Jihomoravský kraj nevzdává plán na nové jednotky. Soutěž na výrobce běží, i když na ně nezískal dotaci
Dvoučlánkový Stadler FLIRT Akku, dvouzdrojová jednotka kombinující pohon z trolejí a baterie. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
                            
Podle náměstka pro dopravu podmínky dotačního programu znevýhodnily kraje s velkými městy.,
Ta kritéria mi přijdou scestná. Co už jiného hodnotit než to, kolik cestujících může přesednout do vlaku díky novým soupravám.
Tedy kteří tím pádem nepojedou autem…
A ono k tomu přihlíženo není a pak ty žádosti dopadnou takto absurdně. 🙁
Vím, že to pana náměstka netrápí, ale dovolil bych si mu doporučitt, ať své nářky na diskriminační zadání dotačního programu přednese pěkně nahlas a zřetelně v Libereckém kraji.
Trochu mimo téma.
Kdo z dopravců má zájem o provozní soubor Střed, kde mají být nasazeny nové jednotky a jsou v soutěži také víkendové rekreační vlaky „Pernštejn“ a „Radhošť“?
Rekreáky jsou jiné téma, ty se budou adi všude „pytlikovat“ jako to vyjde.
Arriva a ČD, nikdo jiný o provozování bateriových jednotek neprojevil zájem. Pernstejn a Radhošť budou vozit BEMU, které by o víkendech stály.
No tak úplně nevím, co si o tom myslet. Jihomoravský kraj má velmi kvalitní dopravní systém, ale ten vozový park je vskutnu tragédie. Díky předchozí dotaci jezdí alepsoň na páteřních elektrifikovaných tratích Moravie, ale zbytek je opravdu katastrofa. Tak doufejme, že se najde jiný způsob financování, protože jinak kvatra, rakve a hydry forever.
Jihomoravský kraj založill svou strategii obnovy vozového parku na vychytralé strategii závislé na dotacích státu, zatímco jiné kraje se na pořizování nových anebo alespoň modernějších vozidel podílejí mnohem většími objemy vlastních prostředků. Hledání cesty z této pasti bude dlouhé a bolestivé.
Zase na druhou stranu…kde jezdí především ta kvatra, rakve a hydry? Trať do Jihlavy i Vlára už dávno měly být podle slibů a původních plánů SŽ pod dráty…jako nedivím se, že tam nikdo nové motoráky nekoupil…bohužel pak akorát trpí cestující, protože dráty budou „až klesne cena mědi“. A na jihu se to už po vyřešilo Stadlery GTW.
Tak jednak – i do JMK byly pořízeny v roce 2014 nějaké ty Regiopantery.
Další zde začaly jezdit od roku 2024, aby pokryly Brno – Zastávka (na což by předchozí počet nestačil).
A dál – při tak silné dopravě okolo jádrového města je z principu potřeba hodně souprav. To není jak Kraj Vysočina apod.
JMK IMHO dost dojel na to, že „jediný správný výrobce“ vyráběl Elefanty jen ve stejnosměrné verzi, které tak šly (kromě Prahy a okolí, kde je to nezpochybnitelné) do MSK, který pro jejich pořízení také nemusel být jinak zvlášť aktivní.
Nabázely se dotace? Nabízely. Pokud vám vadí, že je někdo čerpal, tak dotace nenabízejte vůbec.
Bych se nedivil, kdyby JMK na tuto dotaci nakonec dosáhl, mají soutěž už hodně daleko, tak se opravdu může stát, že některé jiné kraje to nestihnou.
Krajské silnice samá díra a Crha tady mudruje nad něčím co bez dotace nemá cenu… takovéto exkluzivní jednotky za ty peníze to je prostě nesmysl… prostředy by bylo záhodno alokovat jinam.
Cože? Vždyť za aktuálního složení na kraji se stav silnic v jmk brutálně zlepšil 😀
Na jednu stranu stát proinvestoval 5,5 miliardy za kompletní rekonstrukci úseku Brno, státní silnice – Střelice – Zastávka vč. kompletní elektrifikace; plánuje v regionu jednu z největších investičních akcí, která znamená i značný nárůst obyvatel v regionu, ale ten samý stát v rámci podpory ekologické dopravy nechá pod těmi proinvestovanými penězi na S41 jezdit kvatra místo podpory BEMU a podpoří projekty, kde není zatím ani metr elektrifikace a její výstavba je zatím termínově nejasná nebo místo příměsta druhého největšího sídla v republice preferuje podporu vozidel na Švestkové dráze (schválně kolik lidí denně využije vozidla na S4 / S41 /S6 IDS… Číst vice »
To by bylo řevu, kdyby stát:
a) zakázal kraji objednat přímé vlaky a
b) přikázal přestup v Zastávce kvůli změně trakce
c) v jiných místech nechal jezdit po dráty např. Regionovu
Bod c) by byl v rozporu se zásadou obecné povahy zákona.
Ale vždyť tam to b) je skrz zastávku jede minimum vlaků.
Technická poznámka – Dukovany nejsou v JMK.
Ovšem, růst počtu obyvatel může přijít i v přilehlých částech JMK.
S ostatním plný souhlas.
Ano, Máte pravdu JE Dukovany není v JMK, Ale hranice JMK je cca. 5km vzdušnou čarou. Když vnikaly tyto zku***né kraje tak Obec Dukovany chtěla do JMK, a ne do kraje Vysočina, Do Brna to má cca. 48km, do Jihlavy to je cca. 65km. Z atomky je to blíž do Brna než do Jihlavy. Že někteří debilové v Praze udělali kraje neznamená že to je v pořádku.
JMK čerpal už velkou dotaci na Moravie, na ostatní kraje tehdy už skoro nic nezbylo a nové vlaky jim tak výrazně prodražili dopravní výkony. JMK holt taky bude muset něco zapltit ze svého (ostatní kraje to taky zvládly), nemůžete čekat, že všechno bude dotovat stát.
Když už, tak to napište kompletně.
Např. kolik dotací „dostal“ na vlaky JMK a kolik jiné kraje za ROP 2007 – 2013.
Takže katastrofální situace na S6 nikoho netrápí. Jde vidět, že o tom rozhodují ti, co si vozí p*del autem.
Ale článek je o tom, že kraj v souteži pokračuje, přestože dotaci nedostal.
Ale to nijak neomlouvá, že se o tom mluví, jako by to bylo něco normálního, že to bude až za několik let.
Stěžovat byste si měl u těch, kteří odkládají či blokují elektrizaci…dávno mělo být hotovo, pokud by se držely původní termíny 🙂
A co s tím má společného elektrifikace? Jako do té doby nemá cenu tam objednat něco na úrovni 21. století místo současného středověku?🤔
Líbí se mi jak hledají nesmyslné výmluvy ze za to může velké Brno, přičemž Středočeský kraj dotaci získal. Stejně tak Moravskoslezský a Plzeňský, které mají větší město než zmiňovaný Olomoucký , který dotaci nezískal. Asi v tom budou jiné důvody co?
Je tu jeden velký rozdíl, u JMK víme, jak soutěž vypadá, jak nastavili oběhy vozidel atd. U těch ostatních můžeme jenom hádat. Každopádně co tím bylo myšleno je, že kvůli špičkovým posilám je soutěženo obrovské množství vozidel, které nebudou celý den jezdit, tím se snižuje ušetřená energie v poměru k nákupní ceně. Zároveň taktéž kraji nenahrává, že na rameni do Zastávky v polovině trasy nahrazuje elektrická vozidla bateriovými, kde není žádná úspora, a tak vlastně tratí na dochvilné elektrifikaci. Na spoustech míst, které uspěly, vlastně není vůbec jasné, jestli dané jednotky budou moct vyjet. Ale jakmile byly známý tento klíč… Číst vice »
„Dochvilná“ elektrizace Zastávky, kterou si sama Dobrá správa rozdělila na 2 části, kdy tu druhou si odložila o 3 roky, to vše poté, co realizaci celého projektu (nejen) dle Dobré správy údajně „roky zdržoval tetčický dědek“? .-)
Tohle je stejně divné – kraj vybere soupravy a dopravce je musí zafinancovat ze svého. Tak buď ať si kraj koupí svoje jednotky a soutěží pak jenom provozovatele (jako u Moravií), nebe ať soutěží dopravu jako službu a je pak na dopravci jaké jednotky pořídí.
Divné, divné, je to naprosto jasné, pod každým článkem na toto téma je to nespočetněkrát vysvětleno, ale pokaždé se někdo další zeptá. Tak tedy: Je samostatná soutěž na dopravce a samostatná soutěž na vlaky, stejný model jako u Morávií, nic nového. Nové je akorát, že vlaky tentokrát kupuje dopravce a to právě z důvodu nejistoty získání dotace. Když kraj dotaci nezíská, težko by si z jednoho ročního rozpočtu mohl dovolit hodit 10 mld na vlaky, takto se to rozpustí v ceně na kilometr. Podmínkou dotace byla soutěž na vlaky, a soutež na dopravce se rozumí samosebou dle znění zákona. Takže… Číst vice »
Naopak to je výrazně logičtější než v PSIDu, kde si je musí každý dopravce soutěžit zvlášť.
Logičtější… Především je otázka, kdo vozidla dokáže vysoutěžit efektivněji. Včetně takových „drobností“ jako je rozsah záruk, kvalita servisu, garantovaná disponibilita, atd.
Pokud to soutěží JMK, tak je dost pravděpodobné, že vyhraje JSV a záruky budou základní.
Pokud by soutěžil dopravce, tak má motivaci stáhnout cenu co nejníže a převést rizika na výrobce vozidel. A možná bychom se dočkali i jiných vozidel než Panterů. Tady bych hledal hlavní motivaci některých jednotlivců z JMK.
Mohu mít dotaz, proč kraj prostě nevypíše soutěž na dopravce, kde stanoví požadavky na vozidla a bateriové vlaky by byly garantovány? Jediný rozdíl by byl ten, že by vlaky nevlastnil kraj…
domnívám se, že podmínkou dotace bylo že vozidla i vlakové soupravy budou z otevřené soutěže
Tak dlouho se skuhrá v diskuzích, že soukromník nemusí soutežit vlaky, že ČD jsou v nevýhodě, až si kraj vysoutěží vlaky sám.
Kvůli této dotaci by i soukromník musel jednotky soutěžit
Přitom by se to dalo řešit i uzákoněním, že dopravce může zaplatit za vozidla nejvýše dle nabídkové ceny v soutěži.
Kraj nechce BEMU vlastnit, jen si je sám vybírá, pořídit si je pak má vysoutěžený dopravce.