Jihlava shání až 20 nových trolejbusů. Dopravní podnik našel finty, jak omezit konkurenci
Trolejbus SOR TNS 12 v ulicích Jihlavy. Foto: Jihlava.cz

V zadávacích podmínkách jsou dvě zásadní informace, které dopředu vylučují ze soutěže tureckého výrobce trolejbusů Bozankaya.
To je jak příběh z Ráje: „I přivedl Bůh Evu před Adama a řekl: Vyber si!“
Jihlava by hlavně měla zainvestovat do systému prodeje jízdenek to je fakt ostuda
Obě dvě podmínky plně chápu.
Evropský původ – vyrobeno podle evropských norem a kdyžtak jakékoli problémy řešené podle evropského práva
Už schválené vozidlo – odpadne riziko pojené s vývojem a schvalováním (ČD mají zkušenosti) a u schválených vozidel vím co nakupuji a jak se to chová, ne jen papírové odhady.
A v neposlední řadě. Čím homogennější vozový park mám, tím levnější a rychlejší je jeho celková údržba.
Evropské normy to musí plnit, protože to bude jezdit v Evropě. Smlouvu uzavřete také podle evropského práva, případné spory lze podle něj ve smlouvě výslovně podmínit. Jak omezení na Evropu zajistí homogenní vozový park? Co tam máte dál?
Tričko šité v Bangladéši desetiletým dítětem taky splňuje Evropské normy, přičemž vyrobeno podle evropských norem (dětská práce) nebylo.
Už i v EU je problém třeba exekuce z účtu v zahraničí, natožpak exekuce někoho ze zahraničí. Mimo EU ten problém bude daleko větší.
Protože výběrové řízení zakazuje si dát do podmínek přesný výrobek, tak se to očůrává jinudy, třeba přes ty výrobce apod.
Jakože je problém reklamovat tričko šité v Bangladéši koupené v OC u nás? Ale no tak…
Hm, většina provozů u nás má svůj vlastní typ. Kterej se schvaloval až po výběrku. A o jednotnosti parku se nedá moc mluvit. Třebas serie 27Tr jsou mezi sebou tak rozdílný, že by se dalo mluvit o jiným typu. U tramvají taky, třebas 13T první a poslední serie mají jinou výzbroj a nezaměnitelný celky. Když půjde o pár kusů, tak ty vozy asi budou téměř stejný, ale další výběrko může klidně přinést novou výzbroj, nebo karoserii. A stále to bude stejnej typ.
To jsou hrozný kecy. Jediné turecké trolejbusy na našem území jsou Temsy v Ostravě, Opavě a jeden v Praze. A pak samozřejmě ty elektrobusy. Všechno s výzbrojí JSV.
Ty proklínané problémové pražské SORky jsou komplet České.
Vážně nechutný…
Jestli to vyhraje SOR, tak čtyři kusy může dodat prakticky ihned.
https://seznam-autobusu.cz/seznam?znacka=SOR&pozn=dszo&typeOrMainTypeLikeArray%5B0%5D=tns+12
Ty mají jít do Prahy
Aneb fakt cirkus napříč dp s vjř…
Nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci. Turci jsou možná levnější, ale jak vychází údržba a servis během provozu? Je levnější než u těch známých značek?
Když mi má vysavač vydržet aspoň 15 let, tak si nekoupím šunt za 500, ale investuju do něj víc. Chápu, že instituce financovaná z veřejných peněz se má chovat s péčí řádného hospodáře, ale mělo by být i v zájmu nás, cestujících a daňových poplatníků, abychom jezdili kvalitními vozy, které se dají udržovat s co nejmenšími náklady.
Uvedené podmínky ale kvalitu ani náklady na servis nijak neřeší. A i u toho vysavače si můžete koupit šunt za 50 tisíc, vysoká cena sama o sobě kvalitu nezajistí.
To ne, ale už o něčem svědčí. Nebo snad drahý Rolls Royce není kvalitní auto?
A je snad drahý JSV kvalitní ?
A kdyz si za cenu Rolls Royce koupite Fabii, tak ta Fabie bude kvalitnejsi? Jinak ten Rolls je drahy hlavne kvuli luxusu a rucni vyrobe, kvalitni sice je taky, ale že by pak vycházela údržba a servis lépe (váš argument u trolejbusů), než u té Fabie, to teda ne.
Jako budete porovnávat vysavač a vlak?
To jako za mně ne.
No tak za vás ne, no. Co já s tím? Navíc nesrovnávám tyto věci, ale filozofii při jejich výběru.
Měl jsem teď čest s vysavačem Miele a řeknu zlatý vysavač z Lidlu za patnáct stovek.
Vysoká cena už dávno není zárukou vyšší kvality.
Ono to neplatí vždy obousměrně… Může se stát, že vám někdo zkusí prodat nekvalitní zboží a ještě vás natáhnout vysokou cenou. Ovšem představa, že vám bude někdo vnucovat nadprůměrnou kvalitu za podprůměrnou cenu, by byla bláhová.
Vsadím se, že TCO u Turků bude ze všech nejnižší.
Nebo takhle – u nás na východě jezdí King Long, Foton, Proton, všechno možný a není to tím, že by si žádná místní přepravní firma po čase nenašetrila na Mercedes nebo Isuzu.
ono Xlete TCO muze vypadat levne a suprove – ale nezapomente, ze to je jen na papire. Ralne je uplne jinde. Staci se kouknout do servisnich manualu aut – traba rozvody menit po 215tis. km v EU a vsude jinde po 100tisKm (typicke u koncernu VW) vypovida ne o „prasnosti“ silnic v Japonsku a USA, ale o potrebe „ojebat“ v evrope oblibene 5ti lete TCO.
U některých výběrových řízení jsou provozní náklady po předpokládanou dobu součástí hodnocení cenových nabídek.
To je dobře.
Nesoutěžit jen na holou kupní cenu, ale zahrnout do zadání dlouhou záruku, záruku dostupnosti náhradních dílů po celou předpokládanou životnost, třeba i nemalý objem servisu, citelné sankce za nucená odstavení, atd. nebo prvky zvyšující komfort pro cestující, to všechno by bylo v pořádku a solidně snížilo pravděpodobnost nákupu levného šuntu. Diskriminovat/preferovat konkrétního výrobce je jiný kafe.
Jasný, ale nejspíš k tomu mají oprávněné důvody. Já si taky nekoupím věc jistých značek, protože s nimi mám špatné zkušenosti.
To máte takhle se vším. Neznám nikoho, kdo by nenadával na Starobrno. A ačkoliv pivovar pořád vyrábí, prakticky nikdo, koho znám, ho nepije. A ví proč.
A on má někdo zkušenosti s trolejbusy Bozankaya?
Starobrno – taky nechápu, ale ten pivovar funguje, takže nějaký zákazníky mít musí 🙂
To si říkám taky. Ale asi se za to stydí a nechtějí to přiznat. 😄
Co se týká piva Starobrno spousta lidi ho pije pod značkami Krušovice, Zlatopramen. Jde z velké části o totožná piva, která se vyrábí ve všech pivovarem skupiny Heineken v České republice. Stejný výrobek se prodává pod několika značkami. A konkurence je i tak velká. Můžete zkusit i něco nového. Což dopravní podniky nechtějí
a dělají vše oro to, aby se mohla za velkou cenu přihlásit jen Škoda. Aniž by se mohl přihlásit někdo nový.
A všechna ta piva jsou stejně hnusná ale zákazníky to má a nikdo nikomu direktivně nenařizuje je pít.
Matláte páté přes deváté. Starobrno nemůžu ani cítit ale své zákazníky zjevně v hojném počtu má.
Ale vy si to kupujete za své vydělané peníze, ne z eráru:) tam pochopitelně musí platit přísnější pravidla a zadavatel musí být férový ke všem a svá rozhodnutí zdůvodnit.
Mi teda trochu vadí, že se z dotací/veřejných peněz nekupuje domácí a nebo aspoň EU zboží. U zbeojnich zakázek jsou offsety běžné.
Taky bych byl za to rád. Ale jde mi spíš o kvalitu než podporu tuzemského nebo unijního výrobce.
Jé a já zrovna mám vysavač cca 15let, Eta Trino. No jo ale blbě se do něho shání pytlíky, jsou jenom na eshopech, což pro nás zaostalé lidi zvyklé chodit do kamenných obchodů je důvod k nadávaní 🙂
Jak jste spokojen a Vaší Etou z Číny? Již 20 let se Eta vyrábí jen tam. Eta je jen značka, výrobky objednává prodejce z čínského katalogu
To omezení na původ by nešlo obejít založením českého/evropského zastoupení Bozankaye? V Polsku čínské elektrobusy Yutong taky nedodává přímo Yutong ale přes zastoupení Busnex (tam ale nevím důvod, možná jen někdo v Polsku chtěl podnikat)
Zrovna českou pobočku myslím Bozankaya, má..
Chtělo by to, aby tady měli finální montáž. Stejně jsou výzbroj, informační systém apod. vesměs z Evropy.
Očekával bych o tom v horizontu pár dní článek na Československém dopraváku, kde se k tomu p. Hinčica určitě vyjádří 🙂
Erar by měl přednostně nakupovat od firem působících na našem uzemí.
Které stejně vyvezou zisk mimo ČR?
Ale dajú prácu miestnym ľuďom.
To bohužel také neplatí.:-(
Jistě, proto skupují továrny v Turecku nebo ve Finsku.
Erár by měl v první řadě nakládat se svěřenými prostředky co nejefektivněji.
Dobrý den,může mě někdo prosím rozumně bez nadávek apod. vysvětlit, proč nikdo nechce Bozankaya – když pomineme politické záležitosti?
Děkuji
Zkusil bych dotaz podle 106 do Jihlavy, ale bojím se, že Vám odpoví podmínkami soutěže bez vysvětlení… Za vším hledej všimné….
Otázka by spíš měla znít, proč nechtějí nic jiného než Škodu a její spřátelené společnosti. A týká se to i tramvají a elektrických jednotek.
Odpověď nepochybně bude nejvyšší kvalita, nebo alespoň nejlepší poměr cena-výkon, nic s politikou nebo osobními a jinými vztahy bych tam určitě nehledal 🙃
Obávám se, že rozumné vysvětlení nenajdete. Obavy o dodací lhůty, spolehlivost, disponibilitu? Ty si třeba pražský dopravní podnik umí velmi dobře ošetřit smluvními pokutami. Spíš ta výběrová řízení připravují lidi, kteří se znají 20 let, jezdí spolu na chatu a jejich děti do stejného jezdeckého oddílu, tak přece nebudou dávat možnost vyhrát nějakým Turkům, když o jejich vlastní peníze nejde.
Můj názor je, že je to strach. Sice můžeme na Škodovku nadávat jak chceme, ale ty trolejbusy/tramvaje jezdí. Bohužel SOR a Cegelec se opravdu nepředvedl, vím že to má více důvodů, ale je vidět jen výsledek a ten je prostě pro Škodu. Když vezmu Temsy, Streetwaye, tak Turecké výrobky si neudělaly dobrou reklamu.
Máte pocit, že stovky Intour, Tourism, Multiclassů LE, Lion’s Coachů, tisíce rozličných Fiatů, Toyot, Renaultů něho Hyundaiů stojí mrtvých podél silnic, abyste mohl generalizovat o neschopnosti tureckých fabrik?
Temsy i Streetwaye hovoří spíš o špatném návrhu a implantaci komponent ze strany Škody a Iveca, stejně jako o přístupu k výstupní kontrole.
Ne. Já se jen snažím vžít do role dopravních podniků, které logicky se snaží aby provoz byl co nejvíc bezproblémový a po zkušenostech s DP co Turecký výrobky mají je to pochopitelné, že se bojí a brání se tomu. Neříkám, že to je správně, ale říkám, že to chápu.
Zkušenost DPP je s českým dodavatelem, který šetřil na nesprávném místě a dodal karoserie nevhodné pro elektrobusy. Turci jistě umí vyrobit pořádný trolejbus, když se to u nich objedná přímo, bez prostředníka, který potřebuje potěšit své akcionáře.
Turecký výrobek od tureckého výrobce vadí, turecký výrobek od výrobce se sídlem v EU nevadí. Pokud by dopravním podnikům šlo o skutečně tak bezproblémový provoz a skutečné úspory nákladů, soutěží například jako v Rakousku či Německu, tedy například společně několik dopravních podniků (viz soutěže na tramvaje), s výraznou váhou nákladů životního cyklu v hodnocení a ne na dodání papíru jako v Jihlavě. Ale spoustě lidí tento systém vyhovuje a patřičně na něm vydělává. Jen by u toho nemuseli tak mlaskat.
Turecké výrobky jsou ale i třeba MB Intoura, kterých v ČR jezdí/jezdilo hodně, MB Conecta nebo také např. minibusy Isuzu…
To já samozřejmě vím, ale pouze říkám co si myslím.
Souhlasím.
Hlavně o tom rozhodují lidé, kteří mají rozum a nějaké „všimné“ by z morálního hlediska nepřijali.
S tou druhou větou nemůžu souhlasit. Jezdí jen něco. Tramvaje 14T stály v průměru tři roky po vozovnách, výrobce odmítl řešit konstrukční vadu svého produktu. Dodávka náhradních dílů na 15T bývala klidně přes rok co jsem četl, nevím nakolik se to zlepšilo. Elektrobusy Škoda pro Prahu stály taky kolem roku, všechny odstavené několik měsíců po nasazení do provozu (opět konstrukční vada, použití nevhodné karoserie pro elektrobus), dnes už naštěstí jezdí. Cegelec se moc nepředvedl, poté byl pro jistotu odkoupen, takže budoucí problémy půjdou opět za jediným správným dodavatelem.
Problémy cegelecu která aktuálně JSV neřeší než řeší…
Josefe, vy ale okázale přehlížíte, že všechny ty temsy jsou ve skutečnosti škodovky.
Jediná skutečně turecká vozidla u českých DP jsou ústecké otokary, a ty jezdí pokud vím v pohodě. Pražské elektrické fiasko se jmenuje Škoda E’City 36BB a dodával ho JSV.
Dokonce i ty Streetwaye dodávalo a stavělo evropské Iveco a problém byl v části, kterou vyvíjí Iveco.
Takže buďto fakt nechápete, nebo záměrně zavádíte.
Trolejbusy Škoda 38Tr v Praze jezdí tak spolehlivě, že nedávno na linku 59 vyjel 12 metrový autobus a ne, nebyla to operativní záloha, Řepy už neměly co jiného vypravit. TNS se Cegelecem určitě mají chyby a zejména začátek jejich provozu byl opravdu tristní, nicméně když si DPP objednal takový počet vozů, že v době nejvyšší výpravy je možné mít na záloze jeden trolejbus, je pak jakákoliv mimořádnost o to viditelnější.
Aneb někteří si musí do Soru s Cegelecem kopnout za každou cenu…
V Jihlavě nemají tak velký trolejbusový park a řekl bych, že nechtějí provozovat další typy.
Pochopiteľné, už len z hľadiska logistiky náhradných dielov.
A toho se docílí omezením země původu jak přesně?
Tak ono i v rámci jednoho typu můžou být během několika let změny. Např. 30Tr z 2011 mají jiný zvuk výzbroje než z 2018, takže tam musely proběhnout nějaké změny, a když porovnám na YouTube starší 32Tr a nové 32Tr pro Vilnius, tak mi přijde taky odlišný zvuk. Jasně nejsou to takové rozdíly jako úplně jiná kastle a výzbroj od jiného výrobce, ale ani jeden typ v průběhu času nemusí být 100% stejný. A pak taky jak je známo, Škoda dokonce pod stejným typem dodává v průběhu času Solarisy ať už karoserie III.generace i IV.generace.