dpp

Jízda do Tater se zkrátí o čtvrt hodiny. Slováci pokročili s dostavbou další části dálnice D1

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová. Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Obchvat Ružomberka má stát nejpozději v příštím roce. Součástí je i 3,6 kilometru dlouhý tunel Čebrať.

Slovensko je blíže dokončení další části dálnice D1. Rozestavěný úsek dlouhý 15 kilometrů by měl být hotov nejpozději v roce 2025. Na sociálních sítích slovenského ministerstva dopravy to uvedl ministr Jozef Ráž, podle kterého se dokonce se zhotoviteli OHL ŽS a Váhostav – SK řeší i eventuální dřívější předání stavby.

Liptovská D1, která vytvoří obchvat města Ružomberok, se po dobudování napojí na stávající čtyřproudovou dálnici směřující do Košic. Úsek Hubová-Ivachnová má po dokončení využívat až 20 000 aut denně. Ve srovnání s jízdou po silnici první třídy ušetří řidičům až 16 minut.

Stavba vyjde na výrazně více než původně zasmluvněných 290 milionů eur bez DPH, což by bylo přepočtu asi 7,2 miliardy korun. Důvodem jsou úpravy trasy i opatření proti sesuvům půdy. K dnešnímu dni si Ráž definitivní cenu stavby odhadnout netroufá.

Projekt je financován z fondů Evropské unie a slovenského rozpočtu. Aktuálně na úseku denně pracuje asi 500 stavbařů.

Mapa obchvatu Ružomberka a další části slovenské D1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Mapa obchvatu Ružomberka a další části slovenské D1. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Tunel dlouhý přes 3,5 kilometru

Součástí rozestavěného úseku je i tunel Čebrať s délkou 3 650 metrů. Jeho ražba začala v roce 2014, o rok později přišly komplikace v podobě málo únosného podloží v kombinaci s rizikem sesuvu svahu nad trasou tunelu u západního portálu blízko obce Hrboltová.

Ražení tunelu bylo po asi 300 metrech pozastaveno a později byla představena nová definitivní varianta vedení trasy severně mimo sesuvové území. Pro délku tunelu to znamenalo prodloužení o asi 1 600 metrů.

Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023Výstavba slovenské dálnice D1 v úseku Hubová - Ivachnová.
Foto: Národná diaľničná spoločnosť / léto 2023

Napojí se na další úseky

Úsek slovenské dálnice D1 Hubová – Ivachnová navazuje na připravovaný předchozí úsek D1 Turany – Hubová ve směru na Martin. Začíná mimoúrovňovou křižovatkou Hubová, jejímž prostřednictvím budou oba úseky dálnice napojeny na stávající silnici I/18.

„Trasa křižuje řeku Váh, vede severním svahem údolí Váhu a obcí Hrboltová, za kterou vjíždí do tunelu Čebrať a před mimoúrovňovou křižovatkou Likavka vychází z tunelu. Odtud pokračuje pod hradem Likavka, severním obchvatem obcí Martinček a Lisková a opětovně křižuje řeku Váh. Po více než patnácti kilometrech se na svém konci plynule napojí na zprovozněný úsek dálnice D1 do Prešova,“ uvádí v popisu stavby Národná diaľničná spoločnosť.

Tagy D1 D1 Slovensko Národná diaľničná spoločnosť obchvat Ružomberoka Ružomberok slovensko
57 komentářů