Jihomoravský kraj poprvé potvrdil, že vlakvedoucí na páteřních linkách skončí
České dráhy zrušení vlakvedoucích nedoporučují, budou ale rozhodnutí kraje respektovat.
Jihomoravský kraj jako první v zemi omezí na páteřních železničních linkách nasazování vlakvedoucích. Na linkách S2 a S3, kde nasazuje nové elektrické jednotky Moravia, budou kontrolovat jízdní doklady jen revizoři koordinátora veřejné dopravy Kordis JMK.
O této možnosti se v kraji mluví několik let, nacenění verze bez vlakvedoucích a s vlakvedoucími bylo i podmínkou veřejné soutěže na provozovatele vlaků. Kraj nyní poprvé oficiálně uvedl, že vlakvedoucí na těchto linkách skončí. Jako první o tom informoval server Novinky.cz, který citoval mluvčí kraje Alenu Knotkovou.
„Vlakový personál obecně provádí dvě činnosti: odbavení vlaku a přepravní kontrolu včetně prodeje jízdenek. Odbavení vlaku je činnost potřebná zejména na starších vlacích, kde nebylo automatické zavírání dveří, bezpečnostní kamery a ochrana proti rozjezdu při otevřených dveřích,“ uvedla Knotková.
Vlaky bez průvodčích? Jihomoravský kraj se stále nerozhodl, záležet bude i na dopravci
Jednotky Moravia jezdí na linkách Tišnov – Brno – Břeclav a Letovice – Brno – Křenovice. I když ve vlaku bude někdy personál v podobě revizorů, nepůjde o zaměstnance, kteří budou oprávněni dělat dopravní úkony, jako je například vypravení vlaku.
Pojistka pro mimořádné události
V Česku jezdí vlaky bez vlakvedoucích jen na méně vytížených tratích, v řadě evropských zemí je běžné, že příměstské kapacitní vlaky průvodčí či vlakvedoucí vůbec nemají. V Česku se ale ozývají názory, že je to nebezpečné. Argumentem jsou například situace při mimořádných událostech. To ukázala loňská nehoda na přejezdu v Olomouci, při které hasiči vyzdvihli rychlou reakci vlakvedoucího. Podle hasičů tak řadě lidí zachránil život.
Hasiči: Vlakvedoucí pohotovou reakcí zachránil cestujícím v Olomouci život
České dráhy budou podle mluvčí Vandy Rajnochové a jejího vyjádření pro Novinky.cz požadavek kraje respektovat. „Na základě zkušeností z provozování osobních vlaků bychom doporučili u vlaků krajských linek, kde jsou kapacitní příměstské jednotky, aby byly s ohledem na bezpečnost a servis cestujícím vlakovým personálem doprovázeny,“ řekla Rajnochová.
Podle kraje mají ale jednotky kamerové systémy pro dohled nad prostorem dveří. Výrobce jednotek garantuje, že mohou být v provozu obsazeny jen strojvedoucím. „Z tohoto pohledu není nutné, aby na vlaku byl personál pro odbavení vlaku přítomen,“ dodala Knotková.