? Zeptám se ženy… Ale obávám se, že to bylo hodně.
Chystám se do Německa na několik týdnů šotit doufám že půjde koupit lehce z netu raději papírová verze by byla lepší
Z netu papírovou verzi nekoupíte.
To je mi jasné že z netu nekoupím papírovou verzi nejsem blbec
chystám se do Německa šotit v létě bylo by lepší papírová verze jak ji koupit pokud nebude v papírové podobě
Pro jaký typy vlaků to bude platit? a jen ve dvojce? Díky, víte-li někdo:-)
Ve vyhledavaci spojeni https://www.bahn.de/ zaskrtnete moznost „Nur Nahverkehr“ a najde vam to spojeni jen temi vlaky, na ktere ta jizdenka plati.
Diky
To neni uplne pravda. Zvláště ve velkych aglomeracich (ma zkusenost z Berlin) vam tato moznost ukaze I moznost cestovani s InterRegio v urcitem napojovacim useku na Nahverkehrzüge. Jenze tam 9Eur jizdenka neplatila. A to se clovek docte jen v poznámkach k vlaku a potom na info obrazovkach pred odjezdem.
Deutschlandticket je dobrý nápad, třeba bude více důvodů obnovovat německé lokálky + bude mít už konečně smysl obnovovat i Tramvajové provozy… Hodně se pak bude investovat do nových vozidel atd. Škoda že za 49€ není možnost využití veškeré dopravy FlixTrain+FlixBus/ICE/IC/EC a rj= a další
Anebo se do uvedeného bude investovat o to méně vlivem toho, že příslušné peníze „padly“ už na kompenzaci platnosti takto levné jízdenky vůči jednotlivým dopravcům/objednatelům. 🙂
Pokud by takto levná jízdenka platila i na IC/ICE atd., byly by tyto vlaky zřejmě přeplněné. Čímž nevylučuji, že totéž (opět; loni to sem tam byla „noha na noze“, v některých regionálních vlacích) může nastat v některých spojích veřejné dopravy.
A co takhle konec liberizace? Monopol DB by s BC100 umožňoval to samé jako 49euro s tím že to platí všude +MHD…. DB by mohla zpět řídit dopravu na kolejích nejen jako DB netz,ale i jako DB Fernverkehr+ Regio… Kdyby DB pohltila celou Flixspolečnost mohly b opět existovat DB IC bus a místo FLX/IRE. DB má i regionální autobusy v Německu… 49€ je protože už neexistuje monopol DB BAHN a někdo potřebuje sjednotit tarif… DB bych zpět přivítal místo Netinera a Trilexu na linkách Dresden-Zittau/Dresden-Görlitz… Hold DB Regio a DB Fernverkehr se musí zpět na monopol v rámci Německé dopravy…… Číst vice »
Mně se ten nápad líbí. Líbí se mi, že to odbourává ty hranice vlak/autobus/MHD, region/jiný region, IDS/jiný IDS. Cestující nemusí nic řešit, má prostě jednotnou síťovou jízdenku, a to mu platí všude. One Ticket u nás je fajn, ale platí jen pro vlaky. IDSka jsou zase často nekompatibilní mezi sebou.
Neřeší však dálkové vlaky ani dálkové autobusy.
U nás One-ticket dálkové vlaky řeší.
Jen ty v závazku. V Německu je všechno co je vyšší kategorie než RE komerční mimo závazek.
I většinu komerčních, jenom Leo Express se nepřidal.
Proč by se taky přidával povinně místenkový leo?
Do Pendolina taky nelze nastoupit s SJT jízdenkou bez místenky, takže je to spíše komplikace (SJT platí, ale …)
Radši bych rozšiřování na (bezmístenkové) autobusy a IDS.
Rekl bych ze IR jsou nekde spolufinancovane, urcite nektere linky v Niedersachsen.
Ano, ale nas one ticktet je obvykle suverenne nejdrazsi mozna jizdenka. Oproti nekterym kombinacim ids jizdenek a jizdenek dopravcu dokonce i nekolikanasobne. Kdo se v tech tarifech trochu vyzna, tak si ji tezko nekdy koupi. Je to vlastne jen o tom, ze v tech nasich minikrajich, ktery si kazdy jede nejakou svoji vlastni integraci, se vetsina lidi nevyzna.
Praha + Středočeský kraj mají společný IDS.
Stejně tak Královéhradecký + Pardubický kraj.
Tzn. není pravda, že „každý z krajů si jede nějakou svoji vlastní integraci“.
Mimochodem v SRN má naprostá většina spolkových zemí různě roztříštěné dopravní spolky. Viz https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Karte_der_Verkehrsverb%C3%BCnde_und_Tarifverb%C3%BCnde_in_Deutschland.png.
Nemluvě o nesouladu objednatelství železniční regionální dopravy (spolková země) vs. regionální autobusové dopravy (jednotlivé zemské okresy).
Tak to je sice pravda, ale nic to nemeni na faktu, ze one ticket je dost nevyhodna jizdenka, ktera v podstate nenabizi zadnou vyhodu oproti jizdenkam dopravcu nebo ids. Proc si kupovat one ticket, kdyz si bezprostredne pred jizdnou nebo u pruvodciho muzu za stejnou nebo i nizsi cenu koupit jizdenku dopravce nebo ids? Jedinym duvodem, proc si to lidi kupuji, je neznalost. Snad jen ta jeji tydenni nebo rocni varianta, ale to si kupuje asi dost uzka skupinka lidi.
Je to dobrá věc, ale aby se nestávaly ty šílenosti, kdy vlak byl natolik přeplněný, že musely volat policii, aby vyvedly některé cestující…zažil jsem…nepředstavitelné u nás:-)
To by se snad mělo vyřešit právě tím, že to nebude nějaká „hurá akce“ na léto, ale trvalá věc, a to že cena nebude 9 EUR, ale 49 EUR, tj. i když to bude pořád velmi levné, řada cestujících už nepojede jen tak proto, že může.
Ale stává. Třeba před vánocemi z Liberce do Drážďan.
To je přesně ono. Bylo to jen na tři měsíce, takže spousta lidí vyrazila poznávat Německo, dokud to jde. Když to teď bude trvalá záležitost, už ten zájem nebude takový. Zatímco loni jsem měl tu jízdenku na všechny tři měsíce a fakt jsem jí využíval, letos si ji koupím asi jen na srpen, kdy budu mít na cestování víc volná.
Aneb tehdy tam do vlaku nepřetáhli lidi z aut, ale natáhli tam lidi, kteří by jinak nikam nejeli.
Pretahli, jen min, nez se cekalo. Trvala nabidka spis povede k trvale zmene chovani.
JJ. Na tři měsíce nemá moc smysl měnit douhodobé návyky.
Zato nyní to (nějak pozvolna, ale s daným trendem) ke změně návyků spíše povede.