Jihočeský kraj si za vlaky připlatí, ČD dostanou výrazně víc než soukromník
Na zastupitelstvo Jihočeského kraje míří po dlouhé přípravě smlouvy s Českými drahami na zajištění vlaků od nového jízdního řádu na
Na zastupitelstvo Jihočeského kraje míří po dlouhé přípravě smlouvy s Českými drahami na zajištění vlaků od nového jízdního řádu na dalších deset let. Kraj ve třech souborech zadá dopravu přímo, neboť soutěže mu zkrachovaly.
V materiálu pro čtvrteční zastupitelstvo jsou přitom poprvé k vidění některé podrobnosti, především ceny. Ty budou výrazně vyšší než dosud, kdy kraj platí v průměru kolem 115 korun za vlakový kilometr.
Nově bude kraj platit za elektrické vlaky 145 korun za vlakový kilometr, v motorové trakci bude cena téměř 132 korun za vlakokilometr. Třetím souborem je unikátní trať z Tábora do Bechyně, kde je stejnosměrná trakční soustava s napětím 1500 voltů. Za zdejší kombinaci motorových Regionov a starých „žehliček“ s vagony kraj nově zaplatí přes 139 korun za vlakokilometr. Jde přitom o cenovou úroveň roku 2018, reálné ceny tak budou ještě aktualizovány o inflaci. Jde o takzvané netto smlouvy, tedy dopravce ponese nejen riziko nákladů, ale i tržeb.
Podle dohody dráhy musejí do tří let nasadit v kraji deset nových dvoudílných elektrických jednotek pro 160 cestujících. Už nyní je jasné, že půjde o RegioPantery, na které mají České dráhy rámcovou smlouvu se Škodou Transportation. Dráhy mají v Jihočeském kraji z minulých let už čtyři pantery pořízené z Regionálního operačního programu. Jedinou jihočeskou tratí (když odmyslíme Bechyňku), kde pod dráty zůstanou dnešní vozidla, bude takzvaná Lipenka z Rybníka do Lipna nad Vltavou. Tam zůstane kvůli krátkým nástupištím a potřebné kapacitě vozba ve složení „žehlička“ a patrové vagony. Ty by měly projít rekonstrukcí.
V motorové trakci nasadí dráhy v kraji do tří let sedm nových motorových jednotek pro 120 lidí; dopravce je zatím nemá vysoutěžené. Záměrem kraje je mimo jiné zavést spěšné vlaky Tábor – Písek – Strakonice.
Pokud jde o ceny, jejich nárůst je částečně dán požadavkem na nová vozidla. I tak se v Jihočeském kraji nabízí srovnání se šumavskými lokálkami, které v soutěži získal dopravce GW Train Regio. Vyhrál díky ceně 88 korun za vlakový kilometr (druhá Arriva byla o korunu dražší), dnes při započtení inflace jezdí zhruba za 90 korun za vlakový kilometr, a to rovněž v netto režimu. Vlaky jsou modernizované, nízkopodlažní a mají wifi.