Jihočeši výrazně přidají úzkokolejce, ta koupí nové vlaky. Hašišbedna má na jihu skončit
Jindřichohradecké místní dráhy se po letech tahanic o peníze dočkají v Jihočeském kraji výrazně vyšší platby za provozování vlaků. Zastupitelstvo
Jindřichohradecké místní dráhy se po letech tahanic o peníze dočkají v Jihočeském kraji výrazně vyšší platby za provozování vlaků. Zastupitelstvo kraje koncem minulého týdne schválilo novou pětiletou smlouvu s JHMD, jejíž součástí je i nákup nových vlaků.
Kraj bude od nového grafikonu platit firmě 125 korun za vlakový kilometr, částka přitom v dalších letech poroste. Za pět let trvání smlouvy bude průměr 138,65 koruny za kilometr. Dnes kraj platí zhruba 87 korun za kilometr. Celkové roční náklady kraje se zvýší z necelých 20 milionů příští rok zhruba o deset milionů.
„Jsme rádi, že se takto Jihočeský kraj rozhodl. Ta částka odpovídá zvyklostem na české železnici,“ uvedl šéf JHMD Boris Čajánek. Připomněl slezskou úzkokolejku z Třemešné do Osoblahy, kde Moravskoslezský kraj platí Českým drahám 156 korun za vlakový kilometr.
„Musíme si uvědomit, že když pro to zvedneme ruku, zvedáme ruku i pro významné navýšení prostředků na dopravní obslužnost,“ uvedla před hlasováním hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD). František Konečný (ANO 2011) zase vyslovil názor, že od Jindřichova Hradce na jih je úzkokolejka fakticky turistickou dopravou, nikoliv dopravou v základní obslužnosti. Smlouva byla nicméně schválena.
Jihočeši se přitom nechtějí smířit se současným vozovým parkem, který stojí na stařičkých lokomotivách 705.9 a úzkorozchodných Balmech. Kraj má také jeden ze čtyř motorových vozů M27.0, kterým se přezdívá ponorka či hašišbedna. Zbylé tři jsou určené pro Vysočinu. Smluvní podmínkou je proto nákup nových vozidel.
S hašišbednou kraj do budoucna vůbec nepočítá, lokomotiva a Balm by měly projít generální opravou a sloužit jako záloha či posila. Provoz pak má stát na třech zcela nových motorových jednotkách, které dopravce koupí. „Vedeme už rok a půl předběžné tržní konzultace a zájemců je hned několik,“ uvedl Čajánek. Podle poradce hejtmanky pro dopravu Ivana Študlara by měla být nová vozidla nasazena v roce 2022. Náklady kraje tak výrazně vzrostou především v letech 2023 a 2024, kdy už se budou platit odpisy nových vlaků.
Kraj také nechce trpět nešvar v podobě nasazování autobusů místo vlaků. „Nová smlouva zavádí přísnější sankce, o nasazení autobusů bude navíc muset dopravce žádat kraj předem,“ doplnil Študlar.
Kraj se rovněž zabýval potížemi, které mají JHMD se Správou železniční dopravní cesty. Ta na základě smlouvy řídí provoz na úzkokolejkách, dopravce ale za službu neplatil. Správa železnic proto vypověděla smlouvu, která tak skončí s koncem září. Ještě v dokumentu ze 17. září, který SŽDC zveřejnila na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, se uvádí, že JHMD dluží po splatnosti k 11. září téměř 1,8 milionu.
Podle Čajánka jsou ale už všechny závazky splaceny a SŽDC bude dál řídit provoz na základě nové smlouvy. Potvrzení o zaplacení dostal podle Študlara i Jihočeský kraj. „S JHMD jednáme a byl jim zaslán nový návrh smlouvy s platností od 1. 10. 2019. Dlužná částka za řízení provozu byla uhrazena. Spolupráce tedy může pokračovat za předpokladu, že do 27. 9. dojde k uhrazení všech zbylých pohledávek,“ potvrdil i mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Jihočeské hejtmanství přitom mělo na stole celkem tři varianty další spolupráce s JHMD. Druhá varianta počítala s generální opravou současného vozového parku, třetí jen s nejpotřebnější opravou a po pěti letech ukončením provozu na úzkokolejce. To ale radní i zastupitelé odmítli. „To by snad bylo lépe už od příštího roku platit místo vlaků autobusy, a ne čekat na zavření dalších pět let. Vyšlo by to levněji. Úzkokolejka je ale fenomén a rádi bychom ji zachovali našim potomkům,“ řekl radní pro dopravu Jiří Švec.
Kraj bude podle něj hledat i do budoucna vzájemně výhodný vztah s JHMD, který by usnadnil firmě pořízení nových vozidel. Dopravci by pro jednání s bankou pomohla zřejmě nejvíc brzká záruka provozu na dalších deset let po roce 2024. Kraj bude muset ale přímé zadání notifikovat v Bruselu, což budou muset znovu schválit zastupitelé. „Usuzuji podle posledního hlasování, že převládá vůle udržet provoz po další léta,“ doplnil Švec.
V mnohem horším postavení je nyní úzkokolejka v kraji Vysočina, kde má JHMD smlouvu do roku 2024. Kraj platí firmě 83 korun za kilometr a o navýšení plateb nechce slyšet s poukazem na platnou smlouvu. Spor, který přerostl až v trestní oznámení na hejtmana Jiřího Běhounka, nevyřešilo ani ministerstvo vnitra. Kraj má dlouhodobě v šuplíku i autobusovou variantu obsluhy území. V případě zániku objednávky na Vysočině je Jihočeský kraj připraven objednávat vlaky alespoň do Kamenice nad Lipou, kde má firma zázemí.