Jihlavský dopravní podnik zrušil soutěž na 12 trolejbusů, s nejnižší cenou přišli Turci

Trolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: DPMJTrolejbus Škoda 32Tr v Jihlavě. Foto: DPMJ

Do soutěže přišly dvě nabídky.

48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
OndraS

Dodáme vám trolejbus jakéhokoliv výrobce, pokud bude mít ve znaku okřídlený šíp.

Geralt

Nejde to řešit jednoduše podmínkou, že výrobce musí být z EU/EHP?

David

Ano, treba to, ze by to byl lokalni CZ vyrobce (7% bodu), EU (5%) … jsou to verejny penize. Odvody od zamestnancu aspon zustanou a nemusi se resit dalsi veci. Navic v ramci EHP/EU jedou stejny normy.

SaulGoodman

Tak normy pochopitelně musí splnit i výrobce z třetí země. A o té lokálnosti lze také pochybovat, kdejaký evropský výrobce v tom Turecku stejně vyrábí.

Twix

Jako třeba všechny ty Mercedesy vyrobené komplet v Turecku, kterými Icom na Vysočině už dávno nahradil Karosy domácí výroby…

Juraj

Dvě slova: jednotný trh.
Je zajímavé, jak jsou všichni horliví protekcionisté, ale jen do doby, než to recipročně dopadne na české exportéry.

Jo a podle čeho se hodnotí lokální CZ výrobce?
Co když to bude Iveco? Crossway ano, ale Urbanway ne? A když to bude Bozankaya ČR, s.r.o.?

hroch.obojzivelny

1) Turecko není součástí jednotného trhu EU, ani evropského hospodářského prostoru. To, že má zavedeno mnoho EU norem, CE označování, a je celkově v mnoha oblastech kompatibilní, je věcí jeho dobrovolnosti a dílem také někdejších přístupových rozhovorů.

2) Lokální výrobce není poslední přeprodejce (Váš příklad s Bozankaya ČR s.r.o.). Při hodnocení se posuzuje, kolik % hodnoty výrobku kde vzniklo. A požadavek, aby např. 50 % hodnoty výrobku vzniklo na lokálním trhu, je v tendrech ve světě velmi častý. Akorát u nás (ČR) se s ním neumí moc pracovat.

Libor Zima

Já myslím, že by se těmito „výběrovými řízeními“ měl zabývat Úřad na ochranu hospodářské soutěže, protože toto hospodářskou soutěž na trhu jednoznačně narušuje.

Zlámalík

Být Turky, tak to žaluju. Resp. žádám o uvěřitelné zdůvodnění. Před lety naši prskali, že se nedá vyhrát tendr „na západě“ a teď děláme my to samý dalším. Klasika.

Znalý

No, asi si zadavatel zjistil, v jaké kvalitě jsou výrobky z Turecka dodávány. Praha by mohla ohledně „Turecké“ části elektrobusů vyprávět. Bohužel cena není vždy to nejlepší kritérium…

Zdeněk

Jasně a proto má ICOM Jen vozy z Turecka. Tyhle kecy mě fakt serou. A že v Bratislavě nemají problémy s tureckými vozy…

Jackub

Tak k čemu ta výběrová řízení jsou? Kolikrát tady čtu posměšné poznámky k výběrkům například na Balkáně, že jsou zmanipulovaná a šitá a míru a u nás tohle. Najdi deset rozdílů… 🤪🤦‍♂️ Tak na co si to tady hrajeme a jiným se posmíváme, že jsou zaujatí a my že jsme rozvinutější??! 😳🤔🙄

JakubN

Turci se na to priste vykaslou, coz Skoda vi a posle nabidku 180 milionu.

Kuba1

Spíš nové VŘ bude mít upravené podmínky a nebudou moct se přihlásit…

David

Ja sem zastance toho, ze by z verejny penize nemely jit do ruznych autoritativnich rezimu … Belorusko, Turecko, Cina … jo, nekdy je neco o 5% levnejsi, ale fakt chceme municipality tlacit do toho, aby to pak posilali do zemi, kde se pacha genocida?

JakubN

Vsichni se boji udelat poradne vyberko, kde neni cena nejdulezitejsi parametr a pak se divi, ze jim vyhraje nekdo koho nechteji, protoze jim nevyhovuje v jejich predstavach.

Kubrt

Bojí? Čeho? Spíš to neumí, což je dost tristní.

218

Když utrácím veřejné peníze, tak si ale nemůžu vybírat KOHO chci, ale CO chci. Když pak vypíšu výběrko s kritériem cena, tak to znamená, že chci co nejlevnější trolejbus, a když to pak zruším, tak to prostě smrdí…

liborvavrik82

Pokud si dobře nadefinují v DP CO chtějí, tak jim značka může být jedno. I v Turecku jsou továrny, které dělají kvalitní karoserie.

SaulGoodman

Já si bohužel nemyslím, že by tam primárně byla motivace obavou z kvality. To lze ostatně ošetřit parametry a sankcemi. Tomuto tématu se věnuje dlouhodobě ČS Dopravák a např. u tramvají pro polský Olsztyn píše, že navzdory obavám se turecké ukázaly jako velmi spolehlivé. Na druhou stranu i tam celkem podezřele nevyužili opci a místo toho udělali výběrko s mnohem vyšší předpokládanou cenou. Obávám se, že motivací je čistě aby vyhrál domácí výrobce, nakolik ten tomu jde nějakou „ekonomickou motivací“ naproti, je druhá věc – nechci vznášet křivá obvinění. Fakt je, že v menším měřítku je tenhle přístup vidět třeba… Číst vice »

Zdeněk

Motivace jsou obavy z neznámého a známé, ale předražené nevadí…

Medved

Asi dostanu spoustu minusů, ale asi to chování DP chápu. Turecká karoserie Temsa se ukázala jako velmi problemová a tak se DP bojí a nechtějí řešit zbytečné problémy. Kor když se Turek hlásí s výzbroji Cegelec, která se v Praze též ukázala jako problémová.

Kubrt

A turecké karoserie Intouro, Streetway, Bozankaya se ukázaly jaké? Trabant, Audi, všchno stejněj německej šmejd!!

Výzbroje Cegelec v Praze fungují dlouhá léta bez problémů, ty trolejbusy SOR už se taky stabilizovaly.

Medved

Vážně argumentujte Streerwayem? Jaké už mají zpoždění? Jaké s jejich provozem má DPP problémy? Zrovna Streetway je sakra omyl Iveca.
Zpoždění rok a další 3/4 roku ladění a poruch neni dobrá vizitka trolejbusové výzbroje Celegec.

Kubrt

Já zejména argumentuju tím, že ne všechno, co se vyrobí v jedné zemi, je na stejné úrovni.

Lukáš F.

A jaké jsou zkušenosti s Bozankayou odjinud?

Kubrt

Nevím; proto tam mám otazník 🙂
Hlavním smyslem mého příspěvku bylo, že špatná zkušenost s Temsou v Praze se nedá jednoduše extrapolovat na celý turecký automobilový průmysl.

Mystifying oracle

Jako by ty všechny BN, NB, Citybusy či všechny Karosy neměly na začátku dětské nemoci. A teď už lynč, lynč! 😀

p.n.

dlouhá léta? Tak to si nepamatuji že by jezdili trolejbusy které by DP vlastnil více jak 2 roky. Citybus nemá výzbroj Cegelec.

Kubrt

Od roku 2000 v tramvajích T3RP.

p.n.

To jsou trolejbusy?

Kubrt

Nejsou. Když se bavíme o elektrických výzbrojích Cegelec, nevidím rozdíl v tom, zda je namontovaná v tramvaji či trolejbusu.

Juraj

Protože si Škodovka vybrala nesprávnou karoserii pro těžký elektrobus, tak jsou automaticky turecké trolejbusy od jiného výrobce špatné? To je docela velký mentální kotrmelec.

Dnes ráno jsem se vezl ostravskou 36Tr a překvapivě to nevrzalo ani nekvílilo jako pražské 36BB. U Cegelecu byl problém s dodáním, nikoliv s provozem. Ostatně poslední dobou už jezdí 58 plně elektricky, dneska je tam jeden náhradní bus.

Medved

Zmiňují tu někde kvalitu či nekvalitu Tureckých trolejbusů?? Ja jen píšu, že po zkušenostech z jiných měst viz DPP a Streetway a DPP a Temsa se nedivím, že se DP bojí Tureckých výrobků tak mi laskavě nevkládejte slova do úst pane mentální kotrmelče!

Martas

Temsa jsou špatné i jako klasické busy, jednou cesta Flixbusem a stačilo. Rány při každé menší nerovnosti.

Kuba1

Ale když se Škoda v ČR hlásila do VŘ s 36Tr a vyhrávala, tak VŘ nikdo nerušil.

liborvavrik82

Zde přece nejde o karoserie Temsa. Bozankaya je jiná společnost. S jiným výrobkem.

Twix

Nejsou ty problémy výzbroje Cegelec v Praze takovou urban legend, podporovanou navíc příznivci Škodovky? U trolejbusové výzbroje Cegelec (nejen) pro Prahu byl pokud vím problém hlavně s pozdním dodáním. Počáteční poruchy trolejbusů ale mívaly příčiny spíš v jiných komponentech.

Jirka K.

Tak však se můžete sám přesvědčit, že autobusová záloha jezdí na lince 59 velmi zřídka a na lince 58 v podstatě stále.

Twix

A je to kvůli výzbroji, nebo třeba kvůli pomocným pohonům nebo dveřím? Nemá náhodou DPP na lince 59 větší rezervu nad turnusovou potřebu oproti lince 58? Já to nesleduju ale Juraj tu píše že linka 58 jezdí už také víceméně elektricky, dnes bus na jednom pořadí.

Jirka K.

Co jsem to sledoval, tak na lince 59 se vypravuje větší podíl vozů, tam je rezerva menší.
Jinak víceméně elektricky znamená, že někdy 2 až 3 týdny zpět na lince 58 jezdilo více autobusů než trolejbusů.

Zdeněk

A v Bratislavě mají turecké autobusy problémy? V Budapešti mají problémy? A jaká je spolehlivosti nových trolejbusů Škoda v Bratislavě? Mě, prostě vyhrál někdo „špatný“ a nyní se hledají důvody.

Nose Peak

Vyhlásili soutěž o nejnižší cenu….a on to vyhrál ten nejlevnějšî…

Horal

Ono to tak jednoduché, jak si myslíte není. Bohužel naše zákony to vyžadují. Že je to špatně jít na nejnižší cenu, To je realita. Jenže právě na tu nejnižší cenu všichni slyší, a hlavně třeba voliči protože mají pocit, že stát, kraj, město zbytečně neutrácejí.

Kubrt

Ne, naše zákony to nevyžadují, cena nemusí být jediný parametr. Dá se soutěžit na kombinaci různých parametrů včetně technických, místo ceny můžou být náklady životního cyklu, možností je spousta. Technické požadavky se dají řešit v rámci kvalifikačních kritérií.

Twix

Které zákony to vyžadují? A opravdu voliči slyší na to, že je město chce vozit v tom nejlevnějším co to šlo?

Gajda

Za todle by měli být taky pokuty a pěkně vysoký. To, že vyhraje někdo kdo neměl, tak se to zruší je náš národní sport. A když už potřebujou, aby vyhrál někdo, tak maj k tomu upravit podmínky, ve spoustě měst to umí. V Ústí to vždycky vyjde na Škoda+Solaris.

smasska

Taky tam nemají prachy, škrtají provoz a celkově to tam upadá. Ale Škoda vyhraje, to ano, to je opravdu důležité.