regio-vlak

Jihomoravské vlaky vyjedou s krajskými průvodčími, z ČD jich přišla čtvrtina

Průvodčí v uniformách Jihomoravského kraje. Foto: Kordis JMKPrůvodčí v uniformách Jihomoravského kraje. Foto: Kordis JMK

Krajští průvodčí převezmou kontrolu jízdenek na většině linek.

306 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Péťa

Tady jde o to,že kraj chtěl ušetřit peníze na vlakvedoucí a pokladní uvidíme jestli ušetří těch 200 mil ročně

Prezident Planety

Jihomoravský kraj je přesně na opačném konci naší země než bydlím, ale je to zajímavé počtění a pak když čtu tady ty diskuze a názory přispěvovatelů, tak se ztotožňuji s názorem, že regionální politici si hrají na území svých krajů na svém písečku a musí se tím daným integrovaným systémem odlišit od zavedeného a funkčního konceptu, protože se vše jen ztěžuje a znepřehledňuje pro obyčejné cestující. Co kraj, to jiná ves ( jiné podmínky ). Nemělo by to být právě naopak? Aby systém byl, co nejjednodušší, aby vše na sebe navazovalo i přes hranice kraje do dalšího kraje? A u… Číst vice »

M M

Je na opačném konci než bydlíte, ale vyjádřit se musíte. Zdejší systém je asi nejlépe fungující v ČR, naprostá většina lidí cestuje v rámci kraje a mnohem více ocení, že platí jedna jízdenka na všechny spoje v rámci kraje místo toho, že co dopravní prostředek, to jízdenka.

Michal M

A nejenže je systém nejlépe fungující, ale taky nejdéle fungující.

Practicus

nejdéle ano, nejlépe rozhodně ne

Hoermalmeister

Já nevím, co si namlouváte, dřív to lepší nebylo, sice to teď nejlepší není, ale dřív to rozhodně lepší nebylo. Autobusy? Návaznosti? Intervaly a takty? Vozba?

Teď je na ministrovi dopravy a asociací krajů udělat ty systémy interoperabilní. KORDIS, PID i DÚK by byly jednoduché systémově propojit, ale aby to mělo smysl, musí se zapojit většina

Nose Peak

Kraje nemají vlastní zdroj financování – samy žádné daně nevybírají. Tedy stát může kraje bez problémů donuti akceptovat jednotná pravidla, když bude chtít. Z čehož plyne, že nechce…

Tomáš

Kraje = státy ve státě = kocourkov neboli bordel

Štěpán

V autobusech JMK:
– platba kartou pouze doplňková
– pokud terminál nefunguje (jakože u části autobusů dlouhodobě nefunguje), řidič vás bez jízdenky nepřepraví
Ve vlacích JMK:
– v zastávkách a i většině stanic platba výhradně kartou nebo mobilem
Dále to komentovat asi není potřeba…

Petr

Tak radní pro dopravu v JMK je již druhé období sběratel funkcí Jiři Crha, dál netřeba komentovat.

Nose Peak

No, a proto máme Poseidon. Ten funguje a ještě je to levnější…

Dfg

Zrovna poseidon je taky apka takova nedotažená. Načíst QR kod v autobusech je umění. Jestli tu má někdo na to speciální grif nechám se poučit 🙂

gringoAD

Tak 7 cm nad a držet … už na to mám grif …

Nose Peak

Jas displeje na maximum.

Dachs

To má být dimenzované i na starší vyšeptané telefony, na ostrý svit slunce i hlubokou noc 🙂

Nose Peak

Kdyby byli vývojáři co k čemu, tak to ta appka bude při otevření okna s QR kódem dělat automaticky…

Martin Verner

Však ona taky dělá, aspoň u mne.
Ale stejně to nepomáhá.

Dfg

Děkuji vám i panu „gringoAD“ za typy. Vyzkouším

Jirka

Mně to funguje bezchybně (až na opravdu světlé výjimky) už roky. Mobil cca 10 – 15 cm od čtečky a rovnoběžne s ní. Rychlejší než platba kartou nebo hotovostí.
Na Poseidon nemůžu říct špatného slova, asi jedna z nejlepších dopravních aplikací.
Je doufám, že ji nepokazí nějakou neuváženou aktualizací (jak to bohužel obecně často bývá).

král Josef

Když tedy budu chtít jet třeba z Hrušovn nad Jevišovkou do Klína,, jak mne odbaví? Budu si moci koupit v pokladně přímou jízdenku. Nebo kdybych jel až třeba do Děčína?

M M

Proč byste si kupoval přímou jízdenku, když by stejně vyšla daleko dráž?

Krm

Jak si jako člověk koupím jízdenku, mající hotovost, ale nemám kartu ani mobilní telefon? Když vlakvedoucí zrušili a automaty jsou na kartu. Nebo tam pujde platit hotovostí?

Jméno*

Jako náhodný cestující si jízdenku v hotovosti do vlaku JMK nekoupíte prakticky nikde. KORDIS vám vzkazuje, že jste odpad, lůza a nemáte v JMK co pohledávat.

Luboš Beneš

Opravdu nemáte mobil nebo kartu? Bílá vrána! A peníze máte? K neuvěření…Dnes má mobil každý bezdomovec.

Avlaky

a důchodci ?

Nose Peak

I důchodci.

Dachs

Důchodci mají rádi staré tlačítkové. U nás v rodině jsme naučili obstojně používat základní aplikace (banka, jízdenky, nejmenovaný hypermarket) u jednoho ze čtyř našich seniorů, jinak velký boj a ustavičné dotazy, co s tím mám dělat, kam mi to zmizelo a vyhodím to z okna…

Petr

Tak jasne, ale to je taky trochu jejich problem, ze se rozhodli tech 30 let nejak dozit pod kamenem a kazdy se jim prizpusobi.

Jirka

I důchodci maj mobily a karty, představte si. Mamka (75) i tchyně (77) je mají už dávno a platí de facto jen bezhotovostně.

Mates

Maminka ani tatínek (78), teta ani strýc (85, 89) mají jen čudlíkáče. Nedovedu si představit, jak to u nich změnit a je to v pořádku.

Jaaa

A vybitej je vám k čemu?

Dusanh

Ještě jsem neviděl vybitou kartu. Tedy elektricky 😉

Pandrhola

Co furt máte s tím lustrováním cizích kapes? A co kdyz mobil i kartu mám, ale mincema zaplatit chci, protože jich mám zrovna hodně v kapse? To, čím zaplatím, je čistě moje volba. O tom nerozhoduje Kordis, ani žádný regionální politik. Obchodník dle platného zákona může odmítnout pouze platbu kartou, případně stravenkou, nebo jiným poukazem. Hotovost, nebo mince musí přijmout vždy, mimo vyjímek definovaných zákonem a nesmí za to vybírat žádnou přirážku. Takže se spíš ptejte… proč to v IDSJMK neumí, když mince bere kdejakej automat na kafe? Zda je to neschopnost Kordisu, nebo je za tím snaha politiků omezovat… Číst vice »

Dusanh

Mně naopak vadí omezování tam, kde neberou karty. Ale to je jejich problém, jdu v klidu svoje peníze utratit jinam.

Pandrhola

Jasně, mám pochopení i pro obrácený případ. Jednou se nám stalo, že jsme šli na oběd a restaurace, kde jinak karty normálně berou, tak měla cedulku, že terminál je v poruše a bylo to také nepříjemné, protože jsme si toho nevšimli při vstupu… Nicméně, v tomto případě byl problém na naší straně, protože přijímat hotovost musí, ale karta je nepovinná, jen doplňková služba. Nicméně, nedalo se nic dělat, museli jsme si s problémem poradit, protože zákon platí pro všechny…

Nose Peak

Platit mincemi průvodčímu Vám nikdo nebrání,;naopak, zbavíte se jich ještě rychleji…

Pandrhola

Nemyslím, že bych se jich zbavoval rychleji. Přirážka za platbu v hotovosti je v rozporu se zákonem. Pokud automat neumožní platbu v hotovosti, tak je starostí provozovatele zajistit alternativní způsob, jak si cestující mohou zakoupit doklad v hotovosti. Požadovat přirážku by v takovém případě bylo považováno za neoprávněné… 😉

Petr

Doklad v hotovosti si muzete zakoupit v predprodeji na pokladne bez prirazky. Co tam mate dal?

Mates

Tak je pravdou, že moje maminka, když jede vlakem dál, než na svojí nacvičené trase, kde umí obsloužit automat ve vlaku, si dojede do města na kole a koupí si lupen. Ale asi si děláte pr*el, že by to měl být standard, ne?

Petr

Standard je platit kartou nebo mobilem. Ale když někdo chce, tak ať holt skočí na kolo a dojede si do města.

Pandrhola

Standard je stále hotovost. Karta, nebo mobil je volitelná nadstavba.

Pandrhola

Pokud bude pokladna na každé zastávce, tak žádný problém. Ale nikdo nebude lítat a hledat předprodej, zvláště ne náhodný návštěvník kraje, který potřebuje nastoupit a bez komplikací odjet. Navíc jen kvůli neschopnosti provozovatele zajistit všude standard, tedy hotovostní platby. Obchodník se musí přizpůsobovat zákazníkovi a nikdy ne naopak, to je snad jasné každému, mimo nadutých politiků. 😉

Jirka

V Ostravě je hotovost pasé už dávno. Apropo – máte obecně furt možnost koupit si papírové jízdenky a označit si je v označovači.

Pavel

Tak holt si budete muset jízdenku koupit na pokladně na nádraží (ano, pár jich zůstane), v autobusu u řidiče, na prodejních místech IDS-JMK, a tady v Brně ve žlutých automatech na zastávkách MHD… ale ty berou jen mince.

král Josef

Já mám stále tlačítkový mobil. Jiný nepotřebuji. S ním jsem asi…

Petr

A, když nemám kartu,nebo stáří lidé,tak jak se to bude řešit?

Jaaa

Nijak, seďte na zadku nebo jděte pěšky, pohyb prý prospívá zdraví.

Dusanh

Vy nemáte v rodině starší osoby? Proč je podezíráte z neschopnosti? Kartou dokázala platit i moje 96-letá babička. O mojí mámě (75+) nebo tchánovi s tchýní (65+) ani nemluvě.

p.d.

Hm, a dokážete si představit třeba osoby s omezenou způsobilostí k právním úkonům -těm asi v bance nastane problém, ne?
A nikdo mě nepřesvědčí, že malému skautíkovi na vandr mám kvůli jízdence svěřit kartu místo hrsti drobných…

Dusanh

Malý skautík to s kartou bude umět asi líp, jak vy. Nastavte mu na ní denní limit 200,- a to by bylo, aby se vlakem nedostal až do cíle 😉 Drobný ať si nechá na zmrzlinu.

Dusanh

Co se týče těch osob s omezenou způsobilostí – nebuďte příště omezený a zkuste google 😉
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=mohou+m%C3%ADt+osoby+s+omezenou+sv%C3%A9pr%C3%A1vnost%C3%AD+platebn%C3%AD+kartu%3F

p.d.

Děkuji za urážku, ale řešit kartu pro nezpůsobilého jen kvůli KORDISu, hmmm…
a o schopnostech skautíka nepochybuji, ale také nepochybuji o jeho schopnosti kartu opakovaně ztrácet. (A taky mě snad žádná právní úprava zatím nenutí např. dvanáctiletímu kartu pořizovat -zkuste si udělat průzkum, syn je tedy zatím spíš výjimkou – o mladších nemluvě)

Dusanh

Vy jste nikdy neztratil hotovost?
Hele, to už je fakt směšný, vymýšlet tyhle rovnáky na vohejbáky a maskovat to „svobodou“ platit hotově, či „domáháním“ se dodržování zákona.

p.d.

Vymýšlení… Já jen, že z pohledu mladého, zdravého, za kancelářským stolem sedícího není nikdy nic problém. Ale v reálném životě, pane, se dějí věci…

Dusanh

Jasně, já s padesátkou na krku jsem mladej, co nic neví o životě. Díky.

Jirka

Jsou i jiné možnosti než platební karta, kor pro děcka – viz web idsjmk.
Můžete mrknout. A je to myslím mnohem lepší než nějaká hotovost.

Nose Peak

Můžu Vás ujistit, že v takové situaci je tohle asi 250. problém v pořadí, co se závažnosti týče….

Petr

Skautikovi date hrst drobnych jako do ted, on je da vedoucimu a vedouci koupi jizdenku kartou.

Hoermalmeister

Můžete pro něj udělat anonymní kartu třeba na kontaktním centru IDS

Nose Peak

Koupíte si lupen v předprodeji, nebo zaplatíte 50 Kč příplatek. Staří to maj bez příplatku. A tu kartu si sežeňte, nebo si za chvíli nekoupíte ani rohlík…

Practicus

na to Vám sere bílej tesák – jen hlupák bude cpát prachy bance do chřtánu a tvářit se, jak je finančně gramotný

Nose Peak

To není o finanční gramotnosti. To je o možnosti platit za věci. Je hezký mít v kapse pětilitr s Masarykem, ale do Alzaboxu ho jaksi nenacpete a škrabat kovovejma dvackama o automat na lupeny někde v Ořešíně taky není extra zážitek…

Practicus

to je o finanční gramotnosti – vy si používejte, a financujte koho chcete, to je Váš problém, ale nenuťte k tomu ostatní – jinak, už mě dorazila rušička signálu gsm, wi-fi atd……… uvidímě, jak se Vám bude platit bez signálu

Nose Peak

NFC používá pásmo 13,56 MHz, WiFI je na 2,4 GHz. Vtipálku 🙂

Dfg

Spíš se zapomína na děti do cca. 15let. Ty většinou bankovní účet nevlastní.

Dusanh

Proč by nemohly mít předplacenou kartu? Pokud bych jim jako rodič nechtěl dát rovnou platební kartu s nějakým malým denním limitem…

Martin Verner

Tady nejde o to, že by nemohly, ale o to, že teď už budou muset.

Nose Peak

A za obědy ve škole platěj jak? Nemaj na to náhodou čip?

Karel

Včera byl z mé strany oficiálně podán na ČNB podnět k důkladnému prošetření jednání Jihomoravského kraje, resp. servisní organizace KORDIS v tom smyslu, zda se svým rozhodnutím zakázání jednoduchého odbavení v hotovosti při využití spojů v Závazku veřejné služby dopouští či nedopouští páchání protiprávního jednání ve smyslu platných zákonů ČR. 🙂

Nose Peak

:-))) Tomu se říká nadšení pro věc!

Practicus

za sebe děkuji

Pavel Skládaný

Kordis u nás všichni ctí jako Boha otce všemohoucího, to jste si tedy, drzoune, dovolil hodně.

Nose Peak

Banky dneska otevírají účty dětem od 8 let, s dětskou verzí karty a dětskou appkou do mobilu. Připomínám, že to jsou děti se dvěma třídami ZŠ – sčítají a odečítají do stovky…

Frantisek X

To aby na základě inflace aktualizovali školní osnovy. 🙂 Leda by bylo cílem je učit nevědomému utrácení…

Jirka

Děcka můžou platit bezhotovostně i jinak než platební kartou. Viz web idsjmk.

KlímaVláďa

V souvislosti s průvodčími JMK mě napadly otázky, která tu ještě nebyly moc probírány. Jaký je vlastně právní vztah mezi cestujícím a JMK, resp. KORDIS? Když čtu Smluvní přepravní podmínky IDS JMK, vidím článek 3, kde se píše, že přepravní smlouva se uzavírá mezi cestujícím a dopravcem a nikoli mezi cestujícím a JMK. Z jakého právního titulu tedy JMK může kontrolovat cestujícího, když s ním nemá uzavřený žádný smluvní vztah? Možná to vypadá jako hnidopišská otázka, ale kdo tedy bude řešit případné reklamace z prodeje jízdenek? JMK nebo dopravce? Pokud JMK, jak může řešit reklamaci s někým, s kým nemá… Číst vice »

Karl vB.

To jsou velmi zajímavé aspekty zralé na osobní vysvětlení zástupce Jihomoravského kraje ve zdejším podcastu, ale asi tak nejpozději před měsícem, nebo dvěma.
Tím, že se to tady teprve probírá v diskusi u článku a je necelých 14 dnů před zavedením, tak to poukazuje na slabou osvětovou přípravu organizátora těchto změn.
Možná že IDS JMK bude v roce 2025 populární téma u Sdružení na obranu spotřebitelů, nebo u ombudsmana.

gringoAD

Velmi dobré postřehy …. tím pak jako cestující nejsem povinen ukazovat lístek krajským štiplístkům ?

Hoermalmeister

Pokud mermomocí chcete do správního řízení, tak nic ukazovat nemusíte

Practicus

přesně tak, oni ze zákona, nemají po Vás právo něco vyžadovat, neboť nejsou dopravce

Hoermalmeister

Mám dojem, že na lokální dopravu se nařízení EU o odškodnění nevztahuje. Těžko vám třeba dopravní podnik bude vracet cenu jízdenky, když měl zpoždění. Kontrolování jízdenek je vyřešeno následovně: cestující má sice právní vztah s dopravcem, tento dopravce má však smlouvu s krajem, a v této smlouvě je mimo jiné definována i přepravní kontrola zaměstnanci Kordisu. Vždyť je to jasné, jízdenky si taky nekupujete od dopravce samotného, nýbrž od IDS a taky vám u toho dopravce platí

Practicus

jenže dopravce je povinen prodávat jízdenky přímo ve vlaku, a to bez přirážky, pokud si je v místě nástupu nelze opatřit jinak, než elektronickou formou, nebo si je nelze opatřit vůbec – jinak flastr pro dopravce 1mil – tolik k zákonu o drahách

Hoermalmeister

Jakou elektronickou formou prosím?

„Každý dopravce, který provozuje veřejnou drážní dopravu, je kromě povinností uvedených v § 35 povinen d) umožnit cestujícímu zakoupit si jízdní nebo přepravní doklad po nástupu do vlaku provozovaného na dráze železniční jiné než speciální nebo zkušební bez úhrady dodatečných nákladů, nebyla-li zajištěna možnost zakoupit si tento doklad jinak než vzdáleným přístupem před nástupem do vlaku“

To je něco dost jiného, na místě si ho koupit můžete, akorát pouze kartou. Hotovostí v předprodeji.

Pandrhola

Jenže problém je v té podmínce… „akorát pouze kartou“ a v tom je právě ten vtip. Pokud má být splněno to, že prodej je v místě zajištěn před nástupem do vlaku, tak k tomu nelze vyžadovat žádná dodatečná zařízení, nebo podmínky.

Practicus

jenže právě ten „zdálený přístup“ je ta elektronická podoba

Practicus

vzhledem k tomu, že všechna práva a povinnosti jsou vázány na licenci k provozování drážní dopravy, jsou spp jihomoravského kraje neplatné, neboť kraj, ani kordis není jejím držitelem, spp vydává držitel licence

Hoermalmeister

Vy jste měl jeden semestr JURA-Schnupperkurs, nebo jak si to mám vyložit? Když se soutěží nějaká provozní oblast, tak objednavatel definuje Smluvní přepravní podmínky. Podpisem této smlouvy se dopravce zaručuje tyto SPP aplikovat. Chtěl bych Vás vidět se o tom soudit, ať už z jakéhokoliv důvodu xd

Vojta

Článek 3 ovšem neřeší přepravní kontrolu. Tu popisuje článek 9, kde se píše, že přepravní kontrolu provádí pověřená osoba, která je např. ve stejnokroji, nebo má odznak, nebo kontrolní průkaz IDS JMK.

Ohledně reklamace jízdenky, prostě ji reklamujete tam, kde jste si ji koupil. Ostatně reklamace jízdenky je asi patrně neobvyklý krok, na jízdence se nemá co zkazit.

No a ohledně zpoždění. Pokud vím, takové nařízení EU pro regionální dopravu neexistuje, týká se letecké dopravy.

Michal

Průvodčí Českých drah zůstanou nadále na lince S6 (Brno – Veselí nad Moravou) kvůli nasazování starších vozů, u kterých je nutná výprava vlaku vlakvedoucím…

Zajímal by mě názor uctívačů ČD, kteří pořád hází vinu na kraj. Tohle spíš zní, jako by JMK nemohl absolutně za nic.

Koro

Vlakvedoucí vypravují vlaky?

Martin H.

Samozřejmě, že ne.

Michal

Promiňte, teď mě nechápu. Takže za všechno můžou cestující?

Michal

Myslel jsem, že vlakvedoucí je funkce průvodčího?

markuc

Asi trochu pletete pojmy… komu se většinou říká průvodčí, je vlakvedoucí – ta funkce se tak jmenuje. Je takový „nejvyšší průvodčí“ na vlaku, jako průvodčí, jemu podřízení, by se označili až další členové čety, pokud je jich třeba – vlak má více než x vozů. A tanečky, co dělá vlakvedoucí s fírou, není výprava vlaku, ale konkrétní úkony dopravce před odjezdem, poté, co je vlak vypraven. Vypraven je vlak výpravčím, dnes v 99,9% tím, že tam svítí ta zelená lampička například.

Michal

Děkuji za vysvětlení. Ale upřímně, není to jedno? JMK chce jenom říct, že ví o této trati, ale je mu totálně ukradená.

Practicus

myšleny jsou technologické úkony před odjezdem vlaku s přepravou cestujících

tomas.vachalec

U nás v Kocourkově a neb vlaková to doprava v ČR. Jen další stripek do podivné skládačky.

Michal M

Vyraž na režijku pro důchodce na TEŽ. Tam se jezdí bez průvodčích už 20 let.
A kamery to nemělo a automat už vůbec – jízdenky byly k zakoupení u medvěda.

Jaaa

TEŽ je šalina.

Dfg

Rok od roku horší a složitější

Koro

Jen se zeptám… Kdo bude dělat bržděnky a vlakovou dokumentaci? Díky za odpověď.

Martin H.

To už je ošetřeno.

Karl vB.

Pokud by „to“ ošetřeno nebylo, tak by ty vlaky asi nevyjely.
Dotaz pana Koro zněl ovšem jinak, než na co jste se rozhodl, navíc velmi stručně, odpovídat.

rogo01

Bržděnka má ještě nějaký smysl?

eber

Neustále mě „baví“ ta do očí bijící odtrženost KORDISU resp. vedení kraje od reality. A bojím se, že z toho všeho bude ještě velké mrzení. Aktuálně jsme se tedy dostali od „žádní průvodčí jen revizoři“ přes „průvodčí IDS nebo bezpečnostní agentura“ až po průvodčí IDS na 3/4 spojů. Ok. Ještě před pár měsíci se představitelé KORDISU chvástali, jak naberou většinu lidí od ČD, ačkoliv už tehdy to bylo naprosté sci-fi. Vlakvedoucí přece nebudou přecházet na pozici s horšími podmínkami, když k tomu nemají žádný důvod. Těch pár vlakvedoucích, kteří přešli ke KORDISU, jsou z osobních zkušeností většinově ti, kteří za… Číst vice »

Nose Peak

Nevyjedou! Do švestek!

Rakam

A až ten personál zjistí o čem to je, tak polovina do měsíce uteče 🤣🤣

Michal M

Jasně, bez Matky Dráhy se sesype svět. Co tam máš dál…

Pan průvodčí

Tady ale nejde o „matku dráhu“, nýbrž o úroveň průvodčích IDS JMK. Kvalita vlakvedoucích/průvodčích u LE nebo Landerbahnu je třeba v pohodě a s lecčíms poradí.

Rakam

Jsem spíš zvědav kolik krajských průvodčích to vzdá do konce roku 🤣🤣

RadekR

Ty uniformy jsou snad ještě krásnější, než ten potah na sedačkách. Jako kdyby to obojí navrhovali tak 30 let zpět. Docela promarněná příležitost, když to srovnám s interiérem nových panterů.

Jméno*

Vzhledem k tomu, že Jihomoravský kraj nakoupil veškerá odbavovací zařízení bez možnosti zakoupení jízdního dokladu v hotovosti, bude předpokládám donucen dát do SPP něco ve smyslu, že cestující jedoucí z neobsazené stanice, který nemá možnost zakoupení jízdního dokladu bankovní kartou, bude odbaven v hotovosti v tarifu SJT u kontrolního pracovníka.

M19

Ne, bude povinen v nejbližší zastávce vystoupit. Nepředpokládejte, ale čtěte již platné Smluvní přepravní podmínky. https://regiojet.cz/aktuality-z-provozu/zpozdeni?delayCityId=5812866004&delayType=arrival

jackbrno

Smluvní podmínky těžko můžou být nadřazeny zákonům. Viz.:

„136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí, ve znění pozdějších předpisů („ZOBM“), dle kterého je každý povinen přijmout tuzemské bankovky a mince bez omezení, ledaže je ze zákonných důvodů oprávněn je odmítnout. Těmito zákonnými důvody jsou především odmítnutí neplatných či pamětních bankovek a mincí.“

Takže bude zajímavé sledovat první soud, kdy se bude některý důsledný cestující bránit proti placení přirážky nebo vyloučení z přepravy z důvodu, že mu nebylo umožněno zaplatit v hotovosti. Přijímání platby kartou je možnost, ale příjem hotovosti povinnost.

M19

Až na to, že bystee si ten zákon musel přečíst celý a znát souvislosti. Jízdenku si za hotové koupit můžete, jen ne přímo ve vlaku. Kdyby to nešlo vůbec, bylo by to též porušení zákona? Zkuste to u soudu, ale obávám se, že jen ztratíte čas a peníze. Mimochodem i ta povinnost přijímat hotovost je zakonem omezena. 😉

Jméno*

Což se opět točí na tom, že ztrátový ZVS jako veřejná služba se takto nemá řešit. V sousedních státech lze v každém automatu na nádraží zaplatit hotově i bezkontaktně, tady si někdo z KORDISu na svém území prosadil svou, že skupina sociálně slabších nemá právo využít jednoduše veřejnou službu. Pokrok nezastavíš.

Jirka

Sociálně slabší nemají v roce 24 mobil nebo účet? Ale no tak…

John

S exekucemi klidně nemají.Ani chráněný účet ne vždy pomáhá.

Nose Peak

Třeba tam pak daj na jeho počest lucernu a smaltovanou cedulu. Do Radostic jak dělaný; kam se hrabe Kaproun…

xyz

Lucerna byla v Kaprounu už přinejmenším v roce 1997 – o několik let dřív, než někdy v roce 2000 přišla ta (povšechně nesmyslná, mj. s „popletením nástupiště ve Vídni“ – ve skutečnosti by muselo dojít k popletení nádraží) báchorka s Cimrmanem.

Luke

v MHD taky není možný si ve všech zastávkách koupit jízdenku hotově, žejo

Luboš Beneš

A toho průvodčího tam taky zrušili….kdy že to bylo?

Luke

To už bude aspoň 50 let. Ještě že tak, dneska už by to neprošlo

Frantisek X

Zpravidla je ale automat relativně dostupný a lze se přiměřeně předzásobit, což při náhodných cestách za různé jízdné, kdy je automat vzdálený i desítky kilometrů, jaksi není tak snadné. No, ale člověk taky může jít pěšky i po hlavní silnici, že ano… Bohužel dnes plné aut těch, kteří byli demotivováni použít pro sebe i náklad koleje.

Ondra

Jasně,ale automat je většinou max každých 500 metrů , což je trochu rozdíl

Jirka

Jízdenku si samo za hotové koupit můžete, jen ne vlaku. Papírové furt zůstávají. Takže se asi není o čem bavit.

PetrB

Mě z toho vyplývá, že moji rodiče, nebo tchýně nebudou mít cestovani jednoduché, mob telefon tlačítkový a kartu nepoužívají. Opravdu doporučuji SPP si nastudovat. Článek 8 – Vztahy mezi dopravcem a cestujícími Odst. 8 písmeno b) V případech, kdy není zajištěn prodej jízdních dokladů v pokladně na železniční zastávce, je možné ve vlacích koupit kompletní sortiment jednorázových jízdních dokladů IDS JMK u vlakového doprovodu nebo strojvedoucího. písmeno c) V případě, že není možné zakoupení elektronického jízdního dokladu a cestující nemá jinou možnost, jak platný jízdní doklad při nástupu pořídit, je povinen na aktuální zastávce opustit vozidlo. V případě, že cestující… Číst vice »

Dusanh

Předpokládám, že svítí svíčkama a perou na valše…
Kartou dokázala v pohodě platit i moje tehdy 96-letá babička, o mámě nebo tchánovi s tchýní nemluvě.

Pandrhola

On spíš naráží na tu komplikovanost a jistou nelogičnost v textu. 😉
Písmeno b) hovoří o možnosti zakoupení ve vlaku. To je jasné…
Ale písmeno c) hovoří o tom, že pokud nelze zakoupit, třeba proto, že není vlakový doprovod, což může být i chyba na straně dopravce, tak by měl vlak na aktuální zastávce zase opustit…
Nicméně dále v textu je, že má o prodej aktivně požádat nejpozději při výzvě pověřené osoby, tedy např. revizora.

Takže pokud nevidí vlakový doprovod, pak má vlak opustit, nebo vydržet a aktivně požádat při kontrole ?

Dfg

Proč tato demagogie? Uvědomte už konečně, že cestující je zákazník a náš zákazník je náš pán. Sam si vybere jakou formou chce zaplatit, zejména jedná li se o základní obslužnost

Jirka

Asi tak. Připadá mi tady, jako by někteří spadli z Marsu.

Pandrhola

No, nebude. Normálně si koupí jízdní doklad až ve vlaku bez přirážky. Nakonec i v SPP to mají…
„V případech, kdy není zajištěn prodej jízdních dokladů v pokladně na železniční zastávce, je možné ve vlacích koupit kompletní sortiment jednorázových jízdních dokladů IDS JMK u vlakového doprovodu nebo strojvedoucího.“
Automat opravdu není pokladna, takže pro takovou zastávku platí toto ustanovení. Otázkou je, zda personál bude znát vlastní přepravní podmínky, nebo bude docházet ke zbytečným konfliktům…

Practicus

neexistuje – nějaký SPP není vyšší právní normou, než zákon – kromě zákona 136/2011 o oběhu bankovek a mincí, je tu i drážní zákon 266/1994, který to jejich slavný SPP porušuje – zákon 136/2011 sice žádnou sankci nestanovuje, ovšem drážní zákon 266/1994 říká § 36 (1) Každý dopravce, který provozuje veřejnou drážní dopravu, je kromě povinností uvedených v § 35 povinen: d) umožnit cestujícímu zakoupit si jízdní nebo přepravní doklad po nástupu do vlaku provozovaného na dráze železniční jiné než speciální nebo zkušební bez úhrady dodatečných nákladů, nebyla-li zajištěna možnost zakoupit si tento doklad jinak než vzdáleným přístupem před nástupem… Číst vice »

PetrB

Zde je paradox, provozovatelem drážní dopravy, tedy vámi zmíněný dopravce je společnost ČD a.s. ale SPP si diktuje JMK…

Leinad

Cestující má smlouvu s dopravcem. Že objednavatel má nějakou šablonu a cestující má v případě přestupu vlastně „padesát stejných smluv“ je vlastně detail.

gringoAD

No je to slušný paradox … cestující má podle SPP vazbu s dopravcem, s Českými drahami, ale vše kontroluje a diktuje JMK, se kterým jako cestující žádný vztah nemám … Už na to upozornil někdo výše …

Jméno*

Ano, hezky je to napsáno v článku od ČNB – Jmk od 15.12. fakticky zákon porušovat bude 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, ale sankce mu zatím nehrozí. Pokud se ČNB podaří prosadit úpravu zákona, tak až pak je Jmk v prdeli. https://www.cnb.cz/cs/verejnost/servis-pro-media/vystoupeni-konference-seminare/prezentace-a-vystoupeni/Povinna-akceptace-tuzemske-hotovosti/

Jméno*

Hezký je například tento odstavec: Obchodník se teoreticky nezbavuje soukromoprávní odpovědnosti za porušení zákona. Neboli spotřebitel, pokud by mu nepřijetím hotovosti vznikla újma, mohl by ji na obchodníkovi vymáhat soudně. To ale jistě není ideální řešení pro běžný život.

Pandrhola

Šikovný právník si na tom může smlsnout, protože by tam mohla být i třeba společenská újma, nebo diskriminace zákazníka platícího v hotovosti.

Jméno*

Pokud já jako spotřebitel si nemohu zakoupit v místě nástupu jízdní doklad v hotovosti, nastoupím do vlaku a tam si koupím za hotové jízdenku u průvodčího s přirážkou, tak mi vznikne újma v hodnotě přirážky k jízdnému, která by dle dikce ČNB měla jít vymáhat soudně.

Pandrhola

Ano, jenže na tu přirážku není k hotovostní platbě nárok, protože není možnost zakoupit v místě nástupu doklad za hotovost a zde se to může rozvinout do sporné situace, při které může vzniknout i ona společenská újma. 😉

Practicus

Jenže tady se už porušuje drážní zákon, a za to je flasr milion, v krajním případě odebrání licence

Pandrhola

Mají to v SPP, pokud se něco nezmění…
„V případech, kdy není zajištěn prodej jízdních dokladů v pokladně na železniční zastávce, je možné ve vlacích koupit kompletní sortiment jednorázových jízdních dokladů IDS JMK u vlakového doprovodu nebo strojvedoucího.“
Automat není pokladna…

Dfg

No kež by jste měl pravdu

Jirka

Vy ještě nosíte hotovost?

Pandrhola

Jistě. Terminál může mít výpadek a ne všude berou karty.

PetrB

…no teď jen které vlastně platí SPP, dopravce, nebo JMK se kterým neuzaviram smlouvu o přepravě … a kdo to má nárok vlastně kontrolovat jizdni doklad…. zaměstnanec dopravce nebo JMK?

Karel

Dobrý den, otázka ohledně výpravy vlaků na starších typech souprav, kde nebudou průvodčí ČD?

Jak to bude s výpravou vlaku na linkách S41, S21 a Sp Pernštejn a Radhošť? Kde budou stále vozidla staršího typu?

Luke

soudím že Pernštejn a Radhošť bude průvodčí (kvůli Bymákům)

ve vozidlech ř. 842 bude automat v bývalém služebním oddíle (jak jsou ty sklopné sedačky)

El Barto

Pernštejn od GVD 2025 nebudou jezdit bymáky ale 842 + 2 Bdtn + 842.

Dfg

A Radhošť prosím?

El Barto

Radhošť bude turnusově 754 s bymáky.

Dfg

Děkuji, škoda já už se těšil na rakvograf/kvatrograf 😀

El Barto

V případě výluky někde mezi Brnem a Valmezem – kterých není během roku málo – je možné nasazení jiné soupravy, letos např. při výluce mezi Brnem a Kojetínem jela z Brna NAD a od Kojetína na Frenštát kvatro s vozy, jindy zase žralok, v minulosti klasika z Olomouce, ale to už asi nehrozí.

Hoermalmeister

Na konkurenčním serveru jsem četl, že na stanicích bez přípojky el. automat není a nebude, tudíž z nich bude cesta bez přirážky. Víme kolik to zhruba je? Nebo kde jsou? Pokud vím, tak Brumovice přípojku nemají, ale žádné další fakt nevím

Hoermalmeister

Rohatec kolonie možná ještě

Luke

Pravice? Radostice? Blatnice p. sv. Antonínkem?

xyz

V Radosticích označovač býval, viz např. https://mapy.cz/zakladni?q=Radostice&source=pubt&id=15212655&ds=2&gallery=1&sourcep=foto&idp=165243&x=16.4632735&y=49.1319946&z=16 pak ho demontovali.

A elektrická přípojka tam každopádně je, viz osvětlení. V Pravicích taky (i když tam označovač nebyl asi nikdy).

Hoermalmeister

V Blatnici elektřina určitě je, vždyť je tam osvětlení a staniční budova

Luke

Já se přiznám že jsem to střílel „od boku“, ale pravda že když je osvětlení, tak přípojka asi půjde.

Ještě aby byl signál 😀

Hoermalmeister

To je samozřejmě druhá otázka

gringoAD

V Blatnici pod Svatým Antonínkem validátor není

Martinek

Ivančice Letovisko

Hoermalmeister

Tam je osvětlení, takže přípojka bude

Luboš Beneš

Minulý víkend jsem jel Břeclav-Znojmo-Jihlava a sloupky byly všude…

gringoAD

Ještě Rovné Divišov …

gringoAD

Ani ve Věžné na trati 256 není …

Hoermalmeister

To bude asi jiný případ, protože tam objednává vlaky VDV a tudíž tam průvodčí ČD jsou

MVy

Výprava vlaku vlakvedoucím? Od kdy vlakvedoucí dělá vyprávu vlaku, smím -li vědět? Nebo zas autor dělá chytrého, ač ví kulový, jako vždy?

MilanSima

Hodně zjednodušeně řečeno, všude tam, kde ji nedělá vypravčí.

Mengo

Pouze dava souhlas k odjezdu.

markuc

Výpravčí dělá výpravu všude. Že u toho může sedět na druhé straně zeměkoule na tom nic nemění.

M.M

To jsou úkony před odjezdem vlaku, vlakvedoucí nemůže vypravit vlak, vlak se vypravuje návěstidlem a popřípadě výpravčí, dopravce si odbavuje vlak podle svých potřeb

jackbrno

To je ale slušný nesmysl… Vlak vypravuje ze stanice vždycky výpravčí, buď osobně nebo prostřednictvím návěstidla nebo komunikačních prostředků. Vlakvedoucí opravdu vlak nevypravuje. Vlakvedoucí dělá pouze úkony dopravce před odjezdem vlaku, jako např. dává souhlas s odjezdem. Ale vypravit ze stanice ho fakt nemůže.

Practicus

Z Brna hlavního jdou od vlakových čet pouze 2 lidi

Milan

Že z největší/nejdulezitejsi stanice v kraji přechází minimum vlakového personálu mezi zaměstnavatelů je logické – z té stanice jejich dosavadní zaměstnavatel vypravuje hromadu dalších tzv. dálkových vlaků, kde pro daný personál má stále práci + v Brně se potenciálně nejvíce dá vybírat mezi jinými pracovními příležitostmi.

Zatímco naopak personál z malých stanic velmi rád změní zaměstnavatele, když tím dosáhne zachování dosavadního mista svého pracoviště co nejvhodněji ke svému bydlišti.

Practicus

a od ledna ČD údajně začnou znovu nabírat, protože nemají dostatek personálu na vlakový doprovod

Mengo

Nevi nekdo zda maji plat srovnatelny jako u CD?

Ústečan

Ani omylem, to je hlavní smysl té úspory 🙂

M.M

Zaměstnance ČD platí kraj nebo? Ja to fakt nechápu, diky za vysvětlení

Kubrt

V podstatě ano – výše kompenzace kraje směrem k dopravci závisí na nákladech dopravce. A pokud dopravce ušetří na relativně drahých vlakvedoucích, bude chtít míň peněz od kraje na kompenzaci ztráty a z této úspory kraj zaplatí levnější krajské průvodčí a ještě mu zbyde 🙂

M.M

Děkuji, tak jsem si to myslel dobře, ale myslim ze ČD bude chtít stále stejne, oni do těch cen započítávají vše, v tomhle je kraj naivní, nezlobte se ale ty průvodčí neudělají nic, to už tam muže být automat a jezdit jen revizoři, protože to je to samé, vlakvedoucí má na starostu ten vlak, tyhle nikoliv, aneb za mě nebezpečný hazard

Michal M

Co to meleš?

Juraj

JMK si nechal vypracovat dvě nabídky – se započtením personálu a bez. Takže ten rozdíl byl patrný na první pohled.

Kubrt

Tohle uspořádáním provozu samozřejmě vychází z patřičných smluv mezi krajem a dopravci.

Lukáš

Tomu zbyde bych moc nevěřil, bude muset vytvořit i nějaké vedoucí zaměstance.

jackbrno

Nezbyde mu vůbec nic, protože tu cenu hrozně podstřelil. Sám kraj se divil, jak nízké ceny mu ČD nabídly. Takže z toho nejspíš sotva zaplatí strojvedoucí.

Kubrt

Řeč byla o kraji, nikoliv o dopravci.
Citace: „kraj zaplatí levnější krajské průvodčí a ještě mu zbyde“.

Mengo

O kolik se tedy lisi?

aldik

a režijka taky v pr..yč beztak..

von Eisenbahner

Jaký smysl má vlak, ve kerém režijka neplatí??

Roman

Plat může být podobny, problém jsou benefity o které přijdou.

M19

Které to jsou? A on je někdo nutil odejít nebo mohli zůstat u ČD na jiných trasách či jiných pozicích?

Practicus

Benefity? Jako kdyby nějaký u ČD zbyly

Robert Pražák

Minimálně režijka a dodatková.

Dfg

Sleva 90% na hlavní produkt firmy, FIP za desetikoruny je vám málo? Tohle v sektorech které na ČD musejí vydělávat nikdo nemá…

Practicus

jiné firmy mají jiné benefity….. třeba slevu na prodávané zboží

režijka už taky stojí 1400,- přitom na řadě spojů ji nelze použít

jackbrno

Ovšem získají jiný dost zásadní benefit, nebudou mít žádné dvoudenní směny a začátek a konec vždycky na své domovské stanici. To je docela slušný bonus 🙂

M19

Kolik brali u ČD? Kolik jim nabízí Kordis najdete na pracovních portálech.

Pandrhola

Taky nevím kolik brali u ČD, ale dohledal jsem si ten Kordis…
A to docela pobavilo, protože to je jen o 1300 víc, než nástupní mzda pokladní v Lidlu… ale Lidl nabízí o týden víc dovolené, motivační bonus do mzdy a další benefity o kterých se Kordis v nabídce nezmiňuje.

Jirka

No, hůř jsou na tom už jen policajti, koukám 😉

gringoAD

Museli jít razantně dolů aby kraj ušetřil, jestliže JMK nabízel 36000 hrubého, tak je k tomu ještě potřeba připočítat 35 procent za sociální a zdravotní placené státem … tudíž hrubé náklady na jednoho štiplístka měsíčně jsou 48 600 Kč … Pořád si neumím představit, jak se na tomto ušetří … spíš se ušetří na zavřených pokladnách …

Miloš M

Nechci být u prvního průšvihu a, z Křížanova do Hustopeč udělám bez mrknutí oka 15 a více minut to ta doprava bude vypadat

M19

Co to plácáte?

***** Petr

To vypadá, že svěřenou stávající pozici nezvládáš a měl by jsi zkusit přemýšlet o něčem, kde by jsi mohl svůj potenciál naplno využít k užitku svému i bližním.

Practicus

Stávající pozice nenutí zaměstnance běhat kolem soupravy každou zastávku, ale blbec, kterej nikdy nebyl v provozu, o tom všem samozřejmě ví nejlíp

Michal M

Kolem Pantera se musí běhat každou zastávku?

Practicus

Od toho tam jsou ti současní vlakvedoucí, na řadě míst musí provádět i slušnou gymnastiku, aby přehlédli celou soupravu, přičemž pokud je člen doprovodu vlaku sám, může mít souprava nanejvýš 20 náprav – to ale při 6-ti a více vozovém vlaku není častokrát dodrženo

***** Petr

Pokud má střevní potíže má zůstat doma a neběhat kolem vlaku. Počet náprav, ventilků na kolech a spoustu jiných důležitých drážních záležitostí pořeší diagnostika a kamery. Ještě, že tam ti obětaví modří permoníci dodnes byli a nejspíš proto jim to na západě nefunguje.

Practicus

do kamer si čučte sám, až za to ponesete zodpovědnost dělejte si, co uznáte za vhodný, ostatní do toho netahejte – reálně je na nich vidět 4x méně, než když se člověk podívá ven z okna z vlastní zkušenosti vím, že v MHD je kolikrát problém uhlídat soupravu o délce 20m a vy chcete po lidech, aby hlídali soupravu o délce 200m a jak že dopadl ten poslední případ doho řidiče tramvaje, kterej kohosi zabil? cituji: „Podle soudu řidič mohl cestující vidět, což potvrdil i jeden ze znalců. „Minimálně 1,5 vteřiny byla žena vidět ve zpětném zrcátku, viditelná být přestala,… Číst vice »

Michal M

Tady možná nasbírej inspiraci:
https://www.dpmb.cz/podcasty-videa

xyz

Ve výčtu v článku chybí linka S41.

Dle „oka“ v JŘ pro t-244 by i ona měla být „bez průvodčích“, resp. s krajskými průvodčími.

Hoermalmeister

Je to přesně tak, tyto 842 mají být vybaveny jízdenkomaty a dané dveře označeny zeleným pruhem. Dlouho jsem tím směrem nejel, tak nevím, jestli už jimi nejsou vybaveny

jackbrno

Trať 244 v úseku Mor. Bránice – Ivančice jezdí bez vlakvedoucích už asi měsíc (ve všední dny). A jízdenkomaty už jsou v některých vozech nainstalované, ale zatím neaktivní.

Hoermalmeister

Díky za info

Jméno*

Několik set tisíc dospělých lidí v ČR v exekuci, ale JMK prakticky všude ve vlacích zruší možnost zakoupení jízdenky v hotovosti a nahradí je na zastávkách či ve vlacích automaty s možností platby pouze kartou. Zcela to chápu u komerčních prodejců typu květinářství, trafika, ale v Závazku veřejné služby, která z principu věci slouží všem, a to i těm cestujícím sociálně slabších či vyloučených, je to za mě šlápnutí vedle.

Tomariero

Však si ten lístek můžou koupit dopředu ve velkCh městech a pak jen cvakat.

Frantisek X

Dostatečnou zásobu lístků různých hodnot, v nichž budou mít zbytečně předem uložené peníze. Jo, to je fajn. 🙂

Nose Peak

Univerzální jízdenka. A ano, je potřeba si ji koupit předem. Movitější konservativci tím mohou pověřit poslíčka či komorníka…

xyz

Ne že by se mi nemožnost snadné platby hotovostí nějak zvlášť líbila, ale technický dotaz – přítomnost exekuce zakazuje vlastnictví bankovního účtu?

P. S. Naopak v některých trafickách a jiných místech prodávajících zboží o nízké ceně vím, že karty buď neberou, anebo až od nějaké výše platby.

Kubrt

Uvalení exekuce nezakazuje vlastnictví účtu, ale ten účet je prakticky nepoužitelný – umožňuje jeden výběr měsíčně ve výši trojnásobku životního minima, na pobočce banky. Pak existuje možnost mít Chráněný účet, kam se pošle částka nepodléhající exekuci a s tím se dá manipulovat. Ale moc se to nepoužívá a dlužníci raději cash only.

M19

Přítomnost exekuce znamená reálnou nemožnost používat vlastní účet a chráněné účty zase mají omezené možnosti komu a za co smíte zaplatit. Požadavkem na čistě bezkontatkní platby z vlastního účtu tyto lidi buď vylučujete z veřejné dopravy, tedy i zmožnosti si pomoci nebo je nepřímo nutíte využívat ji jako černí pasažéři.

Nose Peak

Můžou si nabít Dopravní peněženku (to je ten čip), nebo si nakoupit papírový lístky v předprodeji. No, anebo holt řešit svoje dluhy, že jo…

Frantisek X

K čemuž jim vaše zde uvedené rady zajisté dopomohou, že jo. 🙂

Nose Peak

Tak je vcelku užitečné si lístky zakoupit už teď, dokud se k otevřené pokladně dá dojet ještě bez příplatku…

Roman

Kvůli vlastni hlouposti, proto nevím proč by měl kraj z veřejných peněz platit něco co většina lidí nepotřebuje

Jméno*

Jasně, veřejná doprava je čistě komerční věc, u které je důležité být v zisku, že? Rozpočet Jmk na dopravu přes miliardu, příjem z tržeb max cca 20% celkových nákladů na provoz, ale pár set automatů z ekonomických důvodů vytvoříme pro platbu pouze kartou.

Michal M

Automat na hotovost stojí výrazně víc + jeho servis je peklo.

Jméno*

Jak jsem již psal – u soukromých komerčních podnikatelů OK, v rámci celkově těžce ztrátové veřejné služby nikoliv.

Ten automat nemusí umět peníze rozměňovat, stačí aby nějakou hotovost bral. Servis takových automatů i tak by stál méně než provozování některých zcela prázdných spojů v rámci jmk.

Btw Msk bude kupovat automaty místo pokladen též, ale platba hotově v takovém automatu bude samozřejmost.

Michal M

To si nemyslím, že nemusí umět rozměňovat.

Leinad

Může umět vytisknout potvrzení. I na komerčních linkách ČD může vlakvedoucí vytiskout lístek na 9xx Kč na pokladnu čd, pokud nemá na vrácení.

rogo01

Automaty v Opavě v MHD, ve kterých se muselo platit přesně nějakých 14 kč, to byla lahůdka.

M19

Náklady na manipulaci s hotovostí také nejsou zadarmo,včetně poplatků bank za vklady mincí na účet.

Jméno*

Opět a znovu – zde se jedná o ztrátový Závazek veřejné služby, nikoliv komerční produkt sloužící ke generování zisku. Takže cena za manipulaci s hotovostí v rozpočtu jedna miliarda je marginální.

M19

A? Víte na co jsem odpovídal? Nebo jenom melete jak kolovrátek?

Jméno*

V pořádku, omlouvám se. Já to na mobilu viděl pod sebou a nevšiml jsem si na koho reagujete 🙂

Nose Peak

No problem, můžete si koupit lístek u průvodčího, s marginálním 50 Kč příplatkem…

Pandrhola

Jenže takový příplatek by v tomto případě byl vybírán neoprávněně. 😉

Pandrhola

A pointa? Tak to má přeci každý obchodník. Není to problém zákazníka… 😉

Practicus

Myslím, že je načase pořídit si dušičku signálu gsm – uvidíme, jak se budete tvářit

Jan

Promiňte, jsa úplně neznalý technických termitů – co to je dušička signálu a k čemu slouží? Děkuji za vysvětlení.

Neřeknu

Jen nabádání k trestnému činu od jednoho neschopného fíry.

Petr

Jelikož přijímat hotovostní platby nařizuje zákon a JMK jej tímto jednoznačně porušuje viz. https://next.codexis.cz/legislativa/CR23063_2021_06_01?#unit-88

jackbrno

Přesně, tak. Těším se, až se některý z cestujících naštve a požene to k soudu, že nemohl u vlaku nebo ve vlaku zaplatit v hotovosti a bez přirážky.

Nose Peak

Nastoupením do vlaku vyjádřil souhlas s SPP. Smolík pacholík…

Pandrhola

Omyl. Nastoupením do vlaku dochází k uzavření přepravní smlouvy. Závazek cestujícího je zaplatit
cenu za přepravu podle Tarifu IDS JMK a dodržovat podmínky Přepravního řádu a SPP. Samotná platba však musí být v souladu se zákonem, takže pokud na zastávce není možnost zaplatit v hotovosti, tak musí být tato možnost ve vlaku bez přirážky. Tomu nakonec odpovídá i tato část SPP:
„V případech, kdy není zajištěn prodej jízdních dokladů v pokladně na železniční zastávce, je možné ve vlacích koupit kompletní sortiment jednorázových jízdních dokladů IDS JMK u vlakového doprovodu nebo strojvedoucího.“

Nose Peak

Možnost zaplatit v hotovosti bez přirážky máte v předprodeji. Ještě Vás to vyjde i levněji, pokud si pořídíte univerzální jízdenku.

Pandrhola

Což ovšem není totéž, protože to nelze uplatnit vždy a všude. 😉

Nose Peak

Hotovost během několika málo příštích let skončí. Ne že by ji někdo zrušil, ale přestane se na spoustě míst používat.Tohle je jenom další symptom….
Mladí to už pochopili, na jaře při posledním zvonění chodili s kloboukem i QR kódem

Jméno*

To není jisté, pokud ČNB donutí změnit zákon, o což usiluje, tak se nic nezmění. Nyní je nemožnost nákupu v hotovosti nezákonná, ale možná, protože za ní není možné dát postih.

Nose Peak

V ČR keš zařve ještě dřív než jinde, protože v okolí aspoň platěj normální měnou, a ne nějakejma tugrikama…

Pandrhola

Hotovost neskončí dokud ji politici nezruší a ti na to nebudou mít ještě hodně dlouho odvahu. Navíc hotovost má stále smysl i díky své robustnosti. Dá se s ní totiž platit i při jakémkoliv výpadku systémů.

Nose Peak

Hotovost nikdo nezruší, souhlas. Ale prostě se přestane používat. I kdybysme si to dali nakrásně do ústavy, jak Slováci…poslední rána bude “nové a ještě lepší EET”. Pak už kartou zaplatíte i ten smažák za 4 kila v Krkonoších…

Pandrhola

Jasně, hotovost je pozvolna na ústupu…

Twix

Jelikož ten zákon neznám, chci se zeptat, nařizuje aby se ta hotovost dala použít na všech prodejních místech a pro všechny produkty, tj. tarifní nabídky? Můžu si na jakýkoliv vlak v JMK koupit jízdenku za hotové? Chápu že ano, byť to může být v předprodeji nebo s přirážkou.
Jsou tedy nezákonné všechny ty tarify pípni a jeď, případně Fairtiq, pokud tyto jízdenky nemůžu zaplatit na místě hotově? A co tarifní nabídky ČD v závazkové dopravě, které existují jen v eshopu?

Pandrhola

Nikoliv, ostatní nabídky nejsou nezákonné, jsou jako doplňková možnost. Hotovostní platba je základ, ostatní je v podstatě volitelná nadstavba.

Jirka

Neporušuje. Papírové jízdenky za hotové si můžete furt koupit.

Michal M

Taky spousta lidí sedí v base a ti vlakem nemůžou jezdit vůbec.

AAAA

V Rakousku je to běžné že se prodávají lístky z automatu, jen v ČR zase problém jak je vidno

Jméno*

S automatem fungujícím v rámci ztrátové veřejné služby v závazku krajů či státu nemám vůbec žádný problém, pokud akceptuje hotovost.

Jméno*

Pokud existuje jiná alternativní forma koupě jízdního dokladu hotově, pak je OK i pouze bezkontaktní terminál. (Typicky ve městech, kde si koupím jízdenku v trafice pro jízdu po městě). Jmk to ale vyřešil tak, že abyste mohl jako člověk v exekuci či senior nemající účet použít veřejnou dopravu, musíte se dopravit nejprve do velkoměsta, kde si koupíte několik jízdenek a následně až poté veřejnou dopravu využívat. Případně pokud zrovna existuje autobusové spojení, tak si koupit jízdenku v hotovosti u řidiče. Bravo.

M19

Popravdě až na pár výjimek ta možnost koupit lístek u řidiče autobusu existuje, v JMK je spíš výjimka, když někam bus nejede. To se týká jen třeba jízd z Rakvic či Vysokých Popovic do Brna, tedy zcela mizivého počtu cestujících. Ovšem pro ně to bezesporu může být komplikace, zejména z Vysokých Popovic. Z Rakvic se dá dojet busem na vlak do Zaječí, ovšem je to složitější cesta, než dojít na zastávku v Rakvicích.

xyz

Z Vysokých Popovic do Zastávky pojede vlak doprovázený průvodčím.

M19

A? Co to mění na věci? Vůbec nic. 😉

xyz

… a tak jako tak přes Vysoké Popovice nově pojede bus-430 (ve špičce bude mít i časový souběh s vlakem).

rogo01

Nevidím v tom žádný problém.

Nose Peak

Trilobiti 70+ to maj u štiplístka bez příplatku, a jestli Vás tíží situace lidí v exekuci, řešte to u parlamentních voleb…

xyz

Rozhodování u voleb je tzv. multikriteriální, tzn. podle mnoha dalších věcí než situace lidí v exekuci.

Luboš Beneš

Lidi co jsou v exekuci to zmáknou…kdyžtak se jim zvýší dluh.

Jana

V Rakousku si nikdo nedovolí jezdit bez jízdenky i když ví,ze ve vlaku nebude kontrola.Co udělá čech,když párkrát pojede a zjistí,že jízdenky nikdo nekontroluje?Ano správně.Žádnou jízdenku si nekoupí🤣

Nose Peak

A pak bude psát “co chudáci lidi v exekuci…”

jackbrno

Automaty v Rakousku co jsem viděl, tak vždycky braly i hotovost.

Jméno*

I v Německu a v Itálii… To jen Jmk je stát ve státě.

xyz

No a ve Švédsku už SJ ani nemají ty automaty (ve kterých po mnoho let ani nebraly hotovost).

Vlámský zemský dopravce De Lijn nebere hotovost od 1. 7. 2020.

Každý si vybere tu možnost, která se mu hodí.

Jméno*

Tak mohou si to dovolit státy, které nemají Euro. Už aby u nás bylo, stejně spousta odmítačů Eura nevidí bankovku co je rok dlouhej. 🙂

Twix

Mimochodem v nové tramvaji v dánském Odense se také nedá koupit jízdenka v automatu, kdo ji nemá musí použít mobilní aplikaci, případně „lítačku“ Rejsekort, ale tu si jako návštěvník obratem na místě zařídit nemůžu. A jiný zajímavý případ jsou vlaky Midtjyske Jernbaner, kde kromě online platby (přes web, není nutná aplikace) lze platit strojvůdci pouze hotově v dánských Korunách. Podobně busy na Bornholmu berou u řidiče jen hotovost (aspoň loni to tak bylo). Jinak je Dánsko hodně „karetní“, tak se tam bez jejich měny dá celkem trvale existovat.

xyz

Přesně tak – a protože nemám Smartphone, tak jsem si musel jízdenku koupit (i tak platba jen kartou) v předprodejní kanceláři na hlavním nádraží, kam mě nasměrovali místní – protože i seznam prodejních míst nebyl na zastávkách uveden výčtem, ale „naskenujte si QR-kód a přečtěte si to v mobilu“.

Jinak, i proto jsem nějaké dánské koruny při loňské cestě měl (vybrány z bankomatu banky v Esbjergu). Švédské koruny ne, tam jsem věděl, že by mi byly spíš přítěží (např. i v některých obchodech nejsou brány vůbec, jinde např. „jen do 18 h“).

Luboš Beneš

To víte, je to tu poprvé…a §1 Nikdy se to tak nedělalo.

Avlaky

a kraj snad může za ty exekuce? samozdřejmě bylo by fer přijimat hotovost, ale ohanět se exekucemi je trapné

Jaaa

Je to běžný scénář, co je na něm trapného?

Jirka

Nemaj být v exekuci. Jejich problém a boj.

Juraj

Mezi námi, možnost věnovat se cestujícím místo výpravy vlaku by se extrémně hodila na frekventovaných linkách v PIDu.

Typický příklad dneska ráno: vlak se pohne z Hostivaře a do salonu vstoupí vlakvedoucí. Zkontroluje dva cestující, přičemž ten druhý si teprve chce koupit jízdenku – z Měcholup do Vršovic, tzn. neobsazená stanice, bez přirážky. Než dohledá všechny drobné, jízdenka vyjede, průvodčí ještě dvě korunu vrací, nadechne se… a jsme na Zahradním Městě a musí ven.

Efektivita kontroly skoro nula a většinu podobných cest pojede dotyčný bezplatně, protože ho nikdo zkontrolovat nestihne.

Matfyzák

> z Měcholup do Vršovic,

Takovy cestujici stejne vetsinou pojede na prazskou litacku (tech, co zacinaji na nadrazi a cil maji na nadrazi imho bude minimum, vetsina jeste popojede autobusem/tramvaji)

Michal M

Nahraď si to tedy za libovolné dvě osobákové zastávky na této trati.

jouda

Nejen na této trati, ale prakticky na všech tratích kolem Prahy + ruční vydávání doplatků do 1. třídy. Stejně je zajímavé, jak velké jsou rozdíly mezi průvodčími. To, co jednomu trvá minutu, má jiný hotové za 20 sekund. A krabičku mají stejnou – už tu novou.

Juraj

Kdyby měl Lítačku, tak se tato věc neděje.
Ale překvapivě jsem svědkem prodeje jízdenky na palubě prakticky u každé cesty v S9.

Ropid by samozřejmě mohl na ČD zatlačit, aby se použil německý systém a všechny pražské zastávky se považovaly za obsazené, ale k tomu úplně není odvaha.

Leinad

Hodně cestujících neví, ze jim Litačka platí i ve vlaku. Nedávno sem byl svědkem, jak jeden kupoval a jeho kámoš se ho zeptal „nemáš mhd?“
A netto smlouva docela podporuje ČD v tom, aby prodávaly lístky.

M19

To by musela být reálná možnost koupit lístek předem na zastávce. I v noci o víkendu. O důvodech těch lidí nevíte nic. Automaty beroucí i hotovost včetně mincí už existují. Pokud jsou tak drahé, že se nevyplatí, tak padají i argumenty o drahých pokladních. A ne, není třeba tahat kabely 2 kilometry ani v té největší díře. Baterie a solární panel se již používají.

Honza

Jako vlakvedoucí, který jezdí v PIDu. Radši bych, aby se toto dělo, než aby moji celou prací bylo kontrolovat jízdenky.

Hlavně rozhodnutí JMK odebrat průvodčím funkci konání úkonů ve vlaku je naprostá blbost. Namísto dvou kvalifikovaných osob ve vlaku bude mít člověk jen jednu. Razantně se zhorší kvalita služeb a bůh ví, co se bude dít v mimořádné situaci.

Michal M

To je jako nějak zajímavé, chotit ven mávat?

M19

Jao cestující nic nepoznám.

Jan

Co by se dělo v mimořádně situaci? Budou ještě větší zmatky, než byly dosud.

M19

Průvodčí jsem neviděl ani v rychliku při cestě z Pardubic do Brna. Celou cestu. Velmi těžko se pak kupuje navazující lístek (kombinace IREDO a IDS JMK). A to byla sobota.

Michal M

Já jsem neviděl průvodčího ve vymetáku z Kolína do Blanska, to je několik hodin.

Milda

Jen pro doplnění, na lince S6 přestanou jezdit vlakvedoucí na posilových spojích v úseku Veselí nad Moravou – Kyjov, na ostatních spojích zůstávají.

Motýl Emanuel

Já se těším, jak to bude vypadat až tak za rok někdo z JMK řekne kolik to v reálu za rok stálo a kolik vyneslo. To budeo mít modré mozky na Nábřeží pěkně zamotanou hlavu. 🙂

noerf

Předpokládám, že u ČD byl v každém vlaku vlakvedoucí, kdežto kraj bude nasazovat průvodčí, takže tabulkově tam nějaká úspora pro kraj bude.

Lukáš

To, jak se ta funkce bude jmenovat, nemá na jejich počet vliv. jde spíš o to, že nebude na každém vlaku, ale jezdit z pohledu cestujícího namátkově.

Pacicka

Dle smlouvy je to starost kraje, kolik se vybere, takže Nabřeži to bude fuk.

Motýl Emanuel

Nábřeží ano, ale Ministerstvu ne . 🙂

Kubrt

Jako že akciová společnost ČD odvede majiteli nižší dividendu :-)?

Jaroslav

Servírování jednotek taky bude něco koštovat,budou více zničené bo nebude dohled.

Jan

Dneska jsou všude kamery.

Kubrt

Jasně, dneska ten průvodčí má oči po celém vlaku a žádný vandalismus se nekoná.

Honnzok

Ne, že by se nekonal, ale je o něco těžší, když tam furt je někde někdo kdo trochu hlídá, teď na to budou mít úplný klid..