Jízda s omezenou rychlostí nebo jen blízko bydliště. Speciálních řidičských průkazů rychle přibývá
Senior Expres v Plzni. Foto: Radka Žáková

Rostoucí počty podle ministerstva ukazují, že lékaři o možnostech speciálního průkazu zejména pro seniory již vědí.
Už aby tady byly skutečná samořiditelná auta, protože těch neřidičů za volantem už je fakt moc.
Hlavně neřidičů ve skupině “ nových řidičáků“. Je to doslova tragédie co dnes vychází z autoškol a jak se to chová na silnicích.
Z autoškoly ale nikdy nevycházeli Řidiči, autoškola tu není a nikdy nebyla od toho, aby někoho naučila řídit. Autoškola je tu od toho, aby lidi naučila nezabít se než se následně sami naučí řídit. Umět řídit znamená mít na kontě alespoň 10 000 km, takový rozsah nemá autoškola nikde na světě.
Proti minulosti je jiné to, že je mnohem hustější provoz, auta jsou technicky mnohem přístupnější všeobecnému publiku a pak, že si ve společnosti hýčkáme ne úplně správné vzory chování za volantem, které pak ti začínající přejímají. Viz nedávná kauza politika překračujícího rychlost, respektive jeho nulová sebereflexe.
V Česku/EU je obecně rozsáhlá autoškola. Je běžné udělat parallel parking, kužely, 30 min a máte řidičák. A taky s tím nějak žijí.
Je to marný, je to marný, je to marný.
Jak někdo z politiků „sáhne“ na řidičský průkaz, hned je z toho oheň na střeše.
Už to bude 7 let:
https://zdopravy.cz/kontrola-oci-kazdych-deset-let-stat-chysta-novou-povinnost-pro-ridice-tlaci-ji-optici-19526/
Neboli děláme vše pro to, aby bez řidičáku a vlastního auta byla část potřebných věcí výrazně hůře dostupných a pak to flikujeme takto místo abychom pracovali na dostupnosti těch věcí bez vlastního řízení…
A strašně se divíme výsledkům a říkáme jim nehody, abychom si nemuseli přiznat, že jde z velké části o jasné důsledky našich rozhodnutí…
Veliké díky za tuto formulaci: „strašně se divíme výsledkům a říkáme jim nehody, abychom si nemuseli přiznat, že jde z velké části o jasné důsledky našich rozhodnutí…“. To dokonale sedí na spoustu (nejen) dopravních problémů/situací. Mělo by se to „tesat do kamene“ a vyučovat povinně na základních školách 😉
Ty brýle chápu. Ale jak se bude kontrolovat omezení rychlosti? Nebo kilometr od bydliště.
Jak se měří rychlost? Jak se měří vzdálenost?
Zajímavá otázka…a budou se tyhle věci řešit vic než třeba auta parkujici v centru na chodníku/invalidech a nebo hůř? Ta vymahatelnost čehokoliv ze strany je tak nějak úplně tragická…jediné co se tak nějak drží je Finanční úřad a hasiči.
všechno se dá ,elektronická kontrola je dneska celkem dostupná prostřednictvím elektronických “ fičur“ nebo rovnou hardwaru ve voze . Prostě by daná kategorie byla měla povinnost zařízení sebou nosit během řízení a nebo mít spuštěnou aplikaci během řízení. Mě by to celkem nevadilo, jako důchodce jsem navyklej ze starých časů sebou mít papíry , knihu jízd a spoustu zbytečností. Ještě si dobře pamatuji, jak VB stavěla lidi kteří jeli na chatu v pracovní den a kontrolovala občanku ( potvrzení o zaměstnání) a někdy zeptala jestli mám dovolenou když jedu z Prahy už v úterý ráno 🙂
Moc se mi nelíbí to posunutí věkové hranice pro prvni lekarskou prohlidku. kdyby udelali 65 a dalsi v 70 letech nebo podle rozhodnutí lékaře, tak by to bylo ok. Proč? Věk je do jisté míry jen číslo, fyzická kondice je velmi ovlivněna genetikou, životním stylem a aktuálním zdravotním stavem (úrazy, chronické problémy po nich apod…). Ve vysledku tak muzete mit spoustu 75,80 letých lidí, kteří jsou v pohodě schopni řídit a zároveň 60 leté, kteří už za volantem nemají co dělat. V okolí vím o dost lidech, kteří přišli o papíry při první prohlídce a její účel má být toto… Číst vice »
Me by se libilo, kdyby tam spíše bylo 15-30 minut na nějakým lepším simulatoru, který by snadnl vyhodnotil rychlost reakci na provoz, přehlédnutí značek apod.
Obvoďak tak leda vi, jestli má vyšší tlak, vyšší cukr, kterej řádek písmen jestli přečte…ale ne, jestli zastaví na stopce, zareaguje na chodce u přechodu či cyklistu a nebo dodrží přednost zprava i na parkovišti.
Test v neznámem-simulovaném prostředí je zcela proti myšlence „zná to tam, ví kde co je“, což je podstatou řidičáku kolem bydliště.
Ale právě na chování v neznámém prostředí lze nejsnáze vypozorovat, zda není nutné řidiče z tohoto neznámého prostředí vyloučit a nechat ho jezdit jenom „kolem komínu“. Kdyby se takový test dělal v prostředí pro řidiče dobře známém, nebyl by to žádný test, když to tam zná zpaměti a mohl by jezdit s trochou nadsázky i se zavřenýma očima. Testem v neznámém prostředí by mělo být právě ověření schopností vnímat všechny nové podněty a umět na ně reagovat.
Takhe bych to bral, jen budu mít výhradu k tomu, že simulátor na židli zkoušenému vyřadí rovnovážný orgán (kinetóza), čímž přijde o vrozený orientační smysl. Starší možná nikdy nehráli videohry.
Plus teda zkoušená v simulátoru dostane pro něj neznámé auto, což do testu vnese další chyby: Měříte také reakce řidiče na neznámé ovládání. Což vám měření reakcí na neznámé situace zamlží – odstraníte svalovou paměť. Tu ani pilot nezíská v neznámem simulátoru za 10-30 minut.
Tím chci říct, že videohra zůstane videohrou a simulátor v letecké kvalitě vám zase rozhodí znalost typu vozidla.
Tohle by mělo být imo řešeno tak, že zájemci za drobný příplatek mohou být zkoušeni formou skutečné jízdy s komisařem ve svém autě
Ano, protoze objizdky, zmeny znaceni a nebo i mimoradnosti se proste deji.
Na silnicich je 6.5mio aut a pokud neco uz nema kapacitne na to ridit, at proste zvoli VHD, poptavkovou, senior taxi, skolni autobus … ale at nejezdim necim co ma pres tunu a nezvlada to.
Ale zde se bavíme o zdravotní způsobilosti mít řidičák obecně. Ne o omezení řídit jen kolem domu.
Nevim, jak v dnesni dobe vypadaji simulatory, pred 15 lety jsem zkousel nejaky simulator v jedne autoskole a vubec jsem nebyl schopny to ovladat, narazil jsem skoro do vseho.
V Thajsku jsou nějaké základní reakční testy na semafor, musí začít rychle brzdit atd. To seniory a nevidomé asi vyfiltruje dobře. Oproti tomu ale nemají jízdy jako takové.
Ačkoli se mne to ještě netýká – tak já pro posun hranice kontrol jsem.
Když musíme pracovat do min. 67 let (a možná to ještě posunou) – a nikdo se neptá, zda na to fyzicky či psychicky máme, tak ať se na řidičský průkaz nekouká stát jinak
Jak neptá? Když vinou dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu nechodíš do práce, dostaneš invalidku.
Tím,že ještě nemůžeš jít do důchodu, nikomu nevzniká nárok někoho zabít autem, protože na řízení v narůstajícím provozu prostě už nemá …
Pokud je to na silnici takový armagedon, tak se divím, že to tedy v Německu nebo Rakousku neřeší.
Tam taková přísná pravila pro seniory nemají
Ve výsledku máte spoustu lidí, kteří ve věku 30-40 let dobře nevidí a neřeší to, docela dost je lidí, kteří mají nějaká onemocnění z okruhu epilepsie a také mají papíry a řídí.
Dobré by ještě bylo tyto auta se seniory nějak označit. Jak zepředu tak zezadu, prostě atˇmá okolí informaci, že má potencionálně čekat nečekané …
Dobré by ještě bylo auta s mladejma „divočákama“ nějak označit. Jak zepředu, zezadu i z obou boků, prostě atˇmá okolí informaci, že má potencionálně čekat nečekané …
Výborný nápad. A pokud půjde o žida, tak navíc žlutou hvězdou, pokud o komunistu, tak červenou hvězdou. A princezny by měly zlatou hvězdu na čele. Jezdím desítky let a „nečekané“ mi převážně udělali „schopní“ v produktivním věku. Taky je nějak označíme?
Univerzálním Déčkem v trojúhelníku. D jako děda, pro ostatní D jako debil. Či po anglicku D jako Dangerous.
Viníka nehody označit dřív než se nehoda stane. Vidět do budoucnosti.
Jsou situace, kdy si někdo nečekane/neobvyklé vlastnosti auta nebo řidiče označuje.
Někdo si dával modrou značku, že je hluchej. Autobus s dětmi má i jasný vliv v legislativě (objíždění když jebv zaszávce)
Někdo si na auto nebo vozejk dává samolepku s max rychlostí. (A dopad – pokud někdo na rovině jede jako já, jenom víc brzdí do zatáček, nemá smysl ho předjíždět, zvětším rozestup) Pokud by lékař někomu napsal „řídit s vmax xx“ hodí se to úplně stejně.
Tak někteří nebezpeční se „dobrovolně“ označují sami. Vybranými značkami vozidel, tuningovými úpravami nebo třeba logy kurýrních služeb…
Takže dobrovolná značka „Z v trojúhelníku“ označující začínajícího řidiče vám také vadí?
Nikdo zde nechce nějakou povinnost. Natožpak protiústavní nesmysly jak píšete vy.
Ale zde se nejedná o žádný rasismus či xenofobii. Stejně jako jsou na autech značky Z označující začátečníka (ačkoliv dobrovolné), stejně tak by bylo vhodné upozornit i na řidiče, který má nějaká omezení pro řízení. Člověk prostě zpozorní a bude si dávat více pozor na to, co řidič v takovém autě udělá. Protože seniorů za volantem bude neustále přibývat a jejich chování je s věkem stále méně předvídatelnější. Ostatní účastníci provozu by tedy měli mít možnost se o takové skutečnosti dozvědět i jinak, než z úsilného pozorování, kdo to divně jedoucí vozidlo řídí.
Senioři za volantem jsou naprosto normální zjev po celé Evropě a z hlediska bezpečnosti nejsou problémovou skupinou. Nevidím proto žádný důvod upozorňovat na nějaká „omezení“, pokud nepůjde o něco konkrétního, co ohrožuje provoz (např. že někdo bude mít dovoleno jezdit vlevo či na červenou). Jestliže má někdo omezen rozsah platnosti na svoje město, určitý čas či sníženou maximální rychlost, tak to pro ostatní řidiče není nijak relevantní, protože to nevyvolává žádnou potřebu akce. A že by chování seniorů za volantem bylo čím dále více nepředvídatelné, s takovou paušalizací nesouhlasím. Známý má devadesát let, jezdí perfektně a dokonce ještě nedávno učil… Číst vice »
Tady často většinou stačí Ústecký SPZ a nebo si dávat pozor na starší BMW
„automatickou převodovku zhruba 3000 řidičů“ – to znamená, že vám automatickou převodovku „předepíše“ lékař, nebo je to počet lidí, kteří mohou řídit automat pouze proto, že si na něj udělali autoškolu? Pokud druhá možnost, čekal bych, že to bude podstatně více.
Je to druhá možnost: máte autoškolu a papíry jen na vozidlo s automatem. Pokud máte takové auto doma, a nejste moc dobří v řízení, je zbytečné se stresovat s manuálem.
No to by bylo hodně málo..
To není pravda. Autoškola na automat je dnes docela populární.
V kontextu celého odstavce je zřejmé, že jde o omezení na automatickou převodovku stanovené lékařem. Používá se to u snížené hybnosti jedné nohy, nebo jiného zdravotního problému u dolních končetin, které ale jinak neohrožují bezpečnost.
Tak hlavně aby to byla levá noha.
S omezenou hybností pravé nohy by to bylo u automatu dost o kejhák, pokud by plyn i brzdu šteloval senior levou nohou. 🙂
Tak automatem se s drobniu úpravou odveze i beznohej, levačkou je to celkem v klidu. Stačí si odmyslet, ze je to spojka a že se na to nehamtá jak na rejč.
A to se do lékařského hodnocení fakt píše „automat“ a ne třeba „ovládání na max 1 nohu?“
Proč by takový člověk nemohl řídit robotickou převodovku (tlačítka +- bez spojky), auto bez řazení(elekrák)… 😀