Jihoafrické aerolinky SAA míří po 86 letech ke krachu, stát jim už další peníze nepošle

Airbus A340 společnosti South African Airways. Foto: Star AllianceAirbus A340 společnosti South African Airways. Foto: Star Alliance

Svým vztahem se státem jihoafrické aerolinky South African Airways dlouho připomínaly italskou Alitalii. Dlouhodobě nevydělávají, ale vždy přišel stát, který

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Nicky

Správný postup, co s takovým dopravcem…
Co bude následovat? Nic dramatického – linky obsadí jiní dopravci, kteří to budou lépe umět.
Napadá mě Ethiopian, něco obsadí aerolinky ze zálivu a pořád zůstává prostor pro nějaký místní lowcost (alá Wizzair).
Určitě se nestane, že by tam zůstaly ty linky neobsazené.

FlyingJ

Jaké linky máte na mysli? Afrika neni Evropa a aerolinky si bez bilaterálních smluv nemůžou litat kde se jim zachce. Ethiopian i aerolinky ze zálivu mohou maximálně posílit frekvence ze svých bází. A nízkonákladovky, ty jsou v JNB jen tři, každá létá jen do 7 destinací a jedna navíc patří přímo SAA. Já si naopak myslim že těch linek by zůstalo volnejch dost.

Nicky

Tohle je typický příklad jako Alitalia – aerolinka nabobtná vlivem politických a sociálních opatření do takových rozměrů, že ztrácí konkurenceschopnost a je trvale ztrátová. Tohle řešení nikam dlouhodobě nevede a krach bývá vždy pozitivní impulz ke vzniku nového subjektu. Je to nejbohatší země kontinentu, tak se určitě nějací investoři najdou.

Anonymus

Nechat krachnout a nechat to na trhu. Cela oblast stredni a jizni Afriky holt prijde o dopeavce. No a co? Kam by ti lidi stejne litali. Tam je to furt jak v dobe otrokarstvi…

FlyingJ

Kam by ti lidi lítali? Co vám je do toho? SAA přepravují ročně 10 milionů cestujících, podobně jako třeba LOT, zákazníků mají dost. Žijete 9 tisíc km daleko ale chytrej jste evidentně víc než místní.

jirka

no a ted butede všichni lítat maximálně do… konečně 🙂

Anonymus

Proc dotovat nevydelecny podnik? Proc letaji za danove penize do destinaci, ktre jsou ztratove? Proc,kdyz v JAR zije rada negramotnych pod hranici chudoby?

mata

Škoda jich bývala to super aerolinka

Ales

Cesky stat by mel postupovat stejne. Neni co zachranovat a neprodluzovat agonii zvanou CSA. Stejne situace bude stejna za 1-2 roky. Kdyz si to neumi na sebe vydelat, holt tak to nemuze existovat. Chybet mi nebudou, clovek si rychle najde nahradu nekde jinde.

jirka

no ono není divu, ceny letenek jsou dnes za hubičku to dříve nebylo, lítat byl v podstatě luxus a tomu odpovídaly i ceny, nebylo to prokaždého, stejně tak to bylo aerolinkama, bylo jich nekolikanásbně méně než dnes
stavy jaký byl doted nešel dlouhodobě provozovat

Milan_86

To je určitě částečně pravda, ale taky se změnily klíčové ukazatele: úspornější letadla, zvýšení load faktoru, častější rotace letadel i posádek, snížení nákladů elektronizací a podobně.

jjjj

to je samozrejme taky fakt, nadruhou stranu pribylo spousta poplatku (emise, prelety, atc, letisti atd atd atd), cena letadel a nahradnich dilu, udrzovani ruznych certifikaci.
Rozhodne to neni tak jednoducha zalezitost jak si kazdej mysli

Milan_86

Právě že to jednoduché není vůbec. Cena letenka je extrémně složitá kalkulace. Před 60 lety by existovala kniha, kdy by aerolinka věděla, že let Praha – Moskva stojí X korun. A stála by tolik nezávisle na datu (berze s rezervou) a obsazenosti. Dneska o ceně rozhoduje algoritmus a rozhodně umí spočítat právě všechny tyhle taxy, které u kratších letů obvykle tvoří většinu ceny.

Jiří Kocurek

Jojo, dřív automobilky vydělávaly, automobil byl luxus.
Dneska si automobil může dovolit každý, takže se v tomto oboru nedá vydělávat. (Škoda auto platí na dani ze zisku 9 mld. Kč)

Nekdo

to stejné platí pro veškerou elektroniku, většinu jídla (i bílá mouka byla kdysi luxusní tovar, o rafinovaném cukru nebo bramborech nemluvě), většinu textilu, všechny boty, stavební materiály kromě hrubě otesaných klád… co tam máte dál?

Cestující LBC MHD

Tak to je smutné. A to byly dobré aerolinky. U nás jsou šmejdské aerolinky a směřuje to k tomu, že se na ně budou skládat daňoví poplatníci, jak na nějaký národní poklad. Nejvyšší čas udělat pápá a poslat je do kopru.

Anonymus

Dobre aerolinky,kdyz od roku 2011 furt ve ztrate? Tam musela byt korupce uredniku,kdyz to dotoval stat z vlastni kapsy. Lepsi nechat krachnout.

Jirka B.

No tak ono taky záleží z jakého pohledu se na ty „dobré“ a „špatné“ díváte, zda z pohledu ekonoma, nebo třeba z pohledu cestujícího a dovolím si tvrdit, že oba pohledy diametrálně odlišné.

Milan_86

Smutný příběh, ale COVID byla jen poslední ťafka. Bohužel na africkém kontinentě snad s vyjímkou Ethiopian moc aerolinek, které bych v klidu využil, nezůstalo.

Daniel

RwandAir ma taky nakroceno k uspechu.

Ilja

Nebál bych se k Ethiopian doplnit Royal Air Maroc a EgyptAir, jako poměrně úspěšné africké aerolinie.