Jihlava testuje ve dvou autobusech MHD plyn ze zemědělské bioplynové stanice

Plnění jihlavského autobusu BioCNG. Foto: DPMJPlnění jihlavského autobusu BioCNG. Foto: DPMJ

Postupně by bioplyn mohl nahradit v provozu zemní plyn.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza135

Bioplyn obecně je moc fajn palivo. Je jedno, kde se bude spalovat, zdali v motoru autobusu nebo v elektrárně. Osobně jsem větším příznivcem spalování bioplynu v elektrárnách či teplárnách, ale i tohle řešení je fajn. Je dobře, že roho v Jihlavě nebáli a jsou de facto průkopníky tohoto nápadu v praxi. Uvidíme, jaké budou výsledky.

Szantus

V Havl. Brodě se na ČOV uvádí do provozu deemulgační stanice, díky níž se bude poprvé v ČR vtlačovat biometan nazpět do běžné sítě pro zemní plyn (75m³/h), při výrobě se využijí tepelná čerpadla, která získají teplo z odpadních vod a potřebnou elektrickou energii doplňují výrobou z vlastní fotovoltaické elektrárny o velikosti 0,8 MWp. Dále se jedná o možnosti v budoucnu zpracovávat i kuchyňský odpad z podniků a domácností.

Jiří Kocurek

75m³/h plynu zhruba odpovídá výkonu 750 kW, nebo taky vytápění pro cca 40 rodinných domů.

Jan

Udržitelné, i když ne plošné řešení. Fandím tomu…

PvvS

Z bioplynky jsou asi první, ale DPMB testoval plyn z čističky.

https://www.dpmb.cz/v-brne-vyjel-do-ulic-prvni-autobus-pohaneny-bioplynem-z-odpadni-vody

liposh

No ale asi ten „bus na lidské prdy“ není takové terno, když se to zatím nikde nerozšířilo.

Kubrt

Ono zkrátka toho bioplynu není moc. Na čistírnách odpadních vod se kogenerační jednotky na bioplyn budovaly už před lety a plus mínus to vychází tak, že bioplyn z ČOV pokryje vlastní energtickou potřebu ČOV. Takže nemá valný smysl řešit logistiku a prodej někam za plot.

Peeetr

Není pravda. Z finančního hlediska má obrovský smysl, aby čističky jely na tradiční zemní plyn, a dotačně nakupované autobusy jezdily na ten jejich bioplyn.

PvvS

Jenže to ho musí generovat v dostatečným množství aby to mělo smysl. V Brně na to jezdily tuším 2 autobusy .

pamětník

Že první, kdo zkoušel bioplyn v MHD, bylo Brno a he žádná Jihlava, která se tím jen neoprávněně chlubí, to mě napadlo také, hned když jsem tu zprávu četl už dříve v nějakém jiném médiu (Jihlavská drbna?). Ale v Brně to bylo jen skutečné zkoušení vzorku, Jihlava to zkouší už ve velkém.

Ian

tomuhle fandím. Skládky a některé farmy z toho přes generátory vyrábí elektřinu pokud se nepletu tak proč by na to něco nemohlo jezdit.

dujka.robert

Tak on je výsledek výroby bio plynu vždy stejný. Buď se spálí ve spalovacím motoru elektrárny a pohání na dálku třeba trolejbus, nebo se spálí rovnou v motoru autobusu.

realista

Jde o to, co je kdy ekonomicky efektivnější, a to bude třeba vyhodnocovat případ od případu: určitě hraje roli rozsah sítě a provozu, využívání parciálních trolejbusů, atd. – a tam, kde trolejbusy zatím neprovozují vůbec, bude asi rozhodování jednoduché a jednoznačné. V jihlavské MHD je autobusů v provozu dost, a tak jejich fungování na bioplyn bude jistě užitečné.