Jinou dodávku než elektrickou už bych nekoupil, říká dopravce z Ostravska Tomáš Kronenberg

Elektrické dodávky. Pramen: UnicornElektrické dodávky. Pramen: Unicorn

Dodávky mají baterie o kapacitě 40 a 60 kilowatthodin, takže dojezdy se pohybují od 150 do 230 kilometrů.

Zpět na článek
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kotlík

Diví se, že elektrika zvýhodnění nemá, ale CNG ano….
Jednoduchá odpověď – uhlíková stopa…
Výroba El. Stále není a strašně dlouho nebude bezemisní. CNG pravda potřebuje přepravu a pod, ale nezanechá takovou hlukovou stolu, jako El. 🙂
Jen eko blázni můžou tvrdit opak 😀

Jiří Kocurek

Sorry, ale v ČR je cca 40 % energie z téměř bezemisních zdrojů. Takže CNG nevyjde líp než čisté elektro. Navíc na poskakování po městě má elektro jednoznačnou výhodu v možnosti rekuperace.
Předpokládám, že elektrododávkou dodávkou nejezdí do Francie na montáže. Tam to poněkud mění situaci, nelze to brát dogmaticky. A jestli se mu to vyplatí, tak ať se mu to vyplatí.

Jo a elektrododávka je zvýhodněná absencí spotření daně na elektřinu a DPH z této daně.

Petr Šimral

Ano, zde vidíme zcela správné využití elektrické dodávky pro výkony, na které je nejvhodnější.
A přitom zde u podobných článků neustále čteme kecy, jak takové auto nedojede do Španělska, což po něm nikdo nechce. ..

ksz

Otáka je, kdo si s těma kecama, že elektrika je vhodná na všechny výkony, začal.

Petr Šimral

No, já to rozhodně nebyl 🙂 Zcela přesně vím, že můj další automobil bude elektromobilem a zcela přesně vím, jaké pro něj požaduji parametry 🙂

Pája

Když nad tím přemýšlím, u nás by se asi uživil taky. Jezdíme většinou okolo komína. Stačilo by víc plánovat ty výjimečně delší trasy, vyjednat lepší tarif a to nejtěžší – přesvědčit manželku, že se taková investice během života vozu vrátí. Což bude problém, protože po invazi používá mnohem víc MHD a tudíž ty nákladové položky na palivo a servis teď neodpovídají loňsku.

Pája

U nás 7 míst, veškeré ovládání snadné i pro manželku, výdrž alespoň 1 den při výletech po okolí.

Petr Šimral

Tam chybí to hlavní. Kolik na to máte peněz? Cca 300 km dojezdu by na jednodenní výlety mohlo stačit, ale elektromobily v bazaru ještě nemají smysl a něco takového nového?
Třeba toto je za cca 1,5 mega s DPH, když budete šetřit na výbavě… : https://data.citroen.cz/web/pdf/ceniky-uv/Cenik_Citroen_SPACETOURER.pdf?_ga=2.18156219.340830182.1648894244-904058828.1648894244

Peter

Nie je nad vecou si pozriet realne dojazdy v testoch a nie marketingove hlasky.

Chlapik testoval verziu s 75 kWh bateriu. Plne nabita mu ukazovala dojazd 330 km. Siel do Prahy, kde to mal nejakych 180 km. Na dialnici nastavil na tempomate 115 km/h, Po prejdeny tych 180 km mu vypisovalo uz len 40 km dojazdu. To siel v ECO rezime, ktory vraj stahuje aj vykon klimy a kurenia.

https://www.motorvize.cz/citroen-e-spacetourer-ani-pres-velkou-baterii-a-solidni-elektromotor-to-nema-jednoduche/

Cital som tiez test Mercedes EQV. Tiez dojazd okolo 200 km.

Pája

Jj, jeden vídám často a pošilhávám. Ovšem ten slouží jako pracant pro elektroservis. Vozí domácí spotřebiče a jejich díly na opravu a zpátky k zákazníkům, děti do školy/ze školy a chlapy na oběd do hospody. Nákupy i potravin domů atd. Denně, za každého počasí. Ale tam šli ještě dál. Maji tam vlastní fv panely a úložiště. To mi doma určitě neprojde.

Petr Šimral

Toto mě už doma prošlo 🙂 10 kWp a 23 kWh v baterii. V kombinaci s novým TČ pokles spotřeby o 60% z 26 MWh ročně na 10.

Ibragim z Bastru

I pro náklad do Španělska je elektrika nejvhodnější. Ovšem ve formě elektrické lokomotivy.

Petr Šimral

A proto Španělsko vozíme do Rotterdamu a dále lodí…

Georg

…ktera umi zmenit rozchod a jeste nejak lidsky projet pres zaklete kralovstvi sncf…

Petr

Spotřební daň na elektřinu je 28,30 Kč za MWh. To jsou drobné. Ze spotřební daně se odvede DPH ve výši 5,66 Kč. To jsou ještě menší drobné. To opravdu nikomu trn z paty nevytrhne.

Cestující

kde pán přišel na cenu 3Kč/ kW prosím? To už je hluboká historie, dnes jsme na 8 Kč/ kW. to už tak výhodné nebude.

Ryk Mat

V noci ani je to poslední dobou okolo bůra a v podstatě nikdy přes šest korun. A úspěšný podnikatel vil, co je trh a cenovými výkyvy se zdaleka nenechá tak ovlivnit jako čtenáři Parlamentních listů a diváci CNN Prima Fake News.

dopravak

Cena elektřiny se skládá z fixní složky (platba za jistič) a pak variabilní složku za kWh (elektřina + distribuce). Vzhledem k tomu, že odběratel musí fixní složku tak jako tak platit, tak se pro výpočet bere jenom variabilní část ceny. Pokud se dívám na svoji u RD aktualizovanou v prosinci, tak jsem u variabilní složky na zhruba 3,5Kč, velkoodběratel může mít cenu nižší, takže je ta cena přiměřená. dneska to možná bude o něco vyšší, ale rozhodně ne 8Kč.

jouda

Ano, musí platit, ale když nespotřebuje, tak neplatí. Uvádět jen variabilní část ceny nedává smysl. Ta fixní část totiž také není úplně fixní, viz její výpočet na faktuře. 🙂

jouda

Při aktuálních cenách to např. pro domácnost s ročním odběrem 1 MWh od EONu v roce 2022 vychází na 7,77 Kč/kWh. Při odběru 5 MWh pak 5,6 Kč/kWh. Při odběru 15 MWh pak 5,2 Kč/kWh. Takže celkem dost záleží na objemu odebrané energie a mnoha dalších věcech.

dopravak

Cena za jistič je fixní podle jeho velikosti. Za běžných 3x25A je to podle tarifu ve stovkách měsíčně. Za jistič ale musíte platit bez ohledu na to, kolik energie se celkově odebere. Nabíjení se dá udělat jako řiditelné a dodávky tady nabíjí v noci, takže si nemyslím, že by musel kvůli nabíjení dodávek navyšovat jistič. Prostě v noci využije stávající připojení na nabíjení. Jinak ten odběr bude mít spíše v desítkách MWh ročně, takže se určitě na ty 3Kč je schopen dostat.

yxc

Pokud nebudu počítat fixní sazby , které by stejně platil, ale sečtu všechny platby vázané na spotřebovanou kWh, tak to klidně může být.
A s FVE zmíněnou v článku to může být mnohem méně.
Když máte na baráku FVE, tak i teď podepíšete s ČEZ pod 3Kč/kW v NT ( https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.cez.cz/edee/content/file/produkty-a-sluzby/obcane-a-domacnosti/elektrina-2021/moo/web-cenik-elektrina-pro-solary-na-tri-roky-moo-01-2021-cezdi.pdf&ved=2ahUKEwj_xer5n-v2AhUFOuwKHTupD5YQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw3sVlkzdzHpLDaLveVaSxLV ). Přitom vlastní FVE vám po přepočtu nákladů na životnost vyrábí cca za 1Kč/kW.
On se s firmou jistě dokáže dostat i na lepší ceny. Takže o výhodnosti není pochyb.

yxc

Tak koukám, že jsem dal odkaz na starý cenik. Ted by to bylo 4,2 kc v NT. Ale ten kdo uzavřel smlouvu na 3 roky do konce prosince,
ten by se pod 3kc věšel. https://www.cez.cz/edee/content/file/produkty-a-sluzby/obcane-a-domacnosti/elektrina-2022/moo/web_new-cenik_elektrina_pro-solary_na-tri-roky_moo202112_cezdi.pdf

Kotlík

Dlouhodobá smlouva? Co nasmlouvané, to máte. 8/kW je na veřejné „tankovací“ stanici… On nenabíjí na veřejných.

Petr Šimral

No vidíte. A já mám stále elektřinu stejně jako pán, tedy 2,9 Kč za kWh včetně distribuce 🙂

Ondřej

Pokud je schopný garantovat určitý odběr mimo špičku, tak může mít tu elektřinu levnou dost. Dá se kupovat i elektřina za spotové ceny a jsou tam pořád i hodiny s cenou elektřiny hluboko pod 1 Kč za kWh. (typicky ve 4 ráno apod)

nemam nevim

az na to ze to na fotu je spis pickup a nastavbou nez dodavka, a proste kdyz v dodavce neni tachograf muze te prace pokud jeste nekdo zavola udelat vice, prece jen ta nafta vydrzi dele, ale u baterie bude dosti limitovan

Jan Sova

Tachografy už na dodávky čekají za pár let. Zatím jen při mezinárodní přepravě.

Ibragim z Bastru

Fascinující, jak je melouchaření a podvádění naprosto běžně přijímáno jako něco standardního a různí nemámové se ještě divi, jak to že jim do toho hážou vidle…..

Radomír

Fanatismus má rúzné podoby ! Zaujaly mne malé dotace státu ! Proč by měl stát platit soukromníkum jejich vozový park ?

původní Jakub P

To neni fanatismus ani omylem. To, co oni delaj je pro eletroauta fakt idealni ukol. A v ty maly podpore zminuje konkretne situaci, kdy nakladak na elektriku ma od statu horsi podminky nez ten na plyn, coz opravdu je principialne kravina, .nerika nic o tom, ze by mu ho meli zaplatit.

Pája

Pán má obrovskou výhodu v dlouhé přestávce na nabíjení. Oproti elektrickým autobusům jezdícím do večera s tím, že na šestou už zase vozí lidi do práce. No a ranní příchod k vyhřátému autu je příjemný bonus. Držím palce, ať to s DAFem vyjde 👍

Kuba

No u autobusů klidně výjezd už o půl páté a návrat třeba půl hodiny před půlnocí.

Pája

No právě. Sice pososávají na konečných, ale to má význam spíš pro prodloužení dojezdu.

původní Jakub P

To je předpokládám extrémní příklad a ne většinovej nebo průměrnej. Už vzhledem k tomu, že ve špičce je většinou potřeba víc vozidel, než v sedle.

Kuba

Žádný extrém, aspoň v HK to tak u spousty směn je. Ale jsou i takové co končí dřív třeba ve 20 nebo 22 hod. a/nebo začínají kolem 6 hod. a samozřejmě i šejdry (dělené směny ve špičkách).

původní Jakub P

Chtěl jsem říct, že v každém větším provozu se určitě najdou pořadí, která to tak nemaj. A která by tím pádem měla na dobíjení větší prostor. Ono to je bohužel podobné ve všech debatách o šetrnější dopravě – vždycky se nejvíc mluví o protipříkladech, u kterých by to bylo zdaleka nejtěžší. A příklady, u kterejch by bylo nejlogičtější začít, protože je to u nich nejjednodušší (někdy až triviálně jednoduchý) se v podstatě ignorujou. Jako by takové věci musely jít vždycky stylem všechno nebo nic. Realita je přitom taková, že i náhrada části by pomohla, i když ta technologie zatím není… Číst vice »

Pája

Jenže pokud je ebus nasazen do společného oběhu s ropáky, tak už s ohledem na náklady na naftu a samozřejmě i životní prostředí je žádoucí nechat celodenní jezdit ten elektrický a na šejdra odstavit ropáka.

původní Jakub P

To plati, pokud ten ebus tu celodenni sichtu v pohode zvladne a stihne se i tak dobit.

Pokud to je zatim problem, lepsi ropak na celodennim a ebus na sejdru, nez dva ropaci.

dopravopat

A pritom riešenie je tak jednoduché. Autobus MHD jazdí spravidla po tej istej trase, prípadne po pár trasách. Nad spoločným úsekom, alebo v stúpaní, stačí natiahnuť trolejvoé vedenie. A zrazu stačí trakčný akumulátor s päťinovou kapacitou, ktorý sa navyše bude dobíjať počas jady pod drôtmi, prípadne aj na konečných zastávkach. Zároveň to ale nebude klasický trolejbus, ktorý je závislý na drôtoch, môže obísť rozkopávku bez problémov, prípadne ísť krátkou obchádzkou cez vedľajšiu ulicu, ak to bude nutné. Praha to pochopila. Berlín po tom pokukuje tiež. Mestá, ktoré trolejbusovú dopravu nezrušili, majú výhodu v podobe nabíjacej infraštruktúry, ktorá umožňuje dobíjať počas… Číst vice »

Pavel P.

To funguje jenom teoreticky.
Přes patky se moc výkonu navíc nepřenese, pokud trolejbus jede do kopce, takže to nabíjení je spíš jenom jako. A malá baterka klidně udělá i 10+ cyklů denně, takže za 2 roky je po ní.

dopravopat

Počas jazdy nie je problém prenášať stovky ampérov pri napätí 600 až 750V. Vozidlo ktoré stojí vie prenášať 80A. To je nabíjací výkon 60kW. Iste, nie je to rýchle nabíjanie, ale každé kolo na 10 minút to bohate stačí. Životnosti trakčného akumulátoru prospeje, ak sa bude denne cyklovať 10 krát medzi 80% a 40% a nie dva razy medzi 100% a 10%.

dopravopat

A pri jazde do kopca by sa nabíjať nemuselo, stačí že by sa akumulátor šetril a nezaťažoval vysokým a dlhodobým odberom. V opačnom smere sa môže veselo rekuperovať, či už do vedenia (ak bude dvojstopé a bude v ňom odber iného vozidla), alebo do akumulátoru.

Pája

Asi byste se měl zastavit na DSZO „vysvětlit“ jim to. Pokud si domluvíte návštěvu, někdo Vás provede a ukáže Vám, jak to už léta funguje v provozu za každého počasí a celoročně. Pěkný den 😉

Kuba

I v městech s trolejbusovou dopravou nejde všude dát trolejbusy a pak to je o tom jestli tam nechat autobusy nebo dát elektrobusy, třeba v HK by to tak šlo u 23 a 24 a možná 9, ale jiné linky (11/17, 13, 15, 16, 18) vychází pod dráty tak v poměru 1:3 nebo ještě horším. A pořád to komplikuje to, že trolejbus je drážní vozidlo a přístup drážního úřadu. Nechápu proč v některých měst DÚ uzná za virtuální trolejbusovou dráhu celé území města (tuším, že Plzeň a Zlín) a jinde je pomalu problém i povolení jednotlivých úseků… proč ti úředníci… Číst vice »

dopravopat

Možno to bude aj tým, že nie všetky mestá o to jednotne žiadajú. Ale súhlasím že je to administratívny bordel.

Ibragim z Bastru

Trolejbus. Tak se to jmenuje….