Jihočeský kraj opraví empírový Stádlecký most. Dřevo ze stovek dubů musel dovézt z Chorvatska
Zhruba 700 vzrostlých dubů si vyžádá oprava unikátního empírového mostu v jižních Čechách. Dřevo bylo dovezeno z Balkánu a nyní se suší.
Jihočeský kraj chystá opravu unikátního Stádleckého mostu přes Lužnici na silnici mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Oprava by měla začít v polovině září, potrvá do listopadu. Vyjde na 10,16 milionu korun.
Práce přitom začnou se zhruba půlročním zpožděním. Kraj totiž nemohl kvůli kůrovcové kalamitě sehnat v tuzemsku dostatek dubového dřeva, koronavirová nákaza navíc komplikovala shánění a dovoz dřeva ze zahraničí.
Stádlecký most je národní kulturní a technická památka; jde o jediný dochovaný empírový řetězový most v České republice. Nyní je ale v havarijním stavu, neboť jej napadla dřevokazná houba z čeledi trámovek. Rada kraje schválila opravu už loni na podzim minulého roku.
„Majitelé lesů mají ze zákona povinnost prioritně zpracovat kůrovcem napadené stromy a zabránit tím dalšímu šíření škůdce. Většina firem z kapacitních důvodů tedy jakoukoli další těžbu pozdržela nebo rovnou stopla. Dovoz dřeva také z části zkomplikovala pandemie koronaviru, kdy jsme museli čekat na úplné fungování některých zahraničních úřadů,“ uvedl radní kraje Antonín Krák.
Přepočteno na stromy je na výměnu houbou poškozené mostovky a dřevěných podélníků pod ní potřeba zhruba 700 vzrostlých dubů. „Zvažovali jsme i provizorní řešení, tedy výměnu mostovky s použitím modřínového či smrkového řeziva. To je ovšem měkké a s výraznou obrusností. Doprava je na Stádleckém mostě intenzivní, takže životnost mostovky by se výrazně snížila. Dubové dřevo ji zajistí na desítky let,“ doplnil Krák.
Kraj proto sháněl dubové dřevo v Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu, na Ukrajině, ve Slovinsku a Chorvatsku. Nakonec bylo dřevo dovezeno z Chorvatska a v těchto dnech prochází v jižních Čechách procesem dosoušení.
Rekonstrukce proběhne za plné uzavírky silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách.
Stádlecký most byl postaven Vojtěchem Lannou podle návrhu Bedřicha Schnircha. Od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Jeho existenci ohrozilo budování Orlické přehrady, po jejímž napuštění by byl potopen. Bylo proto rozhodnuto o jeho pečlivém rozebrání, označení jednotlivých kamenných bloků a postupném přenesení mostu do údolí řeky Lužnice, kde byl otevřen roku 1975.