Jihomoravský kraj a Škoda podepsaly smlouvu na vlaky za 6,5 miliardy
Jihomoravský kraj dnes završil dlouholetou cestu k vlastní vlakové flotile. Vedení kraje dnes podepsalo se Škodou Transportation smlouvu na dodávku
Jihomoravský kraj dnes završil dlouholetou cestu k vlastní vlakové flotile. Vedení kraje dnes podepsalo se Škodou Transportation smlouvu na dodávku 37 elektrických jednotek typu RegioPanter. Hodnota samotných vlaků přesahuje 6,5 miliardy korun. Škoda jako dodavatel vzešla z výběrového řízení, postará se rovněž o údržbu vlaků.
„Doufám, že dnešní podpis smlouvy potěší všechny uživatele našeho Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Jedná se o vyvrcholení dlouholeté snahy kraje o zásadní modernizaci vozového parku na naší regionální železnici a jsem rád, že se tak zúročila pečlivá příprava a obrovské nasazení všech zúčastněných, díky nimž se povedlo přivést projekt až do tohoto stádia,“ řekl po podpisu smlouvy hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek. Největším zastáncem krajského vlastnictví vlaků byl jeho náměstek pro dopravu Roman Hanák.
„Podpisem této smlouvy se výrazně rozrůstá rodina těchto škodováckých vlaků, které přispěly k výraznému zkvalitnění železniční dopravy,“ uvedl předseda představenstva Škody Transportation Petr Brzezina. Podle něj počet těchto jednotek provozovaných v České republice brzy přesáhne stovku.
Nové elektrické jednotky budou tvořit páteř železniční dopravy na jižní Moravě. Třicet jedna vozidel bude ve čtyřvozovém provedení s kapacitou 333 sedadel a šest bude dvouvozových se 146 místy. Všech 37 jednotek bude dodáno do prosince 2022. Součástí zakázky je i možnost dodatečného zvýšení kapacity vložením dalších vozů.
Primárně budou nové vlaky nasazeny na lince S2 Křenovice horní nádraží – Brno hl.n. – Březová nad Svitavou a S3 Vlkov u Tišnova – Brno hl.n. – Břeclav. V případě elektrifikace dalších tratí se rozšíří i tam. Financování projektu z většiny zajistí dotace z Operačního programu Doprava.
Jednotky budou dodávány v provedení 2. třídy, budou klimatizované, vybavené audiovizuálním systémem, zásuvkami USB, wifi, kamerovým systémem a systémem ETCS. Dle požadavku kraje budou mít cestující možnost odbavení přímo ve vlaku. Ve vlacích bude systém počítání cestujících.
Provozovatele svých vlaků chce kraj vybrat v soutěži.