Jihomoravský kraj ukázal další snímky nových jednotek Moravia, vyjedou příští rok
Škoda má zatím vyrobeny dvě dvouvozové jednotky, dokončuje první čtyřvozovou. Ve vlacích bude více sedaček, než kraj původně uváděl.
Škoda Transportation začala s testováním nových elektrických jednotek Moravia pro Jihomoravský kraj. Kraj, který si nové vlaky kupuje s evropskou dotací, představil na sociálních sítích snímky nových vlaků.
„Vyrobeny jsou zatím dvě dvouvozové jednotky 19Ev. První je na zkušebním okruhu v Cerhenicích ve fázi oživování a prvotního testování. Druhá jednotka je oživována na zkušebně a trati ve výrobním závodě Škoda Transportation v Plzni,“ popsal aktuální stav výroby Jan Švehla, mluvčí Škody Transportation. Výrobce minulý týden představil zástupcům kraje vozidla na okruhu.
První z 37 jednotek, které ponesou jméno Moravia, by se měla na kolejích objevit příští rok. Jejich výroba začalo loni v listopadu. Vlaky budou jezdit v červenobílém barevném schématu, které vybralo ještě minulé zastupitelstvo. Barevné provedení vychází z barev nového loga Jihomoravského kraje. Název Moravia má propojit nové vlaky s lokomotivou Moravia, která 11. listopadu 1838 přivezla první vlak do Brna.
Kraj uvedl, že dochází ještě k finalizaci některých detailů v interiéru. Oproti původním údajů uvádí nyní vyšší počet sedaček: čtyřvozové jednotky mají mít 333 sedadel (celkem jich kraj kupuje 31, původně měly mít 310 sedaček) a dvouvozové 146 sedaček (původně kraj uváděl 140 míst, kupuje jich 6).
Výroba čtyřvozové jednotky finalizuje
Nové elektrické jednotky se budou částečně vyrábět i na Slovensku, Škoda se dohodla na spolupráci se ŽOS Trnava. Oba výrobci už spolupracují na produkci obdobných jednotek pro slovenského dopravce ZSSK: Škoda vyrobí skříň, podvozky a trakční sety. V Trnavě pak budou provádět povrchové úpravy, montáž vložených vozů a následně celé jednotky.
Jihomoravský kraj má většinu nákladů zaplatit z dotace z Operačního programu Doprava. Tu ale dostane až po skončení dodávky všech vozidel. Aby mohl platit zálohy za vozidla, podepsal smlouvu s Evropskou investiční bankou na úvěr ve výši 2,57 miliardy korun. Dotaci už loni potvrdila Evropská komise jen krátce poté, co kontrakt schválilo zastupitelstvo.
Vlaky budou nasazovány postupně, první jednotka se na kolejích objeví v roce 2022. Nové jednotky mají zajistit zhruba 45 % výkonů na spojích, které objednává kraj. Podle smlouvy budou vlaky jezdit na linkách S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl. n. – Březová nad Svitavou (tratě 300 + 260) a S3 – Vlkov u Tišnova – Brno hl. n. – Břeclav (trať 250), případně i na dalších tratích. Do roku 2025 budou jejich provoz zajišťovat České dráhy, pak dopravce, který vzejde z veřejné soutěže.
„Další dvě čtyřvozové jednotky 18Ev budou výrobně dokončeny v brzké době. První jednotky budou zákazníkovi předány po provedení všech zkoušek a obdržení průkazu technické způsobilosti vozidla,“ dodal Švehla.