Jihomoravský kraj řeší příliš hlučné jednotky Moravia, Škoda slibuje nápravu

Čtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda GroupČtyřvozová jednotka Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: Škoda Group

Škoda podle svého vyjádření pracuje na optimalizaci hlukových parametrů.

109 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym ze severu

Dokáže někdo porovnat hluk 550 vs. 640? Je 550 fakt o tolik hlučnější?

Martin H.

Jak kde. Zvenku určitě. V interiéru je to srovnatelné.

zwi

550 není o nic hlučnější za jízdy a za stání s vyřazeným směrem je neslyšná. Problém se týká pouze 4vz 530 a jejich velkého trafa. Které, po zařazení směru, začne vrnět a to hlavně směrem do interiéru. V aktivním odstavení je tedy, stejně jako 550, neslyšné.

Anonym ze severu

Takže jsou 550 podobně hlučné jako Elfové, které pořídil Regiojet? Nebo jsou Elfové ještě větší řvouni (v hnacím voze – ne v řídícím)?

Protože 640.1 na střídavině jsou oproti Elfům hodně tiché. 550 jsem naživo neviděl a neslyšel, proto se ptám. 🙂

zwi

Já jsem neslyšel elfy, takže nemohu porovnat. Mohu porovnat jen s původními pantery. Když je Morávie v aktivním odstavení, případně stojí s vyřazeným směrem, tak ani nevíte, že tam je. Zatímco když jdu k panterovi, tak už na 100m vím, že tam je. Když jdu pro Morávii, tak si do poslední chvíle říkám, jestli mi s ní někdo neodjel.

Martin

Mě docela zaráží, že se na problém hlučnosti přišlo až teď, při najíždění prvních měsíců v provozu s cestujícími. Vždyť to docela dlouho kroužilo ve Velimi na okruhu.Jasně, je fajn, že se odzkouší kde co, jen ne vliv na lidi,zvenku i zevnitř. Pro ty se ten vlak vlastně asi nedělá…Hluk může sice o fous plnit normy,ale frekvence a tónina,mohou být silně protivné. Mohl by někdo znalý problematiky zkoušek vozidel napsat názor?

Petr Novák

Ale ono se na to přišlo už při testování ve Velimi. Proto to taky DÚ odmítl schválit a už vyrobené Moravie pak stály všude tam, kde to Škodovce povolili, jenom ne tam, kde stát měly, tedy v Brně. Teď se jenom přišlo na to, že ani řešení, se kterým přišla Škodovka, nestačí a bude se muset vymyslet zase něco jiného a doufejme už funkčního.

Kaštánek

A co ty dvě, co už v Brně jezdí? Ty jezdí s cestujícími na základě čeho? Já myslel, že když už začínají jezdit, tak že už našli řešení a je schválené.

Petr Novák

Ty pořád jezdí ve zkušebním provozu, které je určeno právě na testování těch úprav, co Škodovka provedla. Jenže když se teď ukazuje, že ty úpravy nejsou dostatečné, tak je docela dobře možné, že DÚ to povolení stáhne. Nebylo by to poprvé a nejspíš ani naposled, kdy DÚ zkušební jízdy z cestujícími přerušil. A je lepší se na takovou eventualitu připravit, než pak být překvapen tím, že zase jezdí Béčka 🙁

mates

a ze vzdy si stezuji jihomoravaci viz. Zidlochovice 😀

Petr Novák

Jak psáno níže v diskusi, stěžovali si i jinde, třeba v Úvalech na odstavování Elefantů. Tak si tyto hloupé kecy laskavě odpusťte.

mates

peto ty to hodne tezce neses ze ses jihomoravak 😀

Ondřej 2

Sme se uhodili do hlavy a stěžujem si na kde co 🤷‍♂️

Es Trojka

Celkově nechápu víc detailů v Moraviích. Oproti běžným panterům mě třeba hrozně vytáčí špatně umístěné úložné prostory pro zavazadla. Jsou umístěny příliš nízko (tipuju cca 170 cm) a když si člověk stoupá, uhodí se o ně do hlavy. Kam mohu napsat oficiální stížnost, aby to škodováci napravili?

VTT

To je v ešusech normální. Kdyby police v Moraviích byly výš, tak by si Brňáci stěžovali, že tohle povyražení mají jen okolo Prahy (a Ostravy).

Martin z topírny

🙂 🙂 🙂

CHODECzJIHU

Vítejte v klubu praštěných novým panterem. Škoda, že zavazadlové police nejsou příčně jako u starých panterů.
Ano, těch detailů by chtělo vychytat hodně, aby „kompletně proměnily příměstskou dopravu v Jihomoravském kraji především komfortem a pohodlím“.

Ondřej Holub

Zrovna včera jsem jel interpanterem, který byl zařazen místo regiopantera na S3 z Tišnova do Židlochovic a v nízkopodlažní části byly ty police také ve výšce cca 170cm. Ale zase kdyby to bylo výše, tak si tam spousta lidí (hlavně starších) nedokáže strčit zavazadlo. Ale netuším, co je optimální výška. Možná to bude spíš problém toho, když jsou ty police podélně a ne přímo nad sedačkami (nevím teď z hlavy jak je to v těch ibalginech).

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To nevadí. Oni se ty vlaky jednou naučí dělat.

Gajda

No, v konsorciu už jim to docela jde, to je možná cesta.
A tak jak to nakoupil JMK, mohli vlastně koupit cokoliv. S full servicem na 30 let a při tom počtu jednotek by nebyl rozdíl mezi Stadlerem, Siemensem a nebo Škodovkou.

PvvS

Asi jenom v kvalitě a termínech. Zatím se Schadewerk moc nevyznamenal.

Martin z topírny

Nepředvedl nic, co by se nedalo očekávat 🙂

B.W.B.

Je pozoruhodné, že Vectron s více než 6MW nic tak hrozného nedělá… Ano, když na něm sedím hodinu – dvě, tak to hučení třeba v létě začíná lézt na nervy, ale stále je to zvenku oproti vozidlům ze Škoda-werke zlaté…

Kaštánek

Zrovna teď kolem mě v Brně Ibalgin projel. Jediný co bylo z venku slyšet byly dva motory u trafa (možná chlazení) a nějaký pískání od podvozků při rozjezdu. Pak kolem projel i regiopanter a ten mě subjektivně přišel hlučnější.

noerf

Mimochodem ve středu večer jsem byl v Mostě a Pesy mě také překvapili svou hlučností oproti elektrickým lokomotivám.
Je otázka, zda-li to bylo vzduchotechnikou jednotky (ventilátory) nebo trafy.

Ladislav

Rozdíl je trafo uvnitř lokomotivy nebo trafo na střeše jednotky. Jinak Pesou jsem jel v sobotu na lince U11 je tam daleko nížší hluk než u pantera.

noerf

Já to vnímal zvenku.

Apollo 17

V Mostě u Pesy určitě nehučelo TRAFO, protože je tam stejnosměr a trafo je vypnuté.

Ladislav

Oprava na lince U7.

Martin H.

Vectron neveze cestující…

Martin z topírny

A má několika násobně vyšší výkon a přesto je tišší 🙂 🙂 🙂

Proč asi…?

jonáš

Protože má trafo v masivní vaně v rámu a ne na střeše, a protože je navržené na 16 Hz.

Martin z topírny

Správná poznámka… 🙂

Radek

A jako obvykle se koupila velká série naráz, aby se to řešilo o to hůř, místo jednoho prototypu.

MaT

No sice je to větší série, ale zase toho ještě tolik nemají vyrobeného, ne? Tak na základě zkušeností s těmi prvními kusy to ještě můžou vylepšovat…

JackBrno

Tak nevím, jel jsem tím zatím asi dvakrát, ale rozhodně tam nic tragického proti regiopanterům slyšet není. Ta vyjádření stěžovatelů jsou hooodně přehnaná.

Marty

Jenomže tady se řeší hlučnost při odstavení

zwi

To je presne to co se u Moraviich neresi, tak nepiste bludy. Moravie je pri odstaveni temer neslysna, proti panterovi nebe a dudy. Az kdyz se zaradi smer, tak zacne vrnet trafo a hluk je hlavne v interieru, pod timto trafem a pri rozjezdu se vzrustajicim zatizenim vrni vic a vic. Stejne tak i pri rekuperaci. Navic se tento problem tyka jen 4vz, ktere jsou zatim v provozu jen 2, pricemz jedna spi v Brne a druha teprve parkrat spala v Letovicich.

Kaštánek

Já myslel, že ty dvě 530 co jezdí, tak že už mají trafo odhlučněné a proto se postupně nasazují do provozu.

Karlos

Já teda vevnitř vnímal hodně hlučné trafo i u dvouvozových jednotek.

Martin H.

Hlučnost při odstavení není u ibalginů žádná. V tomto jsou oproti panterům mnohem lepší.

Kaštánek

….ale není to nic proti rozjezdu a samotné jízdě, tam to doslova trhá uši….

Já se ibalginem svezl hned první týden, co ho nasadily (a potom ještě několikrát cestou z práce), ale tohle mě přijde dost přehnané. Uvnitř pod trafem to tak divně brumí, to jo, ale že by to trhalo uši, to určitě ne.

Co jsem si všiml, tak oproti mé první jízdě v Ibalginu výrazně ztichly asi měniče, který nepříjemně pískaly. Ale to už teď slyšet nejde.

Plecháč

Byl to dvou nebo čtyřvozový? Ten problém s hlukem by měl mít jenom čtyřvozozvý.

Kaštánek

Byl to čtyřvozový.

Ondra

A nebyly to dva spojené dvouvozové? jelikož tak to ze začátku jezdilo, čistě čtyřvozové začaly až později..

Kaštánek

Nee. Byl to opravdu čtyřvozový. První co nasadily, myslím číslo 003.

zwi

Pod trafem jsou oba podvozky na 4vz netrakcni. Proto tam menice neslysite. Zalezi kde si sednete.

Kaštánek

Já tehdy seděl pod trafem a něco tam pískalo. Ale bylo to jen v tom prvním týdnu, kdy ji nasadili. Teď když tím jedu, tak už to slyšet nejde.

Martin z topírny

To zvukové vypínání ~ HV, fakt stojí za to… jako člověk praštěný kolejnicí tuším, kde to práskne…
…ale co ti, co praštění nejsou…ty si jen leknutím cvrknou / leknou , jaká je to pecka, takové projetí (vypnutí) pod vypínačkou…

Taky trochu nevyladěné… 🙂 zas je to aspoň zážitek…

František

178M Kč za kus, celkem drahé šlapání.

bvovka

Proč jsou vůbec jenom na stridavinu? Nebo mají nějaký výjimečný mód, já už je viděl dvakrát v Černošicích.

Kubrt

V Černošicích vlastní silou?

Ondra

Protože by měly jezdit výhradně v Jihomoravském kraji, kterému ty jednotky patří. Takže těžko by se mohly ocitnout někde jinde v jiném kraji (plus podmínky dotací atd.)

Jiří 3

Navíc je JMK 100% pokryt soustavou 25 kV/50 Hz AC

Ondra

Ano, to jsem explicitně nezmínil, ale implicitně jsem z toho odvozoval mou původní reakci 🙂

Pavel Skládaný

Ovšem to, že ibalgin nemůže dojet vlastní silou ani do Nezamyslic, je poněkud trapné.

Pavel Skládaný

Ony se ocitnou, neb všechna potenciálně potřebná servisní zařízení nejsou pod střídavým proudem a za Kutnou Horou bude potřebné tahání stejnosměrným strojem. Už teď to šéfům depa občas komplikuje život. Navíc i to dělení vozby na „kraje“ je vysloveně perverzní. V praxi to znamená, že ibalgin nemůže zajet např. do Svitav (neb jsou formálně v perníkovém kraji leč od Brna pár desítek kilometrů) či Olomouce přes Vyškov a Nezamyslice. Pro případnou koncepci budoucí vozby či provozní náhrady je tohle dost omezující. Současné uvažování ve stylu „na S-Bahn do Křenovic či Letovic tohle stačí“ mi přijde slušně řečeno poněkud nekoncepční.

PvvS

A Svitavy nebo Olomouc jsou snad v JMK ? Ty vlaky jsou na příměstskou dopravu v okolí Brna, jako náhrada 560 a plechovek.

Domis

Myslím, že pohled do JŘ tratě 260, kde od 1.7. budou spěšné vlaky Brno-Česká Třebová rozlomeny v Letovicích (Brno-Letovice pojede ibalgin) jasně ukazuje, že stejnosměr by se využil aspoň tady.

PvvS

JMK stejnosměr k ničemu nepotřebuje.

Jiří Kocurek

A časem bude potřebovat ještě míň, až přijde na přepnutí Nezamyslice-Přerov. Dnes přes ten styk soustav jezdí motorák.

Pavel

Dnes již nejezdí motoráky ale esa

Martin

Od nového Grafikonu tam nejezdí motorák, ale 362 s Bdt. A od června postupně Regiopanteři.

Jiří Kocurek

Vida, díky za upřesnění. I tak je to ale nic moc řešení, loko s 1 až 2 vozy….

Martin z topírny

Do doby než Olomouckému kraji přijdou noví Panteři…
Tohle je taková půl/roční provizorka…

MOS

V Černošicích jsou 3kV DC. Takže jedině modrý InterPanter od Brna ráno (Smíchov), nebo modrý RegioPanter od Plzně při výluce (Beroun).

MOS

V Černošicích je 3000V stejnosměrných, ibalgin je na 25000V střídavých a je do červena…

Martin z topírny

Jižní Morava je celá ~
Ani kousek ss napětí v trolejích… 🙂

Vojtěch Suchan

Mezní hodnota hluku při stání je 65dB, při rozjezdu 80dB. Pokud je to víc, tak jednotka neplní TSI noise a ten kdo se pod to podepsal by se asi měl začít bát.

Dušan

Já jsem nedávno šel kolem aktivně odstaveného Regiopantera na koleji č. 704 (kusá) v Brně na hl.n. a schválně jsem vytáhl mobila a stoupl si vedle něho a ukázalo mi to přes 80 dB – jako jasně, chápu že mobil s appkou není schválené normové měřidlo s platnou certifikací, ale i tak p***er za mě.

Rejpal

Je to kolej 701

Liposh

Já popravdě někde u sedmistovky ty koleje na brněnským nádraží už přestal počítat… 😀

Pavel

Tady vidím hlavně taky problém, že Brno samo o sobě dost „hlučí“, tedy část z těch 80 dB vůbec nepatřila tomu panterovi a také se to více ztratí, než někde na „venkově“.

Zoufalý realista

Náhodou na hlavním vlakovém nádraží není moc hlučno, takže být tebou, tak to s tím Brnem nepřeháním, protože v mrtvých Židenicích to ukázalo 79 dB, což je celkem hodně a když si uvědomíš, že na hlaváku je pouze menší rozdíl, dojde ti, že na brněnském hlavním vlakovém nádraží není tak hlučno, jak zde píše

Nanometr

Zlata parnk lokomotiva ! Ta muze byt v plnem provoznim tlaku a nevyda ani hlasku.

Jiří Kocurek

Zvláštní, že ten Leošův Stadler je tichý při zastavení, při stání a při rozjedu z něj nelítají saze. Kde udělali soudruzi v Závodech Iljiče Lenina chybu?

Martin z topírny

Spíš, kde dělají ČD a JMK chybu, že to už dávno neprokoukli… a stále kupují tenhle technický LowCost

Pavel

Hlučnost u Morávií je větší než Panterů? Vždyť to je stejné, ne?

Martin H.

Není..

David

Škoda dělá snad nejhlučnější vlaky v celé EU, alespoň tedy při poslechu zvenku. V porovnání s vlaky od Stadleru (klidně i 15 let starými) je to nesrovnatelné. Přijde mi že na to jdou stylem splníme zákonné normy, ale na komfort cestujících a obyvatel v okolí tratí kašleme. U CityElefantu pomalu není v blízkosti vlaku v létě slyšet vlastního slova. V úvalech museli zrušit odstavování prázdného vlaku, protože rušil půlku města. Kvůli InterPanterům čekajícím na obrat se v Židlochovicích musely dokonce postavit protihlukové stěny.

Ventura35

Nutno podotknout, že dost obludnou stěnu, která dost kazí dojem z nového nádraží.

Zoufalý realista

Důležité je ale to, že plní svůj účel

Martin H.

Postavili ji úplně zbytečně, poněvadž ibalginy ten problém s hlučností při stání nemají. Jen vyhodili peníze z okna ..

Zoufalý realista

Důležité je ale to, že plní svůj účel. No co, v dnešní době za menší hluk musíš obětovat vizuální stránku, taková je doba 😮‍💨

David

Jak říkám, jsou i vlaky co bordel nedělají, zmiňoval jsem třeba FLIRTy se kterými mám osobní zkušenost. Tedy není třeba obětovat vizuální stránku za klid, jde to skloubit.

firon

A to jsem si myslel, že největším problémem CityElefantu jsou sněhové vločky…

Pezos

To je v zimě, v létě musí být něco jiného 😉

Jura

Tak já bydlím vedle nádraží v jedné městské části v Ostravě směr Havířov.O pantografu vím pokaždé,o elefantu jen když jede přes výhybky…panter tu zatím nejezdí…

Leinad

Na průjezd ae to dá, ale při „aktivním odstavení“ nesmyslně řve.

Twix

To ale mluvíte o vlacích co projedou a jsou pryč. Stojící Elefant hlučí celou dobu a všude je proti tomu odpor, zhatilo to i plány na pásmování S7 v Mokropsích. S Pantery moc často do styku nepřijdu, ale když jsem s tím jel na Lipence a pak v Rybníku čekal na 45 minut zpožděný expres, Panter tam celou dobu hučel až jsem si radši šel sednout do trávy za budovu.

Pezos

Na první generaci (650) každou chvíli hodně hlasité odfouknutí (asi) kompresoru ze střechy.
Na druhé generaci (ZSSK 660) hukot po chvíli utichl, ale pořád se ozývalo takové vlezlé „pískání“ (ne zas nějak moc hlasité, ale pokud to stojí na oknem, tak ten jednotvárný zvuk je nepříjemný).

hank

„Kvůli InterPanterům čekajícím na obrat se v Židlochovicích musely dokonce postavit protihlukové stěny.“

Ten obrat trvá většinou kolem 15 minut. To se na tu čtvrthodinu nedá stáhnout pantograf? Jestliže ne, tak proč?

Kaštánek

Pokud si dobře vzpomínám, tak tam byl problém s nočním aktivním odstavenim.

hank

Co to je „aktivní odstavení“, kdy a proč se používá?

Leinad

Když nyní důvod k úplnému vypnutí (servisní zásah, aspoň reset mašiny). A hodí se aby běželo topení nebo klimatizace nebo jiná funkce. A aby byl kratší čas mezi příchodem strojvedoucího a odjezdem.

hank

Děkuji.

hank

Nevím, proč ty mínusy. Ptám se, protože to nevím…

jal

V zimě se musí topit, jinak by po spadnutí teploty pod 5° se samy vypustily vodní nádrže. Vozidlo vysílá příslušným místům údaje o svém stavu a poloze.
Je ihned připraveno k použití, nikdo na něm nemusí být přítomen.

Nicméně je v létě v noci zbytečné, aby v tomto režimu bylo. Problém je v tom, že mnohde by musel fíra přijít k oživení daleko dřív a neměl by splněný čas odpočinku.

hank

Děkuji.

Leinad

Strojvedoucímu se nechce celých patnáct minut strávit vypínáním a nahazováním mašiny. A při tom běží topení/klimatizace.
Na noc je aktivní odstavení navíc úspora času (startování za studena) a tepelná pohoda je znát.

Pája

Zeptám se znalejších – jaké jsou reálné možnosti ztišení?

Martin Verner

A ještě pro nás úplně neznalé – co tam ten kravál dělá? Samotný transformátor, jeho chlazení, nebo ještě něco jiného?

Dušan

Co vím já, tak napřed silně rezonovala střecha v tom voze skrze to trafo, tak se tam nějak zkoušely dát tlumicí silentbloky, ale to údajně vůbec nepomohlo, tak se zvolilo dražší řešení, které údajně tu rezonanci eliminovalo. Druhá věc je pak vydávání brumu trafa v klidu/při zátěži, ale s tím se asi těžko něco udělá na dynamickém (jedoucím) vozidle, co jsem se s někým bavil co se motal u statických traf u vodních elektráren, tak zcela zásadně se dá trafo ztišit nějakým zapouzdřením do kaverny a slídovou izolací, ale to prý má zase speciální požadavky na provedení chlazení, což na… Číst vice »

Martin

Tak proč má tato čtyřvozovka jedno trafo velké, když je již vyřešen problém v podobě Interpanteru, který má sice 5 vozů, ale jen 4 jsou motorové a trafa jsou zde 2 menší.

Dušan

Cena, je to levnější.

Frantisek

Už asi zjevně není, započítají-li odškodnění a odhlučnění.

Pezos

Možná si mysleli, že jim to projde…

Jiřik

Rezonující plechy by snad žádný normální strojař neřešil silentblokem, nýbrž navařením či nalepením žebra, aby se rezonanční frekvence těch plechů posunula jinam. Vždyť to je jedna ze základních konstruktérských pouček…

zwi

2720kW (4x2x340kW) je trvalý výkon TM. Včetně přetížení a pomocných pohonů si jednotka vezme i 4300kW (na 4vz jsem zatím na 100% nejel, ale 2vz si vezme až 2150kW – přestože trvalý výkon TM je 1360kW – 2x2x340kW, takže předpokládám čistý dvojnásobek).