Jihomoravský kraj odhalil, o kolik byly České dráhy v soutěži na provoz Moravií levnější než Arriva

Jednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMKJednotka Moravia v Adamově. Foto: IDS JMK

Zpráva zadavatele vysvětluje i důvody vyloučení RegioJetu.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vendulka75

Já osobně bych to nejezdil ať si seženou fíry vlastní,ono by se to vlastně ani nerozjelo. A naši papaláši neumí vyjednávat. Tečka .

Martin Kovář

„Firma se tak zjevně nízkou cenou snažila vyhnout kritice, že přichází o výkony.“ A proč by to tak mělo být? Nejsou v tom žadné jiné náklady než na strojvedoucí, nějaký strojmistr a to je vše. Provoz a údržba jednotek, dopravní cesta, trakční energie, … to vše je mimo. Žádné pokladní, žádní vlakvedoucí, nic. Jen plat strojvedoucích. Ty ke všemu ČD mají, nemusí je využívat jen na Moravie ale třeba i dálkovou dopravu, takže náklady mohou dál poklesnout. Navíc ČD tu cenu dle všeho musely obhajovat a zjevně obhájily, ne? Spíš to vypadá tak, že Arriva vzala odhadovanou cenu a na… Číst vice »

Jan Schmidt

Kupka musí mít PR ze svého geniálního managementu, který tam dosadila, tak prostě soutěže je potřeba vyhrát za každou cenu :(((

Zlámalík

Z managementu… který si tam ta kupka dosadila… Tak zdravíme do hodin češtiny.
A kdyby to ČD nevyhrály, tak tady zas budete řvát, jak je to šitý na triko tomu či onomu.

janikk

opakovaně tady čtu proč si kraj nevezme „svoje“ strojvedoucí. já jsem třeba rád, že na tohle šíbři z kraje naštěstí ještě nemají odvahu. zatím to zvládli u vlakvedoucích, kde si vytvoří vlastní aparát kontrolorů, kterým bude šéfovat aparát dalších lidí/parta vyvolených a za pochodu se budou učit jak to vlastně ve vlakové dopravě reálně funguje.

Roksor

Zřejmě nemůžou mít vlastní strojvedoucí kvůli eu dotaci na Moravie. Jinak by to udělali. Jen jsem zvědavej, kde za plat 34-36hr. seženou těch 115 😂😂😂😂

Jan

Budu zvědavý, jak se podaří národnímu dopravci takto podstřelené ceny dodržet a kolik pokusů o jejich navýšení provede…

M19

Náklady na strojvedoucího a nějaké ty drobnosti kolem jsou jak vysoké na km jízdy vlaku? Protože to je to, co si JMK objednal. 😉

Martin H.

Prosím sdělte nám všem, jakou metodou jste přišel k výsledku podstřelených cen.

Tomasek

Proc si IDS JMK nezalozi svoji vlastni dopravni firmu? kdyz ma svoje vlaky….

Y.K.

Proč to dělat nedělat jednoduše a najmout si dopravce s licencemi i zdroji místo toho to dělat složitě?

Libor

Stejným způsobem můžeš zdůvodnit i nákup vlastních vlaků.

Zlámalík

No v Británii patří většina vlaků (osobní dopravy) leasingovkám a firmy, které uspěly, v tenderech, si je najímají. Byla by u nás firma, ochotná k leasingu vozového parku JmK?

Roman

Čekal bych od autora větší profesionální práci…

1) 44 Kč za km jr pouze za strojvedoucí ne? Poplatky SŽ platí kraj, včetně elektřiny, revizory platí opět kraj. Opravy a údržbu vlaku také…

2) Průměrný plat strojvedoucího he cca 50k. Prostou matematikou to vychází cca na 200 strojvedoucíh na zajištění provozu. Což nejspíš bude bohatě stačit…

Ce zkratce. Kopnuti do ČD že strany autora „novináře“ a trapné PR politiků jak to udělali levně…

Dotaz

A kdyby si kraj dosadil i vlastní strojvedoucí, tak to mohl mít celé ve vlastní režii a ještě levnější. Nebo by to tak nebylo ? Jo ještě si udělt vlastní licenci na dopravce a bylo by vymalováno a nemusí se dělat žádné výběrové řízení.

Jiří Kocurek

A ještě převzít koleje, kde jezdí jen Os a občas nákladní doprava. Nákaldní dopravě účtovat poplatky stejně jako SŽ …

… aby se v Dlážděné probrali.

nowas

V Dlážděné by si oddechli.

Jiří Kocurek

I to je možné. Jen aby pak nebyl rekord v počtu manažerů na kilometr trati 🙂

Brejlovec753

To si asi pletete s autobusy. Račte se podívat na podmínky provozování drážní dopravy. Jenže ono se řekne A a ne i to B.

Miloš

Vy asi netušíte kolik bere strojvedoucí ale věřte že na tu zodpovědnost přezkoušky zdravotní prohlídky atd je to hodně málo

Jiří Kocurek

1) To bylo ale pro všechny soutežící stejné

T448

Do té prosté matematiky by bylo vhodné započítat též odvody, rezervy na nemoci a dovolené, dispečery, nějaké vedoucí zaměstnance atd.

Kubrt

Myslíš, že cena se určuje tak, že vezmeš přímé náklady a basta? To nedává smysl. Jednak máš i nějaké nepřímé náklady vlastní společnosti a jednak chceš vydělat. Obávám se, že s prostou matematikou v tomhle nevystačíš.

Hoermalmeister

Prostě chtěl ukázat, že umí trojčlenku, já ho chápu. Kdyby to bylo maximum co umím, taky bych to chtěl ukázat 😂

Leinad

Hodnota je daná hlavně nabidkou a poptávkou. Nabídka obvykle nebývá o moc nižší než výrobní náklady, ale klidně může

Prasator

Firma se tak zjevně nízkou cenou snažila vyhnout kritice, že přichází o výkony.

To je opravdu ničím nepodložený myšlenkový pochod autora pro tukany, chtějící v každém článku najít něco negativního. Jak kdybych četl Blesk.

Ondra K.

Stačí si projít starší diskuze jakou vlnu kritiky vyvolaly ty ztráty výkonů.

Danny

Proti vítězství ČD rozhodně nic nemám, možná mě to spíš trochu i těší, ale opravdu nechápu ten rozdíl mezi očekáváním/ druhou nabídnutou cenou a vítěznou nabídnutou cenou. Opravdu to nedává smysl a něco nemusí být v pořádku. Samozřejmě ČD mají zázemí etc. ale tolik?

noerf

Vzhledem k tomu, že se do posledni chvíle nevědělo, zda budou jezdit vlakvedouci popřípadě průvodčí, tak by bylo dobré porovnat co vlastně dopravci nabízeli.

Qaws

Ano, to je vlastně pravda. Firmy měly podat cenovou nabídku S a BEZ vlakvedoucích.

REDAKCE: Bylo by možné na JMK poptat i tyto údaje a článek o ně doplnit?

Domis

Odpovím za redakci: Žádné další verze nabídek nejsou a tedy není nic dalšího ke zveřejnění. Cena za provoz s průvodčími by byly dle smlouvy (na portálu zakázek lze dohledat) ve výši 1,6násobku cen bez pruvodčích. Tedy přičtěte si 60 % a máte to.

M19

Všichni museli nabídnout cenu s vlakvedoucím i bez. 😉
https://zdopravy.cz/obri-soutez-na-dopravce-v-jihomoravskem-kraji-miri-do-finale-193391/

Karl vB.

V případě tohoto výběrového řízení mně velmi udivuje disproporce mezi sumou odhadovanou objednatelem – JMK a vítěznou nabídkou Českých drah. Důvody: 1. JMK, jako zadavatel tohoto výběrového řízení je léty vycvičený zkušený hráč, takže lze předpokládat, že své kalkulace celkové předpokládané ceny kontraktu prováděl odpovědně. Jinými slovy řečeno, JMK svůj odhad kalkuloval +- podle stejného vzorce, jako Arriva. 2. Náš největší národní dopravce (s řádně rozbujelou neproduktivní částí své organizace) předložil nabídku (207 mil. Kč), která ve srovnání s nabídkou soukromého dodavatele (531 mil. Kč), u kterého lze na rozdíl od ČD předpokládat poněkud spartánský způsob existence) je 2,5x NIŽŠÍ… Číst vice »

Lukáš Chytil

Když v Plzeňském kraji vyhrála Arriva, tak všude ČD tvrdili, že to Arriva za tu cenu nemůže vyjezdit a najednou je ČD o 2/3 levnější? Pro rýpaly, vím, že tady se jedná jen o provoz jednotek, de facto pronájem strojvedoucích.

Karl vB.

Pokud by se odhad ceny JMK pohyboval někde v polovině mezi nabídkou ARR a ČD, např. 370 mil. Kč., tak bych se mohl podivovat pouze rozptylu obou nabídek.
To, že to dopadlo tak asymetricky, vzbuzuje mnohem větší zvědavost.
Aspoň je k dispozici aktuální výchozí základna pro případné příští kalkulace ČD. Pak bude stačit pouze doplnit náklady na položky, které u této zakázky odpadly.

Peeetr

V Plzni se Arriva zahojila tím, že převezme velmi levně ještě za předinflační dotované ceny nedostatkové moderní vlaky od ČD.

Jiří Kocurek

„jinou formou projevení nezájmu“

Čistě spekulativně: Ano, může to tak být. Zákonem to zakázáno není, povinnost nabídky podat taky neexistuje.

Leinad

Proč by to dělaly? Stačí se nepřihlásit.

DavidS

Oba dva dopravci mohli tušit na kolik půjdou ČD a dali nabídku, která byla jen do počtu. Prostě hlásit se v podstatě musí (prestiž), ale vyhrát už ne. Nebo prostě Arriva neměla zájem a tak nabídku nadstřelila, kdyby vyhrála, tak ať z toho něco má. Takové běžné nabídky během výběrka. Když to nechcete, tak cenu nadstřelíte, když to dělat chcete, tak jí dáte nižší.

Jarda

Ta Arriva cena vypadá mnohem reálnější. U ČD je to nereálné, nebo jim zbytek dotuje kraj.

Jiří Kocurek

„zbytek dotuje kraj“

Mechanismus, jak to dělá?

Martin Kovář

Reálnější je to proto, protože jste to řekl?

Han van Meegeren

Za 44 Kč vyhrály ČD před 20ti lety pardubicko-libereckou, což bylo odbornou veřejností považováno léta za podvod či dumping (je to jedno jak se to nazve), nedávno to po letech potvrdil i soud a přestože od té doby jsou ceny všeho zcela jinde, opět s takovou cenou zvítězí.
ČD slaví Pyrrhovo vítězství, JM kraj se směje a mne si ruce.
Daňový poplatník opět pláče.

Kubrt

Rozsah plnění za tuto cenu je nesrovatelný. Tehdy to byl „full service“, dnes je to za strojvedoucí a poplatek za dopravní cestu.

Han van Meegeren

Proto jsem psal, že ceny jsou jinde, tehdy jim to nedalo ani na totálně očesané náklady.
Taky někdo musí zatáhnout trakci, nejen DC.
Ale chápu, že příznivci vítěze nepřiznají lumpárnu tehdy ani nyní a je zcela jedno, jaký byl rozsah lumpárny, prostě to byla lumpárna.
Osobně se též přikláním k názoru, že JMK umí dost dobře počítat.

Štefan

Vždyť to máte v článku napsané za co to je.

mgr.pavel

Spíš daňový poplatník ušetří, ne?

Nemusí platit půl miliardy Arrivě, bude platit výrazně méně – a ještě jiné firmě vlastněné státem.

Han van Meegeren

Daňový poplatník, coby akcionář ČD bude platit ztrátu ČD.
Je to podobné, jako např. že platí již x let vítězství ČDC s uhlím do Chvaletic.
Jenže to někteří neradi slyší a budou střílet hromadu argumentů, že to je vlastně jinak.

Zlámalík

Daňový poplatník by měl především požadovat, aby stát přestal podnikat. Jednak mu to nejde a jednak na to není určený. Pak nebude potřeba na nic doplácet.

xyz

Bylo to v roce 2006 a bylo to 40 Kč/vlkm. U linky Plzeň – Most to v témže roce bylo, blahé paměti, tuším 16,70 Kč/vlkm.

Ale tedy obojí netto (tzn. čistá částka k úhradě)

Zato tato částka ČD x JMK je… ani si nejsem jist… brutto (tzn. budou se od toho odečítat rozklíčované tržby), nebo netto (částka k úhradě bez dalšího odečítání)?

Lukáš Chytil

A kde byste vzal tržby, když nebudou průvodčí. Je to výsledná částka za vše.

Han van Meegeren

2004 se dělaly prezentační jízdy konkurence, 2005 provoz, bylo to 44,- trochu jsem tomu pomáhal, ale to už je celkem jedno po těch letech.

xyz

O. K., já jsem bral za bernou minci údaje z tehdejšího článku v Železničním magazínu, kterýžto článek mi v hlavě zůstal dodnes (vč. té argumentace o již tehdejším účetním odepsání řady 843 atd.).

M19

Pi hopil jste, že tentokrát není v ceně odpis vozidla, údržba, platba za dopravní cestu, elektřinu… 😉 Srovnáváte nesrovnatelné. Asi jako cenu za ubytování bez snídaně a cenubza ubytování all-inclusive. 😉

nowas

Daňový poplatník ušetří, nebude muset platit arrivě 2x tolik.

Martin Kovář

Dopravní cesta v tom není

*h8*

jak mám rozumět větě v článku: „Tato hodnota ale porovnatelná s jakoukoliv jinou smlouvou na provoz vlaků v Česku“? Nevypadlo v ní autorovi celé slovo?

Michal Bartoníček

Chybí přísudek. Tak se tomu slovu říká.

Vlastik V.

Zajímavé, když nějaký soukromý dopravce někde výrazně levnější nabídku, nařkly ho za podhodnocené ceny. Když dají extra nízké ceny ČD, tak je vše v pořádku. To je nějaké divné.

Elb

Tedy si Arriva chtěl vzít skoro stovku na kilometr, tedy za cenu, za kterou se jinde soutěží včetně nákladu za vozidla a energie?

smasska

No možná tak odepsané 810 a to ještě kdo ví jestli, u nových EMU se v takovém případě pod 200 dnes už nedostanete.

Jiří Kocurek

Chtěli za fíru a průvodčího totéž, co jinde za dva řidiče autobusu i s těmi autobusy.

Vesper

U soutěže takových parametrů bych čekal ne cenu za km, ale cenu za hodinu jízdy/práce obsluhy.

Twix

A proč? Kraj si objednává vlkm, tak chce srovnat jejich cenu. To jak si dopravce rozvrhne směny a naplánuje třeba soupravové jízdy ho asi moc nemusí zajímat.

Ondřej

Rozkaz z Prahy ten zněl jasně…“ musíte vyhrát za každou cenu “ …

Hoermalmeister

Tak to je solidní rozdíl, na druhou stranu ČD nemusí hledat strojvedoucí, takže to má o dost jednodušší

mgr.pavel

To se vážně RJ účastnil soutěže s kritériem na co nejnižší nabídkovou cenu, aniž by nabídnul cenu?

Tak to je slušné dada 🙂

Jiří Kocurek

Tak všichni věděli, že že je to přímo ušité pro něj…

… ale je to jedna z cest jak se zúčastnit a mít jistotu, že z toho žádné „potíže“ nebudou.

Adam

Levota jako všechno u RJ

Roman

Nebo Regiojet chtěl mi čárku, ale věděl že to nemá smysl, že by nesehnal lidi…