Jihočeši výrazně přidají úzkokolejce, ta koupí nové vlaky. Hašišbedna má na jihu skončit
JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jindřichohradecké místní dráhy se po letech tahanic o peníze dočkají v Jihočeském kraji výrazně vyšší platby za provozování vlaků. Zastupitelstvo
Je to romantické cestování nádhernou krajinou, ale vlaky z J Hradce do Obrataně -ponorka to je utrpení skákání a naklánění tak nevadí , ale kulatá okna která nejdou otevřít to je v letě utrpení, slabá klima , zavřené WC to raději nikam nejezdit. Proč na této trati nejezdí takové vlaky jako do Bystřice tam je to v pohodě – ale ponorku pouze v zimě
Německá úzkokolejka Zittauer Schmalspurbahn v Žitavě má k dispozici veškerou techniku potřebnou k údržbě, včetně podbíječky. Škoda, že tato dráha má rozchod 750 mm, zatímco naše jindřichohradecká 760mm. Pokud by však centimetrový rozdíl rozchodu nemusel být na závadu – viděl jsem tuto techniku pracovat jen ze vzdálenosti asi 30 m a s nikým z její obsluhy nehovořil, takže netuším, zda je možné rozchod upravit – stálo by možná za úvahu zapůjčení. Zcela určitě není tato technika využita celoročně. Otázkou je, jaká by byla cena.
Co vymýšlíte? JHMD tohle mají také…
Jsem toho názoru, že trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice je převážně turistická, proto tam stačí klidně opravené vozy Balm a provoz parních lokomotiv v letním období.
U tratě Jindřichův Hradec – Kamenice – Obrataň je otázka, zda se zde železniční provoz vyplatí. Pokud ano, tak by se mělo uvažovat o zrychlení a narovnání některých úseků s přebudováním na standardní rozchod. Časová úspora a novější vlaky, by pak cestující mohli přilákat.
Na konci 80. let měli komunisti záměr přerozchodovat Hradec – Kamenice, s tím že zbytek bude fungovat dál úzkej, ale moc dlouho by to asi nevydrželo.
Proč přerozchodování? Japonci na kapském rozchodu (1067mm) jezdí 130 km/h, Švýcaři na metrovém rozchodu jezdí 100 km/h a rekord mají kolem těch 130 km/h taky.
Přičemž omezení na 50 km/h lze dosáhnout i na rozchodu standardním, jak nám SŽDC předvádí.
Jiří Kocourek: Na Jindřichohradeckých úzkokolekách je rozchod jen 760 mm. Změna rozchodu na standardní má několik důvodů:
1) jednodušší údržba trati (betonové pražce, strojní technika)
2) nákup standardních jednotek, možnost využití tratě i pro nákladní dopravu nebo osobní v případě výluk
3) odjezdy z jednoho nádraží v Jindřichově Hradci, stejně je část trati společná
Hypotetické přerozchodování by znamenalo výrazné přeložky, u této tratě dnes by to ekonomicky bylo úplně mimo.
Betonové pražce na 760 mm nejsou problém (kolem jednoho denně chodím 🙂 ), i ta technika by byla – jestli na JHMD není podbíječka dnes, v minulosti tam bývala.
Jděte tohle vysvětlit na Rakoukou Zillertal a Pinzgaubahn… Tam se jezdí 80 km/h na bezstykových kolejích na betonových pražcích. Švýcaři na různých úzkých rozchodech také… Tohle jsou vysloveně hlouposti…
A nebude tady problém v zabezpečení tratě? Teď se tam jezdí podle D3, takže maximálka 60. Na větší rychlost by to chtělo návěstidla ve stanicích a k tomu výpravčí (nebo dálkovina), což obojí stojí nějaké peníze jak investice tak provoz. Jinak směrově to tam místy asi půjde, já bych ještě vylepšil tento úsek: https://mapy.cz/s/jarenesepo (něco na tento způsob směrování) a byl by trochu delší úsek pro větší rychlost.
Sám se vůbec divím, proč už ČSD nezavedlo vyšší rychlost na přeložce okolo Nové Včelnice?
Nebyly lokomotivy a vozy? Taky se jim nechtělo zabezpečovat?
Škoda hašišbedny, ten vlak byl tak ujetej, až se mi líbil 🙂
No , určitě bych ji nelikvidoval. V nějakém muzeu by se dobře vyjímala jako nejabsurdnější vozidlo , které kdy brázdilo české koleje.
A vedle vystaví Mečiarovu ponorku a bude z toho hotový Československo.
Ještě bych tam dal šukafon s elektrickým přenosem výkonu.
Šukafony s elektrickým přenosem výkonu odvedly u ŽSR/ZSSK dost práce, takže srovnávat je s výše uvedenými vozidly je dost nemístné.
Souhlasím! Když Švédové můžou hrdě vystavovat svoji loď Vasa, tak proč ne. 🙂 https://cs.wikipedia.org/wiki/Vasa
Mezi absurditami na železnici v ČR?
− Honecker: Nemocniční lůžkový vůz provozovaný v příměstské dopravě.
− Aerodynamické čelo lokomotivy koncepce Nefuk
− Osmivozová příměstská jednotka složená z vozů řady 810 (údajně 3 ks) a 010 (údajně 5 ks), model v měřítku H0.
− Nabourané TGV: My máme zabezepčovač!
Byli jsme před pár lety na dovolené v Kunžaku , vyrazili jsme na výlet do Nové Bystřice. A byl to docela šok. Nemám problém se starými vozidly , ale když ta vozidla jsou špinavá , neudržovaná , rezavá… je to špatně. Stav záchodů v balmech a neprůhlednost oken připomínalo ČSD v osmdesátých letech.
A nemohl by s hašišbednou skončit i kormidelník zkázy Čajánek? Páč kam se ty JHMD pohly za posledních 5 let? Hašišbedny v různém stadiu rozkladu, stále více olezlé Balm/ú, parní provoz nula…
Hasisbedny to je fakt omyl.. a balmy to je humus.kdo vyrábí něco nového úzkorozchodného Švýcari?
Lze se inspirovat u sousedů: https://www.bahnbilder.de/1200/5090008-waldviertelbahn-weitra-am-07012015-846815.jpg. Klidně by se ty dráhy mohly propojit…
No když zbouráte v Bystřici ten panelák 😀
proč bourat, stačí se v patře probourat skrz 🙂
Architektonicky by to bylo jistě zajímavé, ale obávám se, že obyvatelé toho domu by radostí nejásali.
Panelák se dá koupit a zbourat, nebo se dá objet přes hajc, nebo vyřešit esíčkem – úzká snese leccos.
A v rakousku by to byl buď tunel nebo průraz obytnou zástavbou. Ale pokud to František zatáhne ze svého, prosím.
Má−li to být z veřejných rozpočtů, tak nejprve velodráhu z Lednice do Podivína.
NOVÁ AUTOBUSOVÁ LINKA NOVÁ BYSTŘICE – LITSCHAU V objednávce země Dolní Rakousko je vedena turistická autobusová linka, která propojuje úzkorozchodné tratě JHMD a Waldviertlerskou železnici (Waldviertlerbahn). Autobus linky 744 Litschau – Nová Bystřice je v provozu v pátek, sobotu a neděli od 5. 8. 2019 do 29. 9. 2019 čtyřikrát denně po dvou hodinách. Linka 744 má v Nové Bystřici návaznosti na vlaky JHMD. Na této lince prozatím nelze uplatnit jízdenku JIKORD plus. V Litschau má tato linka návaznosti na linku 760 (JŘ ke stažení ZDE). Na této lince platí tarif vyhlášený Dolnorakouským koordinátorem dopravy (VOR). Na této lince prozatím… Číst vice »
Jízdní řád linky 744 k dispozici na stránkách VOR zde:
https://www.vor.at/fahrplan/fahrplanservices/linienfahrplan/
Vida, kdybych to byl v létě tušil… Ještě nedávno byl jediným způsobem taxík, tak jsme vzali na dovolenou auto.
Trochu putovat taky neškodí. Celoročně jede linka 745 do Litschau ze zastávky Grametten, pěšky je to tam 2,9 km.
https://p2w.vor.at/api/pdf/ttb?line=vor:91745:%20:H:j19
Stadler je schopen vyrobit cokoliv, na JHMD by připadalo v úvahu něco takového https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmarst0415e.pdf , ale bude to strašně drahý – atypické vozidlo, produkce v pár kusech, minimálně částečně to budou vyvíjet a vyrábět fakt Švýcaři, takže švýcarská cena práce… Za současné konstelace vidím pravděpodobnost nákupu nových vozidel pro JHMD jako prakticky nulovou.
Líp už bylo. Jó, Honza byl Honza
pri vsim respektu k honzovi, je salat, ze to neustal. 🙁
Takovej ten co to tuneloval uzavíráním jednostranně nevýhodných smluv? To díky teda. A ve chvíli, kdy byly JHMD v mínusu už tam nebyl. Takhle podnikat je spíš na kriminál.
Petileta smlouva obsahující podmínku nákupu nových vozidel? To je pro obě smluvní strany velmi riskantní chování, když uvazime okolnosti jako atypicnost vozidel, serioznost JHMD, delka volebního obdobi…
bez potvrzení na dalších 10 let do toho žádná banka nepůjde = nyní je nákup nových vozidel ze strany JHMD jen slibem, který má zajistit toto prodloužení krajem
JŘ to ale nezlepší, dva kraje, stejné polit. vedení a okázalý nezájem. Železniční opona spuštěna. Na jih sice turistická atrakce, ale kdyby ji (po vzoru pokusu někdejší pí. Chlebcové) chtěli také zavřít, tak by jim majitelé turistického fundusu asi hezky poděkovali…..
Železniční opona… Ta trať je ale fakt mezi Kamenici a Obratani z hlediska dopravní obsluhy území k ničemu.
Nerekl bych, dost lidi (a bylo bych jich vice kdyby koncepce kraje vysocina za neco stala) jezdi v relaci kamenice – obratan ci cernovice – obratan a to samozrejme s navaznym prestupem na vlak dale. Dalo by se rici ze i dobesov – cernovice a vcelnicka – kamenice za neco stoji. Ale jak rikam, to by musel kraj vysocina zacit pro dopravu neco delat a podivat se na zeleznici jako paterni system a misto soubehu bus+vlak udelat navazne pripoje bus na vlak!
Kolik je to „dost lidi“? Samozrejme „systém“ VHD na Vysočině je katastrofa, na druhou stranu si nemyslím, že při tamní struktuře a hustotě osídlení je tam duvod a prostor pro nějaký systém svozových busu a přestupu na vlaky, např kolem Pelhřimova.
To není. Naopak o víkendu jediné spojení. Autobusů jezdí pár a vlak je skvěle doplňuje. Pocházím odtud a neexistenci úzké bychom pocítili… Ale chápu, že dnes je odborník každý na vše, ať bydlí kdekoliv, a zde se byl tak maximálně projet vláčkem…
EDIT: odpověď pro „Železniční opona… Ta trať je ale fakt mezi Kamenici a Obratani z hlediska dopravní obsluhy území k ničemu.“
Ideálně ještě třetí kolejnice až do Pelhřimova. 😉 I když je to trochu oklikou…
těch „dost lidí“ se vejde do mikrobusu
Ve špičce.
tam (Kamenice – Černovice – Obratáň) někde bývá taková „špička“, že by jí nepobral autobus???
No, ta špička je většinou na ten mikrobus. Jindy by stačil osobák, kde by stejně ještě bylo vzadu volno.
V této části kraje Vysočina je „železnice jako páteřní systém“ čiré blouznění zešílevšího šotouše 🙁
Lidi potřebují jezdit mezi existujícími sídly, zejména do spádových obcí a měst, nikoli na přestupy někam do polí, luk a lesů.
No, tohle nevím, jestli tu některým šotouškům vysvětlíte.
Vrt : furt šotousi ani nevíte kdo to je
Vždy pomůže Necyklopedie, v nutných případech její parodie Wikipedie: https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otou%C5%A1
V Praze nás autobusy vozí do polí k metru Letňany, ó my se máme!
Ono by totiž bylo úplně ideální udělat autobusový terminál uprostřed sídliště!
Postavil si hospodu u silnice, ale chodili mu do ní lidi, že ano:-) Na sídlišti je zastávka špatně, když je nějaká vesnice u lesa a zastávka též u lesa, je to také špatně, když jede obrat prázdný, tak „veze vzduch“, bóže, zde je zase chytro, že by se dalo krájet.
Pán asi úplně nepochopil, ale to nevadí.
Trať mezi Kamenicí a Obrataní z hlediska dopravní obsluhy teprve bude území k ničemu viz jizdní řád 2020, aneb jak cíleným způsobem plynule přejít na autobusovou dopravu.