Ano, treba to, ze by to byl lokalni CZ vyrobce (7% bodu), EU (5%) … jsou to verejny penize. Odvody od zamestnancu aspon zustanou a nemusi se resit dalsi veci. Navic v ramci EHP/EU jedou stejny normy.
Tak normy pochopitelně musí splnit i výrobce z třetí země. A o té lokálnosti lze také pochybovat, kdejaký evropský výrobce v tom Turecku stejně vyrábí.
1) Turecko není součástí jednotného trhu EU, ani evropského hospodářského prostoru. To, že má zavedeno mnoho EU norem, CE označování, a je celkově v mnoha oblastech kompatibilní, je věcí jeho dobrovolnosti a dílem také někdejších přístupových rozhovorů.
2) Lokální výrobce není poslední přeprodejce (Váš příklad s Bozankaya ČR s.r.o.). Při hodnocení se posuzuje, kolik % hodnoty výrobku kde vzniklo. A požadavek, aby např. 50 % hodnoty výrobku vzniklo na lokálním trhu, je v tendrech ve světě velmi častý. Akorát u nás (ČR) se s ním neumí moc pracovat.
Libor Zima
4 měsíců
Já myslím, že by se těmito „výběrovými řízeními“ měl zabývat Úřad na ochranu hospodářské soutěže, protože toto hospodářskou soutěž na trhu jednoznačně narušuje.
Zlámalík
4 měsíců
Být Turky, tak to žaluju. Resp. žádám o uvěřitelné zdůvodnění. Před lety naši prskali, že se nedá vyhrát tendr „na západě“ a teď děláme my to samý dalším. Klasika.
No, asi si zadavatel zjistil, v jaké kvalitě jsou výrobky z Turecka dodávány. Praha by mohla ohledně „Turecké“ části elektrobusů vyprávět. Bohužel cena není vždy to nejlepší kritérium…
Jasně a proto má ICOM Jen vozy z Turecka. Tyhle kecy mě fakt serou. A že v Bratislavě nemají problémy s tureckými vozy…
Jackub
4 měsíců
Tak k čemu ta výběrová řízení jsou? Kolikrát tady čtu posměšné poznámky k výběrkům například na Balkáně, že jsou zmanipulovaná a šitá a míru a u nás tohle. Najdi deset rozdílů… 🤪🤦♂️ Tak na co si to tady hrajeme a jiným se posmíváme, že jsou zaujatí a my že jsme rozvinutější??! 😳🤔🙄
JakubN
4 měsíců
Turci se na to priste vykaslou, coz Skoda vi a posle nabidku 180 milionu.
Ja sem zastance toho, ze by z verejny penize nemely jit do ruznych autoritativnich rezimu … Belorusko, Turecko, Cina … jo, nekdy je neco o 5% levnejsi, ale fakt chceme municipality tlacit do toho, aby to pak posilali do zemi, kde se pacha genocida?
JakubN
4 měsíců
Vsichni se boji udelat poradne vyberko, kde neni cena nejdulezitejsi parametr a pak se divi, ze jim vyhraje nekdo koho nechteji, protoze jim nevyhovuje v jejich predstavach.
Když utrácím veřejné peníze, tak si ale nemůžu vybírat KOHO chci, ale CO chci. Když pak vypíšu výběrko s kritériem cena, tak to znamená, že chci co nejlevnější trolejbus, a když to pak zruším, tak to prostě smrdí…
Já si bohužel nemyslím, že by tam primárně byla motivace obavou z kvality. To lze ostatně ošetřit parametry a sankcemi. Tomuto tématu se věnuje dlouhodobě ČS Dopravák a např. u tramvají pro polský Olsztyn píše, že navzdory obavám se turecké ukázaly jako velmi spolehlivé. Na druhou stranu i tam celkem podezřele nevyužili opci a místo toho udělali výběrko s mnohem vyšší předpokládanou cenou. Obávám se, že motivací je čistě aby vyhrál domácí výrobce, nakolik ten tomu jde nějakou „ekonomickou motivací“ naproti, je druhá věc – nechci vznášet křivá obvinění. Fakt je, že v menším měřítku je tenhle přístup vidět třeba… Číst vice »
Motivace jsou obavy z neznámého a známé, ale předražené nevadí…
Medved
4 měsíců
Asi dostanu spoustu minusů, ale asi to chování DP chápu. Turecká karoserie Temsa se ukázala jako velmi problemová a tak se DP bojí a nechtějí řešit zbytečné problémy. Kor když se Turek hlásí s výzbroji Cegelec, která se v Praze též ukázala jako problémová.
Vážně argumentujte Streerwayem? Jaké už mají zpoždění? Jaké s jejich provozem má DPP problémy? Zrovna Streetway je sakra omyl Iveca.
Zpoždění rok a další 3/4 roku ladění a poruch neni dobrá vizitka trolejbusové výzbroje Celegec.
Nevím; proto tam mám otazník 🙂
Hlavním smyslem mého příspěvku bylo, že špatná zkušenost s Temsou v Praze se nedá jednoduše extrapolovat na celý turecký automobilový průmysl.
Protože si Škodovka vybrala nesprávnou karoserii pro těžký elektrobus, tak jsou automaticky turecké trolejbusy od jiného výrobce špatné? To je docela velký mentální kotrmelec.
Dnes ráno jsem se vezl ostravskou 36Tr a překvapivě to nevrzalo ani nekvílilo jako pražské 36BB. U Cegelecu byl problém s dodáním, nikoliv s provozem. Ostatně poslední dobou už jezdí 58 plně elektricky, dneska je tam jeden náhradní bus.
Zmiňují tu někde kvalitu či nekvalitu Tureckých trolejbusů?? Ja jen píšu, že po zkušenostech z jiných měst viz DPP a Streetway a DPP a Temsa se nedivím, že se DP bojí Tureckých výrobků tak mi laskavě nevkládejte slova do úst pane mentální kotrmelče!
Nejsou ty problémy výzbroje Cegelec v Praze takovou urban legend, podporovanou navíc příznivci Škodovky? U trolejbusové výzbroje Cegelec (nejen) pro Prahu byl pokud vím problém hlavně s pozdním dodáním. Počáteční poruchy trolejbusů ale mívaly příčiny spíš v jiných komponentech.
A je to kvůli výzbroji, nebo třeba kvůli pomocným pohonům nebo dveřím? Nemá náhodou DPP na lince 59 větší rezervu nad turnusovou potřebu oproti lince 58? Já to nesleduju ale Juraj tu píše že linka 58 jezdí už také víceméně elektricky, dnes bus na jednom pořadí.
Co jsem to sledoval, tak na lince 59 se vypravuje větší podíl vozů, tam je rezerva menší.
Jinak víceméně elektricky znamená, že někdy 2 až 3 týdny zpět na lince 58 jezdilo více autobusů než trolejbusů.
A v Bratislavě mají turecké autobusy problémy? V Budapešti mají problémy? A jaká je spolehlivosti nových trolejbusů Škoda v Bratislavě? Mě, prostě vyhrál někdo „špatný“ a nyní se hledají důvody.
Nose Peak
4 měsíců
Vyhlásili soutěž o nejnižší cenu….a on to vyhrál ten nejlevnějšî…
Ono to tak jednoduché, jak si myslíte není. Bohužel naše zákony to vyžadují. Že je to špatně jít na nejnižší cenu, To je realita. Jenže právě na tu nejnižší cenu všichni slyší, a hlavně třeba voliči protože mají pocit, že stát, kraj, město zbytečně neutrácejí.
Ne, naše zákony to nevyžadují, cena nemusí být jediný parametr. Dá se soutěžit na kombinaci různých parametrů včetně technických, místo ceny můžou být náklady životního cyklu, možností je spousta. Technické požadavky se dají řešit v rámci kvalifikačních kritérií.
Které zákony to vyžadují? A opravdu voliči slyší na to, že je město chce vozit v tom nejlevnějším co to šlo?
Gajda
4 měsíců
Za todle by měli být taky pokuty a pěkně vysoký. To, že vyhraje někdo kdo neměl, tak se to zruší je náš národní sport. A když už potřebujou, aby vyhrál někdo, tak maj k tomu upravit podmínky, ve spoustě měst to umí. V Ústí to vždycky vyjde na Škoda+Solaris.
Dodáme vám trolejbus jakéhokoliv výrobce, pokud bude mít ve znaku okřídlený šíp.
Nejde to řešit jednoduše podmínkou, že výrobce musí být z EU/EHP?
Ano, treba to, ze by to byl lokalni CZ vyrobce (7% bodu), EU (5%) … jsou to verejny penize. Odvody od zamestnancu aspon zustanou a nemusi se resit dalsi veci. Navic v ramci EHP/EU jedou stejny normy.
Tak normy pochopitelně musí splnit i výrobce z třetí země. A o té lokálnosti lze také pochybovat, kdejaký evropský výrobce v tom Turecku stejně vyrábí.
Jako třeba všechny ty Mercedesy vyrobené komplet v Turecku, kterými Icom na Vysočině už dávno nahradil Karosy domácí výroby…
Dvě slova: jednotný trh.
Je zajímavé, jak jsou všichni horliví protekcionisté, ale jen do doby, než to recipročně dopadne na české exportéry.
Jo a podle čeho se hodnotí lokální CZ výrobce?
Co když to bude Iveco? Crossway ano, ale Urbanway ne? A když to bude Bozankaya ČR, s.r.o.?
1) Turecko není součástí jednotného trhu EU, ani evropského hospodářského prostoru. To, že má zavedeno mnoho EU norem, CE označování, a je celkově v mnoha oblastech kompatibilní, je věcí jeho dobrovolnosti a dílem také někdejších přístupových rozhovorů.
2) Lokální výrobce není poslední přeprodejce (Váš příklad s Bozankaya ČR s.r.o.). Při hodnocení se posuzuje, kolik % hodnoty výrobku kde vzniklo. A požadavek, aby např. 50 % hodnoty výrobku vzniklo na lokálním trhu, je v tendrech ve světě velmi častý. Akorát u nás (ČR) se s ním neumí moc pracovat.
Já myslím, že by se těmito „výběrovými řízeními“ měl zabývat Úřad na ochranu hospodářské soutěže, protože toto hospodářskou soutěž na trhu jednoznačně narušuje.
Být Turky, tak to žaluju. Resp. žádám o uvěřitelné zdůvodnění. Před lety naši prskali, že se nedá vyhrát tendr „na západě“ a teď děláme my to samý dalším. Klasika.
No, asi si zadavatel zjistil, v jaké kvalitě jsou výrobky z Turecka dodávány. Praha by mohla ohledně „Turecké“ části elektrobusů vyprávět. Bohužel cena není vždy to nejlepší kritérium…
Jasně a proto má ICOM Jen vozy z Turecka. Tyhle kecy mě fakt serou. A že v Bratislavě nemají problémy s tureckými vozy…
Tak k čemu ta výběrová řízení jsou? Kolikrát tady čtu posměšné poznámky k výběrkům například na Balkáně, že jsou zmanipulovaná a šitá a míru a u nás tohle. Najdi deset rozdílů… 🤪🤦♂️ Tak na co si to tady hrajeme a jiným se posmíváme, že jsou zaujatí a my že jsme rozvinutější??! 😳🤔🙄
Turci se na to priste vykaslou, coz Skoda vi a posle nabidku 180 milionu.
Spíš nové VŘ bude mít upravené podmínky a nebudou moct se přihlásit…
Ja sem zastance toho, ze by z verejny penize nemely jit do ruznych autoritativnich rezimu … Belorusko, Turecko, Cina … jo, nekdy je neco o 5% levnejsi, ale fakt chceme municipality tlacit do toho, aby to pak posilali do zemi, kde se pacha genocida?
Vsichni se boji udelat poradne vyberko, kde neni cena nejdulezitejsi parametr a pak se divi, ze jim vyhraje nekdo koho nechteji, protoze jim nevyhovuje v jejich predstavach.
Bojí? Čeho? Spíš to neumí, což je dost tristní.
Když utrácím veřejné peníze, tak si ale nemůžu vybírat KOHO chci, ale CO chci. Když pak vypíšu výběrko s kritériem cena, tak to znamená, že chci co nejlevnější trolejbus, a když to pak zruším, tak to prostě smrdí…
Pokud si dobře nadefinují v DP CO chtějí, tak jim značka může být jedno. I v Turecku jsou továrny, které dělají kvalitní karoserie.
Já si bohužel nemyslím, že by tam primárně byla motivace obavou z kvality. To lze ostatně ošetřit parametry a sankcemi. Tomuto tématu se věnuje dlouhodobě ČS Dopravák a např. u tramvají pro polský Olsztyn píše, že navzdory obavám se turecké ukázaly jako velmi spolehlivé. Na druhou stranu i tam celkem podezřele nevyužili opci a místo toho udělali výběrko s mnohem vyšší předpokládanou cenou. Obávám se, že motivací je čistě aby vyhrál domácí výrobce, nakolik ten tomu jde nějakou „ekonomickou motivací“ naproti, je druhá věc – nechci vznášet křivá obvinění. Fakt je, že v menším měřítku je tenhle přístup vidět třeba… Číst vice »
Motivace jsou obavy z neznámého a známé, ale předražené nevadí…
Asi dostanu spoustu minusů, ale asi to chování DP chápu. Turecká karoserie Temsa se ukázala jako velmi problemová a tak se DP bojí a nechtějí řešit zbytečné problémy. Kor když se Turek hlásí s výzbroji Cegelec, která se v Praze též ukázala jako problémová.
A turecké karoserie Intouro, Streetway, Bozankaya se ukázaly jaké? Trabant, Audi, všchno stejněj německej šmejd!!
Výzbroje Cegelec v Praze fungují dlouhá léta bez problémů, ty trolejbusy SOR už se taky stabilizovaly.
Vážně argumentujte Streerwayem? Jaké už mají zpoždění? Jaké s jejich provozem má DPP problémy? Zrovna Streetway je sakra omyl Iveca.
Zpoždění rok a další 3/4 roku ladění a poruch neni dobrá vizitka trolejbusové výzbroje Celegec.
Já zejména argumentuju tím, že ne všechno, co se vyrobí v jedné zemi, je na stejné úrovni.
A jaké jsou zkušenosti s Bozankayou odjinud?
Nevím; proto tam mám otazník 🙂
Hlavním smyslem mého příspěvku bylo, že špatná zkušenost s Temsou v Praze se nedá jednoduše extrapolovat na celý turecký automobilový průmysl.
Jako by ty všechny BN, NB, Citybusy či všechny Karosy neměly na začátku dětské nemoci. A teď už lynč, lynč! 😀
dlouhá léta? Tak to si nepamatuji že by jezdili trolejbusy které by DP vlastnil více jak 2 roky. Citybus nemá výzbroj Cegelec.
Od roku 2000 v tramvajích T3RP.
To jsou trolejbusy?
Nejsou. Když se bavíme o elektrických výzbrojích Cegelec, nevidím rozdíl v tom, zda je namontovaná v tramvaji či trolejbusu.
Protože si Škodovka vybrala nesprávnou karoserii pro těžký elektrobus, tak jsou automaticky turecké trolejbusy od jiného výrobce špatné? To je docela velký mentální kotrmelec.
Dnes ráno jsem se vezl ostravskou 36Tr a překvapivě to nevrzalo ani nekvílilo jako pražské 36BB. U Cegelecu byl problém s dodáním, nikoliv s provozem. Ostatně poslední dobou už jezdí 58 plně elektricky, dneska je tam jeden náhradní bus.
Zmiňují tu někde kvalitu či nekvalitu Tureckých trolejbusů?? Ja jen píšu, že po zkušenostech z jiných měst viz DPP a Streetway a DPP a Temsa se nedivím, že se DP bojí Tureckých výrobků tak mi laskavě nevkládejte slova do úst pane mentální kotrmelče!
Temsa jsou špatné i jako klasické busy, jednou cesta Flixbusem a stačilo. Rány při každé menší nerovnosti.
Ale když se Škoda v ČR hlásila do VŘ s 36Tr a vyhrávala, tak VŘ nikdo nerušil.
Zde přece nejde o karoserie Temsa. Bozankaya je jiná společnost. S jiným výrobkem.
Nejsou ty problémy výzbroje Cegelec v Praze takovou urban legend, podporovanou navíc příznivci Škodovky? U trolejbusové výzbroje Cegelec (nejen) pro Prahu byl pokud vím problém hlavně s pozdním dodáním. Počáteční poruchy trolejbusů ale mívaly příčiny spíš v jiných komponentech.
Tak však se můžete sám přesvědčit, že autobusová záloha jezdí na lince 59 velmi zřídka a na lince 58 v podstatě stále.
A je to kvůli výzbroji, nebo třeba kvůli pomocným pohonům nebo dveřím? Nemá náhodou DPP na lince 59 větší rezervu nad turnusovou potřebu oproti lince 58? Já to nesleduju ale Juraj tu píše že linka 58 jezdí už také víceméně elektricky, dnes bus na jednom pořadí.
Co jsem to sledoval, tak na lince 59 se vypravuje větší podíl vozů, tam je rezerva menší.
Jinak víceméně elektricky znamená, že někdy 2 až 3 týdny zpět na lince 58 jezdilo více autobusů než trolejbusů.
A v Bratislavě mají turecké autobusy problémy? V Budapešti mají problémy? A jaká je spolehlivosti nových trolejbusů Škoda v Bratislavě? Mě, prostě vyhrál někdo „špatný“ a nyní se hledají důvody.
Vyhlásili soutěž o nejnižší cenu….a on to vyhrál ten nejlevnějšî…
Ono to tak jednoduché, jak si myslíte není. Bohužel naše zákony to vyžadují. Že je to špatně jít na nejnižší cenu, To je realita. Jenže právě na tu nejnižší cenu všichni slyší, a hlavně třeba voliči protože mají pocit, že stát, kraj, město zbytečně neutrácejí.
Ne, naše zákony to nevyžadují, cena nemusí být jediný parametr. Dá se soutěžit na kombinaci různých parametrů včetně technických, místo ceny můžou být náklady životního cyklu, možností je spousta. Technické požadavky se dají řešit v rámci kvalifikačních kritérií.
Které zákony to vyžadují? A opravdu voliči slyší na to, že je město chce vozit v tom nejlevnějším co to šlo?
Za todle by měli být taky pokuty a pěkně vysoký. To, že vyhraje někdo kdo neměl, tak se to zruší je náš národní sport. A když už potřebujou, aby vyhrál někdo, tak maj k tomu upravit podmínky, ve spoustě měst to umí. V Ústí to vždycky vyjde na Škoda+Solaris.
Taky tam nemají prachy, škrtají provoz a celkově to tam upadá. Ale Škoda vyhraje, to ano, to je opravdu důležité.