Cestovní ruch Infrastruktura Vodní doprava Zprávy

Jihočeši chtějí lodě až do centra Budějovic, Vltava se má změnit za pět miliard v turistickou tepnu

Plavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz
Plavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz

Zástupci Jihočeského a Středočeského kraje se na pátečním setkání dohodli na společném postupu při prosazování dalšího splavňování Vltavy. Cílem je proměnit 430 kilometrů řeky od pramene na Kvildě po Mělník v turistickou tepnu s funkční infrastrukturou, potřebné investice odhadují na více než pět miliard.

Jihočeská hejtmanka Ivana Stráská zmínila základní priority kraje. Jde především o vybudování přístavní hrany v Českých Budějovicích, zvedacího mostu v Týně nad Vltavou, zajištění plavebních hloubek pod vodním dílem Kořensko a výstavbu lodního výtahu na Orlíku.

„Současně chceme dokončit projektovou dokumentaci pro územní řízení k rozšíření plavební komory Kamýk, výstavbu plavební komory České Budějovice a kompletní projektovou dokumentaci a povolení stavby cyklistické stezky podél Vltavy Lipno – České Budějovice, včetně 30 realizovaných kilometrů,“ doplnila Stráská.

I její středočeská kolegyně Jaroslava Pokorná Jermanová si od dalších investic slibuje oživení oblasti podél řeky. „V první fázi nás čeká pět hlavních cílů. Výstavba minimálně dvou čerpacích stanic pro lodě, dvou míst k vypouštění odpadních vod. Chceme také podpořit vybudování technické infrastruktury karavan kempů, pravidelné čištění řeky a úpravu obslužných sloupků na standardní platební karty,“ sdělila Jermanová.

Hejtmanky tak fakticky vyjmenovaly všechna úzká hrdla, která pro lodě na řece stále zůstávají po nedávných dvoumiliardových investicích do splavnění mezi Českými Budějovicemi a Orlíkem. V Budějovicích lodě končí pod Dlouhým mostem a přes Jiráskův jez se nedostanou do malebného centra; zde proto Jihočeši prosazují zbudování plavební komory. Historický most v Týně nad Vltavou je pro větší lodě příliš nízký, pod přehradou Kořensko provoz v létě kvůli mělčině často zastavuje sucho, současný výtah na Orlíku zvládne přepravu jen malých lodí (do 8,5 metru délky) a Slapy se dají překonat jen na přívěsu za traktorem (lodě do 8,5 metru délky). Kolem řeky zároveň není téměř žádné zázemí pro lodě, chybějí především čerpací stanice.

Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR) v pátek představila i audit, podle kterého by bylo třeba investovat zhruba dalších pět miliard korun; jejich návratnost by pak měla být pět let. „Podle analýzy ekonomického přínosu, posuzujícího mimo jiné údaje z EET o tržbách služeb vázajících se na cestovní ruch v okolí řeky, přinese Vltava za současného stavu do veřejných rozpočtů, což jsou rozpočty státu, krajů, měst a obcí, ročně přibližně čtyři miliardy korun. Po zainvestování, kdy odhad nákladů na realizaci všech navržených opatření směřujících k dokončení vltavské vodní cesty činí pět miliard korun, se přínos do veřejných rozpočtů zvýší o více než miliardu ročně na cirka 5,1 miliardy korun za rok. Návratnost investic tak představuje pět let,“ uvedl ředitel JCCR Jaromír Polášek.

Parník na Hněvkovické přehradě. Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.cz
Parník na Hněvkovické přehradě.
Autor: Jan Šindelář/Zdopravy.cz

Na budějovickém setkání byly vedle Stráské a Jermanové například náměstek ministryně pro místní rozvoj David Koppitz, Vojtěch Dabrowski z ministerstva dopravy, generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala, ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová, ředitel Středočeské centrály cestovního ruchu (SCCR) Marek Černoch, náměstek českobudějovického primátora Viktor Vojtko, starosta Hluboké nad Vltavou a senátor Tomáš Jirsa, místostarosta Českého Krumlova Martin Hák, poslanec Jan Zahradník a zástupci několika turistických destinací v okolí Vltavy.

„Je třeba zajistit, aby plavidla, a to i plavidla rekreační, měla zpřístupněna vltavskou vodní cestu dále než pouze k hrázi Slapské přehrady, kde v tuto chvíli není ani žádný významný cíl,“ řekl například Dabrowski z MD.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Scota
Host
Scota

A kdy bude hotová dálnice D3 do Rakouska?

Ušatá
Host
Ušatá

A pak že nejsme bohatý stát, když na takové nesmysly jsou miliardy. Asi není do čeho investovat!

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nedá mi to a musím napsat něco, co snad ani redakce nebude považovat za vulgární urážku, protože nikoho nejmenuji: slepice co nejrychleji zavřít do dobře odhlučněného kurníku, aby jejich kvokání nebylo slyšet ven.
Je 10:48 hodin, tak jsem zvědav zda a jak dlouho tady ten můj návod vydrží …

Gejza
Host
Gejza

Teď už vím, koho Zeman myslel, když hřímal „Tahle země je naše“. Myslel jachtaře, kterým se za peníze ostatních postaví všude kanály, aby mohli brázdit republikou…

David K.
Host
David K.

No to má logiku. Silnice sem nevedou, železnice taky ne, tak si stavíme letiště a přístavy. V Českých Budějovicích by chtěl žít každý, ale jezdit sem, to je jen pro otrlé.

Přemek
Host
Přemek

Shrnutí: Snížený srážkový úhrn ohrožuje především zásoby podzemní pitné vody a následně zemědělskou produkci potravin i chov zvířat. Proto je součástí vládní strategie zvýšení absorbční schopnosti půd, posílení přírodě blízkých opatření v povodí vodotečí a celkově zcela adekvátní úsilí zadžet vodu v krajině. naptori tomu se patra komerčních vodáků neustále snaží přivést více vody do řek a tam je udržet na úkor vody v krajině a v podzemí. Vyzývám ctěné obecenstvo, aby se vyjádřilo k tomu, co je nám více potřeba – pitná voda, stabilní zemědělství a vitální krajinné biosystémy nebo doprava substrátu po řekách? Podle toho i volme. Národně… Číst vice »

Jaroslav
Host
Jaroslav

To je pane pěkná pitomost. Asi nikdo nezpochybňuje nutnost udržet vodu v krajině. Voda do řek stejně doteče, čím pomaleji to bude, tím lépe. Nikdo nestojí o to, aby se déšť ihned spláchnul do řeky a byly povodně. Jinak přehrady, jezy a rybníky také zadržují vodu v krajině a zvyšují hladinu podzemní vody v okolí.

Hanzi
Host
Hanzi

Tak úprava Labe za Děčínem pro celoroční plavbu, která má celkem nějaký ekonomický smysl je problém, ale hrabat se v řece, po které to dál jak k Šumavě stejně nikdy nepůjde, na to by se peníze našli. Dohrabte raději tu D3 do Rakouska a ku Praze, tam to smysl má, řeku nechte řekou, protože názorný příklad toho jak si upravené koryto stejně najde svojí cestu byl 2002 v Kralupech n/Vlt.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Problém s jezem v Děčíně není ve financích, ale v obstrukcích ekoteroristů.
Úpravy na řece nad Prahou jsou z turistického hlediska, nikoliv z hlediska nákladní dopravy.
A úpravy řeky a okolí nad ČB k Lenoře jsou pro vodáky a cyklisty.

K.S.
Host
K.S.

Pokud nenajdou způsob jak v krajině nad Orlíkem zadržet cca 500-700 milionů kubíků, tak jim ten výtah bude časem k ničemu, protože se bude muset vybabrat voda z Orlíku vůbec pro výrobu elektřiny a udržení průtoků.

Jan Pytela
Host
Jan Pytela

V jižních Čechách by napřed mohli vyřešit současné kempy. Jídlo jenom do plastových talířů, no když jsem viděl ty obrovské popelnice, tak mi bylo smutno.

Tronda
Host
Tronda

Je vidět, že jihočeský kraj řeší v dopravě ze všeho nejdřív především to nejdůležitější, jako letiště nebo parník do Prahy, takové ty detaily jako nejezdící vlaky a autobusy jsou zcela nepodstatné.

Alf
Host
Alf

Zajímalo by mne, jak JCCR vyvěštila z EET příjmy navázané na řeku. Vodácké hospody a kempy nad Budějcema protočí za sezónu nižší jednotky mld., ale to je charakterem jako jiná řeka. Tam se podniká i bez státních investic. Jestli si náhodou nepomohli čísly odtud, protože jinak netuším, kde by se to nabralo. Návratnost 5 let je podezřele „zázračná“, to už by se tam hrnuli i soukromí investoři.

Alf
Host
Alf

Dodatek: muselo by se to všechno vyrejžovat během sezóny dlouhé cca 3 měsíce v roce, kdy je navíc voda v řece zelená a smrdutá.

-TR-
Host
-TR-

Společně s letištěm je toto obří tunel na veřejné peníze.

Na jednu stranu se tady leckteří rozčilují nad údajně nevyužívanými a prázdnými lokálkami, ale takové rozhazování peněz jim vůbec nevadí, často to ti samí i podporují.

Provoz na lokálce představuje ve výsledku daleko menší ztrátu peněz, protože dráha představuje pro region nějakou přidanou hodnotu. Provoz vlaků je často podpůrným faktorem pro rozvoj cestovního ruchu. Toho, který je u nás nejčastější – vnitrostátní jednodenní výlety.

Sám jsem zvědavý, jak se rozhodování jihočeských politiků podepíše na výsledcích krajských voleb, které proběhnou příští rok.

čecháček
Host
čecháček

Dovolim si vám oponovat, je tu řada lidí, včetně mě, který sejří jak lokálky pro nikoho, tak vododálnice pro nikoho, tak letišťátka pro nikoho. 😀

MildaIV
Host
MildaIV

Pokud se ty výtahy pro lodě zaplatí z poplatkú za vyzdvižení lodě tak jsem pro 🙂 Ideálně jako PPP projekt, aby to stát nic nestálo, když to ekonomicky nevyjde.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Příjem je hlavně z výroby elektrické energie.

Kubrt
Host
Kubrt

Lodní výtah vyrábí elektrickou energii?

Jaroslav
Host
Jaroslav

Pokud se bavime o Slapech a Orliku, tak tyto prehrady vyrabi elektrickou energii. Lodni vytahy, ktere byly soucasti stavby nebyli nikdy dokoncene. Ted se tedy jen dobuduje neco, co melo byt uz davno hotove a z elektricke energie jiz nekolikrat zaplacene.

Kubrt
Host
Kubrt

Aha. Zajímavá teorie, ale s nulovým praktickým dopadem. U těch výtahů, troufám si odhadovat, bude nákladná zejména ta investice (která dosud neproběhla, resp. nebyla dotažena do konce (Orlík)), vlastní provoz už bude tím poplatkem za proplavení ufinancovatelný.

Jaroslav
Host
Jaroslav

Díváte se na to ze špatného úhlu pohledu. Pokud si někdo na vodní cestě postaví překážku, tak musí nějakým způsobem zajistit proplavení a to na vlastní náklady. V současné době je převoz lodí nějakým způsobem řešen, ale jen s limitujícími parametry viz- délka 8,5m a 3,5t.

Kubrt
Host
Kubrt

Copak můj úhel pohledu, ale ČEZ jako provozovatel elektrárny a tedy zřejmě hlavní beneficient z přehrady, jak se na to bude koukat? 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Ale takhle se na to opravdu dívalo od doby Karla IV., který nařídil mlynářům udržovat na jezech vorové propusti. Dodržovalo se to až do 2. světové války (Vrané a Štěchovice s plavebními komorami), pak už jen omezeně (Kamýk, Kořensko) a pro Slapy a Orlík se to naprojektovalo, ale nikdy nerealizovalo (krom malých lodí přepravovaných na suchu). Hněvkovice měly plavební komoru nevystrojenou. Byl to prostě moc drahý špás. 🙂

Kajman
Host
Kajman

Což bude i nadále, pokud nějakého cvoka skutečně napadne to realizovat…

Martin V.
Host
Martin V.

O kus níž mám odkaz na ŘVC, ten nápad stále žije. 🙂 Je to sice šíleně drahé, ale oproti D-O-L si realizaci dokážu představit.

K.S.
Host
K.S.

Pán bůh s námi a D-O-L pryč! Hrát si tu s lodní dopravou na jih, zejména pokud bude kvalitní železnice, je trochu nesmysl. Výletní lodě to těžko zaplatí a pro nákladní dopravu to zajímavé nebude.

Marek
Host
Marek

nevím jak na jiných přehradách, ale na Orlíku vyváží ty lodě povodí Vltavy zdarma…

liberal shark
Host
liberal shark

Od doby Karla IV platí zákon, že ten, kdo postavil v řece překážku plavbě, musí umožnit průjezd zdarma.

čecháček
Host
čecháček

Předpokládám, že dalším návazným krokem je zkapacitnění Schwarzenberského kanálu. Tyjo, my z těch jižních Čech tu středoevropskou Panamu ještě jednou uděláme!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Průplav Labe – Vltava – Große Rodl – Dunaj! A pak ještě vodní cesta Sázava – Svratka, lodní tunel Šindelný vrch! A budeme jako v Anglii! Teda až na to pobřeží…

PetrB
Host
PetrB

Kdyz uz, tak splavnit i Otavu z Pisku na Orlik 😂😂😂

PetrB
Host
PetrB

S těmi cyklobusy je to totiž tak trochu jinak. Kraj vyhlásil dotaci Podpora rekreační dopravy na území Jihočeského kraje, do níž se mohl přihlásit i GW bus, který provozuje systém Cyklotrans, to že to neučinil je jeho chyba. Ne chyba kraje. Cílem bylo, aby dostal šanci každý dopravce a ne jen GW bus.
http://www.dotacni.info/podpora-rekreacni-dopravy-na-uzemi-jihoceskeho-kraje/

Jackub
Host
Jackub

Tak proč tam nakonec žádné cyklobusy jezdit nebudou?

PetrB
Host
PetrB

No protože GW bus nepodal zadost o dotaci na Krajsky urad, on totiz nejspise cekal, ze mu to rovnou automaticky spadne do klina…

Jackub
Host
Jackub

A proč se o tu dotaci nepřihlásili jiní dopravci?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale to, že „kraj“ vyhlásil tu dotační akci, přece neznamená, že když se nikdo o dotace nepřihlásil, nemůže „kraj“ tu „cyklodopravu“ objednat u někoho sám – zejména má-li k tomu zřízen „Jikord“.

PetrB
Host
PetrB

To co jsem uvedl vyse mi rekla sama hejtmanka Stranska, dalsi info nevim. Pokud uvedla, ze chteli timto zpusobem dat sanci vicr dopravcum, vyplyva z toho, ze to nechteli rovnou priklepnout GW busu…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To jsem pochopil, ale mohou přece hledat i sami dál a ne jen cyklisty „hodit přes palubu“, když se nikdo (bůhvíproč) nenabídl sám a vůči GW busu mají averzi: přijde mi to do „kraje“ docela nepěkné.

VRT
Host
VRT

Železničním tratím nevyjde ekonomika a tomuhle nesmyslů ano? Chápete to někdo?

Medvěd
Host
Medvěd

Jo, přístupová smlouva k EU (tajná?? neveřejná ??? = budeme mít jen turistický ruch + výroba malých automobilů. Ostatní dělá zbytek EU. Finito morto……

Vy nevíte , že na jihu vládnou BUSy? Jsou lacinější ! Vládnou nám ekonomové . Plní zadání a berou za to prémie.

Turismus je uživí……………. turista přiletí letadlem, popojede lodí na Hlubokou, prohlídne zámek ZOO a odjede autobusem do Krumlova. Já byl Španělsku a z Madridu do Toleda, Malagy jsem jel AVE (vlakem). Žádný autobus………… klídek.

čecháček
Host
čecháček

Na tohle maj údaje z Bonzačky, a ještě se tim chluběj. Tak to prostě musí bejt pravda! Alternativní možnost, že by to byla nějaká účelovka (pro někoho) je jistě zcela vyloučená.

Richard P.
Host
Richard P.

To uz potom koupit nejake ponorky a aspon jednu letadlovou lod na Lipno. Czech NAVY. Sorry jako,ale ja uz nemuzu. 🙂

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

To kdybych tak přišel do banky, že chci půjčit 5 mld základního kapitálu, se kterým rozjedu podnik, který bude valit miliardu ročně, tak by asi hned volali Chocholouška…:-)

Bernardová
Host
Bernardová

To je další úžasný nápad 😲, kam na to chodí ? Že by dobře placený poradce?

jirka
Host
jirka

Chimery??? Ti Cesi se snad uplne zblaznili. Ten kousek dalnice se stavi od 2014 a tady chteji schiffy na Moldau. No tak pred 100 lety kdyz tam bydleli nemci, tak asi jo. Ale ted?

liberal shark
Host
liberal shark

Nebýt německých komunistů, nacistů a ekologistů, tak je České království na úrovni Švýcarska a Singapuru.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Články z jižních Čech mě poslední dobou začínají fakt bavit. Zrušené cyklobusy, letiště, lodě… Se tam letos vydám a snad na druhý konec republiky přivezu ten záhadný „matroš“ co na jihu berou. Letos ještě vlakem, za pár let budu přemýšlet zda letadlem, nebo lodí…😂😁🤣

liberal shark
Host
liberal shark

Stavte se na Hluboké v hospodě U Huberta a potkáte místního Capo di tutti capi. Ten to všechno řídí.

Partneři



CSCARGO