Jihomoravské vlaky vyjedou s krajskými průvodčími, z ČD jich přišla čtvrtina
Průvodčí v uniformách Jihomoravského kraje. Foto: Kordis JMK
Krajští průvodčí převezmou kontrolu jízdenek na většině linek.
Krajští průvodčí převezmou kontrolu jízdenek na většině linek.
Průvodčí Českých drah zůstanou nadále na lince S6 (Brno – Veselí nad Moravou) kvůli nasazování starších vozů, u kterých je nutná výprava vlaku vlakvedoucím…
Zajímal by mě názor uctívačů ČD, kteří pořád hází vinu na kraj. Tohle spíš zní, jako by JMK nemohl absolutně za nic.
U nás v Kocourkově a neb vlaková to doprava v ČR. Jen další stripek do podivné skládačky.
Neustále mě „baví“ ta do očí bijící odtrženost KORDISU resp. vedení kraje od reality. A bojím se, že z toho všeho bude ještě velké mrzení. Aktuálně jsme se tedy dostali od „žádní průvodčí jen revizoři“ přes „průvodčí IDS nebo bezpečnostní agentura“ až po průvodčí IDS na 3/4 spojů. Ok. Ještě před pár měsíci se představitelé KORDISU chvástali, jak naberou většinu lidí od ČD, ačkoliv už tehdy to bylo naprosté sci-fi. Vlakvedoucí přece nebudou přecházet na pozici s horšími podmínkami, když k tomu nemají žádný důvod. Těch pár vlakvedoucích, kteří přešli ke KORDISU, jsou z osobních zkušeností většinově ti, kteří za… Číst vice »
Nevyjedou! Do švestek!
Ty uniformy jsou snad ještě krásnější, než ten potah na sedačkách. Jako kdyby to obojí navrhovali tak 30 let zpět. Docela promarněná příležitost, když to srovnám s interiérem nových panterů.
Vzhledem k tomu, že Jihomoravský kraj nakoupil veškerá odbavovací zařízení bez možnosti zakoupení jízdního dokladu v hotovosti, bude předpokládám donucen dát do SPP něco ve smyslu, že cestující jedoucí z neobsazené stanice, který nemá možnost zakoupení jízdního dokladu bankovní kartou, bude odbaven v hotovosti v tarifu SJT u kontrolního pracovníka.
Ne, bude povinen v nejbližší zastávce vystoupit. Nepředpokládejte, ale čtěte již platné Smluvní přepravní podmínky. https://regiojet.cz/aktuality-z-provozu/zpozdeni?delayCityId=5812866004&delayType=arrival
Pardon, špatný odkaz. https://www.idsjmk.cz/api/document-download/cs/smluvni-prepravni-podminky/spp/2024-07-01
Smluvní podmínky těžko můžou být nadřazeny zákonům. Viz.:
„136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí, ve znění pozdějších předpisů („ZOBM“), dle kterého je každý povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je ze zákonných důvodů oprávněn je odmítnout. Těmito zákonnými důvody jsou především odmítnutí neplatných či pamětních bankovek a mincí.“
Takže bude zajímavé sledovat první soud, kdy se bude některý důsledný cestující bránit proti placení přirážky nebo vyloučení z přepravy z důvodu, že mu nebylo umožněno zaplatit v hotovosti. Přijímání platby kartou je možnost, ale příjem hotovosti povinnost.
Až na to, že bystee si ten zákon musel přečíst celý a znát souvislosti. Jízdenku si za hotové koupit můžete, jen ne přímo ve vlaku. Kdyby to nešlo vůbec, bylo by to též porušení zákona? Zkuste to u soudu, ale obávám se, že jen ztratíte čas a peníze. Mimochodem i ta povinnost přijímat hotovost je zakonem omezena. 😉
Což se opět točí na tom, že ztrátový ZVS jako veřejná služba se takto nemá řešit. V sousedních státech lze v každém automatu na nádraží zaplatit hotově i bezkontaktně, tady si někdo z KORDISu na svém území prosadil svou, že skupina sociálně slabších nemá právo využít jednoduše veřejnou službu. Pokrok nezastavíš.
Třeba tam pak daj na jeho počest lucernu a smaltovanou cedulu. Do Radostic jak dělaný; kam se hrabe Kaproun…
Lucerna byla v Kaprounu už přinejmenším v roce 1997 – o několik let dřív, než někdy v roce 2000 přišla ta (povšechně nesmyslná, mj. s „popletením nástupiště ve Vídni“ – ve skutečnosti by muselo dojít k popletení nádraží) báchorka s Cimrmanem.
v MHD taky není možný si ve všech zastávkách koupit jízdenku hotově, žejo
Dobrý den, otázka ohledně výpravy vlaků na starších typech souprav, kde nebudou průvodčí ČD?
Jak to bude s výpravou vlaku na linkách S41, S21 a Sp Pernštejn a Radhošť? Kde budou stále vozidla staršího typu?
soudím že Pernštejn a Radhošť bude průvodčí (kvůli Bymákům)
ve vozidlech ř. 842 bude automat v bývalém služebním oddíle (jak jsou ty sklopné sedačky)
Na konkurenčním serveru jsem četl, že na stanicích bez přípojky el. automat není a nebude, tudíž z nich bude cesta bez přirážky. Víme kolik to zhruba je? Nebo kde jsou? Pokud vím, tak Brumovice přípojku nemají, ale žádné další fakt nevím
Rohatec kolonie možná ještě
Pravice? Radostice? Blatnice p. sv. Antonínkem?
V Radosticích označovač býval, viz např. https://mapy.cz/zakladni?q=Radostice&source=pubt&id=15212655&ds=2&gallery=1&sourcep=foto&idp=165243&x=16.4632735&y=49.1319946&z=16 pak ho demontovali.
A elektrická přípojka tam každopádně je, viz osvětlení. V Pravicích taky (i když tam označovač nebyl asi nikdy).
V Blatnici elektřina určitě je, vždyť je tam osvětlení a staniční budova
Já se přiznám že jsem to střílel „od boku“, ale pravda že když je osvětlení, tak přípojka asi půjde.
Ještě aby byl signál 😀
Výprava vlaku vlakvedoucím? Od kdy vlakvedoucí dělá vyprávu vlaku, smím -li vědět? Nebo zas autor dělá chytrého, ač ví kulový, jako vždy?
Hodně zjednodušeně řečeno, všude tam, kde ji nedělá vypravčí.
Pouze dava souhlas k odjezdu.
Výpravčí dělá výpravu všude. Že u toho může sedět na druhé straně zeměkoule na tom nic nemění.
To jsou úkony před odjezdem vlaku, vlakvedoucí nemůže vypravit vlak, vlak se vypravuje návěstidlem a popřípadě výpravčí, dopravce si odbavuje vlak podle svých potřeb
To je ale slušný nesmysl… Vlak vypravuje ze stanice vždycky výpravčí, buď osobně nebo prostřednictvím návěstidla nebo komunikačních prostředků. Vlakvedoucí opravdu vlak nevypravuje. Vlakvedoucí dělá pouze úkony dopravce před odjezdem vlaku, jako např. dává souhlas s odjezdem. Ale vypravit ze stanice ho fakt nemůže.
Z Brna hlavního jdou od vlakových čet pouze 2 lidi
Že z největší/nejdulezitejsi stanice v kraji přechází minimum vlakového personálu mezi zaměstnavatelů je logické – z té stanice jejich dosavadní zaměstnavatel vypravuje hromadu dalších tzv. dálkových vlaků, kde pro daný personál má stále práci + v Brně se potenciálně nejvíce dá vybírat mezi jinými pracovními příležitostmi.
Zatímco naopak personál z malých stanic velmi rád změní zaměstnavatele, když tím dosáhne zachování dosavadního mista svého pracoviště co nejvhodněji ke svému bydlišti.
Nevi nekdo zda maji plat srovnatelny jako u CD?
Ani omylem, to je hlavní smysl té úspory 🙂
Zaměstnance ČD platí kraj nebo? Ja to fakt nechápu, diky za vysvětlení
V podstatě ano – výše kompenzace kraje směrem k dopravci závisí na nákladech dopravce. A pokud dopravce ušetří na relativně drahých vlakvedoucích, bude chtít míň peněz od kraje na kompenzaci ztráty a z této úspory kraj zaplatí levnější krajské průvodčí a ještě mu zbyde 🙂
Děkuji, tak jsem si to myslel dobře, ale myslim ze ČD bude chtít stále stejne, oni do těch cen započítávají vše, v tomhle je kraj naivní, nezlobte se ale ty průvodčí neudělají nic, to už tam muže být automat a jezdit jen revizoři, protože to je to samé, vlakvedoucí má na starostu ten vlak, tyhle nikoliv, aneb za mě nebezpečný hazard
Co to meleš?
JMK si nechal vypracovat dvě nabídky – se započtením personálu a bez. Takže ten rozdíl byl patrný na první pohled.
Tohle uspořádáním provozu samozřejmě vychází z patřičných smluv mezi krajem a dopravci.
Tomu zbyde bych moc nevěřil, bude muset vytvořit i nějaké vedoucí zaměstance.
Nezbyde mu vůbec nic, protože tu cenu hrozně podstřelil. Sám kraj se divil, jak nízké ceny mu ČD nabídly. Takže z toho nejspíš sotva zaplatí strojvedoucí.
Řeč byla o kraji, nikoliv o dopravci.
Citace: „kraj zaplatí levnější krajské průvodčí a ještě mu zbyde“.
O kolik se tedy lisi?
a režijka taky v pr..yč beztak..
Plat může být podobny, problém jsou benefity o které přijdou.
Které to jsou? A on je někdo nutil odejít nebo mohli zůstat u ČD na jiných trasách či jiných pozicích?
Benefity? Jako kdyby nějaký u ČD zbyly
Minimálně režijka a dodatková.
Ovšem získají jiný dost zásadní benefit, nebudou mít žádné dvoudenní směny a začátek a konec vždycky na své domovské stanici. To je docela slušný bonus 🙂
Kolik brali u ČD? Kolik jim nabízí Kordis najdete na pracovních portálech.
Nechci být u prvního průšvihu a, z Křížanova do Hustopeč udělám bez mrknutí oka 15 a více minut to ta doprava bude vypadat
Co to plácáte?
To vypadá, že svěřenou stávající pozici nezvládáš a měl by jsi zkusit přemýšlet o něčem, kde by jsi mohl svůj potenciál naplno využít k užitku svému i bližním.
Stávající pozice nenutí zaměstnance běhat kolem soupravy každou zastávku, ale blbec, kterej nikdy nebyl v provozu, o tom všem samozřejmě ví nejlíp
Kolem Pantera se musí běhat každou zastávku?
Od toho tam jsou ti současní vlakvedoucí, na řadě míst musí provádět i slušnou gymnastiku, aby přehlédli celou soupravu, přičemž pokud je člen doprovodu vlaku sám, může mít souprava nanejvýš 20 náprav – to ale při 6-ti a více vozovém vlaku není častokrát dodrženo
Pokud má střevní potíže má zůstat doma a neběhat kolem vlaku. Počet náprav, ventilků na kolech a spoustu jiných důležitých drážních záležitostí pořeší diagnostika a kamery. Ještě, že tam ti obětaví modří permoníci dodnes byli a nejspíš proto jim to na západě nefunguje.
Tady možná nasbírej inspiraci:
https://www.dpmb.cz/podcasty-videa
Ve výčtu v článku chybí linka S41.
Dle „oka“ v JŘ pro t-244 by i ona měla být „bez průvodčích“, resp. s krajskými průvodčími.
Je to přesně tak, tyto 842 mají být vybaveny jízdenkomaty a dané dveře označeny zeleným pruhem. Dlouho jsem tím směrem nejel, tak nevím, jestli už jimi nejsou vybaveny
Trať 244 v úseku Mor. Bránice – Ivančice jezdí bez vlakvedoucích už asi měsíc (ve všední dny). A jízdenkomaty už jsou v některých vozech nainstalované, ale zatím neaktivní.
Několik set tisíc dospělých lidí v ČR v exekuci, ale JMK prakticky všude ve vlacích zruší možnost zakoupení jízdenky v hotovosti a nahradí je na zastávkách či ve vlacích automaty s možností platby pouze kartou. Zcela to chápu u komerčních prodejců typu květinářství, trafika, ale v Závazku veřejné služby, která z principu věci slouží všem, a to i těm cestujícím sociálně slabších či vyloučených, je to za mě šlápnutí vedle.
Však si ten lístek můžou koupit dopředu ve velkCh městech a pak jen cvakat.
Ne že by se mi nemožnost snadné platby hotovostí nějak zvlášť líbila, ale technický dotaz – přítomnost exekuce zakazuje vlastnictví bankovního účtu?
P. S. Naopak v některých trafickách a jiných místech prodávajících zboží o nízké ceně vím, že karty buď neberou, anebo až od nějaké výše platby.
Uvalení exekuce nezakazuje vlastnictví účtu, ale ten účet je prakticky nepoužitelný – umožňuje jeden výběr měsíčně ve výši trojnásobku životního minima, na pobočce banky. Pak existuje možnost mít Chráněný účet, kam se pošle částka nepodléhající exekuci a s tím se dá manipulovat. Ale moc se to nepoužívá a dlužníci raději cash only.
Přítomnost exekuce znamená reálnou nemožnost používat vlastní účet a chráněné účty zase mají omezené možnosti komu a za co smíte zaplatit. Požadavkem na čistě bezkontatkní platby z vlastního účtu tyto lidi buď vylučujete z veřejné dopravy, tedy i zmožnosti si pomoci nebo je nepřímo nutíte využívat ji jako černí pasažéři.
Můžou si nabít Dopravní peněženku (to je ten čip), nebo si nakoupit papírový lístky v předprodeji. No, anebo holt řešit svoje dluhy, že jo…
Kvůli vlastni hlouposti, proto nevím proč by měl kraj z veřejných peněz platit něco co většina lidí nepotřebuje
Jasně, veřejná doprava je čistě komerční věc, u které je důležité být v zisku, že? Rozpočet Jmk na dopravu přes miliardu, příjem z tržeb max cca 20% celkových nákladů na provoz, ale pár set automatů z ekonomických důvodů vytvoříme pro platbu pouze kartou.
Automat na hotovost stojí výrazně víc + jeho servis je peklo.
Jak jsem již psal – u soukromých komerčních podnikatelů OK, v rámci celkově těžce ztrátové veřejné služby nikoliv.
Ten automat nemusí umět peníze rozměňovat, stačí aby nějakou hotovost bral. Servis takových automatů i tak by stál méně než provozování některých zcela prázdných spojů v rámci jmk.
Btw Msk bude kupovat automaty místo pokladen též, ale platba hotově v takovém automatu bude samozřejmost.
To si nemyslím, že nemusí umět rozměňovat.
Může umět vytisknout potvrzení. I na komerčních linkách ČD může vlakvedoucí vytiskout lístek na 9xx Kč na pokladnu čd, pokud nemá na vrácení.
Automaty v Opavě v MHD, ve kterých se muselo platit přesně nějakých 14 kč, to byla lahůdka.
Náklady na manipulaci s hotovostí také nejsou zadarmo,včetně poplatků bank za vklady mincí na účet.
Opět a znovu – zde se jedná o ztrátový Závazek veřejné služby, nikoliv komerční produkt sloužící ke generování zisku. Takže cena za manipulaci s hotovostí v rozpočtu jedna miliarda je marginální.
A? Víte na co jsem odpovídal? Nebo jenom melete jak kolovrátek?
V pořádku, omlouvám se. Já to na mobilu viděl pod sebou a nevšiml jsem si na koho reagujete 🙂
No problem, můžete si koupit lístek u průvodčího, s marginálním 50 Kč příplatkem…
Myslím, že je načase pořídit si dušičku signálu gsm – uvidíme, jak se budete tvářit
Promiňte, jsa úplně neznalý technických termitů – co to je dušička signálu a k čemu slouží? Děkuji za vysvětlení.
Jelikož přijímat hotovostní platby nařizuje zákon a JMK jej tímto jednoznačně porušuje viz. https://next.codexis.cz/legislativa/CR23063_2021_06_01?#unit-88
Přesně, tak. Těším se, až se některý z cestujících naštve a požene to k soudu, že nemohl u vlaku nebo ve vlaku zaplatit v hotovosti a bez přirážky.
Taky spousta lidí sedí v base a ti vlakem nemůžou jezdit vůbec.
V Rakousku je to běžné že se prodávají lístky z automatu, jen v ČR zase problém jak je vidno
S automatem fungujícím v rámci ztrátové veřejné služby v závazku krajů či státu nemám vůbec žádný problém, pokud akceptuje hotovost.
Pokud existuje jiná alternativní forma koupě jízdního dokladu hotově, pak je OK i pouze bezkontaktní terminál. (Typicky ve městech, kde si koupím jízdenku v trafice pro jízdu po městě). Jmk to ale vyřešil tak, že abyste mohl jako člověk v exekuci či senior nemající účet použít veřejnou dopravu, musíte se dopravit nejprve do velkoměsta, kde si koupíte několik jízdenek a následně až poté veřejnou dopravu využívat. Případně pokud zrovna existuje autobusové spojení, tak si koupit jízdenku v hotovosti u řidiče. Bravo.
Popravdě až na pár výjimek ta možnost koupit lístek u řidiče autobusu existuje, v JMK je spíš výjimka, když někam bus nejede. To se týká jen třeba jízd z Rakvic či Vysokých Popovic do Brna, tedy zcela mizivého počtu cestujících. Ovšem pro ně to bezesporu může být komplikace, zejména z Vysokých Popovic. Z Rakvic se dá dojet busem na vlak do Zaječí, ovšem je to složitější cesta, než dojít na zastávku v Rakvicích.
Z Vysokých Popovic do Zastávky pojede vlak doprovázený průvodčím.
A? Co to mění na věci? Vůbec nic. 😉
Nevidím v tom žádný problém.
Trilobiti 70+ to maj u štiplístka bez příplatku, a jestli Vás tíží situace lidí v exekuci, řešte to u parlamentních voleb…
Rozhodování u voleb je tzv. multikriteriální, tzn. podle mnoha dalších věcí než situace lidí v exekuci.
V Rakousku si nikdo nedovolí jezdit bez jízdenky i když ví,ze ve vlaku nebude kontrola.Co udělá čech,když párkrát pojede a zjistí,že jízdenky nikdo nekontroluje?Ano správně.Žádnou jízdenku si nekoupí🤣
A pak bude psát “co chudáci lidi v exekuci…”
Automaty v Rakousku co jsem viděl, tak vždycky braly i hotovost.
Mezi námi, možnost věnovat se cestujícím místo výpravy vlaku by se extrémně hodila na frekventovaných linkách v PIDu.
Typický příklad dneska ráno: vlak se pohne z Hostivaře a do salonu vstoupí vlakvedoucí. Zkontroluje dva cestující, přičemž ten druhý si teprve chce koupit jízdenku – z Měcholup do Vršovic, tzn. neobsazená stanice, bez přirážky. Než dohledá všechny drobné, jízdenka vyjede, průvodčí ještě dvě korunu vrací, nadechne se… a jsme na Zahradním Městě a musí ven.
Efektivita kontroly skoro nula a většinu podobných cest pojede dotyčný bezplatně, protože ho nikdo zkontrolovat nestihne.
> z Měcholup do Vršovic,
Takovy cestujici stejne vetsinou pojede na prazskou litacku (tech, co zacinaji na nadrazi a cil maji na nadrazi imho bude minimum, vetsina jeste popojede autobusem/tramvaji)
Nahraď si to tedy za libovolné dvě osobákové zastávky na této trati.
Kdyby měl Lítačku, tak se tato věc neděje.
Ale překvapivě jsem svědkem prodeje jízdenky na palubě prakticky u každé cesty v S9.
Ropid by samozřejmě mohl na ČD zatlačit, aby se použil německý systém a všechny pražské zastávky se považovaly za obsazené, ale k tomu úplně není odvaha.
Hodně cestujících neví, ze jim Litačka platí i ve vlaku. Nedávno sem byl svědkem, jak jeden kupoval a jeho kámoš se ho zeptal „nemáš mhd?“
A netto smlouva docela podporuje ČD v tom, aby prodávaly lístky.
To by musela být reálná možnost koupit lístek předem na zastávce. I v noci o víkendu. O důvodech těch lidí nevíte nic. Automaty beroucí i hotovost včetně mincí už existují. Pokud jsou tak drahé, že se nevyplatí, tak padají i argumenty o drahých pokladních. A ne, není třeba tahat kabely 2 kilometry ani v té největší díře. Baterie a solární panel se již používají.
Jako vlakvedoucí, který jezdí v PIDu. Radši bych, aby se toto dělo, než aby moji celou prací bylo kontrolovat jízdenky.
Hlavně rozhodnutí JMK odebrat průvodčím funkci konání úkonů ve vlaku je naprostá blbost. Namísto dvou kvalifikovaných osob ve vlaku bude mít člověk jen jednu. Razantně se zhorší kvalita služeb a bůh ví, co se bude dít v mimořádné situaci.
To je jako nějak zajímavé, chotit ven mávat?
Jao cestující nic nepoznám.
Co by se dělo v mimořádně situaci? Budou ještě větší zmatky, než byly dosud.
Průvodčí jsem neviděl ani v rychliku při cestě z Pardubic do Brna. Celou cestu. Velmi těžko se pak kupuje navazující lístek (kombinace IREDO a IDS JMK). A to byla sobota.
Jen pro doplnění, na lince S6 přestanou jezdit vlakvedoucí na posilových spojích v úseku Veselí nad Moravou – Kyjov, na ostatních spojích zůstávají.
Já se těším, jak to bude vypadat až tak za rok někdo z JMK řekne kolik to v reálu za rok stálo a kolik vyneslo. To budeo mít modré mozky na Nábřeží pěkně zamotanou hlavu. 🙂
Předpokládám, že u ČD byl v každém vlaku vlakvedoucí, kdežto kraj bude nasazovat průvodčí, takže tabulkově tam nějaká úspora pro kraj bude.
To, jak se ta funkce bude jmenovat, nemá na jejich počet vliv. jde spíš o to, že nebude na každém vlaku, ale jezdit z pohledu cestujícího namátkově.
Dle smlouvy je to starost kraje, kolik se vybere, takže Nabřeži to bude fuk.
Nábřeží ano, ale Ministerstvu ne . 🙂
Jako že akciová společnost ČD odvede majiteli nižší dividendu :-)?
Servírování jednotek taky bude něco koštovat,budou více zničené bo nebude dohled.
Dneska jsou všude kamery.
Jasně, dneska ten průvodčí má oči po celém vlaku a žádný vandalismus se nekoná.
Ne, že by se nekonal, ale je o něco těžší, když tam furt je někde někdo kdo trochu hlídá, teď na to budou mít úplný klid..