Jihomoravský kraj nevzdává plán na nové jednotky. Soutěž na výrobce běží, i když na ně nezískal dotaci

Dvoučlánkový Stadler FLIRT Akku, dvouzdrojová jednotka kombinující pohon z trolejí a baterie. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDvoučlánkový Stadler FLIRT Akku, dvouzdrojová jednotka kombinující pohon z trolejí a baterie. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle náměstka pro dopravu podmínky dotačního programu znevýhodnily kraje s velkými městy.,

Odebírat
Upozornit na
guest
89 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Skuna

Nechť tisíce pracujících daňových poplatníků z Jihomoravského kraje jezdí každý den do práce rezavými plečkami z minulého století a pár turistů na Švestkové dráze jezdí moderními vlaky. Asi takto nějak byly podmínky této dotace nastaveny. Sorry jako ale do dotace vůbec nezohlednit počet cestujících, kteří budou vlaky využívat, je totální nesmysl.

Vitek

Řekněme si to na rovinu těma mr*dkama budeme ještě jezdit dlouho. Pondělí ráno říkám si na dálnici bude apokalypsa jedu ze Slavkova vlakem. Před Blažovicema ve stoupání se kvadro seklo (protože jeden motor) a pmd z5 do Slavkova. Říkal sem si teď ještě aby to začalo hořet

petr

Nojo,nejdřív to musíme naučit jezdit,pak se uvidí,jaké to bude.kazdopadne čím složitější,tím poruchovější.uz si z nás dělají srandu,že jsme jak karbanici,když pořád chodíme měnit karty😕

Berhof

Kvatra (řada 842) na Vláře ale jezdí už hodně dlouho. Nepletete si to spíš s rakvemi (řada 843)?

Michal

Srandu? Není to spíš buzerace platit za cestování takovými vlaky?🤔

Petr

Ono stačí elektrifikovat a nemusíte pořizovat bateriové vlaky, jak jednoduché a zároveň asi i levnější, určitě do budoucna.

Milan M Mikulovsky

dost pochybuji – okolik trakční bateriee prodražuje stejně potřebnné nové vlakky? Kolik stojí pouhá eletrifikace 1km ttratě a to včetně podílu nákladů na měnírnu?

xyz

Ta kritéria mi přijdou scestná. Co už jiného hodnotit než to, kolik cestujících může přesednout do vlaku díky novým soupravám.

Tedy kteří tím pádem nepojedou autem…

A ono k tomu přihlíženo není a pak ty žádosti dopadnou takto absurdně. 🙁

MCZ

A ako si, Kefalín, predstavujetě stanovenie takého kritéria „koľko cestujúcich može presadnúť do hen ten oných nových súprav“? Pohľadom do krišťálovej guľe? Uznesením šotorady starších?
Jen připomínán, že se jedná o dotační program na snížení emisí (dotovaný z výnosů z emisních povolenek), který má svá evropská pravidla. Nikoliv o program na zlepšení dopravní obslužnosti.

xyz

„koľko cestujúcich može presadnúť do hen ten oných nových súprav“? Pohľadom do krišťálovej guľe?“

Úplně stejným způsobem jako to probíhá v ekonomickém hodnocení železničních staveb.

A ano, právě proto, že je to na snížení emisí, tak platí co píšu – o kolik méně emisí z aut vzejde, když ti lidé přesednou do vlaků.

Plus samozřejmě o kolik méně emisí vyprodukují dvě kvatra či dvě hydry jedoucí ve špičce na Os-340 nebo (stav mezi Brnem a M. Bránicemi) Os-244.

Jiří Šrámek

Vím, že to pana náměstka netrápí, ale dovolil bych si mu doporučitt, ať své nářky na diskriminační zadání dotačního programu přednese pěkně nahlas a zřetelně v Libereckém kraji.

David B.

Trochu mimo téma.

Kdo z dopravců má zájem o provozní soubor Střed, kde mají být nasazeny nové jednotky a jsou v soutěži také víkendové rekreační vlaky „Pernštejn“ a „Radhošť“?

platamond

Rekreáky jsou jiné téma, ty se budou adi všude „pytlikovat“ jako to vyjde.

Ventura35

Arriva a ČD, nikdo jiný o provozování bateriových jednotek neprojevil zájem. Pernstejn a Radhošť budou vozit BEMU, které by o víkendech stály.

petr

Bateriový vlak-riskantni nevyzkoušený projekt,jestli to vůbec bude vyhovovat obehum a obratům podle kterých se jezdí….když vidím,že soupravy se toulají klidně přes půl republiky

Hoermalmeister

Nevyzkoušený je teda dost přehnané tvrzení a na oběhy se můžete kouknout v zadávací dokumentaci. Požadavky na vozidla jsou stanoveny tak, aby to i v závěru životnosti neměl být problém

Nádražák

No tak úplně nevím, co si o tom myslet. Jihomoravský kraj má velmi kvalitní dopravní systém, ale ten vozový park je vskutnu tragédie. Díky předchozí dotaci jezdí alepsoň na páteřních elektrifikovaných tratích Moravie, ale zbytek je opravdu katastrofa. Tak doufejme, že se najde jiný způsob financování, protože jinak kvatra, rakve a hydry forever.

Zahn

Jihomoravský kraj založill svou strategii obnovy vozového parku na vychytralé strategii závislé na dotacích státu, zatímco jiné kraje se na pořizování nových anebo alespoň modernějších vozidel podílejí mnohem většími objemy vlastních prostředků. Hledání cesty z této pasti bude dlouhé a bolestivé.

M H

Zase na druhou stranu…kde jezdí především ta kvatra, rakve a hydry? Trať do Jihlavy i Vlára už dávno měly být podle slibů a původních plánů SŽ pod dráty…jako nedivím se, že tam nikdo nové motoráky nekoupil…bohužel pak akorát trpí cestující, protože dráty budou „až klesne cena mědi“. A na jihu se to už po vyřešilo Stadlery GTW.

Michal

Jihlavu zařízl kraj Vysočina, protože se jim nelíbila přílišná integrace východní částí kraje směrem do Brna. Dráty tady měly být už v roce 2012, vše bylo připraveno včetně peněz. Třebíč léta usiluje o integraci do JMK, ale jihlaváci ji nechtějí povolit. IDS JMK tak končí v Náměšti. Jinak na této trati jezdí odpad z celé ČR, a v zastávce musíte přestupovat. Hnus.

Aleš Kratina

Alespoň nelžete. Máte zdroj pro toto tvrzení?

Michal

Vysvětlení pro ty, co vás neznají. Aleš Kratina je krajský úředník. Musí tedy tancovat tak, jak v Jihlavě pískají. Také je jeden z lidí, kteří obhajují tzv. „průchvat“ v Třebíči. Ale hlavně, že si Jihlava buduje obchvat kilometry daleko od městských hranic.

xyz

Naopak – Jihlavský tunel je v cca stejné poloze vůči městu jako „průchvat“ v Třebíči.

Mmch. i kdybychom přihlédli k tomu údajnému tvrzení o tom, že Kraj Vysočina nechtěl elektrizaci (což by teoreticky odpovídalo – však si tehdy v roce 2012 koupil RS1 i pro elektrizované tratě), jak byste vyargumentoval, že si elektrizaci celé t-240 nedovedlo prosadit MD, které na ní objednává rychlíky?

xyz

Mmch. i tak je IDS JMK do Náměště docela slušným přesahem nad rámec hranice kraje, která je před Rapoticemi. Dále do Třebíče by to byl už hodně nezvyklý přesah, který by neměl obdoby ani jinými směry.

A samozřejmě hranice elektrizací s hranicí IDS nijak nesouvisí, viz právě i že IDS je do Náměště, zato elektrizace ne-e.

Michal

To určitě. Vždyť IDS JMK zajíždí i do Myjavy, což je na Slovensku.

xyz

Nicméně od hranic JMK není Myjava o nic dál než Náměšť nad Oslavou.

I přesah do UH je od hranice s JMK podobný jako do Náměště.

Ostatně JMK nesahá ani do Svitav (Pardubický kraj), do kterých to přitom od hranice s JMK je blíže než do Třebíče.

Michal

No tak tunel v Jihlavě byl projektován v 90.letech, a teď už máme rok 2025. A proč si MD neprosadilo kompletní elektrifikaci? Protože je nutný i souhlas kraje. Tak jako kraj Vysočina zablokoval úplně první trasu VRT, která byla přes Brod. Buď přes Jihlavu, nebo nevydáme povolení. Lze to i dohledat.

xyz

S tou nutností souhlasu kraje – můžete odkázat na příslušný §? Díky.

„Nevydáme povolení“ – nebo „nezaneseme do krajských ZÚR/územního plánu? Protože je rozdíl řešit novostavbu „na zelené louce“ (VRT) nebo elektrizaci trati ve stávající stopě.

Aleš Kratina

To jste dost vedle. Krajský úředník nejsem a pod krajský úřad nespadám ani náhodou. A tím obchvatem Jihlavy myslíte I/38, která vede přes zastavěné území Jihlavy? Ono totiž když realizujete silnici I. třídy, je dopravní účinnost jedno z hlavních kritérií, což silnice v polích, bez adekvátních uzlů, moc splňovat nebude.

couler

Nikoli 38, pán mluvil zajisté o krajském obchvatu Jihlavy. Mohu ale využít příležitosti, že vás tu máme, a zeptat se vás prosím se vší vážností a naprosto VĚCNĚ / BEZ EMOCÍ / zda není možné, abyste na ŘSD změnil celou koncepci té západní části plánovaného třebíčského obchvatu na I/23 ? Je nesmyslná od A do Z a to především nyní, po zveřejnění krajských plánů na přeložky II/405 směr Okříšky a dál. Argumenty proti podobě ŘSD vám klidně vypíšu v další odpovědi, pokud se dočkám vaší, najdu jich klidně přes 10. A tím spíše by se měla přepracovat, když je proti… Číst vice »

xyz

Velmi zajímavé v tomto kontextu je dřívější vyjádření úřadu, že obchvat dál od města – a to i kdyby jen v té jihozápadní části, kde je to asi nejvíce sporné co do vedení starou Borovinou – by bylo problematické projednat při vedení po území sousedního městyse Stařeč.

No a zčásti územím Starče povede ta nová silnice od Zašovic po krahulovské nádraží. https://mapy.com/s/magogojoma

Michal

Neozval se, co? Dalo se to čekat. Ale xyz ano. Zajímalo by mě, kdo ten člověk je a především, za koho kope.

xyz

To myslíte mě? Vždyť vám výše píšu, že v přinejmenším jihozápadním trasování obchvatu Třebíče souhlasím s předřečníkem.

xyz

Tak jednak – i do JMK byly pořízeny v roce 2014 nějaké ty Regiopantery.

Další zde začaly jezdit od roku 2024, aby pokryly Brno – Zastávka (na což by předchozí počet nestačil).

A dál – při tak silné dopravě okolo jádrového města je z principu potřeba hodně souprav. To není jak Kraj Vysočina apod.

JMK IMHO dost dojel na to, že „jediný správný výrobce“ vyráběl Elefanty jen ve stejnosměrné verzi, které tak šly (kromě Prahy a okolí, kde je to nezpochybnitelné) do MSK, který pro jejich pořízení také nemusel být jinak zvlášť aktivní.

Berhof

25kV elefanty byly objednány už v roce 2007 do Litvy…

vbb

A dvousystémové na Slovensko.

a8n

To sice ano, ale KORDIS byl znám odporem vůči patrům.

Milan M Mikulovsky

na Brno – Zastávka rozhodnně nebyly dodány zcela nové vlaky, ale již několik let jezdící někde od Brna na sever, když tyto linky opustily po nasazení na ně své novější verze koupené přímo krajem.

xyz

Několik jich přešlo do Brna ze Šumperku.

Však jsem nepsal, že v roce 2024 byly pořízeny jako nové (no ovšem, to už se vyráběl jiný typ Panterů).

Tukan

640 a 650, které aktuálně vozí Zastávku jsou původní z roku 2014. Žádné další sem nepřišly. Jenom od nasazení Ibalginů po dokončení Zastávky jezdily nějaké vlaky na Vysočině a tuším i v Ostravě.

Hoermalmeister

Ano, v době příchodu Panterů do OLK dva z nich vypomáhali i v Šumperku. Všichni máte pravdu, protože co píšete, se nevylučuje

N.N.

Nabázely se dotace? Nabízely. Pokud vám vadí, že je někdo čerpal, tak dotace nenabízejte vůbec.

Kicruj

Bych se nedivil, kdyby JMK na tuto dotaci nakonec dosáhl, mají soutěž už hodně daleko, tak se opravdu může stát, že některé jiné kraje to nestihnou.

Liboros68

Krajské silnice samá díra a Crha tady mudruje nad něčím co bez dotace nemá cenu… takovéto exkluzivní jednotky za ty peníze to je prostě nesmysl… prostředy by bylo záhodno alokovat jinam.

Tukan

Cože? Vždyť za aktuálního složení na kraji se stav silnic v jmk brutálně zlepšil 😀

tmsq

Na jednu stranu stát proinvestoval 5,5 miliardy za kompletní rekonstrukci úseku Brno, státní silnice – Střelice – Zastávka vč. kompletní elektrifikace; plánuje v regionu jednu z největších investičních akcí, která znamená i značný nárůst obyvatel v regionu, ale ten samý stát v rámci podpory ekologické dopravy nechá pod těmi proinvestovanými penězi na S41 jezdit kvatra místo podpory BEMU a podpoří projekty, kde není zatím ani metr elektrifikace a její výstavba je zatím termínově nejasná nebo místo příměsta druhého největšího sídla v republice preferuje podporu vozidel na Švestkové dráze (schválně kolik lidí denně využije vozidla na S4 / S41 /S6 IDS… Číst vice »

N.N.

To by bylo řevu, kdyby stát:
a) zakázal kraji objednat přímé vlaky a
b) přikázal přestup v Zastávce kvůli změně trakce
c) v jiných místech nechal jezdit po dráty např. Regionovu

Bod c) by byl v rozporu se zásadou obecné povahy zákona.

Alenkaf

Ale vždyť tam to b) je skrz zastávku jede minimum vlaků.

xyz

Technická poznámka – Dukovany nejsou v JMK.

Ovšem, růst počtu obyvatel může přijít i v přilehlých částech JMK.

S ostatním plný souhlas.

Martinek

Ano, Máte pravdu JE Dukovany není v JMK, Ale hranice JMK je cca. 5km vzdušnou čarou. Když vnikaly tyto zku***né kraje tak Obec Dukovany chtěla do JMK, a ne do kraje Vysočina, Do Brna to má cca. 48km, do Jihlavy to je cca. 65km. Z atomky je to blíž do Brna než do Jihlavy. Že někteří debilové v Praze udělali kraje neznamená že to je v pořádku.

Happy

Ano ano. Spousta obcí chtěla do JMK… A dnes? Nikdo. Proč? Protože v Kraji Vysočina nepoznáte, že jste na jeho periferiích vyjma pár obcí na Bystřicku. V JMK máte periferie už pár km u Brna, kdy ty vesnice vypadají hůř než nějaké osady u Počátek. Už se všichni probudili z toho snu o krásném JMK. A lidi mohou jezdit do práce kam chtějí už od roku 1848….

Michal

To jistě. To, že se Jihlavě staví nová hala, na kterou kraj dal půl giga neznamená, že se na Vysočině žije dobře. Opak je pravdou, Jihlava rabuje kasu kraje horem spodem. Stačí, když se stavba prohlásí za stavbu krajského významu, a už se prachy sypou. Ale že se ve Stonařově pořád jezdí přes střed města, to nikoho nezajímá. Tento kraj nám byl čert dlužen!

Richard

Jihomoravský kraj – 1960, byl kraj ke kterému patřil Prostějov, Kroměříž, Jihlava, Zlín apod… Komouši vážně kraje pohnojily, většina Jihomoravského kraje -2020 je teď jakoby rozpadlá a nikoho nenapadne napravit kraje před rok 1960. V IDSJMK by tak mohla být i MHD Jihlava+ Zlín, nějaké VDV-IDZK vůbec nemuselo existovat. IDSJMK je skvělý v zónovém tarifu, nemusím zjišťovat jednice/tarifní km. V tarifu IDSJMK by měla zaniknout 1-2úseková nepřestupní jízdenka= místo ní by mohla vzniknout 1zónová jízdenka

dopravák

Ve VDV přeci nemusíte zjišťovat jednice. Stačí vám znát cílovou zónu, ideálně i s jejím číslem. Ale počítat jednice se po cestujících opravdu nechce.
Jinak odlišnost tarifních systémů souvisí s kraji, ale není to jen o tom – např. Královéhradecký a Pardubický kraj mají společný tarif (ale zase v něm není MHD). Problém není primárně v tom, jak byly stanovené kraje, ale v tom, že ten tarif by měl být asi řízený centrálně. Ale pokud by to mělo skončit OneTicketem pro všechny s jeho cenovou úrovní, tak to radši IDS v každém kraji.

Milan M Mikulovsky

„“… V tarifu IDSJMK by měla zaniknout 1-2úseková nepřestupní jízdenka= místo ní by mohla vzniknout 1zónová jízdenka““ = navrhujete nesmysl, protože je to nevýhodné pro cestující: 1.) úseková jízdenka je použitelná přes hranice zón, ať již samostatně mezi sousedními obcemi či jako doplatek: a) do obce/í v sousední zóně než má cestující třeba předplacenu IDSJMK b) BUSem od vlaku s tzv. železiční jízdenkou z/do jiného/ých kraje/ů ČR – třeba Sokolnice- Otnice (https://www.idsjmk.cz/connection-finder/results) 2.) platnost krátkodobých jízdenek není omezene jen zónou, ale i časem a na 2 zóny je jízdenka ve dvou verzích na 10/15 minut za 20Kč a 60minutt za… Číst vice »

Michal

Cena by v prvé řadě měla zohledňovat čas a kvalitu.

Happy

Stonařov je snad věcí státu a ŘSD. To není silnice kraje…. Pláčete dobře, ale na špatném hrobě…

Michal

Vím. Ovšem, když se tenhle paskvil zakládal, jedním z argumentů bylo, že kraj má daleko větší sílu než okres, a že tedy bude ovlivňovat i to, co mu nepatří, ale leží na jeho území. A jako příklad byl uváděn Kronspan a právě Stonařov, reps. E 59. Jak to dopadlo, asi víte.

Ojin

Spíš to teď není aktuální téma, tak se o tom nemluví tak jako v době jejich vzniku.
Ale o připojení do IDSJMK je zájem stále, vč. měst Třebíče a Žďáru, viz např.:
https://www.obcasnik.eu/dokument-memorandum-o-spolupraci-mest-vysociny-k-dosazeni-tarifni-integrace-ids-jmk/

Tomariero

Tak Dukovany jsou na Vysočině i u důvodu aby kraj kde jsou nesousedil přímo s Rakouskem.

xyz

Nebo spíš z důvodu, že prostě už předtím byly v okrese Třebíč, takže automaticky přešly pod Kraj Vysočina.

I když je fakt, že nedaleké Senorady si před 20 lety (i tak to bylo 5 let po vzniku krajů) zařídily přechod z okresu Třebíč/Kraje Vysočina do okresu Brno-venkov (JMK).

No a případ řady obcí západně od Tišnova v téže době je všeobecněji známý (ale i u nich bylo zařazení do okresu Žďár od začátku dost podivné).

xyz

https://mapy.com/s/gukutovazo cca toto je území, které bylo do 31. 12. 2004 v okrese Žďár/Kraji Vysočina a pak přešlo „pod Brno“.

xyz

… a když už máme argumentovat stejným metrem, tzn. z hlediska „logické spádovosti“ a „nejbližšího krajského města“ by naopak dávalo logiku, aby obec Dešná https://mapy.com/s/lavecesutu byla v Kraji Vysočina (když teda Dukovany mají být dle stejného měřítka v JMK), protože do Jihlavy je to z ní blíž než do ČB (a i v rámci okresních měst je to z ní do Třebíče blíž než do J. Hradce).

Ale tím pádem už by Kraj Vysočina s Rakouskem sousedil.

XXXD

JMK čerpal už velkou dotaci na Moravie, na ostatní kraje tehdy už skoro nic nezbylo a nové vlaky jim tak výrazně prodražili dopravní výkony. JMK holt taky bude muset něco zapltit ze svého (ostatní kraje to taky zvládly), nemůžete čekat, že všechno bude dotovat stát.

xyz

Když už, tak to napište kompletně.

Např. kolik dotací „dostal“ na vlaky JMK a kolik jiné kraje za ROP 2007 – 2013.

Jiří Šrámek

Tak schválně. Kolik dostal Liberecký kraj?

xyz

V ROP 2007 – 2013 svůj díl dostal – na 16 RS1.

Michal

Takže katastrofální situace na S6 nikoho netrápí. Jde vidět, že o tom rozhodují ti, co si vozí p*del autem.

N.N.

Ale článek je o tom, že kraj v souteži pokračuje, přestože dotaci nedostal.

Michal

Ale to nijak neomlouvá, že se o tom mluví, jako by to bylo něco normálního, že to bude až za několik let.

M H

Stěžovat byste si měl u těch, kteří odkládají či blokují elektrizaci…dávno mělo být hotovo, pokud by se držely původní termíny 🙂

Michal

A co s tím má společného elektrifikace? Jako do té doby nemá cenu tam objednat něco na úrovni 21. století místo současného středověku?🤔

Alenkaf

Líbí se mi jak hledají nesmyslné výmluvy ze za to může velké Brno, přičemž Středočeský kraj dotaci získal. Stejně tak Moravskoslezský a Plzeňský, které mají větší město než zmiňovaný Olomoucký , který dotaci nezískal. Asi v tom budou jiné důvody co?

Hoermalmeister

Je tu jeden velký rozdíl, u JMK víme, jak soutěž vypadá, jak nastavili oběhy vozidel atd. U těch ostatních můžeme jenom hádat. Každopádně co tím bylo myšleno je, že kvůli špičkovým posilám je soutěženo obrovské množství vozidel, které nebudou celý den jezdit, tím se snižuje ušetřená energie v poměru k nákupní ceně. Zároveň taktéž kraji nenahrává, že na rameni do Zastávky v polovině trasy nahrazuje elektrická vozidla bateriovými, kde není žádná úspora, a tak vlastně tratí na dochvilné elektrifikaci. Na spoustech míst, které uspěly, vlastně není vůbec jasné, jestli dané jednotky budou moct vyjet. Ale jakmile byly známý tento klíč… Číst vice »

xyz

„Dochvilná“ elektrizace Zastávky, kterou si sama Dobrá správa rozdělila na 2 části, kdy tu druhou si odložila o 3 roky, to vše poté, co realizaci celého projektu (nejen) dle Dobré správy údajně „roky zdržoval tetčický dědek“? .-)

Hoermalmeister

Jasné, máte pravdu, ale víte, co jsem myslel. Kdyby se elektrizovalo o pár let později, nebo by se nezasmluvňovaly elektrické vlaky, tak se na tom dalo vydělat

Bohouš

Tohle je stejně divné – kraj vybere soupravy a dopravce je musí zafinancovat ze svého. Tak buď ať si kraj koupí svoje jednotky a soutěží pak jenom provozovatele (jako u Moravií), nebe ať soutěží dopravu jako službu a je pak na dopravci jaké jednotky pořídí.

Hoermalmeister

Divné, divné, je to naprosto jasné, pod každým článkem na toto téma je to nespočetněkrát vysvětleno, ale pokaždé se někdo další zeptá. Tak tedy: Je samostatná soutěž na dopravce a samostatná soutěž na vlaky, stejný model jako u Morávií, nic nového. Nové je akorát, že vlaky tentokrát kupuje dopravce a to právě z důvodu nejistoty získání dotace. Když kraj dotaci nezíská, težko by si z jednoho ročního rozpočtu mohl dovolit hodit 10 mld na vlaky, takto se to rozpustí v ceně na kilometr. Podmínkou dotace byla soutěž na vlaky, a soutež na dopravce se rozumí samosebou dle znění zákona. Takže… Číst vice »

Plecháč

A kraj si nemůže ty peníze prostě půjčit? Vždyť dopravce si je taky půjčí, pokud vyhraje soutěž s povinností nákupu nových jednotek. Pak už je jedno, jestli by to kraj splácel bance rovnou, nebo přes dopravce.

a8n

Naopak to je výrazně logičtější než v PSIDu, kde si je musí každý dopravce soutěžit zvlášť.

Ddd

Logičtější… Především je otázka, kdo vozidla dokáže vysoutěžit efektivněji. Včetně takových „drobností“ jako je rozsah záruk, kvalita servisu, garantovaná disponibilita, atd.

Pokud to soutěží JMK, tak je dost pravděpodobné, že vyhraje JSV a záruky budou základní.

Pokud by soutěžil dopravce, tak má motivaci stáhnout cenu co nejníže a převést rizika na výrobce vozidel. A možná bychom se dočkali i jiných vozidel než Panterů. Tady bych hledal hlavní motivaci některých jednotlivců z JMK.

Hoermalmeister

Soutěž JMK přilákala více výrobců než soutěž ČD, nedávno na to tu byl článek. To kontradikuje Vaše tvrzení

Ddd

ČD nejsou právě ideálním příkladem pro srovnání. Ale máte pravdu, že i Regiojet i Arriva si nedávno vybrali Škodu.

Tobi

Mohu mít dotaz, proč kraj prostě nevypíše soutěž na dopravce, kde stanoví požadavky na vozidla a bateriové vlaky by byly garantovány? Jediný rozdíl by byl ten, že by vlaky nevlastnil kraj…

Studý Chudent

domnívám se, že podmínkou dotace bylo že vozidla i vlakové soupravy budou z otevřené soutěže

N.N.

Tak dlouho se skuhrá v diskuzích, že soukromník nemusí soutežit vlaky, že ČD jsou v nevýhodě, až si kraj vysoutěží vlaky sám.

Hoermalmeister

Kvůli této dotaci by i soukromník musel jednotky soutěžit

Frantík

Přitom by se to dalo řešit i uzákoněním, že dopravce může zaplatit za vozidla nejvýše dle nabídkové ceny v soutěži.

Ventura35

Kraj nechce BEMU vlastnit, jen si je sám vybírá, pořídit si je pak má vysoutěžený dopravce.