Jízdenka na neomezené cestování Německem odstartuje 1. května, měsíc vyjde na 49 eur
Levnou jízdenku musí ještě schválit Evropská komise.
Německá vláda oznámila definitivní termín, od kdy bude možné celou zemí cestovat za 49 eur na měsíc neomezeně městskou a regionální veřejnou dopravou. O jízdence se v Německu mluví od loňského experimentu, kdy bylo možné stejné druhy dopravy využívat za 9 eur na měsíc.
Jízdenka začne platit od 1. května, od 3. dubna začne její předprodej. Oznámil to německý ministr financí Christian Lindner. Jízdenku označil „největší tarifní reformu veřejné dopravy v historii Německa“. Nejde přitom zdaleka jen o cenu jízdenky. Poprvé nebudou muset cestující složitě řešit, jaký tarif se jim vyplatí.
Jednání nabrala zpoždění především s ohledem na spory ohledně financování masívní podpory veřejné dopravy. Nakonec se o náklady bude dělit spolková vláda s jednotlivými spolkovými zeměmi. Zavedení brání ještě poslední překážka: stanovisko Evropské komise, zda nejde o nepovolenou státní podporu.
Levnější v některých spolkových zemích
Některé spolkové země už oznámily, že chystají pro vybrané skupiny sociálně slabších cestujících ještě levnější verzi. Zatím stále není jasné, zda bude jízdenka jen v digitální podobě nebo i papírové, u některých zemí se ale již nyní ozývají hlasy o zavedení papírové verze. Důvodem je skutečnost, že pro řadu lidí je používání chytrých telefonů příliš složité.
Jednou z dohod je i možnost, že jízdenky budou moci nakupovat i firmy jako benefit pro zaměstnance. Dostanou slevu pět procent, pokud ji zaměstnancům prodají o čtvrtinu levněji.
Už dříve se federální vláda dohodla s vládami jednotlivých zemí na rozdělení nákladů na pokrytí ztrát celého systému na polovinu. Odhadované náklady jsou tři miliardy eur. Vše navíc se bude dělit také půl na půl.
Téměř neomezená mobilita za cenu kolem 1 200 Kč na měsíc může přinést nejen přímou finanční úsporu milionům obyvatel, ale také může způsobit změnu jejich dopravního chování a odklon od individuální automobilové dopravy. Jízdenka navazuje na letní devítieurové jízdenky. Podmínky platnosti budou stejné, tedy veškerá veřejná doprava kromě dálkových spojů. V Německu má ale řada regionálních vlaků svoji délkou trasy a dobou jízdy parametry v Česku rychlíků a expresů.