Autobusy Železnice

Jihomoravský kraj chce obnovit přeshraniční linky, hlavně kvůli studentům

Viadukt ve Znojmě s vlakem ÖBB do Vídně. Foto: Exprojekt
Viadukt ve Znojmě s vlakem ÖBB do Vídně. Foto: Exprojekt

Jihomoravský kraj chce k 18. květnu obnovit přeshraniční regionální linky s Rakouskem. Důvodem je především zajištění dopravy pro desítky českých studentů do škol v Retzu a Laa an der Thaya a také občanů Znojma za prací do Vídně. Věc má ale háček: ministerstvo vnitra omezilo provoz na vybraných hraničních přechodech, mezi které spadá i relace Znojmo – Retz.

Náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Roman Hanák se proto dopisem obrátil na ministerstvo vnitra, aby regionální přeshraniční linky krajského integrovaného systému mohly začít fungovat. „Vláda svým rozhodnutím povolila od 11. května provozovat mezinárodní drážní a autobusovou dopravu za hranice České republiky. V rámci Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje je však situace komplikovanější. Z jedné strany stále platí slovenská nařízení, která povolují přechod hranic pouze pro občany Slovenské republiky, a z druhé ministerstvo vnitra omezilo provoz na některých hraničních přechodech s Rakouskem,“ uvedl Hanák.

Podle něj jen na střední hotelové škole v Retzu studuje 150 studentů ubytovaných ve Znojmě a okolí. Škola je přitom otevřena pro 3. učňovské ročníky a pro maturanty od 4. května. „Aby se do školy dostali, museli si sami uhradit testy na COVID-19 a do školy některé z nich vozí rodiče automobily. Od 18. května se výuka pravděpodobně otevře pro další studenty. Mnoho lidí by samozřejmě využilo linku Znojmo – Retz i pro dopravu do zaměstnání v Dolním Rakousku a ve Vídni,“ doplnil Hanák.

V dopise proto ministerstvo vnitra žádá o obnovení možnosti přechodu hranice ve vlacích mezi Znojmem a Retzem k 18. květnu 2020, kdy by měli do tříd nastoupit i mladší studenti uvedené střední školy. Od 18. května má jezdit i autobusová linka IDS JMK do Laa an der Thaya.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alexandr

Ještě by to chtělo obnovit mezinárodní vlaky na Slovensko, 22.000 slovenských studentů na českých vysokých školách je nezanedbatelné číslo. Jaký je problém, aby vlaky v pohraniční stanici zastavily, policisté a vojáci se psy a samopaly zkontrolovali cestujícím doklady a to samé by se pak opakovalo na druhé straně hranice? Stačí vlakům prodloužit pobyty v pohraničních stanicích. Je přece nesmysl, aby slovenský student jel z Bratislavy vnitrostátním vlakem do Skalicy, pěšky přešel českou hranici a do Brna pokračoval ze Sudoměřic českým vnitrostátním vlakem, když ten vlak může jet skrz hranici přes Lanžhot.

pozorovatel

Možná na to není dost lidí, když policie hlídá silniční hraniční přechody …

Anonymas

Nikoho študáci ze Slovenska nezajímají, mohou studovat doma a pozvednout své školství.

Zvonimir

A co do Polska, porad nic?

Vnější pozorovatel

Chtějí nás?

Tomáš Gottschalk

V Rakousku ano. A od nich nám žádné nebezpečí nehrozí, aktuálně mají nějakých 1300 nemocnýh a číslo se pořád snižuje.

pozorovatel

Ale hranice pro nás přesto zatím zjevně „ve velkém“ a bez jakýchkoli komplikací neotevřeli …

Jirka

Jestli otevřeme do Německa a budou nakažení, tak na Polsko zapomeňte.

Josef Trögl

V Německu je nakažených / 10 000 obyvatel méně než u nás.

Bob

Babiš v televizi tvrdil, že nejlíp na světě na tom jsme my!

Filip Chocholatý

Chtěl bych se zeptat, zda už má někdo informace, od kdy obnoví ČD nebo Regiojet mezinárodní dopravu do Rakouska. To, že vláda to myslím od 11.5 povolila totiž ještě neznamená, že něco vyjede.

Děkuji

Robert

Dnes v rádiu říkal mluvčí RegioJetu Ondrůj, že vlaky zatím ne, protože by se neuživily. Takže do Vídně zatím vyjedou jen autobusy.

Jedine vlaky

Je obrovská škoda, že nebyl zaveden pravidelný hodinový takt, jak se plánovalo. Bylo by to atraktivnější i pro větší počet cestujících, dojíždějíci do Rakouska za prací nebo do škol..

dopravák

A k čemu by pracující využili hodinový takt vlaků v průběhu své pracovní doby trávené na pracovištích?

Jedine vlaky

Dobře, tak ne celý den, aspoň ve špičce.

xyz

K vaší otázce doplním, že v úseku Retz – Hollabrunn – Vídeň ten hodinový takt po celý den zaveden již je, přestože (vašimi slovy) jde zčásti i o „dobu trávenou na pracovištích“.

dopravák

Že se tady najde tolik hloupých „mínusířů“ odsuzujících odmítání hodinového taktu v pracovní dny v pracovní době běžných pracujících nedostatečnou frekvencí, tomu se už ani nedivím, ale stejně tak se ani nedivím, že Rakušané si ve vnitrostátní regionální dopravě na svém území v hodinovém taktu jezdí – podobně jako v ČR jezdí v hodinovém taktu i regionální vlaky i v širším okolí velkých měst, kde lze s nějakou ekonomicky přijatelnou frekvencí počítat i v pracovní dny v pracovní době běžně zaměstnaných lidí. Ale těch „mínusářů“ bych se rád zeptal, jakou asi představu mají o frekvenci mezi Znojmem a Retzem v… Číst vice »

Jiří Kocurek

A obchody by vlastně v tu dobu mohly taky zavřít, pracující jsou přece na pracovišti. 😛

pozorovatel

Ejhle – vševěd Kocurek objevuje Ameriku: kdy jste se ze svého internetového hradu podíval naposled někam na venkov, že ani nevíte, že tam to tak většinou (a odjakživa) skutečně funguje?

Aslanex

Trochu mi nebere hlava, jaký dává smysl, že je povolena přeshraniční přeprava osob autem, ale není ve stejném měřítku povolena hromadnou dopravou…

M H

Smysl to dává za předpokladu, že chcete evidovat každého jednotlivce a zároveň nenarušovat jízdní řád spoje dále ve vnitrozemí…ale i to se dá řešit jinak – buď bez větších zdržení či s drobnou úpravou jízdních řádů.

pozorovatel

Hlavně k tomu ovšem potřebujete dostatek personálu – myslím především policejních orgánů …

Kubrt

Manželka byla dneska s dětma v zoo a orgánů tam bylo nejmíň 6. To by člověk neřekl, kde všude na něj číhá nebezpečí.

Vnější pozorovatel

A byli tam luskouni? Tim by se to vysvetlilo, třeba je přišli zatknout.

Nekdo

A netopýre? A motýle? A pošmákli si? Už je líp!

K.S.

Nemyslela spíš orangutany?

M H

Ona to nemusí být kdoví jak závratná čísla, ale ano, dostatek kontrolních osob a jejich působení na nádražích v improvizovaných prostorách může být problematické.

K.S.

Pokud vím, tak se u mezinárodních vlaků dělaly kontroly za jízdy. Pokud máme vlak Vídeň – Břeclav, tak za tu půlhodinu ty lidi zaevidujete.

M H

Mezinárodní nejsou jen expresy, ale i zastávkové vlaky. Třeba v tomto případě jde o osobáky Znojmo-Vídeň, kde přeshraniční úsek je Šatov – Unterretzbach s jízdní dobou méně jak 3 minuty. I to by se ale dalo řešit například kontrolou před/při nástupem do vlaku ve Znojmě a v Šatově respektive kontrolou po/při výstupu při příjezdu z Rakouska.

pozorovatel

Ale musíte mít nejdřív ty lidi, kteří tu kontrolu budou dělat …

Jiří Kocurek

Jo, takže raději středoškolákům odepřeme vzdělání, než abychom riskovali, že těch 5 km do školy pojedou přes státní hranici, aniž by je policajt evidoval. Každý den. Ráno a večer. Jak při opuštění vězení/pracovního tábora.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO