Letecké společnosti Letectví

Jihomoravský kraj prohrál soud o pozemky pod brněnským letištěm

Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Letiště Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlastníkem části pozemků pod brněnským letištěm v Tuřanech je podle pravomocného rozhodnutí Krajského soudu v Brně podnikatel Michal Horký. Kraj tak má podle soudu letiště, které stojí částečně na cizích pozemcích.

Na verdikt soudu upozornil brněnský Český rozhlas. Podle něj Jihomoravský kraj neuspěl u soudu se žalobou o určení vlastnictví pozemků. V katastru měly tyto pozemky celkem dva majitele: kraj i Horkého. Hejtmanství s ním hodlá jednat o tom, jak situaci vyřeší. Na provoz na letišti by nemělo mít rozhodnutí vliv.

Vlastnictví Horkého potvrdil už loni na podzim Okresní soud Brno-venkov, kraj se proti verdiktu odvolal. „Žalovanému svědčí nepřetržitá řada na sebe navazujících nabývacích titulů a je tedy vlastníkem těchto pozemků, a to i za stávající situace, kdy stát vybudoval v uvedené lokalitě letiště, ačkoliv mu k takovému postupu nesvědčil žádný relevantní právní titul,“ řekla Českému rozhlasu mluvčí krajského soudu Klára Belkovová.

Podle mluvčí kraje Moniky Brindzákové chtějí s Horkým jednat o možném odprodeji. „Vlastníka pozemků jsme písemně oslovili a dotázali se na jeho postoj k případnému možnému odprodeji. Zatím zpětně nereagoval. Počítáme s tím, že v první fázi bude požadovat vydání bezdůvodného obohacení,“ uvedla Brindzáková.

Pokusy o dohody proběhly i v minulosti, ztroskotaly ale na ceně požadované Horkým. Ten koupil pozemky v říjnu 2016 od tří majitelů, kteří je zdědili. Od roku 1948 je vlastnila jejich rodina. Trojice dědiců údajně chtěla celou situaci s hejtmanstvím vyřešit, ale to se nedařilo. A tak nakonec pozemky o výměře asi 16 tisíc metrů čtverečních prodali Horkému.

Podle Horkého byl Jihomoravský kraj zapsán jako duplicitní vlastník administrativním nedopatřením a nikdy pozemky nemohl vlastnit.

36
Diskuze

avatar
10 Komentáře
26 Reakce na komentáře
14 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
Martin V.NekdoRoman0306ZlámalíkPaja Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zlámalík
Host
Zlámalík

Pane Sůro, váš web čtu pravidelně a oceňuji šíři záběru a pohotovost informací. Ovšem ztotožním se s tím, co tady kolegové diskutující namítají: často „chytlavé“ titulky a nepřesná či zavádějící tvrzení, která pak tiše opravíte (a tvrdíte „my to tak převzali“). Už z principu Vám musí být jasné, že „jediným vlastníkem pozemků pod brněnským letištěm“ (z logiky té věty tedy VŠECH pozemků) nemůže být p. Horký, když se jedná o nudli 16 000 m2. Splete se každý, ale třeba Technet u článku doplní noticku, že informace byly tehdy a tehdy doplněny či upraveny tím a tím způsobem – bylo by… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

Tak aspon vrtulnikovou linku z Brna do C. Budejovic by tam snad zvladli, ne?

Roman0306
Host
Roman0306

A jak to souvisí s tím že někomu patří kousek pozemku na kterém je postaveno letiště?

Nekdo
Host
Nekdo

no až si nový majitel vybagruje plochu runwaye, tak zůstane plácek před halou akorát pro vrtulníky!

Martin V.
Host
Martin V.

Myslíte, že by to dopadlo jako na letišti Tokyo-Narita, kde mají uprostřed letiště oplocené pozemky těch, co neprodali? Pořád by jim zbyly 2 km dráhy, ale je to míň než v Karlových Varech. Když zaplatí, tak ty pozemky můžou mít, ale to se jim léta zjevně nechtělo.

Jen tak
Host
Jen tak

peknej clickbajtovej titulek 🙂

chytate manyry idnesu a dalsich? 🙁

Zlámalík
Host
Zlámalík

A jak je to možný? Jednoduše, za komunismu se do katastru mnohé změny, kdy se vlastníkem stal stát, nezapisovaly. Ještě někdo obhajuje minulý režim?

Martin V.
Host
Martin V.

No hlavně to bylo v padesátých letech, někdy za Gottwalda, když to letiště otevřeli v roce 1954. Tehdy se soudruzi se sedláky zrovna nemazali…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A to si říkali vláda dělníků a rolníků. −−− cenzurované a prohlané.

Jen tak
Host
Jen tak

no ano 🙂

vlada rolniku a delniku neznaˇena, ze rolnici a delnici vladnou… ale ze vlada vladne jim 🙂

Zlámalík
Host
Zlámalík

Jde o čtyři parcely z jedné původní „nudle“, situované v místě druhé spojky na východním konci dráhy. Vzhledem k výměře bych to srovnal výkupem, už jen ten soud musel stát víc.

Martin V.
Host
Martin V.

Ať se na mne pan Sůra nezlobí, ale ten článek je velice nešťastně napsaný. Jako by se snažil vsugerovat čtenáři myšlenku, že jediný vlastník VŠECH pozemků na nichž stojí letiště Brno-Tuřany je pan Horký. Ale už z uvedené výměry 16 000 m^2 (tedy 1,6 ha) je jasné, že jde jen o velmi malou část plochy letiště. Je to ale „nudle“ o rozměrech zhruba 500 x 30 m, která vede napříč přes vzletovou a přistávací dráhu i přes pojížděčku. Jedná se o parcelu 2840 v katastru Šlapanic (LV 3256). Viz http://sgi-nahlizenidokn.cuzk.cz/marushka/default.aspx?themeid=3&&MarQueryId=D6B992BE&MarQParam0=491059734&MarQParamCount=1&MarWindowName=Marushka S plánkem by ten článek byl mnohem srozumitelnější. Letiště bylo… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Rozumite nekdo tomu, jak je tohle mozny 😀?

Udelejte tohle jako obcan a smlsnou si na vas jako blazen.

JménoJeštěNevymyslel
Host
JménoJeštěNevymyslel

Já bych ta letiště krom Práglu pozavíral všechna. Obzvláště v Budějovicích, Českých. Ještě dřív než začne ta nesmyslnost a.k.a. vnitrostátní lety.

marty-t2
Host
marty-t2

Můžu Vám narušit Vaši představu o nesmyslnosti vnitrostátních linek informací o tom, že třeba zrovna mezi Prahou a Brnem lítá Boeing soukromé společnosti ASL Airlines ? Lítá denně a to na komerční riziko a bez dotací. Jenže vozí cargo a ne lidi, proto o něm veřejnost neví. Kdyby to pro soukromou leteckou společnost nebyla výnosná linka tak to nedělají. Zdroj: https://www.flightradar24.com/data/flights/3v91

Martin V.
Host
Martin V.

Jenže to není primárně vnitrostátní linka. Je to rozvoz balíků sítě FedEx/TNT vždy brzy ráno z Liege přes Prahu do Brna, tam letadlo ve dne spí a večer letí zase přes Prahu do centrálního uzlu a třídírny balíků v Liege https://www.liegeairport.com/flexport/en/case-studies/tnt/

marty-t2
Host
marty-t2

Ano, přesně tak to je. Vy jste správně informován. Jenže já reagoval hlavně na diskutujícího, co tvrdil, že letiště v ČR kromě Prahy by se měla zavřít všechna. Zrovna v Brně je vidět, že místní poptávka dokáže i přes tvrdou konkurenci Vídně a Prahy pár smysluplných linek uživit. Zejména v létě k moři, a určitě Ryanair do Londýna si taky mne ruce… Nevím, třeba to nejsou jediné niky trhu – možná kdyby ČSA zavedly podobný trojúhelník jak ASL Airliners – třeba Amsterdam-Praha-Brno, tak by mohl být podobně úspěšný jako zmiňovaná cargo linka pro FedEx/TNT…

Jen tak
Host
Jen tak

teojuhelnik brno – praha – ams by tu linku uplne zabil. ekonomicky.

no, ale ona ta letiste by se fakt klidne zavrit mohla – to, ze se tam uzivi jedna specificka linka jeste neobhajuje existenci letiste – nezaplati ho.

Roman0306
Host
Roman0306

Ale aspoň pro charterové lety, soukromá a sportovní letadla je to využitelné.

Roman0306
Host
Roman0306

Ano to máte pravdu. Stačí se v létě podívat na flight Radar 24 a uvidíte že lety k moři je to tam narváno*.

*V tabulce příletů a odletů

E.M.
Host
E.M.

Výborná příležitost ukončit ten předražený letištní nesmysl, pozemky využít mnohem smysluplněji a krajské peníze místo do trapné parodie na letiště raději investovat do kvalitního spojení s Vídní. A v Tuřanech a okolí by se výrazně zvýšila kvalita života.

Majkl
Host
Majkl

Tak bych požadoval tu nelegální stavbu zbourat a ať si přesunou letecký provoz na letiště Ostrava Mošnov. Konec konců první rychlodráha bude pravděpodobně mezi Brnem a Ostravou, tak hezky na vlak a šup na letiště do Ovy (Ostrava/ Brno Airport). A upozornuji, že se jedná o nadsázku.