Dopravci Železnice Železniční průmysl

Jihomoravský kraj vybírá barvy pro nové vlaky, ponesou název Moravia

Barevné schéma nových jednotek pro Jihomoravský kraj z čelního pohledu
Barevné schéma nových jednotek pro Jihomoravský kraj z čelního pohledu

Ze čtyř různých verzí budou vybírat jihomoravští zastupitelé budoucí barevnou podobu nových elektrických jednotek, které pro kraj vyrobí Škoda Transportation. Grafické návrhy zpracovala společnost Aufeer Design. Návrhy vyplývají z materiálu pro zastupitele, který redakce získala.

Snahou je, aby jednotky Moravia byly jednoznačně identifikovatelné a odlišitelné od vozidel dopravců či jiných objednatelů dopravy, nebyly zaměnitelné se stávajícím vozovým parkem Českých drah nebo soukromých dopravců a aby cestující na první pohled poznal, že jede vlakem Jihomoravského kraje zahrnutým do naší integrované dopravy,“ vysvětlil v dopise zastupitelům hejtman Bohumil Šimek.

Barevné provedení vychází z barev nového loga Jihomoravského kraje. Název Moravia má propojit nové vlaky s lokomotivou Moravia, která 11. listopadu 1838 přivezla první vlak do Brna. Zastupitelé mají každý návrh ohodnotit známkou od jedničky do čtyřky, čtyřka znamená, že se jim líbí nejvíce.

Dopravní prostředky v barvách krajů jsou v Česku čím dál častější, nikoliv ale ještě úplně na železnici. Postupně má například do zelené barvy přejít železniční doprava v Ústeckém kraji, kde zatím krajskou barvu používají soukromí dopravci. Své zbarvení mají už nové soupravy v Plzeňském kraji.

Jihomoravský kraj kupuje od Škody Transportation 25 kusů čtyřvozových jednotek RegioPanter (EMU310) s 333 sedačkami a 6 dvouvozových jednotek (EMU140) pro 146 sedících cestujících. Smlouva uvádí současně možnost navýšit do měsíce kontrakt o dalších šest delších jednotek, s čímž kraj zjevně počítá, protože v tiskové zprávě už rovnou uvedl objednávku celkem 37 souprav. Do jednoho roku může kraj objednat ještě pět dalších kratších jednotek.

Škoda má na dodávku všech jednotek tři roky, tedy do prosince 2022. V dubnu by mělo být i jasné, jak vlaky budou vypadat vevnitř. Podle smlouvy musí Škoda do čtyř měsíců předložit model zamýšleného řešení dvojsedadel, s uspořádáním za sebou a proti sobě v měřítku 1 : 1. Škoda musí k výběru představit nejméně čtyři typy sedaček. Do šesti měsíců má být jasno o kompletním řešení designu interiéru a exteriéru.

Kontrakt na 31 jednotek má hodnotu 5,499 miliardy korun bez DPH, Škoda jen těsně zůstala pod maximální hodnotou, kterou kraj v soutěži stanovil. Kupní cena jedné jednotky EMU 140 je 117 milionů korun, v případě EMU 310 191,9 milionu korun.

Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží (nocování Vyškov na Moravě) – Brno hl. n. – Březová nad Svitavou (tratě 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl. n. – Břeclav (trať 250), případně i na dalších tratích.

Velkým kontraktem je i servisní smlouva: podle smlouvy bude kraj platit za servis větší jednotky 32,60 Kč za každý ujetý kilometr, v případě menší pak 29,48 korun za kilometr. Smlouva je na třicet let. Do této částky patří takzvaný full-service, do kterého je zahrnuta plánovaná údržba v předepsaných cyklech a rozsahu, neplánovaná údržba, provedení servisního zásahu, renovace i úklid a čištění. Dopravce, který vysoutěží provoz těchto jednotek, tak nebude muset vůbec řešit údržbu, ale pouze provoz.

 

Jakou variantu barevného designu u vlaků pro Jihomoravský kraj preferujete?

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Viktor
Host
Viktor

Škoda že to tu nemáme jak v Rakousku bez soutěže tam jsou na dalších 14let a neřeší jakou barvičku bude mít a jaký typ bude jezdit v kraji…hezky v Rakousku to tam mají ucelený a přehledne typu vozů… tady máme od 810 až po ty německý (nový) vlaky všechno…

PvvS
Host
PvvS

Jojo a s 560 navždy a nikdy jinak..

M H
Host
M H

No…Rakouská cesta u nás by dost pravděpodobně znamenala velký rozmach Panterů a nejspíše i nové vysoutěžené motorové jednotky během uplynulých 5 let a nyní se mohlo již jezdit na mnoha místech v novém… Že by to bývalo šlo ukazují třeba Panteři v Plzeňském kraji. A při velké rámcové smlouvě by to třeba nebyli panteři, ale nějaká jiná jednotka. Bohužel u nás jednotká koncepce chybí, každý kraj a MD si hrají na vlastním písečku, porcují co se dá a jdou primárně po nejnižší ceně. Jenže 5-10 kusů nových jednotek levně jen tak koupit nepůjde… Rakousko naproti tomu jde cestou obrovské unifikace…například… Číst vice »

vagonář
Host
vagonář

Tak si říkám, proč zrovna tyto varianty, to si kraj jako zákazník nemůže vyžádat svou barevnou kombinaci?

liposh
Host
liposh

Tohle je barevná kombinace jmk dle oficiálního grafického manuálu z konce roku 2018. Ten manuál (zejména barevností) moc neoslní a tohle samotné provedení je ještě ke všemu odfláknuté firmou Aufeer design, proto ve výsledku taková tragédie.

borek
Host
borek

No já nevím, mě všechny ty varianty připadají jak z devadesátek…

Petr766
Host
Petr766

Kdyby kraj raději dořešil R52 na Mikulov, bylo by to 100x přínosnější než hraní si s vláčky.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

To snad lze řešit naprosto nezávisle, ne?

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Ať jsou ty vlaky třebas fialovězrzavé. Pro mne je nejdůležitější jet POUZE Na JEDNU JÍZDENKU odkudkoliv kamkoliv.

dada
Host
dada

a co vám brání?

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Krajské tarify aneb každý pes jiná ves.

dada
Host
dada

v jihomoravskem kraji na jeden listek odkudkoliv kamkoliv a cimkoliv. statni jednotnej vlakovejk tarif je prej uz na dohled, ale to neni chyba kraje, ze stat funguje tak, jak ho predseda vede (jako firmu)

Tadeáš
Host
Tadeáš

Přesně tak, na jednu PAPÍROVOU jízdenku se dá všude dostat a nutno dodat, že ve světě českých IDS je to stále ještě luxus nepotřebovat čipovku.

Miloš
Host
Miloš

Akorát že ten SJT bude několikrát dražší než tarif ČD

Vbb
Host
Vbb

Musíte to chápat tak nějak třídně – když si slova „pouze jedna jízdenka“ nahradíte tím, co tím Krušnohorec doopravdy myslí, teda slovem „režijka“, tak vám to bude jasné hned 🙂

Joseph
Host
Joseph

To logo Jihomoravského kraje je děsné… a určitě i drahé…

HonzaX
Host
HonzaX

Moravia = JMK ??? A co ostatní moravské kraje?

David
Host
David

CityElefant a Praha? A co ostatní cities v ČR?

MJS
Host
MJS

N, o že tu těch cities máme, že.

HonzaX
Host
HonzaX

Ať ty písmena z CityElefant přehazuji jak to jen jde, Praha z toho nijak nevychází. A kde je napsáno, že nemůže jezdit jinde (na 3kV trakci)?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

CityElephant může jezdit v jediném „city“, v Praze? To byla ta připomínka.

55p
Host
55p

Je to elefant, ne elephant 😉

Tom
Host
Tom

Inspirace u tmavě červenýho schématu je asi každýmu jasná:comment image?itok=WvEO1MFZ

liposh
Host
liposh

jeden z těch vlaků by se mohl jmenovat Wade Wilson…zní to jako ten prezident s nádražím a než to lidem docvakne…

Dalibor
Host
Dalibor

Možná bych neřešil barvu ale řekl bych: Už aby tu byly!

dada
Host
dada

Po dnešní jízdě tornádem to říkám taky. Ty (Tornáda) už by chtěly do muzea také.

TOM
Host
TOM

A proč se dopravcem nestane dopravní podnik města Brna ,ten by asi neměl ani problémy se zaměstnanci .Strojvedoucí co tam jezdí dnes by k němu asi klidně přešli,k nějaké soukromé firmě asi jen tak nepůjdou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Otázkou je, zda si chce DPMB zařizovat všechny papíry.

Aslanex
Host
Aslanex

Na jakém základu by měli strojvedoucí přejít k DPMB a k ostatním ne? Spíš přejdou, pokud jim nabídnou lepší podmínky.

Chronosphere
Host
Chronosphere

Předpokládám, že na provoz bude výběrové řízení.Myslíte,že by kraji prošlo,aby přes požadavky na dopravce prošla firma,která nemá s provozem na železnici žádné zkušenosti? A majitel DP,t.j. město Brno,by do něčeho takového šel?

Bardotka
Host
Bardotka

Pro kterého „dopravce“ je tahle opicarna připravována je úplně jasné .

a8n
Host
a8n

Pokud je vašim zájmem zničit IDS JMK, tak na to jdete dobře.

Martin z topírny
Host
Martin z topírny

No tak DPMB to snad NIKDY nepřevezme, jejich smysl pro chaos, nevčasnost a vydávání JŘ asi dva dny předem před jejich platností, bych na železnici opravdu nerad… !!!

Romanero
Host
Romanero

To je zajímavý, většinou chce kraj po dopravcích, aby jejich vozidla vypadala uniformě a nešel vlastně identifikovat majitel. Ale jak si sám kraj koupí vlastní vláčky, tak najednou to chce dát světu na odiv. Nechápu.

Twix
Host
Twix

Je to trochu jinak, kraji nejde o to aby nešel identifikovat majitel, ale aby bylo vozidlo identifikováno jako že jezdí na krajskou objednávku. Takže tohle je vlastně totéž, když je kraj tím majitelem. Jak by se to dalo udělat jinak?

Miloš
Host
Miloš

Pro koho identifikováno ? Cestujícími je to jedno

Chronosphere
Host
Chronosphere

Jihomoravský kraj teprve nyní na základě této objednávky řeší,jaké bude ta uniforma.Nebo už snad používá u vlaků jezdících v krajském závazku nějaké jiné barvy? A kdo by tedy měl o barvičkách rozhodnout?

Dalibor
Host
Dalibor

Přiznám se, že se mi nelíbí žádný návrh. Já osobně mám rád veselé a záživé barvy. Tohle je takové strohé a ta celomodrá k tumu ještě moc temná.No to jen tak moje osobní poznámka.

Gajda
Host
Gajda

Jenže bílá na vlaku je průser, ta většinou ml. dlouho bílá nevydrží a je na ní vidět špína snad nejvíc ze všech barev. A ta červená, to vypadá jako brněnská tramvaj, což kraj přeci nechce. Takže z praktickýho hlediska je ta temná modrá jasně nejlepší.

Zapa
Host
Zapa

Viděl už jste třeba tramvaje od Lea? Tam se ta špína taky zrovna neztratí, i když je jasné, že třeba šmír na je na bílé vidět asi víc.

dada
Host
dada

Taky moderní vlak by měl být dobře a zřetelně vidět, přejezdy, přechody…. a vůbec. Už nejsou slyšet kilometr daleko tak je bezpečný používat „křiklavé“ barvy…

David
Host
David

To je v pořádku. Na Brnu nic veselého není.

Zlámalík
Host
Zlámalík

To se tedy studio moc nezapotilo. Asi v papírnictví došly fixky, tak se mrkli, co mají v zasedačce u tabule.
V manuálu jsou přitom návrhy třeba na tričko a čepici, to si myslím je dobrým vodítkem pro barvy a uspořádání ploch.
Viz http://www.jihovychod.cz/download/loga-logotyp/logomanual-jmk.pdf

liposh
Host
liposh

Kdyby ten vlak byl celej modrej a jen na obou koncích by měl přes půl šířky té mašiny (jak se tomu říká u EMU? Prostě to, co má čelo) to logo kraje v provedení žlutá-bílá-zelená (viz to triko a čepice) , to by byl velmi minimalistický, avšak kulervoucí design. 🙂

slawe
Host
slawe

Odkazovaný manuál obsahuje staré logo JMK, nové je jen z červené a modré, viz. https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/jihomoravsky-kraj-logo-cena-m-dva-miliony-korun_1812141952_ako

liposh
Host
liposh

Díkjy za info, na mě furt vyskakovaly ty starý manuály, ale máte pravdu, že se lze proklikat i k novému, červeno-modrému grafickému manuálu. Tak teď to dává víc smysl. Nicméně o to hůř z toho vychází grafické studio Aufeer Design, které tím pádem nepředvedlo vůbec nic a ani se dokonce nepřiblížili nápaditostí těm věcem z manuálu.

slawe
Host
slawe

Není zač. Tak ono když už to logo je marné a otřesné, tak z toho vykouzlit nejde nic. Snad jediné pozitivum je to, že autoři se snaží o plynulý přechod ve výškách oken a dodržují tak okenní linii. To je vše. Jinak jsou ty vizuály děsné a strašně neoriginální, 2 jsem viděl někde v Polsku, 3 vypadá jak DB, 4 jak SBB. Zůstat u původního loga, tak z toho lze vykouzlit něco lepšího, jak to maj například v Plzeňském kraji, tam to nevypadá marně…

Zlámalík
Host
Zlámalík

Díky za upozornění. Ovšem to nové je ještě horší jak to staré… No nic.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Došel jsem až k názvu vína. To vlevo, světle a tmavě zelené, to by šlo. Nesplete si to nikdo s ČD, ZSSK, ÖBB ani DB. Není to žluté, takže to nebude připomínat Regionovu ani nic jiného. Jen to bude za šera hůř vidět. A nebude na tom vidět zelený pruh pro nástup bez jízdenky. Bude-li automat v každém (druhém) voze, tak by to vadit nemuselo.

robert
Host
robert

Nejvíc se mi líbí varianta 2.

Radim
Host
Radim

Var. č. 1. K dopravě objednávané kraji mám veliké výhrady. Aby mezi kraji, jejichž hranice nikoho nezajímají, jezdila až na výjimky jen dálková doprava je s prominutím pitomost. Doprava má být řešena podle spádovosti a ne podle nějakých krajů, i když si to kraje platí. Vím, že to sem nepatří, ale vždycky když slyším „doprava objednávaná (rozumněj placená) kraji“ tak by mě trefilo.

K.S.
Host
K.S.

Návrhy takové průměrné, osobně jsme zvolil tedy 2., ale rozhodoval jsem se mezi 2. a 4. U 4. mám ale strach z té světle červené, která by mohla velmi rychle v řádu let přejít do ne moc hezké. Nevím čím to je, ale přijde mi že červená se na slunci drží ze všech barev nejhůře, nebo je možné že se před lety používaly nevhodné pigmenty. Modrobílý návrh mi přijde taky trochu vzdušnější a dynamičtější, na druhou stranu 4. se zase odkazuje k šalinám. Jenom bych snad z . návrhu vyhodil ten bicykl, přijde mi na něm nadbytečný. U automatu na… Číst vice »

SuJeP
Host
SuJeP

Je pěkné, že si krajští politici řeší barvičky, které vůbec neodpovídají JMK a k tomu nedají lidem ani na výběr. V této době, kdy se za pár týdnů až měsíců bude šetřit ve veřejných rozpočtech kde se dá by ale měli spíš uvažovat, jestli na to vůbec mají aniž by to bylo na úkor nyní jiných důležitějších věcí.

K.S.
Host
K.S.

Peníze na vlaky jsou alokovány z dotace.

Jestli něco teď osekávat, tak jsou to slevy, podpory zbytných činností (festivaly), než investice do dopravní infrastruktury a infrastruktury obecně, stát by se měl nad i chovat acyklicky.

SuJeP
Host
SuJeP

Ano, dotace. Předpokládám, že to funguje jako u jiných dotací – napře to musí kupující zaplatit ze svého (případně na úvěr) a teprve potom dochází k proplacení…

Chronosphere
Host
Chronosphere

Předpokládáte špatně. A vůbec by mě zajímalo,jaké zbarvení by ty soupravy podle kritiků „barviček“ měly při dodání mít. Bez nátěru,nebo snad (a tady tipuji odkud pochází většina kritiků) v barvách ČD 😲? Těm ty vlaky patřit nebudou a ani je na 99% nebudou provozovat. Tak proč by měly být v Najbrtu- tak by si to představovali odpůrci „cirkusu“-nějaký nátěr mít musí a od toho je objednavatel,aby si vybral.

SuJeP
Host
SuJeP

Nějaký osobní komplex z ČD, že je musíte cpát všude? Já výše psal něco o ČD, nebo Najbrtu? Že tam nic takového nevidím. 🙂

Btw ČD je minimálně v prvních letech provozovat budou, i když se vám to zřejmě dle reakce moc nelíbí…ale to už je váš boj.

Olda
Host
Olda

No,… Typický případ věci, kde co člověk, to názor. A jako k takovému bych přistoupil i já. Nezaujal mne výrazněji žádný z návrhů, neb jsem nepolíben kreativitou, ani jinak můzy na mne nikdy neletěli, ale vidím to tak, že půlka návrhů je moc tmavá, a druhá až moc bílá. Už zde zaznělo, že tmavá se bude více přehřívat a bílá, tak bude ve výsledku v provozu jako prase a bude to vidět po ujetí 10-ti kiláků z myčky. Někde matně vzpomínám, že Audi dělalo pokus (je to již nějaké čas a úplně přesně si nepamatuji detaily) mezi černou A4 a… Číst vice »

Ludvík
Host
Ludvík

Modrá je barvou ČD, červená slovenské ZSSK a rakouského dopravce ÖBB. Vzhledem k sousedství JM kraje se Slovenskem a Rakouskem by taková volba nebyla právě ideální. Takže jako nejlepší se jeví některá z kombinací obsahující bílou barvu.

Pavel
Host
Pavel

Z nabízených možností červená. Ale Jihomoravský kraj má zpracovaný grafický manuál jak má co vypadat, jaké jsou „krajské barvy“, kde má být logo kraje …. Mi to přijde, že tuhle zakázku vůbec nekonzultovali s grafikem, že dostali čtyři návrhy od výrobce a hotovo.

liposh
Host
liposh

dal by se ten grafický manuál pro JMK někde najít a stáhnout?

liposh
Host
liposh

Tak jsem si to našel a nejlegračnější je, že je v tom manuálu výslovně zakázáno používat (pro logo) jiné barvy, než žlutou, zelenou a modrou. Zajímavé, že tento design vlaků má jinou barvu a ani vzdáleně se tomu jazyku nepodobá.

milan
Host
milan

Budu věřit tomu, že volby mohou něco změnit, pak se ta současná skvadra na kraj už nedostane. Všude se povídá o klesající vzdělanosti, a zde se tímto nejspíše už jen potvrzuje. Další úžasný způsob jak za nic připravit nejen daňového poplatníka o nemalé peníze.

Petr
Host
Petr

Tak ten bývalý neviditelný policajt co tam je nyní už hejtmanem zcela určitě nebude, už ani jeho rodná strana mu nevěří a odsunula jej na 4. místo.

dopravak
Host
dopravak

Design je vždycky subjektivní věc, ale co se týče tohoto návrhu, tak mi nepřijde nijak zvlášť nápaditý. Na všech variantách je extrémně kontrastní a nepraktický černý pruh, na kterém je vidět špína a který poměrně brzy vybledne. To samé je vidět i na ostatních návrzích tramvají od Aufeeru.
Přidal bych se k názoru v diskuzi, že studenti zdejších průmyslově-uměleckých škol by to navrhli lépe.