Jihomoravský kraj ukázal další snímky nových jednotek Moravia, vyjedou příští rok

Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMKNová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK

Škoda má zatím vyrobeny dvě dvouvozové jednotky, dokončuje první čtyřvozovou. Ve vlacích bude více sedaček, než kraj původně uváděl.

Zpět na článek
177 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Axel

„1. třída“ v těchto nových vagonech… Níže v diskuzi zaznělo, že existuje velká poptávka cestujících po 1. třídě (která nebude v těchto vagonech MoraviaPanter). Nevím co přesně je 1: třída a co není (viz InterPantery)…. … Stačí si vzít příklad o nynějším zájmu cestujících… Z Brna směr Břeclav jezdí nejen osobní vlaky, ale taky EC … Těch 60 km ujedou za půl hodiny, tj. +- lokálková dojezdová doba… Takže zájem cestujících o 1. třídu lze odhadnout z projevovaného zájmu cestujících o 1. třídu, kteří do EC nastupují v Brně a titiž kteří vystupují v Břeclavi… Já osobně z Břeclavi do… Číst vice »

M M

Z Brna do Břeclavi nejezdí osobní vlaky.

Axel

Ne tak docela… Osobní jezdily. A nyní jezdí taky, ale s přestupem = tj.Brno-Vranovice, Vranovice-Břeclav…Nicméně já uvedl příklad cestujících, kteří jedou půl hodiny na této lince (osobní vlakem z Brna dojede do Břeclavi za hodinu což evidentně po celé délce nikdo nejezdí, neboť ECvlakem za půl, rychlíkem za cca 40 minut). A rovněž dalším zdrojem pro odhad, jestli 1. třída ano/ne… si lze vzít inspiraci z chování cestujících v rychlících na této lince (3 zastávky, resp. Spešný vlak zastuje navíc i v Modřicích), což obvykle jsou vlaky InterPanter… Jak jsem řekl – z výše uvedeného plyne, že vlaky MoraviaPanter budou… Číst vice »

vagonář

Růžový panter nastupuje!

Petr

bohužel, v JMK budou čím dál častěji povinnou výbavou cestujícího špunty do uší.

vagonář

No nevím. To by mě netrápilo, spíše vibrace…

Joe

Jsem si nejdřív myslel, že klamou fotky ale pak jsem 2 kusy potkal ve Velimi a už z dálky to svítí na růžovo. PussyPanter.

Michal

JMK? Co trať 340? Tam budou jezdit šroty dokdy?

Gargy

Tak hlavně by se to mnelo zmodernizovat s zadratovat.

Michal

To taky. Ale soupravy se můžou vyměnit kdykoliv, ale nikoho to očividně nezajímá. Jenom se zbytečně rekonstruují zastávky.

Gargy

Zbytečně?pokud se dělají perony a celkově se zastávka zmodernizuje ..

Michal

Řekněte mně, k čemu byla rekonstrukce nádraží ve Veselí? Rok komplikací a výluk a výsledek nic. Pokud je v plánu rekonstrukce trati, má se zároveň rekonstruovat i nádraží a ne to dělat zvlášť.

Vojta

Ve Veselí byla chyba, že se nezměnila konfigurace kolejiště, aby přestupy typu Brno – Velká nebo UH – Strážnice mohly být v obou směrech hrana – hrana.

Michal

Ve Veselí je chyba hlavně v tom, že nevede trať vedle do Písku.

Jiří Kocurek

Trať: 340 – Brno – Uherské Hradiště
Stav: Příprava
Zahájení realizace: 2023
Konec realizace: 2025

Předmětem stavby je výstavba nové trakční napájecí stanice Bučovice, které bude sloužit k napájení trati Blažovice – Veselí nad Moravou. Stanice bude umístěna poblíž trati mezi Bučovicemi a Marefy.

https://mapy.spravazeleznic.cz/

Michal

Nemyslíte, že je to trochu pozdě? Zvláště, když je úsek Brno – Blažovice elektrifikován. A dokud to nebude hotové, ty šroty tam budou stále jezdit. Navíc, pokud nebude elektrifikováno Veselí – Staré Město, tak to bude k ničemu.

Tonda Sehnal

Takže chápu to správně, že nová napáječka u Maref bude celý 80 km úsek napájet sama? Tudíž půjde už konečně o nějaký statický měnič napájený symetricky z distribuční soustavy a nebudou tedy na trati tuzemské obludnosti jako mezifázové vypínačky po 10 km?
Že by se blýskalo na lepší časy? 🤔🤔

Ketchup1970

Mnelo ( od slovesa mnout ?) nebo mělo od slovesa mít ?

Axel

Jestli myslíte pasažérskou dopravu po kolejích z Brno směr jiho-západ= Slavkov u Brna, Bučovice,… tak bude-li obchvat města Bučovice, tak patrně část pasažérů přesedne z vlaku na nějakou formu silniční dopravy, neboť silnice vede zčásti podobným směrem a pro řadu lidí bude optimálnější se dopravovat, pokud jedou za obživou do průmyslové zóny v poloprstenci jižně od Brna… Na druhé straně: pokud by např. v Brno-Slatina vznikl přestupní uzel z vlaku na hromadnou dopravu do oněch průmyslových lokalit jižně od Brna, tak možná počet pasažérů ve vlaku se nezmění, nýbrž možná stoupne. Na další čásit této linky – od Kyjova směr… Číst vice »

Michal

Zrovna úsek Veselí – Kyjov je největší problém. Jenom na tomto úseku cestuje hodně lidí a trať je relativně rovná. Přesto to tam jezdí pomalu a nikdo se toho ani nedotkl (alespoň v tomto století ne)

Axel

Reagoval jsem na dotaz: „Tam budou jezdit šroty dokdy?“ Můj názor: na trati okolo Veselí n. Moravou může dojít ke změně používané techniky, neboť v 2023 by měla skončit smlouva Jihomoravského kraje s firmou ČR… příklad: a) v 6:56 vyjíždí osobní vláček Arrivy z Uherského Hradiště, příjezd do Veselí v 7:14, člověk přestoupí směr Kyjov b) v 7:15 z Veselí vyjíždí osobní vláček ČD, který do Kyjova přijede v 7:45 … jezdí se ve vagonech 810 https://www.zelpage.cz/razeni/21/vlaky/cd-4168 Tj. nabízí se, že po roce 2023 se sjednotí dopravce i použitá technika na lince Kyjov-Veselí n. Moravou – Kyjov, neboť Arriva má… Číst vice »

Michal

A co se týče souprav, v prvé řadě by se měly vyhodit ty shitské 810.

Axel
Axel

Osobně si myslím, že vagony 810 můžou být užitečné. Nevím jeslti někdy jste volantoval západně od Kyjova. Já jo. Strážovský kopec v zimě dokáže být velmi velmi nepříjemný… https://zdopravy.cz/rozhovor-ztrata-linky-r14-zrejme-posle-do-duchodu-motoraky-rady-854-rika-jeseta-64210/ Tj. jestli bych mohl hlasovat, tak bych byl pro, aby vlaky z Veselí n.. Moravou nekončily v Kyjově, ale v Brankovicích. Přesednout na bus. Neboť i když bude dokončena D55 až k Bzenci, tak si člověk v zimě moc nepomůže. Sice z Veselí n. Moravou to bude kousek na dálnici, pak popojet ke sjezdu na I/55 směr Brno, jenže za Buchlovicemi v zimě jsou ty kopec velmi velmi nepříjemné (zvlášť když… Číst vice »

Axel
Gargy

Hlavně ne jednotky opakuji jednotky r. 845.sunky to jsou

Ketchup1970

Ta silnice je tak zasekana , ze pokud by byla elektrifikovaná trať , neváhám a jedu vlakem , už jen pro svoje bezpečí a pohodlí .

Axel

I/55 Od křižovatky na Střílky resp. na Koryčany (jak je bezínka pod kopce) je vcelku v pohodě… A u napolenských ostrostřelců (betonárka) člověk buď najede na D1 nebo jede po staré směr Vyškov či směr Brno… Jediný problém bývá v Bučovicích, neboť člověk jede živým městem, takže člověku „pod kola“ z ničeho nic vejde člověk -:/ (mimo přechod)… Kupodivu ve všech 3 místech předtím (Malinky, Brankovice, Nesovice) lidi pěšky či na kole opravdu chodí jen přes přechod resp. „neskočí pod kola“ V pohodě I/55 není od Buchlovic až k oné benzínce… Neboť někteří řidiči (možná proto že to tam neznají)… Číst vice »

Michal

Pohodlí na hromadě tratích vůbec nedostanete. A jak dokazují statistiky, bezpečí taky ne.

Vojta

Je v plánu nová zastávka na Černovickê terase (u slatinského Kauflandu) a Slatina se má posunout pod most s podchodem na obě strany.

Axel

Díky za info. Kde se o tom dočtu víc? Myslím abych věděl kdo by měl platit to co popisujete = abych si pro sebe laicky mohl odhadnout reálnost termínů dokončení

Axel

A ještě zvídavý dotaz… Nevíte jestli je v plánu nějak vylepšit okolí zastávky Brno-Černovice? aby člověk mohl vystoupit z vlaku taky na druhou stranu kolejí a mířit přímo ke Svratce (=pokud dělá v areálu na Škrobárenské/CTP Ponávka)… Nyní se to musí obcházet, neboť výstup z vlaku vede opačným směrem… A zvažoval někdo přidat zastávku zde: https://mapy.cz/s/lusacavujo tj. vlak ve směru od Holubic by zastavil mezi Sikem a Stavebninami co jsou přes koleje… A člověk by pěšky došel po současné chodníku na zastávku šalin 8, 10. Ano, je to komplikované jak techniky (je to na kopečku), tak patrně např. i z… Číst vice »

Rakev

Srovnávat 854 s honekrem je hodně odvážné

Alf

co je lepší? Jezdím oběma a nemám ani s jedním problem…

Michal

Proč? 854 nejsou sice odpad, ale na dnešní dobu jsou už dávno out.

Ondra

Těch 45% krajských výkonů, chápu to správně že zbytek bude kompletně nezávislá trakce, nebo ještě někde zůstane aktuální sestava 242/362+bdmtee (plus sysel) , popř. panťák,.. ?

Axel

Snad pomůže citace: „2019: nákup 37 nových elektrických vlaků za skoro 7 miliard na hlavní linky 2025 – 2034: v plánu nákup dalších zhruba 40 nových vlaků na další linky, zejména s pomocí dotace“ https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/dalsi-nove-vlaky-na-jihu-moravy-kraj-resi-kde-na-ne-ziskat-penize-20210520.html Tj. další nové vlaky jsou ve hvězdách. Osobně si myslím, že stařičké vagony s elektrickým motorem typu 560 zůstanou minimálně jako záložní, popř. jako posilový vlak během dopravní špičky. do té doby než ETCS vystaví konečnou… U starých lomotiv typu 163 prý ČD už objednalo instalaci ETCS, někdy v roce 2019, takže asi zůstanou v provozu, tak jak předpokládáte i na jižní Moravě. Ohledně lokomotiv… Číst vice »

Gargy

Ony ty 560ky jsou jen 4 takže dojezdi..etcs do toho dávat je nesmysl.lokomotivy r.163 v Brně a okolí jezdit nemůžou ..nevím proč to sem pletete. A s 242 se nepočítá …dlouhodobě jejich počty klesaji.

Axel

Prý existuje 14 (z toho 9 v provozu) vagonů s vlastním elektromotem typu 560, všechny pro jižní Moravu
https://www.atlasvozu.cz/rada/cd/357-560.html

Ano, přepsal jsem se… Máte pravdu lokomotivy typu 362

Gargy

560 je elektrický vůz ..kompletních jednotek je 6 tedy 12 elektrických vozu 560 + vlozaky ..ale turnus je pro 4 jednotky.do těchto jednotek se etcs nevyplatí..takže dojezdi.

PvvS

163 si na Moravě moc nepojezdí..

Tomáš Gottschalk

Na severní a střední možná jo

Axel

Ano, spletl jsem se.

Ondra

OK, dík, mě teda hlavně zajímalo jestli ty nové jednotky budou znamenat uplně kompletní nahrazení aktuální elektrické trakce (jako asi jo, ale nikde explicitně sem to neviděl), záložní starší kusy budiž, to dává smysl řekl bych..

Axel

Money talks.

Poudy

Fuj, ty sedačky mi připomínají staré zájezdové autobusy z 90.let..

Gargy

Nátěr je opravdu humus..jediné růžová..

JiraH

Pěkná jednotka, teď to chce objednávku aspon na 500ks

Gwann

a kde s tím budete jezdit, to nám prozradite?

Jiří Kocurek

Do Hevlína, přece!

Pavel Skládaný

My ale ve studii Interreg počítáme s tím, že se bude jezdit až do Lávy, aby byl přestup na takt do Vídně a na letiště, zajišťovaný CityJetem. Na hranicích bude dělička 25 kV / 15 kV zwei Drittel Herz. Tj. potřebujeme oba systémy.

Oldřich Sládek

🤣🤣🤣😂😂😂🤣🤣🤣

Pavel Skládaný

Viz též názorný film, který ukazuje, jak ten CityJet do Vídně vypadá a jak vypadá první nádraží za jihomoravskou hraniční čárou: https://www.youtube.com/watch?v=jbk7fJtnuPU

Petr

To fakt ne, kdo má ten kravál co nesplňuje hlukové normy poslouchat.

Daniel Jablonecký

Pane Sůro, proč společnosti ZSSK říkáte „slovenské dráhy“? Nic takového na Slovensku není. A pokud jde o dráhu, o tu se tam stará podnik ŽSR (což vy pochopitelně víte).

Juraj

Je to analogický pojem k Českým drahám, z ktorého je čitateľovi úplne jasné, čo je myslené. Na Slovensku také označenie nikoho nepohorší.

Paolo

Mňa ako Slováka to nijak neuráža ….skôr mi drása uši skloňovanie slova Peter

Ketchup1970

To máš ťažké , skloňujeme Marek ( Hamšík napr.) a Mareka , ale Peter a Petera nás ťahá za uši .. . Aj mňa

Kernteriér

Však to píše s malým s. A něco takového na Slovensku rozhodně je.

Lemmy

Není to kratší než oficiální bizarní název té organizace?

Ketchup1970

Oficiální název francouzského dopravce je “ Společnost národní železné dráhy Francie” kostrbaté … Societé Nationale Chemin de Fer France .

jura

Ad sedacky:
Porad nerozumim, co je to ted za modu nedelat radne „usaky“.
Aby si clovek mohl pohodlne oprit hlavu a zdrimnout.

Pezos

Ono se to nezdá, ale zde hlava docela drží na místě, s Borcady Regio se to nedá srovnat. Stejně je to jedno, i ve starém Bdt (kde byly „ušáky“ snad dostatečné si pamatuji mastné skvrny na skle, když si nějaké prase (obyčejně pod vlivem) muselo nutně opřít hlavu o okno.

Romanero

Moc pěkné vlaky. Akorát nevidím pověstné zelené dveře, budou? 🙂

Paolo

Dizajn na urovni JMK nie PID nie je čo dodať – moderné,nie kubisticky PID hnus.

Facepalm

Moderní? Hele, z vašeho komentáře je jasný, že o grafickým designu toho víte asi jako já o studeném odchovu telat a stejně tak i to, že si svůj laický názor opřený o líbí / nelíbí vykládáte jako obecnou pravdu, ale jako člověk z oboru vám mohu říci, že naopak design PID je současný a moderní, zatímco ta jihomoravská divočina je na první pohled dílem diletanta, kterej se mentálně nachází někde kolem roku 2000 a kterej asi v životě nesázel písmo.

Vašek

Většina lidí jsme nesázeli písmo. Mně se takto jednotky líbí a pokud budou bezporuchové, super.

Facepalm

Líbit se vám samozřejmě může cokoli a nikdo po vás ani nechce sázet písmo, jen vám říkám, že jako člověk, který se v tom oboru pohybuje, tam vidím na první dobrou dost diletantsky odvedenou práci a vsadím se o cokoli, že mezi lidmi, kteří tuhle „kamufláž“ vybírali, nebyl nikdo, kdo by se alespoň mihl kolem grafického vzdělání.

Vašek

Mně se hlavně líbí červená barva, která mi na Najbrtech chybí. A tak to většinou bývá, že co se líbí plebejcům, odborník zdrbe.

tarten

Určitě je to schválně. Kiksy přitahují pozornost.

Paolo

Viem porovnávať medzi dopravcami a toto je des

Každodenní cestující

A první třída je kde..??

Jedine vlaky

Bez jedničky.

Každodenní cestující

Rozumím: v brněnských ulicích je klidný provoz, nepotřebujeme autistům nabídnout zajímavou nabídku k pohodlí jejich auta.

Nebo snad uvádíme do praxe myšlenku, že všichni máme stejné zadky? Ano, to je skutečně vznešená myšlenka, ale v reálném životě nejde ani tak o ty zadky. Dáma v kostýmku vám nebude jezdit na čtyřce natlačená mezi tři stavební dělníky – ta zůstane v autě.
Snažíme se dostat lidi do veřejné dopravy hlavně nízkou cenou; jenomže jsou tady nezanedbatelné skupiny potenciálních uživatelů, pro které cena není rozhodujícím kritériem – a tyhle lidi z těch aut dostat nechceme?

Kaštánek

Já teda jezdím v rámci JMK vlakem každý den, ale stavební dělníci opravdu nejezdí vlakem.

Bram

Nejhorší na tom je, že lidé v jedničce by zaplatili (velice rádi) víc. Ale nemají možnost. Neexistence jedničky dělá z VHD na příměstských vlacích v okolí Brna zbytečně socku. Holt voličů mezi sockami je výrazně více, než mezi dámy v kostýmku a pány v obleku s kravatou…

Jinak jsem toho názoru, že věc se časem dá zachránit doobjednáním vložených vozů s jedničkou do všech souprav, ale to by nebylo hned a musel by to někdo na kraji objednat a hlavně zaplatit. Tak snad někdy v budoucnu to někomu dojde…

Radek Šindel

Prosím vás, kolik lidí bude ochotno jezdit z Židlochovic do Brna za 110Kč?

Bram

Na to jste přišel jak? V PIDu si lze ve vlaku zakoupit doplatek k jízdence pro druhou třídu do třídy první, tak proč to samé by nemělo jít i v IDS JMK, když pominu drobnost, že tam ta jednička v příměstských vlacích defaultně prostě nebude. V PIDu občas jedničku využiju, když je ve dvojce plno. Na tom přeci není nic špatného, když chci jet pohodlně. Že vy hromadnou dopravu (v podobě jízdy vlakem) k cestě do zaměstnání moc nevyužíváte? Předpokládám, že bydlíte někde v širším okolí místa svého zaměstnání na pražských Stodůlkách a tam to vlakem opravdu dojet nejde.

Radek Šindel

No dobře, ale tohle argumentujete více méně marketingovou akcí, která vícenáklady dopravce v žádném případě nepokryje. Takže ještě jednou. Aby se dopravci 1. třída rentovala, tak ji musí zaplnit opravdu platícími cestujícími ve výši zhruba trojnásobku běžného jízdného.
A opravdu pochybuji, že se najde větší skupina lidí ochotná platit za jízdenku Praha-Kolín 200-300Kč.
Jinak vlak do zaměstnání využívám velice často, letos už mám najeto vlakem okolo 5000km.

Bram

Sedadla do první třídy stojí trojnásobek toho, co do třídy druhé? Dále by mne zajímalo, proč vycházíte z obyčejného jízdného dle TR 10 Českých drah? Proč nevezmete v úvahu, že si lze zakoupit doplatek pro první třídu? I s kombinací jiných druhů jízdenek nevydaných podle TR 10 ČD to jde.

Radek Šindel

Sedadla nestojí o tolik více. Hlavní rozdíl v ceně tvoří chybějící kapacita. v Regiopanterech zabírá 9 sedadel 1. třídy stejný prostor jako 18 sedadel 2. třídy. cena na sedadlo je dvojnásobná. Pak musíte brát v úvahu náklady navíc jako kvalitnější sedadla, zástěna atd. K tomu připočtěte nižší obsazenost a jste minimálně na trojnásobku běžného jízdného.
Lidé využívají různých doplatků a podobných marketingových akcí právě proto, že nejsou ochotní platit ani 1,5 násobek jízdného.
Takže se zeptám ještě jednou, když se tak zastáváte 1. třídy, jste ochoten platit vícenáklady s tím spojené? Budete ochoten platit za svezení trojnásobek běžného jízdného?

Bram

Pojetí první třídy v Regiopanteru je velice nešťasné. Rozhodně není žádoucí, aby byl počet sedadel v první třídě poloviční. Dle mého názoru by měl být v příměstské dopravě stejný, jako ve druhé třídě, aby nevycházela takto nesmyslná hausnumera. Jde především o zakoupení si klidu a odstupu od některých problematických skupin cestujících, o pohodlí sedadel jde až s větším odstupem.

Radek Šindel

Jenomže ono to bohužel u regionálních vozidel takhle vychází. Ty jsou relativně malé a jsou nízkopodlažní, to znamená, že na sedačky máte tři poměrně krátké prostory – na představcích a mezi dveřmi. U jednotky pro 200 míst objednatelé zpravidla požadují 5% 1. tř., tj. 10 sedadel. Pokud nechcete 1.tř. průchozí, tak se dává zpravidla na představek za kabinu strojvedoucího. Tento krátký prostor je zpravidla optimalizovaný na rozteče druhé třídy, takže v případě větších roztečí přijdete o řadu čtyř sedadel. Z důvodů symetrie zpravidla musíte umístit u schodů a za kabinou uspořádání pouze 1+1, nebo musíte i za zástěnou použít v… Číst vice »

Bram

Není nutné, aby sedadlo do první třídy jiných rozměrů, než sedadlo druhé třídy. Jde především o separovaný prostor.

Radek Šindel

Jasně, tak to je něco jiného. Takhle to používá spousta dopravců v Německu. 1.třída ve vlaku je, ale jde o běžné uspořádání 2+2 s mírně zvětšenými roztečemi. To pak i nějaký doplatek vícenáklady pokryje.

Bram

Přesně tak jsem to myslel. A možná by nebylo třeba ani zvětšovat rozteče, pro příměstskou dopravu to není nutné. Stačí v podstatě jen jiný potah sedadel.

Ketchup1970

Předpokládáte ze vlak se vždy zaplní . což není vždy , tudíž se i prostornejsi kupe 1.třídy “zaplatí “ furt lepší než prázdné sedačky je cestující s +15-25% dražší jízdenkou . Plus je takový cestující konzumentem v jidelaku nebo bistru .
Imho je to jako by v každém kupe Bmz seděli dva cestující .

Radek Šindel

Od začátky byla řeč o regionální dopravě, v dálkové je 1.třída v pořádku.

Jarda 2

Zkušenosti z linky S9 z odpolední špičky – celý prostor 1. třídy je prázdný – popřípadě se tam „bojí“ 1 cestující, který tam evidentně sedí načerno doufajíc že se štiplístek do těch končin nevydá…

Bram

Linku S9 využívám docela často, jak v ranních či odpoledních hodinách a toto rozhodně není běžný stav z doby předcovidové.

Kernteriér

Takže proto jsem jel onehdy do Prahy elefantem, kde dole bylo k nehnutí a nahoře sedělo pět lidí? Ne, díky.

Bram

Za vy si prosím udělejte změnu na Vy, ať to nevypadá tak, že Vás považuji za podčlověka, to bych vskutku nerad.

Ketchup1970

Doplatek do první třídy na týden 290,- Kč … nějaký problém ?

Ondra

Alespoň 6 míst první třídy na konci vlaku mohlo být. Míst ve dvojce by oproti původním plánům neubylo. Snad by to nemusel být až takový problém někdy v budoucnu pár míst na jedničku předělat. Věřím, že by si své cestující našla.

Jiří Kocurek

Pokud bude v 1. třídě 6 míst stejného rozměru jako ve dvojce, aby neubylo sedaček ve vlaku, tak v čem je pak ta první třída, v barvě potahu?

Radek Šindel

Já chápu, že v první třídě český cestující očekává za drobný příplatek modré z nebe, ale takhle to finančně opravdu nevychází. Proto dopravci nasazují v mnoha případech 1.třídu ve formátu 2+2 s jiným potahem a výhodou je spíše klid méně obsazeného oddílu. V případě širokých sedadel s velkými roztečemi by jízdné muselo být 2-3x vyšší, než běžné a to by tím pak nejezdil asi nikdo.

Gwann

ja teda mezi pány s kravatou patřím…a jedničkou nejezdím.

ABC

Tak. I kdyby to mělo nahradit jediné auto!

Radek Šindel

Ohledně 1.třídy se to má následovně. 1. třída v regionálních vozidlech ubírá zhruba stejný počet celkově, jako sama zabírá. Cena na sedadlo je zhruba dvojnásobná. S ohledem na vyšší cenu komponent a nižší obsazení by mělo být jízdné zhruba trojnásobek běžného.Trošku si dovolím pochybovat, že by byly nějaké davy ochotné platit z Židlochovic do Brna 110Kč za jednu cestu.
Proto se JMK rozhodl poměrně pragmaticky jít cestou vozidel bez 1. třídy, což je u mnoha dopravců naprosto běžné.

Bram

To není pragmatické, to je prostě a jednoduše v příměstské dopravě větších měst (Praha, Brno, Ostrava,…) jen a jen hloupé. Pokud jde o jiný druh regionální dopravy (například mezi městy Louny a Rakovník, Beroun a Rakovník atd..), tak tam je to něco jiného. Tam by opravdu první třída jen zabírala místo.

Radek Šindel

Podívejte se, v posledních zhruba letech jsem dělal na různých projektech pro Londýn, Bavorsko a Baden Würtenbersko, což jsou všechno velice bohaté regiony s jízdným výrazně vyšším, než u nás. Všechna tato vozidla jsou buď úplně bez 1. třídy, nebo je zde malá 1.třída v uspořádání 2+2.

Bram

Když objednatel podporuje rovnostářství, tak se tomu nelze divit. Nevšiml jste si, že je to dost teď v módě? Můžeme samozřejmě diskutovat, zda je to správně. Dle mého názoru nikoliv, neb i já si občas rád dopřeji pohodlí první třídy. Buď díky tomu, že je druhá třída plná, nebo je tam společnost, se kterou odmítám jet (opilci, bezdomovci a pod.). Doplatek do první třídy není přeci nic likvidačního. Nebo snad ano?

Radek Šindel

Takže snad to vysvětlím už naposled. Marketingová akce typu doplatku za 1. třídu nepokryje dopravci vícenáklady s 1. třídou spojené. Nemám nic proti tomu lidem větší pohodlí dopřát, ale na toto vyšší pohodlí se nemůže skládat zbytek vlaku stojící v uličce dvojky. Sám říkáte, že používáte někdy tuhle marketingovou akci. budete se chovat stejně i v případě jízdného za trojnásobek?

Bram

Vyšší pohodlí neznamená automaticky větší rozměry sedadel.

Radek Šindel

Tak s tím souhlasím. mi nevadí 1.třída se stejnýma sedačkama a uspořádáním 2+2. Nicméně dopravci u nás požadují zpravidla široké sedačky, velké rozteče a uspořádání 2+1, což prostoru ubere poměrně znatelně.

Bram

To je patrně hlavně u ČD, tam nějaký myšlenkový posun hned tak neočekávám, byť u příměstské dopravy by to bylo žádoucí. Dálkovou dopravu neřeším, to je samostatná kapitola…

M19

Zkušenost z vlaku co mají 1. třídu přeznačenou na druhou z trati z Brna na Třebíč. Rozdíl je jen ty 3 místa co v jedničce chybí. Vůz bez jedničky jinak stejný měl jen o ty tři sedadla více. Řazeno ve stejném vlaku. Dokud tam byla jednička jelo tam tak 3-4 lidi a ve špičku se tam cpali i ti co meli jen do dvojky a průvodčí je tam nechával. To si rychle rozmyslíte za ni ještě doplácet.

Kernteriér

Jedničkou v rámci JMK jezdím celkem často, ale že bych si krom barvy potahu všiml v tom panteru nějaké jiné změny, bych neřekl.

Pavel Skládaný

To bude jen pro slušné lidi, ne nějaké zazobance.

Jackub

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Pavel Skládaný

Pochopitelně pokus o vtip, ale je fakt, že tarif IDS JMK s první třídou vůbec nepočítá. A též otázka, zda na krátkých vozebních ramenech (neb jednotka je čistě střídavá a nedojede tak ani do Nezamyslic) by první třídu někdo využil a nešla tak na úkor kapacity vlaku.

Tukan

IDS JMK dlouhodobě nepodporuje 1.třídu

Vojta

On tarif IDSJMK s první třídou vůbec nepočítá, takže by se v podstatě nedala vůbec zakoupit. Otázka, jestli je to v dobře, v autobusech a šalinách není taky, ve vlacích by to v určitých případech mohlo dávat smysl. Ale třeba InterPanter, kde je průchozí hned u dveří je docela odstrašující příklad.

M19

Tarif se dá změnit např. formou jednorázového doplatku u průvodčího dle počtu zón, neb třeba s universální jízdenkou to moc třeba jinak neštimuje…

Marek Janík

dobrý je to…. tu magentu teda nemusím, ale to je subjektivní.. sedačky žůžo
JmK je v organizaci a všeobecném zvládnutí veřejné dopravy asi opravdu nejlepší a má vizi a strategii

Axel

Pěkné… 2 připomínky… snad to ještě půjde zvážit oboje na téhle fotce https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/10/moravia8.jpg a) obě sedačky by mohly být opěrku hlavy. A hlavně by mohly mít sklopnou opěrku ruky = když na sedačku usadím prcka, tak bych sklopil opětku, aby mi nespadl při brždění. b) bylo by fajn mít monitor trochu vyosený… Nyní je umístěn proti dveřím… Jenže když stojím u dveřím (abych vystoupil), tak neuvidím na monitor, neboť je otočený…. Otočit ten monitor (aby monitor hleděl na dveře) asi nedává smysl, protože pak by na monitor neviděli ti co uličkou míří k prostoru u vstupních dveří Anebo monitor zrušit… Číst vice »

tarten

Opěrku hlavy snad ano. Opěrku ruky určitě ne. Podle mě by byla jen pro slost. Nebo má snad být zvedaná pérem?

Prcek na sklápěcí sedačku nepatří.

tarten

A ten prostor pro kočárek nechápu. Je zcela nefunkční.

Šejdr

Design sedaček se mi strašně líbí, tohle bych okamžitě bral třeba i do kancelářských budov, je to mnohem lepší než obvyklá unifikovaná šedočerná. Jen mám trochu obavy, že na tom bude vidět každý flek. Co si budeme povídat, někteří cestující dokážou zaprasit sedačky neuvěřitelným způsobem…

Dušan

Harmonogram s termíny dodávek dle platné smlouvy – viz níže:
https://ctrlv.cz/VysE
Poznímka: EMU 140 = 2-vozovka, EMU 310 = 4 vozovka

David

Podle barev by to mohl provozovat OeBB, ŽSSK nebo DB. Pro Regiojet, Arrivu, ČD, GWTR, Leo, KŽC, Landerbahn se to nehodí do konceptu.

Šejdr

Barva je to poslední, co bude dopravce zajímat. Objednatel si přeje svoje barvy, tak se bude jezdit v jeho barvách. V Pardubickém kraji ČD vůbec netrápí, že jejich vlaky jezdí v místních barvách se žlutým skandinávským křížem na čele (tedy pardon, PaK tvrdí, že ten žlutý kříž znamená něco jiného, jen si už nepamatuji, co by to mělo být).

Dušan

„Do roku 2025 budou jejich provoz zajišťovat České dráhy, pak dopravce, který vzejde z veřejné soutěže.“ Ve smlouvě je to jinak – viz níže: Závazek veřejné služby dle této Smlouvy se Dopravce zavazuje plnit po dobu od Zahájení provozu do dne předcházejícího termínu celostátní změny jízdních řádů v prosinci 2022. Povinnosti vyplývající z této Smlouvy, jež je nutno splnit již před Zahájením provozu, je Dopravce povinen plnit již ode dne stanoveného v této Smlouvě. Objednatel plánuje pořízení nových elektrických jednotek do svého vlastnictví a zároveň plánuje uspořádat další nabídkové řízení na železničního dopravce. V případě, že se ať již proces… Číst vice »

Domis

Odpověděl jste si. Tedy „neschopnosti vysoutěžit“. A jinak i ten text je mírně zavádějící. Už současná smlouva ČD – JMK vzešla z řádné soutěže (narozdíl od většiny jiných krajů), takže není taková motivace soutěžit hned znovu.

Zvědavý cestující

Mohl by někdo poučený vysvětlit pouhému zvědavému cestujícímu, jaký je dovod nezakrývat ty hnusné krabice, pardon: nezbytné agregáty, na střeše? Čekal bych zakrytí alespoň pohledu z boku zespoda z pohledu cestujících. Mám za to, že to celkový vzhled souprav zbytečně hyzdí. Díky.

Kubrt

Primárně hmotnost. Sekundárně – nezachycování sajrajtu, méně práce při údržbě.

Vasek

Primárně podřadná technika Škoda. O pár článků níž jsou vlaky stejné třídy a určení od Stadleru a ti ty tvoje pseudo důvody vyřešili a krabice nečumí.

kix

Až na to, že jsou to vlaky odlišné konstrukce, tak dobrý

Vasek

No vždyť píšu, podřadná technika od Škody. Mají tak odlišnou konstrukci střechy, ze tam nemůže být ani rovný plastový kryt.

Michal Jazvinský

Pane Vašek podřadný jste akorát vy. škoda vyrabí jednu z nejlepších elektrovýzbrojí pro vlaky používáje i na některé vlakysiemens i jiný výrobci ty jsou taky podřadný. ( mají patenty) tak nemelte hovno když tomu nerozumíte.

Vašek

A co to má společného s tím, že je nenapadne a zřejmě ani neumí udělat uchycení a samotné 40cm vysoke plastove desky, které budou pohledově krýt ty bedny na střeše?

tarten

Nejen pohledově. ale i před sněhem, listím a igelitovými taškami.

Jiří Kocurek

Asi záleží na tom, jestli zákazník ty kryty chce, jak vysoké a taky na úhlu pohledu, ze kterého se to fotí.

https://en.wikipedia.org/wiki/Stadler_FLIRT#/media/File:Abellio_ET_25_2302_–_Praest.jpg

Vladki

Ale nějakej dekl by to chtělo. Onehda sme seděli v nadrazce v Kuřimi a vedle nas odpočíval panter a nebylo slyšet vlastního slova. Fakt nepříjemný zvuk. Se nedivím Hustopečakum že si stěžují.

Pája

Některé opravdu řvou jak startující Mig, to nebude jen tím nezakrytováním. Kryt by mohl být vizuálně alespoň jako u střech trolejbusů, tzn déšť i vzduch mají volno. Na druhou stranu – ať se nám to líbí nebo ne, jsme pořád východ Evropy a teď je Panter opravdu skok vpřed. Časem zestárne a bude potřeba rekonstrukce. Možná pak dojde i na úpravu střešní partie.

tarten

Myslel jsem, že nezachycování sajrajtu se dělá naopak tak, že na střeše je co nejméně složitých tvarů, co tam nepatří.

Tukan

Překvapila mě řada 550 😁🤔

liposh

Tak 560ky budou nahrazeny 550kami. Zdalipak taky vydrží jezdit 50 let? 😀

Tomáš V.

Nepochybně nabídnou i za 50 let na svou dobu mnohem více, než šrot 560:-)

Laborec425

Tak se na to podívejte. Tohle se za deset let rozpadne.

Bert

Jak staré jsou nejstarší pantery? 9-10 let. Plánuje se jejich vyřazení? Ani náhodou. Prosím, nepište tu nesmysly.

Jiří Kocurek

Tak hlavně, aby nedopadly jako Vasa. To byla loď, plachetnice ze 17 století. Mohlo by se říct, že tehdy byly lodě kvalitní a nepotápěly se při první plavbě. Ne tak Vasa.

Jarda Š.

U lodi Vasa udělali Švédové hrubou chybu ve výpočtu, kde bude čára ponoru při plném zatížení a důsledkem toho měla střílny pod skutečnou čarou ponoru, takže se pochopitelně hned po vyplutí potopila. Něco takového snad Škoda neudělala.

Jiří Kocurek

Střílny nebyly pod čarou ponoru na klidné vodě. Ale loď byla moc težká „nahoře“, takže se nadmíru naklonila ve větru a nabrala vodu.
Těžká na vršek byla proto, že si král vyžádal ještě jednu palubu s děly navíc, než bylo původně počítáno. Výsledkem arogance moci tak bylo technicky neřešitelné zadání.

Kernteriér

Tak lze předpokládat, že Škoda střílny pod čárou ponoru u těchto vlaků neudělá.

liposh

Tuto větu si zapamatujme. U dalšího článku o těchto vlacích na tuto myšlenku navážeme 😉 😀

Vašek

Hlavně, aby udělala trakčáky, střídače a měniče, nebo co tam je, které nebudou práskat.

Jarda 2

Vždyť je to klasický Panter – akorát ve zpraseném nátěru ale 90. léta…

korda

Co na tom zkoušejí když už to jezdí.Jo asi jestli nespadnou obrazy politiků co jsou tam zobrazeni na obrazech abychom jim Děkovali

Vasek

Buď Škoda neumí stejný vlak vyrobit ve více jak jednom kuse, nebo si kluci z Cerhenic chtějí hrát a tak si nechali sepsat zákon/normu, která jim zajištuje přísun hraček zadara. Logiku to nemá.

PvvS

Třebas to, že to je první čistě střídavej Panter ?

Kuba

Asi zkouší, jestli to ještě pojede, když vyházely stejnosměrnou část. Kolik se na tomhle asi tak ušetřilo, že další desítky let nebude možné prodloužit vlaky od Brna aspoň do Svitav.

Pavel Skládaný

Zaručí se tím, že tato vozidla nemohou být zneužita k zajížení do periferních částí Perníkového, Olomouckého a Zlínského kraje, kde je stejnosměrná soustava. Budou obsluhovat výhradně JmK. Tj. nemohou být zneužita třeba pro trasu Brno-Svitavy, Brno-Nezamyslice či Brno-Staré Město u Uherského Hradiště (i když tam to po změně soustavy není vyloučeno). Osobně si ale myslím, že rozdíl ceny mezi střídavým a dvousystémovým vozidlem by už tak velký nebyl.

tarten

Nebyl bych tak patrioticky spokojený. Zdá se, že se celá republika časem sjednotí na střídavý proud.

PvvS

JMK Svitavy moc neberou. Tohle je pro obsluhu hlavních větví a zbavení se 560 a honeckerů.

hoholu

kdysi tu někdo psal že se od doby princezen 263 nekoupilo ani jedno vozidlo řády 5xx/2xx.
tak tady ho máte 😉

Dopravák

To opravdu budou čistě střídavé? Já myslel, že budou zajíždět i do České Třebové (Sp od Brna).

M152

Ano, je to řada 550.

Vladki

Osobaky jezdi jen do Letovic, pak přestup. A na těch pár spesnaku asi pošlou obojetny pantery nebo eso + Honecker + sysel. A za pár let bude i ČT stridava…

Dominik

Třebová střídavá? Možná tak za 15 let, když vidíme, jakým tempem probíhá změna napájecí soustavy.

Honza

Ptám se jako laik: to si je kraj bude provozovat sám?

původní Jakub P bez tečky

Jak se píše v článku:

„Do roku 2025 budou jejich provoz zajišťovat České dráhy, pak dopravce, který vzejde z veřejné soutěže.“

M19

Co si napřed přečíst článek?

milan

Ty bochánky na boku skříně nad podvozky je nějaké vylepšení katastrofálních jízdních vlastností těchto souprav?

Pezos

Stejné kryty podvozků mají i pantery pro ZSSK.

Rudolf Tuček

Taky si říkám co je to za nádory, přitom na fotce ze Škodovky kde to je sundaný není nic co by bylo potřeba maskovat. Jedině že by to bylo na snížení hluku jedoucí jednotky.

Petr

To jsou blatniky

liposh

no, pochopitelně. když vlak těmi koly přejede sebevraha, aby to moc necákalo ven na bok vlaku…kdo se s tím má umejvat, žeano?

tarten

Ještě mě napadá, že to má vytvářet při jízdě podtlak, aby to v zimě chladilo podvozky pod -80°C a lépe se lámaly.

jal

Při jízdě na Slovensku , 160, jezdí jednotky klidně a tiše.

Aleš Petrovský

Ta barevná kombinace u sedaček a design potahů je fakt parádní. Pěkný. Barvy vnějšího laku nejsou vůbec špatná kombinace, ale nevím proč to ve mě evokuje vozidlo vyrobené ve Vrútkách 🙂

JirkaK

na zkušebním okruhu v Cerhenicích se pohybuje i 650.208 pro Plzeňský kraj

Karel

Super, proti Honekrům, co tam jezdí teď to bude revoluce.

Marek

Tohle nějak nesedí :-/

Kraj uvedl, že dochází ještě k finalizaci některých detailů v interiéru. Oproti původním údajů uvádí nyní vyšší počet sedaček: čtyřvozové jednotky mají mít 333 sedadel (celkem jich kraj kupuje 31, původně měly mít 333 sedaček) a dvouvozové 146 sedaček (původně kraj uváděl 310 míst, kupuje jich 6).

Jenda-71

V první tučné větě máte „dvouzové“.