Jihomoravský kraj vybíral pro provoz vlaků na Břeclavsku a Hodonínsku ze tří nabídek
Nová smlouva s Arrivou má podle kraje přinést lepší standard pro cestující.
Jihomoravský kraj zveřejnil první detaily o nové zakázce pro provoz vlaků v souboru Jih, který pokrývá tratě v nezávislé trakci na Břeclavsku a Hodonínsku. Zakázku převezme od prosince 2024 společnost Arriva vlaky. Dosud zde jezdí České dráhy.
O plánu zadat Arrivě zakázku informoval deník Zdopravy.cz včera. Smlouva zatím není podepsána, stane se tak nejdříve po dvou měsících od oznámení na úřední desce. Kraj v tiskové zprávě uvedl, že od nově vysoutěženého dopravce očekává lepší standard pro cestující.
„Naším požadavkem byla například kapacita na vlak nejméně pro 105 sedících cestujících, plocha ve vozidlech musí být alespoň ze 40 % nízkopodlažní, dále jsme ve vlacích požadovali klimatizaci, wi-fi a možnost přepravy jízdních kol,“ řekl radní pro dopravu Jiří Crha.
Jihomoravský kraj oslovil s poptávkou na zajištění železničního provozu dopravce GW Train, České dráhy, RegioJet, Leo Express a Arrivu. Nabídku kromě Českých drah a Arrivy podal ještě Leo Express.
Velká soutěž na dopravce pro elektrické vlaky začne letos
Provoz se bude týkat linek S8 Břeclav – Znojmo (v letním období také rekreační spěšný vlak Brno – Břeclav – Znojmo – Šatov), S52 Zaječí – Hodonín, S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce (v případě dohody s MDV SR až do Myjavy). Plnění začne s jízdním řádem 2024/2025, skončí s jízdním řádem 2033/2034. Ročně jde o výkony v objemu 1,4 milionu kilometrů.
Podle generálního ředitele Arrivy Daniela Adamky počítá dopravce s celkem 13 nízkopodlažními dvouvozovými jednotkami. Jaký typ vozidel přesně nasadí, nechtěl zatím uvést. Může jít typově o Siemens Desiro, Alstom Lint nebo Stadler GTW. České dráhy nabídly nové jednotky a byly dražší.
Nejde o jediný provozní soubor, u kterého nyní Jihomoravský kraj hledá dopravce. Aktuálně řeší kraj smlouvu na oblast Střed (například z Brna směrem na Moravský Krumlov a směrem Kyjov, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště) a provozní soubor LINKA S4 (v úseku Brno – Zastávka u Brna).
Ještě letos kraj plánuje vypsat nabídkové řízení na provoz 37 elektrických jednotek Moravia, rovněž s termínem zahájení od prosince 2024. Výrobce by měl všechny nové vlakové soupravy dodat nejpozději do konce letošního května.