Jihomoravský kraj uvolnil 160 milionů na obchvat Čebína. Stavět začne ještě v únoru
Z celkových daňových přebytků ve výši 610 milionů korun půjde většina do krajských silnic.
Jihomoravští krajští radní dnes rozdělovali daňové přebytky z loňského roku ve výši 610 milionů korun, z čehož většina (360 mil.) půjde do silnic. „Díky daňovým přebytkům jsme mohli rozdělit 610 milionů, se kterými jsme nepočítali,“ uvedl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
Nejvíce peněz kraj z přebytku pošle na obchvat Čebína severozápadně od Brna. „Na jednu z největších dopravních investic v kraji – obchvat Čebína o délce 4,1 kilometru – jsme tak mohli uvolnit dalších 160 milionů korun,“ uvedl radní pro dopravu Jiří Crha (ODS). Stavba podle něj začne ještě v únoru, hotovo má být v prosinci 2023. Cena stavby je 434 milionů bez DPH, přičemž většinu pokryjí evropské fondy.
„Stavba obchvatu je navržena z důvodu nevyhovujícího technického stavu vozovky a vysokých intenzit dopravy v obci a má za cíl odvést tranzitní dopravu mimo zastavěné území Čebína. Po jejím dokončení se očekává zlepšení plynulosti a bezpečnosti dopravy,“ píše se v dokumentaci Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje.
Ta začátkem ledna podepsala po několikaměsíčním zdržení smlouvu na stavbu se společností Metrostav Infrastructure (MI). Skluz zapříčinilo řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kde si konkurenční Eurovia stěžovala na údajně nedostatečné reference MI. Úřad v první i druhé instanci stížnost zamítl a na konci roku správnost výběru zhotovitele potvrdil.
Čebín se tak stal precedentem i pro mnohem větší stavby, jejichž investorem je Ředitelství silnic a dálnic. To už po prvním čebínském verdiktu začalo postupně podepisovat smlouvy s MI. Ve sporech šlo především o to, zda Metrostav Infrastructure může používat reference z bývalé Divize 4 Metrostavu.
Nová silnice povede jihozápadně od obce Čebín v délce asi 4,1 kilometru, vedena bude převážně po zemědělských pozemcích. V budoucnu by měl na tuto stavbu navázat severní obchvat Hradčan.
Zbylých 200 milionů korun dostane Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje na opravy a rekonstrukce silnic, mostů nebo na nákup technického vybavení (8 ks automobilových podvozků včetně radlic a nástaveb pro letní a zimní údržbu, 2 ks teleskopických nakladačů a 6 ks traktorových nosičů výměnných nástaveb včetně přídavných zařízení pro pokos travních porostů).
610 milionů navíc díky daňovým přebytkům z roku 2021. Co s tím? Kdo zná JMK, tak bude vědět hned:
360 milionů jde do oprav silic a budování nové infrastruktury.
250 milionů jsou investice do majetku kraje (školské budovy, zdravotnická a sociální zařízení apod.)— Jan Grolich (@JanGrolich) February 9, 2022