lot
Autobusy

Jihočeský kraj vypsal miliardovou zakázku na dopravce, stačí mu starší vozy

Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jihočeský kraj začal hledat autobusové dopravce pro provoz regionálních linek po roce 2021. Zakázka na deset let roky provozu od konce roku 2021 má odhadovanou hodnotu přes deset miliard korun.

Kraj zakázku rozdělil do sedmi zhruba podobně velkých částí, které v podstatě kopírují bývalé okresy. Dopravci mohou podat nabídku například jen pro jednu oblast. Celkový roční nájezd podle smlouvy je 20,87 milionu kilometrů. Vyplývá to z dokumentace zveřejněné na profilu zadavatele.

Zakázku administruje společnost Fiala, Tejkal a partneři, advokátní kancelář, která stála i u řady jiných soutěží na dopravce v jiných regionech včetně například výběru dopravce v České Lípě.

Kraj upustil od plánů na nové vozy jako v některých regionech a stačí mu průměrné stáří vozového parku 9 let, nejstarší může mít 12 let. Nepožaduje po nich ani přemalování do barev kraje, stačí pouze logo IDS JK. Třicet procent výkonů mohou zajistit subdodavateli. Smlouvy jsou brutto, riziko tržeb ponese kraj.

Uzávěrka nabídek je 13. srpna. Kraj chce mít smlouvy podepsané do září příštího roku, dopravce by pak vyjel se změnou jízdního řádu v roce 2021. Pokud se smlouvu nepodaří do té doby uzavřít, chce kraj nechat dopravci vždy 15 měsíců na přípravu startu. Jediným hodnotícím kritériem v soutěži bude cena.

Radní Jihočeského kraje už loni na konci roku prodloužili dopravcům stávající smlouvy do konce roku 2021. Do podmínek tendrů chtěl kraj zapracovat nový dopravní model, který získal v prosinci. „Jde například o lepší návaznost autobusové a vlakové dopravy,“ uvedl loni poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.

Jednotlivé provozní oblasti a roční objem výkonů v km

Provozní oblast České Budějovice 3 840 009

Provozní oblast Český Krumlov 2 626 381

Provozní oblast Jindřichův Hradec 3 650 654

Provozní oblast Písek 2 432 577

Provozní oblast Prachatice 2 606 546

Provozní oblast Strakonice 2 633 424

Provozní oblast Tábor 3 083 954

(V původní verzi textu jsme nesprávně uvedli, že jde o zakázku na čtyři roky. Za chybu se omlouváme).

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obtloustlý Travolta

Pouhým detailem v téhle frašce je skutečnost, že téměř všechny velké autobusáky patří společnostem, ucházejícím se o zakázku. V civilizaci jsou většinou majetkem krajů, měst, či obcí. Že to v JČ podvazuje veškerý rozvoj veřejné dopravy? Chacha, všichni jezdí auty, přece (mají to dokonce zaneseno v generelu t.zv. rozvoje) a IDS je sprosté slovo mezi úřednictvem kú—

PetrB

Proč asi 9 let? Aby se nam do vyberka dostal GW bus a Busem. A Busem? Dalsi katastrofa – majitelem je PostBus spadajici pod Rakouske spolkove drahy, ale uroven v CR tomu neodpovida.

Paja

No bez komentáře, jak je to ušitý na míru Krigarovi bych si to tu neuměl ani představit 🙂

PetrB

Proto je to asi take rozdeleno na okresy (GW Bus-JIHOTRANS : Ceske Budejovice; Commet plus: Tabor; Icom – CSAD JH: Jindrichuv Hradec; Pisek, Prachatice a Cesky Krumlov: Busem a Strakonice: GW bus-STTRANS). Takze vse zustane pri starem…

noerf

Jan Sůra: Kapacitně na to v současné době nikdo jiný nemá v kraji vozy, částečně možná Stibus, Railbus (moc staré autobusy), Jaromír Dvořák (zakázky jinde). Že by do toho šel někdo jiný se dá pochybovat vzhledem k nulovému zázemí (nádraží, parkování) ostatních dopravců (Arriva, Transdev) a hlavně tyto dopravci by museli koupit nové vozy rovnou, kdežto stávající je postupně obměňují, částečně i z dotací, což jim umožňuje nižší náklady v soutěži.

Zlínka

Aby jste se nedivil. Icom má třeba vozů dostatek a může převzít celý kraj.

PetrB

Jan Sůra: viz. příspěvek Noerfa k tomu by však dodal ještě nadstandardní vztahy mezi JIKORDem a převážně dopravcem skupiny JIHOTRANS (GW bus České Budějovice a GW bus Strakonice). Současné smlouvy byly o další dva roky a to i přestože, že mám z roku 2016 email z JIKORDu v němž se tvrdí, že JIKORD se připravuje na výběrové řízení, přesto byly současné smlouvy prodlouženy a výběrové řízení se odložilo. Dále podmínka max. stáří vozidel odpovídá současnému stavu dopravců na území Jihočeského kraje, tak jako tomu odpovídá obslohovaná území rozdělená na okresy. A opravdu pochybuji, že JIHOTRANS pustí na svůj (svoje) pozemky… Číst vice »

noerf

Jan Sůra: Jenže ne všude ty plochy jsou a nádraží zpravidla patří dopravcům. Navíc většina dopravců zajišťuje ve městech MHD a tam si může utopit část nákladů a nevěřím tomu, že by Arriva či Transdev chtěli jít s cenou na hranu. Ale po soutěži v jiných krajích je možné vše.

petr766

Tak pokud zůstane třeba u toho výprasku, který dostal Zemek s ČSAD Vsetín ve Zlínském kraji, co mu brání přesunout vozy pak třeba do JČ?

-TR-

Jaký nový dopravní model? Vždyť ty jízdní řády v zadávací dokumentaci jsou téměř stejné jako nyní. Taktový jízdní řád? Naprosto neznámý pojem.

Jiří Kocurek

Ještě že tam mají podmínku maximánlího stáří 12 let. Nejmenovaný dopravce s dvacetiletýma Karosama bude mít utrum nebo holt nové.

Jarda V.

Jako člověk co bydlí v daném kraji se soutěže trochu děsím, kolem mého bydliště dopravu provozují dva dopravci, ten slabší s horším vozovým parkem, společnost Busem, bych klidně obměnil ale GW-Bus dříve Jihostrans dělá pro spokojenost lidí poměrně dost, upravit jízdní řády podle potřeb se zdá bez problému a poslední novinka zavedení platbu platební kartou oceňuji především, jen by JIKORD mohl trochu více zapracovat na tom IDS, ale to není záležitost dopravce …..

PetrB

Jihotrans toho dělá dost 😂. Do dnes většina jeho vozového parku nemá elektronické tabule ve vozech, používají se papírové pidi cedulky zavřené do folie, není hlášení zastávek ve vozech, spousty zastávek v okrese jsou označeny zastávkový sloupem pouze v jednom směru, pokud někdo chce cestovat druhém musí se postavit naproti té, která označena je – jak někde na Východě. Tuhle jsme chtěli jet od jednoho nádraží busem, zastávka označena jen v jednom směru, takže jsme došeli k tomu, že ten autobus tam zajíždí a před nádražím se otáčí, takže jsem se postavili na tu stranu, která byla označena jako zastávka,… Číst vice »

Tuzemák

Jsem zvědav, jestli se někdy v dohledné době dočkáme propojení těch parodií na integrovaný systém, IDS JH s IDS ČB a vůbec zavedení ve funkční podobě po celém Jihočeském kraji. Takové teda byly původní plány, První na zkoušku IDS JH, pak IDS ČB a celý kraj. Vlhký sen by byl, kdyby se konečně „zintegrovala“ i Vysočina s Jihočeským krajem, došlo ke zlepšení a návaznosti spojů na Vysočinu (i o víkendech) a vzít v potaz i existenci IDS JMK a některých páteřních linek na Znojmo, Vranov, Brno.. Nejvhlčejší sen by pak bylo cestování na jednu jízdenku ve všech IDS-kách, no tak… Číst vice »

Ondra

U těch víkendových spojů nejde to, že by v dané oblasti nebyl k dispozici nějaký autobus, ale o to, že ho nemá kdo řídit, protože ten řidič, co tam v Jílovicích parkuje jezdi každý den od pondělí do pátku, takže musí mít o víkendu volno.

Libor

Z podmínek výběrového řízení na dopravce v Jihočeském kraji je patrné jakou prioritu má pro místní politiky veřejná doprava. Pravděpodobně získají velmi dobrou cenu a ojeté autobusy z jiných regionů za cenu jednoho z nejhorších komfortů v regionální dopravě ze všech regionů.

Kubrt

Na mě z toho dýchá touha po zachování statu quo – stávající vozidla, stávající dopravci. Čtyřletá smlouva nikoho nového nenaláká. Naopak trochu nadějná je ta zmínka o logu IDS 🙂

Libor

Spoustu starších vozidel bude mít k dispozici Z-group. Má je i Arriva. Umím si představit m, že uspějí větší firmy na úkor Commetu a ČSAD JH.

noerf

Libor: Commet plus tuším spoluvlastní město Tábor, takže to si nenechá ujít. A ČSAD Jindřichův Hradec spadá pod ICOM, což není malí dopravce.

Zlínka

No rozhodně větší má letiště. To je budoucnost, ne nějaké zaprděné autobusy

Michal

Regionalni letecka doprava ma v Jihoceskem kraji vetsi budoucnost? :-O

Zlínka

Ono to bylo myšleno ironicky. LETIŠTĚ JE HLOUPOST!

Vít Jůza

Vsadím boty, že je to podle aktuálních okresů, byť podle bývalých, menších, by to mohlo být lepší, tak to nikoho ani nenapadne.

Kubrt

Jen taková formální připomínka – okresy nejsou bývalé, stále existují, pouze už neexistují okresní úřady.